PDA

View Full Version : Relic gitaren deel 214



Raytheman
2 maart 2009, 15:40
Hierbij mijn gedachtenspinsels aangaande relic guitars:

Relic guitars – big business

Maar hoe zit dat nu met reliced gitaren? In de Van Dale staat ‘relikwie - als heilig beschouwd overblijfsel’
Dit is dan ook de eerst bekende naamgeving in de ‘gitaarwereld’
Fender begon met het nabouwen van de gitaren van bekende virtuozen zoals Rory Gallagher, Stevie Ray Vaughn, David Gilmour enz.
Voor deze gitaristen was gitaarspelen intussen werk geworden; zij zagen hun gitaar dan ook als een stuk gereedschap. Echter een concertviolist ziet zijn instrument ook als een stuk gereedschap. Hier begint het nuance verschil.
Een viool zal nooit zo’n reliced voorkomen hebben als deze gitaren.
Het verschil zit hem in de wijze hoe ermee omgesprongen wordt en dat heeft weer te maken met de hele ‘lifestyle’ er omheen.
Een concertviolist zie je na een geslaagde solopartij niet –al dan niet met een nors gezicht- zijn viool op de grond bashen.
Relic is in twee delen onder te verdelen; enerzijds beschadigingen als gevolg van slijtage en anderzijds beschadigingen als gevolg van onzorgvuldig gebruik.
Een nitro afgewerkte body waar regelmatig met de onderarm wordt langs geschuurd zal een kale plek vertonen ( een met polyesther afgewerkte body niet daar dit enorm slijtvast is).
Een maple hals bespeeld door iemand die zijn nagels niet kort houdt zal ook slijtplekken vertonen. Waarom vraagt de winkelier bij het uittesten van een gitaar of je geen rits of grote gesp aan je riem hebt? Juist; bucklerash.

Maar ook onderhoud of juist het gebrek aan onderhoud speelt zijn rol; een beroepsmuzikant die avond na avond optreedt heeft niet altijd zin zijn instrument uit zijn auto te halen. Vochtigheid en temperatuursverschillen hebben zodoende invloed op hout en hardware (roest!)

Waarom dan toch die aantrekkingskracht voor een reliced gitaar?
Denk aan de avonturier die met zijn kaki uniform en stoere Landrover de binnenlanden van Afrika doorkruist, het nodige meemaakt en aan het eind van de rit met opgelapte kledij, auto die met paperclips en elastieken bijeen gehouden wordt terugkeert in de bewoonde wereld.
Deze man heeft wat meegemaakt en dat is hem af te zien ook!
Nog een voorbeeld; een litteken op je buik van een blinde darmoperatie is niet stoer; een litteken op je wang –liefst net onder het oog- wel. Eind 1800 was het niet ongewoon na een degengevecht een schram vóór het dichtnaaien te voorzien van een paardenhaar zodat het litteken goed te zien bleef.

Bij Fender moet het al snel duidelijk zijn geweest dat er toch behoefte was aan gitaren waar je je eigen stempel op kon drukken. De eerste gitaren waren allemaal voorzien van een maple toets die na veelvuldig gebruik al snel slijtplakken begon te vertonen. Leo Fender vond dit er niet uitzien en voorzag vanaf dat moment alle halzen van een rosewood top. De klant wilde echter tóch liever de maplewood hals en zo gschiedde.
Later begon Fender met het fabriceren van gitaren die makkelijker zouden slijten. Zie hier een advertentietekst voor de HighwayOne serie:

“HW1 instrumenten zijn gebouwd om zweet, spotlights, gemorste drankjes, rokerige ruimtes te absorberen, nacht na nacht achterin een busje of auto te worden gesmeten en er toch nog steeds prima uitzien en geweldig klinken. Hoe meer ze beschadigen des te meer het een eerbetoon is.”


Iedereen kon zo eenvoudig zijn eigen ‘relic’ creëren. Toch was ook dit niet genoeg; de Fender customshop bouwde al jaren gerelicte gitaren maar gezien het prijskaartje was dit niet voor iedereen weggelegd.
De Roadworn serie is in het leven geroepen; deze gitaren zijn machinaal gereliced dwz alle beschadigingen zijn identiek.
Wil je dus een gerelicte gitaar maar géén roadworn? Koop er eentje waarvan de body niet met polyester is afgewerkt, was je handen niet voor het spelen, je nagels niet te kort en géén gitaarstandaard gebruiken. ( liefst op een betonnen ondergrond), regelmatig onder de hete lampen of in de zon en af en toe een nachtje in de schuur. Reclamaties NIET bij mij!

Ray

Jeroen76
2 maart 2009, 15:47
Hoewel ik helemaal niets heb met relic's of beschadigingen aan mijn gitaar, sterker nog iedere kras vind ik erg. Toch een heel mooi en duidelijk geschreven verhaal wat ik geboeid heb gelezen.
Groetjes,
Jeroen

Foxey Freddie
2 maart 2009, 15:49
Toevallig, ik zat er net over na te denken.

