PDA

View Full Version : Prefab 'Gibson' bodies



Rutger
2 maart 2009, 16:26
Hoi,

Voor de doe-het-zelver zijn legio strat- en telebodies en halzen te krijgen, maar je ziet ze nauwelijks van Gibson style gitaren. Waarom is dat eigenlijk?

Ik zou best een LP Junior in elkaar willen zetten, maar voor zover ik weet is Warmoth de enige die losse les paul bodies maakt. Die zijn alleen wel behoorlijk prijzig in verhouding tot bijv. een Migthy Mite body.

Zijn er meer fabrikanten die 'Gibson' bodies en halzen maken, en waar zou ik die kunnen vinden?

espike
2 maart 2009, 16:54
Hallo,

Ik zat ook al even te kijken, maar ik kom al een beetje uit op zelfbouw. Ik zag hier ook ergens een topic langs komen van een mede bouwer over een cad cam frees voor prs curve, mischien dat een prijs indicatie daarvan goedkoper uitkomt?

Ter info: een strat body koop je voor ongeveer 80-90 euro minimaal, een les paul standaard curved top begint rond de 500.

als alternatief staan er ook nog wel eens goedkope kloon gitaartjes te koop waar de body (en de maatvoering) goed van te gebruiken is.

RoelTM
2 maart 2009, 16:57
Is dit misschien niet iets?

http://www.groove-factory.nl/catalog/bouwpakket-electrische-gitaar-p-8193.html

barno
2 maart 2009, 17:43
Hoi,

Voor de doe-het-zelver zijn legio strat- en telebodies en halzen te krijgen, maar je ziet ze nauwelijks van Gibson style gitaren. Waarom is dat eigenlijk?

Ik zou best een LP Junior in elkaar willen zetten, maar voor zover ik weet is Warmoth de enige die losse les paul bodies maakt. Die zijn alleen wel behoorlijk prijzig in verhouding tot bijv. een Migthy Mite body.

Zijn er meer fabrikanten die 'Gibson' bodies en halzen maken, en waar zou ik die kunnen vinden?

het zou, meen ik, kunnen te maken hebben dat Gibson er gewoon geen toelating voor geeft aan andere producenten om gibson bodies te maken. maar het zal vooral te maken hebben met het feit dat gibsons altijd een gelijmde hals hebben.
strats en tele's zijn gewoon vanaf het prille begin geconcipieerd als bouwpakketten.

Rutger
3 maart 2009, 09:20
Maar Warmoth doet het dan weer wel en die heeft dan blijkbaar wel toestemming. Heeft ie dan ook direct het monopolie?
k Vind een bolt-on neck juist prettig, geeft voor mij net die 'snap' in de sound waar ik wel van hou. Dus wat dat betreft is een gibson-bouwpakketje erg interessant.


Ter info: een strat body koop je voor ongeveer 80-90 euro minimaal, een les paul standaard curved top begint rond de 500.
Ik wil juist geen carved top maar gewoon een no nonsense LP Junior body


als alternatief staan er ook nog wel eens goedkope kloon gitaartjes te koop waar de body (en de maatvoering) goed van te gebruiken is.
Dat is een optie, maar dan zit je vaak weer met dubieuze kwaliteit. Wat betreft Fender bodies kun je al voor E150 vrij goede kwaliteit krijgen (en gespoten!)...

espike
3 maart 2009, 10:14
De 'Gibson' bodies van Warmoth, zijn niet gelijmd, maar vast geschroefd a la fender.
Vind ik zelf op zich nog niet zo'n probleem, maar warmoth is a. niet echt goedkoop, en b. een fender neck op een gibson......
Ik vind gibsons juist lekker spelen door de wat bredere neck (grote handen, dan krijg je dat), en de heerlijke control die je hebt door de 24.75 mensuur op je bends.
Om deze redenen kan ik de warmoth bodies dus niet echt een gibson kopie noemen, de eigenschappen verschillen te veel. (mooi zijn ze wel btw)
Mischien overdrijf ik nu hoor, maar ik kan ze zelf helaas niet naast elkaar testen, om te kunnen zeggen of hier echt een verschil tussen zit qua spelen.
Wat ik me wel af vraag, is of het niet goedkoper/practischer is, om dit door een gitaar bouwer te laten maken. Zeker een niet curved body is met de juiste apperatuur en ervaring best snel te maken.

niekb
3 maart 2009, 10:22
Vergis je niet hoeveel uren in een carved top gaan zitten. Daar moet je dus ook noeg wel aardig wat euro's voor neertellen.

