PDA

View Full Version : effecten icm marshall jcm900



gibsonneke
2 maart 2009, 15:06
Ik zit wat in de knoop met mijn geluid.

Mijn gear bestaat op dit moment uit:
Ibanez FGM300
Marshall JCM900 100W combo

Daarnaast heb ik ook wat effect apparatuur:
Digitech RP10 Multifx
Dunlop Crybaby Wah

Nu is de huidige setup zo:
gitaar => crybaby => Digitech RP10 => Return van JCM900

Op zich klinkt dit wel goed maar nu wil ik wat effecten vervangen/bijkopen en zo men setup veranderen. De richting van het geluid dat ik op wil gaan is Van Halen, Steve Vai, ...

Op zich weet ik wel ongeveer welke pedalen ik daarvoor nodig heb (DS-1, Whammy, Phaser, Flanger, ...

Alleen weet ik niet hoe ik deze moet schakelen tov van mijn versterker.
Als ik in de huidige situatie mijn digitech rp10 in de fxloop van mijn versterker plaats dan klinkt het geluid echt er niet naar. (waarschijnlijk door het distortion van in de digitech in combinatie met de voorversterker van de jcm)

Hoe kan ik dan wel het best een multifx schakelen om hem in de fxloop te zetten?

the sure thing
2 maart 2009, 15:13
Ik zit wat in de knoop met mijn geluid.

Mijn gear bestaat op dit moment uit:
Ibanez FGM300
Marshall JCM900 100W combo

Daarnaast heb ik ook wat effect apparatuur:
Digitech RP10 Multifx
Dunlop Crybaby Wah

Nu is de huidige setup zo:
gitaar => crybaby => Digitech RP10 => Return van JCM900

Op zich klinkt dit wel goed maar nu wil ik wat effecten vervangen/bijkopen en zo men setup veranderen. De richting van het geluid dat ik op wil gaan is Van Halen, Steve Vai, ...

Op zich weet ik wel ongeveer welke pedalen ik daarvoor nodig heb (DS-1, Whammy, Phaser, Flanger, ...

Alleen weet ik niet hoe ik deze moet schakelen tov van mijn versterker.
Als ik in de huidige situatie mijn digitech rp10 in de fxloop van mijn versterker plaats dan klinkt het geluid echt er niet naar. (waarschijnlijk door het distortion van in de digitech in combinatie met de voorversterker van de jcm)

Hoe kan ik dan wel het best een multifx schakelen om hem in de fxloop te zetten? Als je je multifx nou eens in de gitaaringang van je JCM900 doet? Dus al je pedalen/multidingen tussen je gitaar en de ingang van je versterker (dus aan de voorkant)? Dan denk ik dat je een eind moet komen. Zoals je het nu omschrijft gebruik je je multi als een voorversterker. Ik zou je multi eens als pedaal gebruiken.

Meneer I.
2 maart 2009, 15:21
Je kunt een multi gebruiken in de fx loop maar beperk je dan tot de modulatie effecten zoals chorus, flanger, reverb EN zet dan de versterkerkeuze in de multi uit.
Ervoor in de input kan ook, dan kun je tevens de filters en drives gebruiken, ook hier zou ik dan de versterkerkeuze in de multi uitzetten, puur het effect dus en niet de simulatieamp.

Is er trouwens een reden dat je niet de voorversterker gebruikt van de JCM900?
Ik kan me wel voorstellen waarom, want persoonlijk vind het een verschrikkelijk schel apparaat, zeker i.c.m. een Telecaster.

gibsonneke
2 maart 2009, 15:27
Als je je multifx nou eens in de gitaaringang van je JCM900 doet? Dus al je pedalen/multidingen tussen je gitaar en de ingang van je versterker (dus aan de voorkant)? Dan denk ik dat je een eind moet komen. Zoals je het nu omschrijft gebruik je je multi als een voorversterker. Ik zou je multi eens als pedaal gebruiken.

In de gitaaringang klinkt het niet echt heel goed. (understatement) Het geluid is nogal schel dan. Als alles dan de return van de jcm (guitar => digitech => jcm) geplaatst wordt klinkt het beter.

the sure thing
2 maart 2009, 15:29
In de gitaaringang klinkt het niet echt heel goed. (understatement) Het geluid is nogal schel dan. Als alles dan de return van de jcm (guitar => digitech => jcm) geplaatst wordt klinkt het beter. Vreemd. En als je je multimeuk er eens tussenuit haalt: dus gitaar direct in je amp (met je wah er tussen), klinkt het dan nog steeds schel?

