PDA

View Full Version : Champ + 2 x 12



pjotr
2 maart 2009, 23:45
Dag allemaal,
Ik zit met de volgende vraag: Is het te doen om met een Fender Champ en een 2 x 12 cab op te treden (café, niet al te groot)? Het schijnt dat als je er een cab aan hangt het geluid drastisch verandert, is dat ook zo? Of moet je dan gewoon voor een van de grotere broers gaan, Reverb, Twin enz...

pimmetje
3 maart 2009, 00:04
Als je 't over een silverface champ hebt, dan heb je 't over 6watt.
Dat gaat flink hard over een paar goede speakers. Vergeleken met z'n 8" speakertje wordt 't geluid natuurlijk al wel wat groter met een 2x12".
Je hebt alleen als je 'm open moet draaien natuurlijk geen cleane toon meer over. Ook geeft 't niet dezelfde druk en laag als een wat steviger amp.

Het kan wel, maar het hangt van de kroeg en jullie volume (dus de rest van de band) af of 't echt kan.

Zelf speel ik vaak genoeg over een ampje dat ongeveer 10watt geeft over 2x10" alnico's. Dat doet 't vaak goed genoeg. Maar ik hecht ook niet aan clean geluid bij die band :D.

Chris Winsemius
3 maart 2009, 00:51
+11 voor Pimmetje.

Wel even nog 1 opmerking er bij, zorg dat dat cabinet 4 ohm is, 8 ohm kan net (wat warmere klank, ietsje minder vermogen).

Ivm. de stock 8" speaker zullen de meeste 12"-ers, en zeker twee, meer volume/etc. bij hetzelfde ingangsvermogen geven (hoger rendement).

Speel ze!

pjotr
3 maart 2009, 14:14
Oke, bedankt voor jullie reacties. Maar eens zien dat ik het binnenkort uit kan proberen. Trouwens, het is een Silverface ja.

fredv
7 maart 2009, 19:50
Ik heb een 69-er champ die ik voor de grap wel eens over mijn 2x12 Fender cab doe: klinkt vet! Is een wereld van verschil t.o.v. van zijn eigen cabje. Of het genoeg is voor kroeg weet ik niet. Kan toch zijn dat je te weinig power hebt om door de mix heen te komen. Klinkt ook veel zompiger, minder direct. Ik weet niet of dat is wat je zoekt.