En hoe zit het met de relic gitaren die zo duur zijn, zijn ze kwalititief beter dan de niet-gerelicte? dezelfde gitaar dan hea

Les Paul R8
2 maart 2009, 17:02
Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Maar relicen gebeurt niet alleen bij gitaren. Hoeveel mensen kopen nog een nieuw uitziende jeans. Gaten, scheuren, stonewashed, verfvlekken. Het is niet anders dan relic gitaren.

Of ze beter klinken? Durf ik niet te zeggen. Ik heb verschillende verhalen gehoord over de relics van Fender. De elementen zouden op een speciale manier behandeld worden, waardoor ze beter zouden klinken.
Voor mij geldt wel dat mijn relic Strat een heerlijk spelende gitaar is. Vanaf het eerste moment voel je een ingespeelde gitaar. En dat speelt altijd lekkerder dan een nieuwe. Of het het extra geld is, moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk. Bedenk wel dat een relic behandeling nog wat meer werk is. Daar betaal je voor.

Een doorleefd uiterlijk vind ik zelf wel erg mooi. Zowel op een strat als op een Les Paul. Ik kies niet bewust voor een relic. Maar kies gewoon voor een gitaar die ik lekker vind spelen en super vind klinken.

Raytheman
2 maart 2009, 17:06
Relic gitaren die heel duur zijn komen van de CustomShop. Die zijn teambuilt of masterbuilt. Dus meer man uren per gitaar= meer personeelskosten= duur
Relic gitaren die goedkoper zijn komen van de band. = veel minder manuren per gitaar= goedkoper.(toch nog altijd bijna 1.000 euro voor een roadworn...)

De kwaliteit van al dan niet gerelicte gitaren is mijn inziens hetzelfde.

Foxey Freddie
2 maart 2009, 17:26
ok ik snap 'm

Toch vind ik gerelicte gitaren maar nep, maak je eigen gewoon.

euroboy
2 maart 2009, 18:07
Verkoper uit de winkel hier zegt dat de gitaren uit de custom shop van fender (degene die gerelliced zijn) beter zijn dan de onbeschadigde... Ze spelen gewoon beter vind hij en ze klinken ook beter zegt hij. Ik weet het niet ik heb er nog niet op gespeeld.

B0UDEWIJN
2 maart 2009, 18:25
Hoeveel mensen kopen nog een nieuw uitziende jeans.

Ikke! :D

Ikzelf vind het nu een beetje overdreven worden, die relic-hype. Een echte relic vind ik wel mooi, maar die fabrieksrelics vind ik niks.

Martijn-w
2 maart 2009, 18:26
Ik vind het gewoon zonde van je gitaar. Je gaat toch ook geen krassen op je auto maken?

Daan_B
2 maart 2009, 18:29
Ik vind het gewoon zonde van je gitaar. Je gaat toch ook geen krassen op je auto maken?

Over een paar jaar wel..

tidalwave_sideburns
2 maart 2009, 18:46
Je gitaar relicen vind ik net zo iets als van die modderopspat stickers kopen voor je 4x4, zodat het net lijkt of je heel stoer door de wildernis heb zitten crossen. De illusie van een geschiedenis van je gitaar kunnen kopen, sjongejongejonge.
Er is al genoeg "net echt" met die modelling etc. Mag er iets authenthiek blijven als het niet teveel gevraagd is.
Sinds kort vernam ik dat Gretsch ook die methode van Fender heeft overgenomen.

G6128TDS-R Duo Jet™ w/ Bigsby®, Relic, DynaSonic™ Pickups (NEW!)


Righteously Relic-ed! The Gretsch® Custom Shop has done it again by elegantly reproducing an instrument from a bygone era that professional players and collectors have sought for years. No longer elusive, this newfound treasure combines elements of vintage grandeur with desired modern components. The late '50s-style chambered mahogany body with three-ply maple top featuring a pair of Seymour Duncan® DynaSonic™ pickups ensures consistency of fidelity, power and punch! The gracefully "Relic-ed" nitrocellulose lacquer finish and hardware radiate the spirit of a well-cared-for guitar that could be 60 years old, but certainly saw its day on countless bandstands and Hollywood showcase nightclubs. As precious as the originals, a limited edition of only 75 of these guitars will be produced worldwide.

http://www.gretschguitars.com/gear/index.php?product=G6128TDS-R

Gaat toch nergens meer over. Vervloekte kutfender. Opdoeken die boel. Beetje de illusie wekken dat zelf de meest saaie nieuwbouw burgerlul zich een rock en roll imago aan kan meten door zo'n wanding te kopen. Net zo achterlijk als die kansenjongeren die zich een gangster wanen.

budje
2 maart 2009, 18:52
Was ik opgehouden met zeuren over relicen, begint er weer iemand :)

EuroCinema
2 maart 2009, 19:50
Het is allemaal gewoon marketing, (al dan niet gefakete) authenticiteit is hot. Zie bijvoorbeeld:de omschrijving van dit marketingboek (http://www.managementboek.nl/boek/9789052616193/authenticiteit_james_h_gilmore)

Pepe
2 maart 2009, 20:11
Quasi intelectueel gelul. Relics waren een order van de Stones die hun dure vintages niet op tournee wilden nemen en toen er ook orders van dealers kwamen bleek er een markt aangeboord en dan volgt de rest vanzelf. Fender maakt geen relics omdat het goede gitaren zijn maar omdat mensen er geld voor over hebben. Gewoon een status ding verder veel marketing zoals Eko zegt.

