PDA

View Full Version : distortion rack



backlit
2 maart 2009, 19:33
hallow,

ik heb net mijn framus cobra verkocht voor 1000 euro en zoek een lekkere rack om thuis mee te dreunen. :blast:
Dat is ook de reden waarom ik hem verkocht heb : nu ik enkel meer thuis speel, kon ik mijn lekker geluid van optredens/repetities niet meer evenaren op bedroom level... :(

Het lekkerste geluid kreeg ik eruit met mijn metal zone op het clean kanaal : het klonk erg lekker op dergelijk geluidsniveau.

Anyway: ik denk eraan om een mesa boogie 50/50 (600 euro second hand) power amp te kopen, maar weet geen raad voor pre amp.
Iemand ideeën?

Ik hoor enorm graag de amerikaanse distortion zoals Machinehead...

O ja : mijn cabinet is randall 212 (v30's) en mijn gitaar heeft 2 emg81's...

AART
2 maart 2009, 19:40
een 50:50 doet niet onder voor een cobra qua lawaai.
Probeer anders een valvestate poweramp te zoeken en een recto preamp oid...

backlit
2 maart 2009, 19:44
een 50:50 doet niet onder voor een cobra qua lawaai.
Probeer anders een valvestate poweramp te zoeken en een recto preamp oid...
hmmm, da's waar en het kost me ook een pak...
maar ik kan wel de 20Watt mode gebruiken (ik denk dat enkel oudere modellen dit hebben, staat niet op de site vermeld nu)

ik ben enkel bang dat ik de lekkere klank ga verliezen als ik geen lampen in de power amp kies :???:

Ik heb gehoord dat Tech21 PSA1 ook enorm vet is qua distortion...

interessander
2 maart 2009, 20:29
Als die metal zone voor jou beter klonk dan de cobra dan kun je die toch ook voor thuis gebruiken?

backlit
2 maart 2009, 20:35
Als die metal zone voor jou beter klonk dan de cobra dan kun je die toch ook voor thuis gebruiken?

inderdaad, maar nu heb ik in eerste instantie een power amp nodig...

Ik sta nogal weigerachtig tegenover solid state, maar het hoeft niet per se lampen zijn omdat er lampen inzitten ;)
op bedroom level wil ik niets uitsluiten... maar de clean van mijn cobra was zo goed, dat ik graag opnieuw een tube power amp als basis wil gebruiken voor mijn klank.
de metal zone klonk vooral goed door de clean vd cobra denk ik

huidige denkpiste : mesa boogie 50/50 (600€)
tech 21 psa1 (300€)

prijzen zijn indicatief, ik hou mijn ogen links en rechts open

backlit
2 maart 2009, 20:37
een 50:50 doet niet onder voor een cobra qua lawaai.
Probeer anders een valvestate poweramp te zoeken en een recto preamp oid...

klinkt een recto preamp (of eender welke tube pre amp) lekker zonder tubes in de power amp??

Einzeln
2 maart 2009, 20:41
Wat dacht je van een mesa 290 en een mesa studio pre?

interessander
2 maart 2009, 20:41
Als je een recto preamp hebt dan is het toch wel een beetje zonde om dan je metal zone te gebruiken, maar die Cobra is toch best high gain of heb ik dat verkeerd?

Ik denk dat je voor thuisgebruik beter tube preamp>ss poweramp kunt hebben dan andersom in ieder geval.

AART
2 maart 2009, 20:50
of zoek anders een Marshall 2020 poweramp. 1he (+ 1 erboven leeg voor hitte) en heel goed betaalbaar. Anders een mesa 20/20?

backlit
2 maart 2009, 20:53
Als je een recto preamp hebt dan is het toch wel een beetje zonde om dan je metal zone te gebruiken, maar die Cobra is toch best high gain of heb ik dat verkeerd?

