PDA

View Full Version : goed of niet goed.. snaartjes



poepsnaar
17 maart 2003, 17:58
ik heb op mijn p-bas nog de standaard snaren.

Super 7250ML, (.045, .065, .080, .100 )

ofzo :smile: ik heb hem 3 maanden, maar ze voelen nogal stroef. Wat zouden jullie doen. andere omdat deze sucken of zijn ze wel oke en hoort het ?

basswasp
17 maart 2003, 19:01
Standaard snaren zijn meestal niet al te best... vervangen lijkt me het beste...

Manusdr
17 maart 2003, 19:39
Gelijk vervangen en je bas relaxed afstellen, oude snaren in de bewaardoos stoppen. Een set goeie dure snaren doet echt wonderen voor je bas!!

dikkie dik
17 maart 2003, 20:20
als je de boel ook goed afgesteld heb, anders heb je er geen kloot aan.

poepsnaar
17 maart 2003, 22:39
afstellen.. ja is hij niet goed afgesteld zoals hij nu is dan ? of moet dat altijd als je nieuwe snaren erop zet.

Als ik nu speel heb ik wel is dat ik echt goed moet drukken anders heb ik fretbuz

Joghy
18 maart 2003, 13:55
Ik zweer bij nog steeds bij D'Addario - iets duurder dan sommige anderen, maar z'n prijs waard.

Ooit glijmiddelen geprobeerd? Ik gebruik GHS FastFret 1 x per week en per bas - het is een soort stick met was en 'smeert' de snaren. Het is stukken beter dan allerlei soorten olien en dergelijke want je krijgt er (bij matig gebruik) geen vettige handjes van. Doet wonderen, ook voor fabriekssnaren. Ik heb ook het gevoel dat de snaren er langer goed door blijven klinken, en dat snaren die lang stilgestaan hebben een tweede leven krijgen.

poepsnaar
18 maart 2003, 14:05
dat zou toch eigenlijk niet moeten... zo'n middeltje, teminste ik heb er nooit vaak van gehoord.

Ik denk dat ik gewoon nieuwe snaren ga halen, en op deze instelling me bas laat. Trouwens heeft het weer invloed op me bas? hij staat in een benauwde kamer waar het rond de 23 grade is. Kan dit wel ?

Easy Rider
18 maart 2003, 15:33
Zowiezo direct Slowounds erop :grin: Idd maken goeie snaren een (slechte) bas vele malen beter.

En de afstelling... tja als je er geen last van heb lekker laten zoals het is. Als je eenaal wat langer speelt wil je ze meestal vanzelf wel lager hebben. Als je wil experimenteren: zet ze eens op zo'n 3mm van de 14e fret, dat speelt wel stukje sneller zal je merken.

En het weer heeft zeker invloed op je bas. Niet zo erg als op een contrabas ofzo maar je merkt het vooral aan je hals, die vlakker of holler gaat staan.

En dat fastfret spul geloof ik niet. Je smeert moedwillig rotzooi tussen je snaarwindingen? Dat killt je top-end dan toch? De kunst is juist om snaren zo lang mogelijk zo schoon mogelijk te houden. Altijd handjes wassen voor het spelen etc. En dan smeer je er direct een zootje was in? Rastaman vibrations... klinken ze meteen alsof ze drie jaar oud zijn. Ook leuk, daar niet van, ik speel ook altijd door als de helderheid eruit is, dan is reggae-time aangebroken! :grin:

EZ

Joghy
18 maart 2003, 16:52
Redenering klopt - smerigheid op de snaren gooien killt het high end. Toch blijkt de FastFret mijn snaren langer goed te houden om te slappen. Ik smeer zeer bescheiden - misschien is dat de truuk?

Ik vermoed dat dit spul het vuil losmaakt - het komt immers achteraf op je vingers terecht - als je dit op een winkelnieuwe bas smeert heb je de eerste dagen gegarandeerd zwarte vingers !!!! :razz:

AllodoX
19 maart 2003, 08:05
Elixir Nanoweb snaren pakken :wink:

Heb ik momenteel ook op m'n spector zitten.. zijn wel fucking duur ( 117 euro ), maar wel de moeite waard mijner inziens.

Ze hebben een hele dunne plastic coatinglaag om de snaar heen, zodat er geen vet van je vingers tussen de windingen kan komen. Hierdoor klinken deze snaren veel langer goed, en gaan ze ook veel langer mee. maar jah.. niet geschikt voor plektrum-werk, want dan scheurt de coating op den duur.

JoVe
19 maart 2003, 13:40
Nee?
Zijn Elixer snaren niet geschikt voor plectrum? he gadverdamme.
Ik heb via de Gitarist twee setjes van die snaren gekregen. En ik speel nog best wel veel met plectrum.
Nou ja ze waren gratis dus ik moet niet zeuren.

O ja nog effe een vraagje over die snaren.
Ik heb een 4-snarig Medium setje (.045, .065, .085, .105) en een 5-snarig Soft setje (.045, .065, .080, .100, .130).
Nou hou ik wel van wat dikkere snaren en omdat ik het meeste op m'n vijfsnaar speel wou ik daar die .085 en .105 op doen.
Is dit een goed idee?

Easy Rider
19 maart 2003, 16:47
Dus naar jou bevindingen lijkt dat FastFret wel te werken, Joghy?
Hm, verbazend... Misschien toch maar een keer proberen dan. Alles wat je snaren langer goed zou kunnen houden moet je een keer proberen!

EZ

lino
20 maart 2003, 22:19
Allodox,

ik heb/had ook Elixir snaren, de 45 - 105, 130 set, maar ik vond ze te dik (ik speel veel vlakbij de brug) en vond ze errug stug. Nou heb ik d'Addario's 40 - 125, maar die klinken wel minder vet. Nou vraag ik me af hoe een Elixir set 45 - 100, 130 zou spelen, maar zo blijf ik bezig ( en da's niet goedkoop). Welke set heb jij en hoe spelen ze, niet te stug? PS 117 euro????!! Volgens mij 95 euro.

Jos the BassBoss
20 maart 2003, 23:32
Ligt er aan hoeveel je speelt en in hoeverre je zure zweethandjes hebt. Als je snaren stroef aanvoelen kan dat door twee dingen komen: je snaren of je vingers. Ik speel zo'n, 2 a 3 keer per week en doe wel een half jaar met mijn snaren (ik gebruik SIT). Ik heb dan ook geen extreme zure handen maar maak wel na ieder spelen de snaren droog met een handdoek, ook na het spelen de handdoek mee in de bastas. Dat scheelt een hoop. En afstellen doet ook een hoop. Moet je sowieso doen als je er snaren met andere diktes op zet. Sinds ik mijn bas heb laten afstellen door iemand die weet wat ie doet, speel ik veel lekkerder en doe ik veel langer met de snaren. Als je wil kan ik je een adres geven.