Edit: ok niet goed gelezen. Flattop is wel makkelijker.

Orpheo
3 maart 2009, 16:57
De 'Gibson' bodies van Warmoth, zijn niet gelijmd, maar vast geschroefd a la fender.
Vind ik zelf op zich nog niet zo'n probleem, maar warmoth is a. niet echt goedkoop, en b. een fender neck op een gibson......
Ik vind gibsons juist lekker spelen door de wat bredere neck (grote handen, dan krijg je dat), en de heerlijke control die je hebt door de 24.75 mensuur op je bends.
Om deze redenen kan ik de warmoth bodies dus niet echt een gibson kopie noemen, de eigenschappen verschillen te veel. (mooi zijn ze wel btw)
Mischien overdrijf ik nu hoor, maar ik kan ze zelf helaas niet naast elkaar testen, om te kunnen zeggen of hier echt een verschil tussen zit qua spelen.
Wat ik me wel af vraag, is of het niet goedkoper/practischer is, om dit door een gitaar bouwer te laten maken. Zeker een niet curved body is met de juiste apperatuur en ervaring best snel te maken.

uhm... fender neck...? sorry, maar waar haal jij dat eruit? je hebt ook de 24.75'' necks met een gibson-headstock.

en waarom bijna niemand les paul doet als bodyreplacement is redlijk eenvoudig; de markt is er HEEL klein voor. gitaristen vallen redelijk snel over het feit dat het bolt on is. het is redelijk ingeburgerd dat je een partsocaster hebt die fantastisch is, maar een partso-paul is niet echt gangbaar. en het is duurder vaak, het kost meer tijd om te frezen, kost meer vanwege de mooie flametop en mahonie, etc etc.

warmoth heeft geen licentie, maar omdat warmoth's headstock niet echt een LP headstock is, het bolton is, doet gibson er niet echt moeilijk over. Musicman over de warmoth wolfgangs dus WEL, omdat dat een directe kopie is, en de wolfgang is bolt on, warmoth's wolfgang ook; directe concurrentie, en erger nog; inbreuk makend op het octrooi van de wolfgang. dus: weg ermee!

de les paul is niet alleen de vorm, eigenlijk in mindere mate; tis de vorm PLUS set neck. en dat doet warmoth niet, dus daarom mag 't.

@niek: warmoth doet alles met CNC's he...



wel zuur. ik heb een jaar geleden 2 les pauls bij warmoth gekocht, voor 750, all inclusive. carved top, AAAA flamed maple/AAAAAquilt maple tops, solid backs, exotic necks en ebben toetsen, seymour duncan pups, gotoh hardware. nu heb je daar nauwelijks een body voor, inclusief lak.

niekb
3 maart 2009, 18:12
uhm... fender neck...? sorry, maar waar haal jij dat eruit? je hebt ook de 24.75'' necks met een gibson-headstock.

en waarom bijna niemand les paul doet als bodyreplacement is redlijk eenvoudig; de markt is er HEEL klein voor. gitaristen vallen redelijk snel over het feit dat het bolt on is. het is redelijk ingeburgerd dat je een partsocaster hebt die fantastisch is, maar een partso-paul is niet echt gangbaar. en het is duurder vaak, het kost meer tijd om te frezen, kost meer vanwege de mooie flametop en mahonie, etc etc.

warmoth heeft geen licentie, maar omdat warmoth's headstock niet echt een LP headstock is, het bolton is, doet gibson er niet echt moeilijk over. Musicman over de warmoth wolfgangs dus WEL, omdat dat een directe kopie is, en de wolfgang is bolt on, warmoth's wolfgang ook; directe concurrentie, en erger nog; inbreuk makend op het octrooi van de wolfgang. dus: weg ermee!

de les paul is niet alleen de vorm, eigenlijk in mindere mate; tis de vorm PLUS set neck. en dat doet warmoth niet, dus daarom mag 't.