Ik denk dat je voor thuisgebruik beter tube preamp>ss poweramp kunt hebben dan andersom in ieder geval.

da's waar, maar om te verduidelijken : nu heb ik enkel mijn gitaren, een metal zone en mijn 2x12cab :)

ik denk er niet meteen aan om mijn metal zone verder te gebruiken (ik verkoop hem wellicht binnenkort)

ik zoek dus een pre amp en power amp

ik vind het wel interessant om weten dat je me pre amp tube en solid state power amp aanbeveelt :crazyhappy:

ik heb een dual recto rack gezien voor 1700 tweedehans, dus voor mij te duur :dontgeti:

dan zit ik qua budget nog beter met tech21 psa en mesa 50/50...

interessander
2 maart 2009, 20:58
Normaal gezien zou ik de metal zone niet in overweging nemen maar aangezien jij hem beter vindt klinken dan de cobra dacht ik dat je hem wellicht bleef gebruiken...

Ik beveel het je niet aan, het leek me beter dan andersom :)

In het budget wat je hebt kun je met een beetje geluk bijvoorbeeld een mesa studio>mesa 50/50 set of een quad> peavey 50/50 (of 60/60) kopen.

backlit
2 maart 2009, 21:09
of zoek anders een Marshall 2020 poweramp. 1he (+ 1 erboven leeg voor hitte) en heel goed betaalbaar. Anders een mesa 20/20?

ik vind nergens meteen die twee tweedehands :(

kosten nieuw wel te veel naar mijn smaak :
http://www.musik-service.de/Gitarrenverstaerker-Marshall-Endstufe-20-20-EL-84-prx395533706de.aspx
(marshall voor 760)
http://www.musik-service.de/Gitarrenverstaerker-Mesa-Boogie-20-20-Stereo-Power-Amp-prx395452239de.aspx
(mesa voor 1250)

backlit
2 maart 2009, 21:24
Ik beveel het je niet aan, het leek me beter dan andersom :)


oke :)

anyway : ik heb net het omgekeerde in gedachten
ik zou eerder gaan voor solid state pre amp met tube power amp, maar ik ben niet thuis in de rack wereld (ondanks dat ik al tien jaar gitaar speel)

Einzeln
2 maart 2009, 21:32
oke :)

anyway : ik heb net het omgekeerde in gedachten
ik zou eerder gaan voor solid state pre amp met tube power amp, maar ik ben niet thuis in de rack wereld (ondanks dat ik al tien jaar gitaar speel)

Unieke keuze zou ik zeggen. Met welke bedoeling zou je deze keuze maken?

backlit
2 maart 2009, 21:56
Unieke keuze zou ik zeggen. Met welke bedoeling zou je deze keuze maken?

Ik heb de laatste jaren met mijn cobra gespeeld en ondervond dat het lekkerste geluid kwam toen ik de power tubes kon gebruiken op hun 'sweet' range

Dat betekende dus, de versterker luid zetten... Iets wat ik de laatste tijd niet meer doe.

Misschien heb ik gewoon een verkeerde aanname door het zo te zien? Mijn pre amp volume moest ik nooit echt volledig opendraaien om goed te doen klinken, maar dat kwam omdat de cobra veel gain heeft op lead kanaal...
Ik speelde meestal met 6/10 volume op pre amp

Blijkbaar zou ik dus beter pre amp tube gaan met valve state eindversterking?

backlit
2 maart 2009, 21:59
een andere setup waar ik misschien aan de slag mee kan is
rocktron chameleon 2000 preamp
rocktron velocity power amp

hoe staat de chameleon tov tech21 psa?

Einzeln
2 maart 2009, 22:11
Ik heb de laatste jaren met mijn cobra gespeeld en ondervond dat het lekkerste geluid kwam toen ik de power tubes kon gebruiken op hun 'sweet' range

Dat betekende dus, de versterker luid zetten... Iets wat ik de laatste tijd niet meer doe.

Misschien heb ik gewoon een verkeerde aanname door het zo te zien? Mijn pre amp volume moest ik nooit echt volledig opendraaien om goed te doen klinken, maar dat kwam omdat de cobra veel gain heeft op lead kanaal...
Ik speelde meestal met 6/10 volume op pre amp

Blijkbaar zou ik dus beter pre amp tube gaan met valve state eindversterking?