En vraag 2: wat voor soort uitgangen zitten er op je multimeukding?

gibsonneke
2 maart 2009, 15:31
Je kunt een multi gebruiken in de fx loop maar beperk je dan tot de modulatie effecten zoals chorus, flanger, reverb EN zet dan de versterkerkeuze in de multi uit.
Ervoor in de input kan ook, dan kun je tevens de filters en drives gebruiken, ook hier zou ik dan de versterkerkeuze in de multi uitzetten, puur het effect dus en niet de simulatieamp.

Is er trouwens een reden dat je niet de voorversterker gebruikt van de JCM900?
Ik kan me wel voorstellen waarom, want persoonlijk vind het een verschrikkelijk schel apparaat, zeker i.c.m. een Telecaster.

De reden dat ik de voorversterker niet gebruik van de JCM900 is zoals u zei dat deze enorm schel klinkt (in combinatie met een multifx dan)

Is het niet zo dat de fx loop en de input voor de gitaar hetzelfde is? (beiden maken toch gebruik van de voorversterker of heb ik het mis?)

gibsonneke
2 maart 2009, 15:34
Vreemd. En als je je multimeuk er eens tussenuit haalt: dus gitaar direct in je amp (met je wah er tussen), klinkt het dan nog steeds schel?

En vraag 2: wat voor soort uitgangen zitten er op je multimeukding?

Dan klinkt het niet meer schel maar krijg ik het geluid van de marshall voorversterker (wat op zich dan niet slecht is.)

Op die multifx zitten 3 uitgangen. (headphones, mono output (left) en right mono output)

Meneer I.
2 maart 2009, 15:40
Als je losse pedalen gaat kopen en deze dan weer voor de multi zet (dat is dan je voorversterker) en deze dan in de return van de fx loop zet krijg je volgens mij niet het beoogde resultaat ben ik bang.

Ik heb zelf liever een amp waar van zichzelf al een goed geluid uit komt en dit vul ik aan met pedalen die ik wil voor bepaalde sounds.

Alternatief zou je kunnen overwegen om een 'betere' multi aan te schaffen en dan te gebruiken i.c.m. de return van de JCM900 fx loop. Boss GT-XX, Zoom G7.?, of 9 o.i.d. Ervaring heb ik hier zelf niet mee.
Ik heb zelf wel bijv. een tijdje gespeeld met een Zoom G2.1u over de return van een Marshall Valvestate, klonk toch niet echt verkeerd. Inmiddels ben ik 'hooked' aan mijn buizenamp met diverse trapbakkies ervoor.

EDIT: zijn er geen mods om de JCM900 minder schel te maken, vraag ik me net af???

the sure thing
2 maart 2009, 16:33
Dan klinkt het niet meer schel maar krijg ik het geluid van de marshall voorversterker (wat op zich dan niet slecht is.)

Dus samengevat: met de multimeuk heb je een schel geluid. Zonder multimeuk heb je geen schelg geluid. Dan ligt het toch aan je multimeuker?

Dan zou wat meneer I. suggereert toch een optie kunnen zijn: een andere multimeukding of een ander pedaaltje.

Een JCM900 modden omdat ie iel klinkt zou ik niet aan beginnen. And besides, hij klinkt niet iel als je je gitaar er direct in plugt.

Sarco
2 maart 2009, 17:33
EDIT: zijn er geen mods om de JCM900 minder schel te maken, vraag ik me net af???

Jawel, gewoon een dikke Les Paul inpluggen :D

gibsonneke
2 maart 2009, 18:26
Dus samengevat: met de multimeuk heb je een schel geluid. Zonder multimeuk heb je geen schelg geluid. Dan ligt het toch aan je multimeuker?

Dan zou wat meneer I. suggereert toch een optie kunnen zijn: een andere multimeukding of een ander pedaaltje.

Een JCM900 modden omdat ie iel klinkt zou ik niet aan beginnen. And besides, hij klinkt niet iel als je je gitaar er direct in plugt.

de multifx is aangesloten met de mono output op de return van de jcm900. Als ik dan speel heb ik geen schel geluid alles klinkt normaal.

Enkel als ik de multifx op de manier schakel dat ik de send naar de input van de multifx doe en dan de output van de multifx naar de return van de jcm. (de multifx dus in de loop steek) Dan klinkt het nogal schel en slordig omdat ik dan de guitar vooraan in de versterker plug en dan eigenlijk men jcm900 als voorversterker heb en daarbij ook men multifx.

Nu zat ik eraan te denken om een ketting te maken op deze manier.

Zoals sommigen hier al zegden de multifx weg.

gitaar => crybaby => boss Ds-1 => volume pedaal => input vooraan versterker

en dan in de loop van de jcm een soort van effectenprocessor
(g-major, g-force, ...)

Zou dit dan een beter resultaat geven want zo spreek ik de voorversterker van men marshall aan en gebruik ik enkel de effecten zoals delay, reverb, chorus, ... in de loop?