PDA

View Full Version : killswitch-brainstorm



KoenB
2 maart 2009, 21:05
Hallo allemaal,

ik heb een killswitch in mijn gitaar zitten. Zelfs bij gebruik van een goede schakelaar blijft er altijd een plopje duidelijk hoorbaar. Nou zat ik een beetje te denken, is zoiets niet mogelijk om te maken met een JFET, of een optocoupler?

Ik ben zelf niet zo'n ontzettende held in electronica, maar ik weet dat er hier een hoop mensen zitten die er stukken meer vanaf weten. Daarom wil ik opmerkingen rond dit onderwerp graag horen, kan ik er ook nog wat van leren ;).

Mijn eigen ingeving: http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_77&products_id=477&osCsid=f36b5df8b585437d4bf1da4ea80371e3
deze optocoupler tussen signaal en aarde hangen. Als de opto uit staat heeft hij een waarde van 50M. Maar wat heeft dit voor invloed op mijn signaal? Is dat duidelijk hoorbaar of heeft het zo goed als geen invloed?

fredjuh
2 maart 2009, 21:17
50M heeft totaal geen invloed, ik zou me nog eerder zorgen maken (maar dat hoeft niet) of die 200 Ohm wel laag genoeg is. Ter vergelijking: 5mm marmer en 500 meter bakeliet hebben allebei een weerstand van 50M

MattellicA
2 maart 2009, 21:35
Bij effecten steken ze al eens een 1M pulldown weerstand tussen de aarde en de hot... Zou dat hier dan ook niet helpen?

cluseau
2 maart 2009, 22:05
Hallo allemaal,

ik heb een killswitch in mijn gitaar zitten. Zelfs bij gebruik van een goede schakelaar blijft er altijd een plopje duidelijk hoorbaar.

Als ik er zo over nadenk vermoed ik dat er een bestaand spanningsniveau wordt onderbroken of juist wordt kortgesloten. De oplossing zou ik zo niet kunnen aangeven zonder meer feiten te kennen zoals: Wat en hoe wordt er geschakelt en wat hangt er voor ingangscirquit aan? Is dat ingangscirquit soms spanningvoerend? Zonder deze gegevens wordt het erg moeilijk om mee te denken. Misschien kun je aangeven hoe je schakelt en wat voor amp (ingangscirquit) je gebruikt.

vg
Frans

fredjuh
2 maart 2009, 22:06
Zit er al, een lagere weerstand zelfs. Wat dacht je van de weerstand van de pickup en de volumepot?
Een killswitch sluit gewoon de gitaarjack kort. Dat plopje komt dus uit spanningsverschil tussen de tip en de ring, en ik denk dat het dan om dc gaat. Oftewel hoe harder de plop, hoe meer stroom (DC) er loopt door de ingang van de amp, wat we in buizenland gridcurrent noemen.
Is mijn gedachte...

cluseau
2 maart 2009, 22:13
zit er al, een lagere weerstand zelfs. Wat dacht je van de weerstand van de pickup en de volumepot?

Dat ligt er maar aan hoe er wordt geschakelt. Als de signaallijn wordt onderbroken is de weerstand van de pickups dus pleite. Het idee van die 1Meg is dus nog niet zo gek! Als de signaallijn vrij hangt zou zich een zeker DC potentiaal kunnen opbouwen welke wordt gekilled bij inschakelen. Dit kan dan zeker een plop veroorzaken. Dat is de reden dat ik om meer info vraag.

Frans

fredjuh
2 maart 2009, 22:16
Tsja ik heb m al ge-edit, ik heb in mijn eerste gitaar ook zo'n geval gemaakt.

cluseau
2 maart 2009, 22:24
Een killswitch sluit gewoon de gitaarjack kort.
Klopt, maar de vraag is of dat ook werkelijk zo geinstalleerd is. Tenslotte maakt het voor de gridstroom niet veel uit of er een pickup element of een schakelaar aan de signaallijn hangt. Tenzij er een cap aan de ingang lekt. Maar dan nog is het DC level aan de ingang van een buis verrot laag dus ook dat is niet waarschijnlijk. Wat mij betreft zal ik echt meer details moeten weten om te kunnen oordelen. En dan nog komt het waarschijnlijk neer op meten.

Frans

KoenB
2 maart 2009, 23:07
Klopt, maar de vraag is of dat ook werkelijk zo geinstalleerd is. Tenslotte maakt het voor de gridstroom niet veel uit of er een pickup element of een schakelaar aan de signaallijn hangt. Tenzij er een cap aan de ingang lekt. Maar dan nog is het DC level aan de ingang van een buis verrot laag dus ook dat is niet waarschijnlijk. Wat mij betreft zal ik echt meer details moeten weten om te kunnen oordelen. En dan nog komt het waarschijnlijk neer op meten.

Frans

Ik speel over een line6 solid state spider II, dus kwa ingangscircuit: geen idee.

Het schakelen is gewoon een SPST momentary die de hot en ground kortsluit, waardoor het signaal wegvalt. Bij het indrukken ontstaat dus die kortsluit-plop.

Ik had ergens gelezen dat een flinke weerstand er omheen solderen niets uit zou maken. Maar ook dat ga ik nog wel even proberen zodra ik terug ben van wintersport

fredjuh
2 maart 2009, 23:18
doe de moeite niet, het helpt niet. Ik zou toch voor een trage schakelaar gaan, dus een optocoupler ofzo. en als ie dan nóg plopt, een Darlington transistor coupler, die is nog trager. die VTL5C3 Optocoupler is denk ik t best hiervoor want die heeft maar een
"Aan weerstand van 1.5 Ohm bij 40 mA
Uit weerstand 10 MOhm."
En als je m ook nog eens met een laag voltage schakelt is ie al helemaal traag/plopvrij.

cluseau
3 maart 2009, 11:28
Ik zou toch voor een trage schakelaar gaan, dus een optocoupler ofzo.

die heeft dan wel voeding nodig! http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif

KoenB
3 maart 2009, 18:59
Er zit toch al een 9V batterij in mn gitaar voor de ledjes die het ding heeft ;) dus dat gaat wel lukken.

En ik zou eventueel de snelheid nog iets kunnen vertragen met een elco tussen de batterij en de optocoupler toch?