Wat je beschrijft is dat je eind buizen oversturen fijn vindt. Dat zegt niets over de kwaliteit van een transistor voortrap. Want wat je erin stopt komt er uiteindelijk ook uit. Dus bagger erin bagger eruit.

qwertyuiop
2 maart 2009, 22:29
he,

ik heb slechte ervaringen met de combi psa1 en buizeneindtrap. later had ik de psa1 over een marshall valvestate eindtrap en dat klonk al beter, maar nog steeds niet geweldig, de psa1 is echt gemaakt voor recording. (misschien met andere speakers?)

als je thuis een lekker "buizen" geluid wil, denk ik dat je gewoon zo'n klein 5 watt ampje moet kopen, daar zijn er tegenwoordig wel meer van, ieder zichzelf respecterend merk heeft wel iets in die trant.

paulusdeBKB
3 maart 2009, 10:36
een andere setup waar ik misschien aan de slag mee kan is
rocktron chameleon 2000 preamp
rocktron velocity power amp

hoe staat de chameleon tov tech21 psa?

Ik heb zelf een Rocktron Voodu Valve (= chameleon met een preampbuisje) + Velocity poweramp en ben daarover goed te spreken. Dat durf ik je best aan te raden. Let wel: je speelt dan volledig solid state! Maar je zult merken dat dat ook prima kan klinken.

Als je op huiskamerniveau wilt spelen en je budget is enigszins beperkt, koop dan gewoon een transistor eindtrap en een goede preamp. De kleuring van een gepushte buizeneindtrap ga je thuis niet bereiken ivm het volume. Ik hoop dat je weet hoe je watt-aanduidingen moet interpreteren? Dat is namelijk een logaritmische schaal: om 2x zo luid te zijn als 1 watt, heb je 10 watt nodig. Om 2x zo luid te zijn als 10 watt, heb je 100 watt nodig. Het omgekeerde geldt ook: 10 watt is half zo luid als 100 watt, 1 wat is half zo luid als 10 watt. Het verschil tussen 100 watt en 50 watt is dus verwaarloosbaar.

Jimwoud
3 maart 2009, 10:53
Ik heb nu ook voor thuis een buizen pre en een transistor eindtrap. Klinkt prima op laag volume. gister meegenomen naar repetitie en dat klinkt ook prima. Maar toch is op hoog volume buizen lekkerder.

Rinze
3 maart 2009, 10:54
Ik gebruik nu thuis een Classic 60/60 poweramp van Peavey, gaat prima hoor. Kan zelfs heel zacht. Met een jmp-1 met goeie buisjes erin enorm vette scheur op ieder volume, want je kunt er ook de muren mee vergruizen als het moet.

backlit
3 maart 2009, 19:11
Ik gebruik nu thuis een Classic 60/60 poweramp van Peavey, gaat prima hoor. Kan zelfs heel zacht. Met een jmp-1 met goeie buisjes erin enorm vette scheur op ieder volume, want je kunt er ook de muren mee vergruizen als het moet.

ik hou niet echt van marshall klank : ik veronderstel dat de jmp dan ook niets voor mij is... of is de sound toch modern en amerikaans?

backlit
3 maart 2009, 19:27
Ik heb zelf een Rocktron Voodu Valve (= chameleon met een preampbuisje) + Velocity poweramp en ben daarover goed te spreken. Dat durf ik je best aan te raden. Let wel: je speelt dan volledig solid state! Maar je zult merken dat dat ook prima kan klinken.

Als je op huiskamerniveau wilt spelen en je budget is enigszins beperkt, koop dan gewoon een transistor eindtrap en een goede preamp. De kleuring van een gepushte buizeneindtrap ga je thuis niet bereiken ivm het volume. Ik hoop dat je weet hoe je watt-aanduidingen moet interpreteren? Dat is namelijk een logaritmische schaal: om 2x zo luid te zijn als 1 watt, heb je 10 watt nodig. Om 2x zo luid te zijn als 10 watt, heb je 100 watt nodig. Het omgekeerde geldt ook: 10 watt is half zo luid als 100 watt, 1 wat is half zo luid als 10 watt. Het verschil tussen 100 watt en 50 watt is dus verwaarloosbaar.

thanks for the advice :ok:

misschien ben ik gewoon te gefocused op lampen
momenteel denk ik dan ook aan
chameleon 2000 (preamp)
velocity 100 (power amp)

probleem is denk ik wel dat mijn cab 8Ohm mono of 16Ohm stereo...
volgens rocktron
Output power: 55 watts @ 4 ohms, 40 watts @ 8ohms, 28 watts @ 16 ohms

is 28 watt per channel nog voldoende? Ik vermoed van wel aangezien het toch maar bedroom level is.