Als je 3000 euro betaald voor een customshop Fender, zou je dan nog eens de helft willen neerleggen voor dezelfde gitaar bewerkt met chemicalieen en wat schroevedraaiers?
De gitaar wordt er echt niet beter van.

hesse
2 maart 2009, 20:23
Een viool zal nooit zo’n reliced voorkomen hebben als deze gitaren.
Het verschil zit hem in de wijze hoe ermee omgesprongen wordt en dat heeft weer te maken met de hele ‘lifestyle’ er omheen.
Een concertviolist zie je na een geslaagde solopartij niet –al dan niet met een nors gezicht- zijn viool op de grond bashen.


Het verschil zit hem ook in de prijs: een goede vioolsolist heeft vaak een instrument van rond de €50.000 of (veel) meer. Die dingen zijn dus eigenlijk onbetaalbaar, zelfs voor een solist en meestal zijn de instrumenten in bruikleen (bv, je kan met verscheidene competities een instrument 'winnen' waar je op mag spelen tot de competitie opnieuw gewonnen wordt door iemand anders (vaak competities om de 4 jaar) of een heel rijke liefhebber van je talent heeft een guarneri in zijn bezit maar kan zelf niet spelen en leent die dan uit). Zo'n instrument in bruikleen ga je niet ff op de grond smijten he.
Nog een punt is dat je virtuoze gitaristen vaak rockers zijn die hopen geld verdienen en voor wie het kapotslaan van een gitaar maar meer fans kan lokken (wat dus commercieel nog niet eens zo slecht is). Ik heb ook nog nooit een jazzgitarist zijn gitaar zien slopen bv.
En, gitaren die gesloopt worden zijn doorgaans strats of lp's of zoiets. Gewoon de standaard: iemand die een (dure) gitaar laat maken naar zijn hand gaat dat ding ook niet even molesteren hoor. Gebruiken, dat wel, en die sporen zullen blijven, maar, kijk even verder dan je neus lang is en je ziet dat dat bij de meeste violen ook zo is. Er staan misschien maar twee gaten in (gelukkig, anders is je geluid om zeep), maar zweetsporen vind je overal hoor.
Een 'beroemd' vb. is de viool van Paganini: dat ding heeft ook duidelijke gebruikssporen en het wordt dan ook 'aanbeden' (door freaks).

Al bij al: stop deze relictopics!!! Relicen is idioot, gebruik gvd je eigen gitaar en dan gaat die er ook wel smerig uitzien na een tijd en dan wordt ie gerelict naar je eigen hand.

En nu komt het varkentje met de lange snuit en die zegt 'dit verhaaltje is uit'.

Raytheman
2 maart 2009, 20:29
Grappig dat dit altijd zoveel emoties los maakt. Heerlijk!

j3r03n
2 maart 2009, 22:09
Over 40 jaar heb ik ook een relic;) En dan niet eens een waar veel manuren, schuurpapier en azijnbadjes aan besteed zijn, maar eentje met authentieke zweetplekken, krasjes, putjes en chips die hun eigen verhaal vertellen:soinnocent:

edit: en dus geen krasjes met een serienummer :P

B0UDEWIJN
4 maart 2009, 15:33
Overigens heeft ook ESP vintage strats (is al best lang zo):

ESP Vintage Stratocaster (http://www.espguitars.com/guitars_vintage.html)

Wie koopt er nou een ESP stratocaster? Kvraag me af hoe duur die dingen zijn...

Edit: al gevonden hoe duur ze zijn, £1,319.00
Dan koop je toch gewoon een Fender?

beruk
4 maart 2009, 15:40
Al bij al: stop deze relictopics!!! Relicen is idioot, gebruik gvd je eigen gitaar en dan gaat die er ook wel smerig uitzien na een tijd en dan wordt ie gerelict naar je eigen hand.

En nu komt het varkentje met de lange snuit en die zegt 'dit verhaaltje is uit'.
+10
Ik heb er niets mee, op mijn acoustische gitaar weer plekjes gevonden en ik baal daar van!

janpetrarca
4 maart 2009, 16:03
Ik vind het juist kut, als er krassen op komen. Maar stiekum vindt ik bv die road worn best wel leuk.