@niek: warmoth doet alles met CNC's he...



wel zuur. ik heb een jaar geleden 2 les pauls bij warmoth gekocht, voor 750, all inclusive. carved top, AAAA flamed maple/AAAAAquilt maple tops, solid backs, exotic necks en ebben toetsen, seymour duncan pups, gotoh hardware. nu heb je daar nauwelijks een body voor, inclusief lak.

I know, de vraag was of het niet goedkoper zou zijn dat een bouwer een lp body zou maken. Daar was mijn reactie op bedoeld. Ik denk dat er weinig bouwers in NL zijn die een cnc apparaat hebben. Cocobolo uitgezonderd natuurlijk :)

Luigi
3 maart 2009, 22:22
Je moet eens bij Vox Humana (boven) gaan kijken; staat een hele mooie les paul met verlijmde neck. Ik dacht voor zo'n 600 euro...

oigun
3 maart 2009, 23:36
Geen body wel een hals: http://www.axesrus.com/axenecks.htm

frekie
4 maart 2009, 10:09
Je had een mannetje in Noord-Holland genaamd Pigro die LP's aanbood op MP. Zei dat ie ze liet bouwen in het verre Oosten. Misschien dat je er nog 1 op de kop kan tikken.

Het zou een konsept zijn, alleen de Gibson type plank laten bouwen in het verre Oosten, hup in de container naar Rotjeknor en dan hier zelf af monteren met onderdelen naar smaak. Ok spuiten is ook nog wel vakwerk maar zelf in de olie zetten is niet moeilijk.

Het is ook een kwestie van mentaliteit, Fender spelers zijn altijd zelf aan het solderen enz., Gibson spelers meer aan het poetsen :seriousf:

pim raaijmakers
4 maart 2009, 15:31
hey rutger,

kijk 's op http://www.byoguitar.com/Guitar_Kits/Guitar-Kits.aspx . hier heb je complete gibson kits. Ook geschroefd, een tijdje terug hadden ze ook kits met gelijmde halzen. mail maar 's of die nog te krijgen zijn..

gegroet

MVH Guitars
4 maart 2009, 22:56
Bulldog Bodies maakt complete Les Pauls die je zelf af moet maken. Je kan ook alleen een body kopen.

Hier is er een op ebay: Les Paul body & neck (http://cgi.ebay.com/BULLDOG-Brand-1-LP-Les-Paul-Guitar-Body-Blank-Flame-Top_W0QQitemZ160319415668QQcmdZViewItemQQptZGuitar ?hash=item160319415668&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A570|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A131 8|301%3A1|293%3A1|294%3A50)

En hier is de site (is niet erg groots) van Bulldog Bodies: www.bulldogbodies.com

Rutger
5 april 2009, 11:47
In de lijn van dit topic

Wat is dit (http://cgi.ebay.com/Gibson-Baldwin-Les-Paul-Signature-Guitar-Body-As-Is_W0QQitemZ270364861806QQcmdZViewItemQQptZGuitar? hash=item270364861806&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50) nu weer? Gibson setneck uit China??

Jimwoud
5 april 2009, 12:29
Zoek ook eens op Eden les paul. Maken ook prefab LP's die je nog moet assembleren.

snaarplukker
5 april 2009, 13:05
Hier een LP model body (http://www.sagamusic.com/catalog/details.asp?ProductID=LC-10) met carved top + de rest voor een compleet gitaar. En dat voor minder dan de helft van de prijs van een losse body.

MVH Guitars
5 april 2009, 19:37
Zoek ook eens op Eden les paul. Maken ook prefab LP's die je nog moet assembleren.

Ik heb een aantal weken terug een Eden LP gekocht op ebay. Hij is nog altijd niet aangekomen, maar ik hoop dat het niet lang meer gaat duren. Ik ben erg benieuwd want de recensies zijn veelbelovend en op de foto's zag het er ook zeker goed uit! Voor de prijs kan je het zelf niet bouwen en laten spuiten!


Hier een LP model body (http://www.sagamusic.com/catalog/details.asp?ProductID=LC-10) met carved top + de rest voor een compleet gitaar. En dat voor minder dan de helft van de prijs van een losse body.