Jimwoud
3 maart 2009, 20:25
thanks for the advice :ok:

misschien ben ik gewoon te gefocused op lampen
momenteel denk ik dan ook aan
chameleon 2000 (preamp)
velocity 100 (power amp)

probleem is denk ik wel dat mijn cab 8Ohm mono of 16Ohm stereo...
volgens rocktron
Output power: 55 watts @ 4 ohms, 40 watts @ 8ohms, 28 watts @ 16 ohms

is 28 watt per channel nog voldoende? Ik vermoed van wel aangezien het toch maar bedroom level is.

Voor thuis wederom prima. Ik gebruik ook 1 kanaal van mn Marshall 8008 op 4 Ohm, tewijl m'n cabinet 16 Ohm is.

backlit
4 maart 2009, 20:42
wat denken jullie eigenlijk over de behringer FCB1010?
volgens de volgende site (vlaamse site) kan je de firmware updaten...
http://www.ossandust.be/index.php

is dit nodig? iemand misschien ervaring mee?

hole
4 maart 2009, 20:48
FCB is top!

De Uno firmware kan handig zijn als je wat meer (andere) functionaliteit wil. Ik heb 'm standaard en dat werkt ook PRI-MA.

backlit
5 maart 2009, 19:41
bedankt aan iedereen voor het advies

morgen ga ik wsl een velocity 100 en rocktron chameleon2000 testen (en kopen :)) met behringer FCB1010

misschien neem ik een rocktron pro q erbij, heeft iemand daar ervaring mee? Neem ik niet beter een grafische EQ?

paulusdeBKB
5 maart 2009, 19:45
Kan allebei. Je moet zelf even kijken of je een parametrische equalizer fijner vindt werken. Het mooie aan een grafische equalizer is dat je goed kunt zien wat je doet, maar een para EQ werkt lekker snel mits je een beetje weet wat je doet en hoe je dat wilt bereiken.

Liquid_Metal
5 maart 2009, 22:16
Ik heb de FCB1010 sinds een half jaartje en bevalt me prima. Gebruik 'm icm G-Major, die m'n preamp schakelt. Omdat ik alles met patches doe (van clean rythm tot epic lead) heb ik aan de FCB genoeg. CC's sturen (fx uit/aanzetten) kan 'ie ook, maar dan moet je zowel het aan- als het uitzetten in 1 knop programmeren. Als dan een fx al aanstaat moet je twee keer klikken (want hij zet 'm eerst aan en daarna uit). Gelukkig heb ik geen CC's nodig. Mocht je dat wel willen dan zou je de firmware update kunnen overwegen.
Heb je echt een EQ nodig? Ik wilde er vroeger ook wel eentje, maar ik kan eigenlijk de sound die ik wil hebben wel uit m'n amp halen. Denk eraan dat een EQ je toon weer kleurt, dus als je 'm niet nodig hebt: lekker weglaten! :)

De Beer
6 maart 2009, 12:55
Ik heb gehoord dat Tech21 PSA1 ook enorm vet is qua distortion...Absoluut!!! al zijn de meningen natuurlijk altijd verdeeld.

Voor huiskamer niveau zeer goed ook, Ik doe ales over de PSA1 en dat over een basic PA power amp. Die hoeft niet op 100 om dik te klinken.

Dikke high gains alla recto's of 5150's(machine head)
distortions plexi, vox,..
Alles is heel erg te tweaken maar alles is er uit te halen.....al moet ik toe geven dat ik nooit echt een AB vergelijking heb gedaan met het origineel ernaast. Ik krijg er iig uit wat ik eruit wil krijgen.

Het ding is wel een totaal ander concept dan een standaard gitaar amp.
Je simuleert geen amps maar buizen.

Ik stuur hem nog wel door een G-major en gebruik daar de EQ nog van om her en der een piekje te creeren voor extra punch op je juiste plaatsen.