Jammer dat dit weer een geschroefde hals constructie is.
Van die complete setjes kunnen mij niet zo boeien. Het is echt een kwestie van in elkaar schroeven en klaar, wat voor mij als bouwer met een paar jaar ervaring dan al snel te kort door de bocht is. Verder bestel ik ook liever hardware en elementen zelf, zodat ik weet wat ik in huis haal.

oigun
5 april 2009, 20:23
Ik had ook zo'n les paul kit van saga gekocht maar echt bevredigend is zo'n bouwpakket idd niet:seriousf:

Jimwoud
5 april 2009, 21:45
[QUOTE=MVH Guitars;1999512]Ik heb een aantal weken terug een Eden LP gekocht op ebay. Hij is nog altijd niet aangekomen, maar ik hoop dat het niet lang meer gaat duren. Ik ben erg benieuwd want de recensies zijn veelbelovend en op de foto's zag het er ook zeker goed uit! Voor de prijs kan je het zelf niet bouwen en laten spuiten!

Wat heb je ervoor betaald, zit er zelf ook over na te denken.

MVH Guitars
5 april 2009, 22:31
Wat heb je ervoor betaald, zit er zelf ook over na te denken.

Op ebay stond hij voor $120 maar je kon ook 'best offer' doen. Dat heb ik gedaan en heb ik hem uiteindelijk voor $100 kunnen krijgen. Maar de verzendkosten zijn ook nog eens $100. Maar, zelfs dan, kan je het er zelf niet voor bouwen en omdat het toch niet zo duur is, dacht ik van: We gaan het gewoon proberen!

Er zou zelfs ook een koffer bijzitten!

snaarplukker
5 april 2009, 23:27
Jammer dat dit weer een geschroefde hals constructie is.
Van die complete setjes kunnen mij niet zo boeien. Het is echt een kwestie van in elkaar schroeven en klaar, wat voor mij als bouwer met een paar jaar ervaring dan al snel te kort door de bocht is. Verder bestel ik ook liever hardware en elementen zelf, zodat ik weet wat ik in huis haal.

Ja, ik bedoelde eigenlijk alleen de body. De rest gooit je dan in de kliko.
Maar als bouwer hebt je dan toch meer voldoening als je de body uit een blok hout haalt?

MVH Guitars
6 april 2009, 01:29
Ja, ik bedoelde eigenlijk alleen de body. De rest gooit je dan in de kliko.
Maar als bouwer hebt je dan toch meer voldoening als je de body uit een blok hout haalt?

Haha, de kliko...dat nooit! Je kan je ze vast nog wel verpatsen via internet als je het niet moet hebben.

Ja, het geeft wel meer voldoening, maar het is ook veel meer werk. Als ik een body compleet naar wens zo ergens kan kopen, dan wil ik dat ook best doen. Het maken van de hals is toch over het algemeen ook veel moeilijker en tijdrovend dan de body (flat top). Maar ik maak de halzen liever zelf, want mijn 1e gitaar was gebouwd met zo'n 'pre-fab' hals en dat klonk en speelde van geen meter (om een of andere reden). En toen ik mijn 1e gitaar met zelfgebouwde hals af had, speelde die echt veel beter!

Het nadeel van die bodies die je zo kan kopen is dat ze bijna altijd gemaakt zijn voor geschroefde hals constructies en daarmee hebben ze dan meteen de mogelijkheid tot andere constructies de deur uit gegooid.

Rutger
6 april 2009, 10:31
Bedankt voor de tips.

Maar ik vroeg me echt even specifiek af of iemand meer weet van het Gibson Baldwin concept. Is dat serieus van Gibson of weer zo'n copycat?

fred dons
6 april 2009, 10:49
misschien heb je hier nog wat aan, ik koop regelmatig gibson (en andere stijl) setneck bodies
en nekken bij deze verkoper, goede kwaliteit mahonie, de nekken moeten nog wel geshaped worden en hebben nog geen toets (wel gefreest voor een trussrod)

http://cgi.ebay.de/PRS-Paul-Reed-Smith-Projekt-Body-Tonholz-tonewood_W0QQitemZ160326329666QQihZ006QQcategoryZ4 6678QQssPageNameZWDVWQQr
dZ1QQcmdZViewItem

de prs shape body die ik bij hem gekocht had was eur 59 en de les paul special (body + nek, was eur 100)