PDA

View Full Version : Marshall Choke



Koenes
2 maart 2009, 14:53
Hallo,

Voor een schoolproject gaan we een gitaarversterker bouwen. We gaan van een Marshall Plexi stroomkringschema een printtekening maken, met diverse aanpassingen, dat gaan we vervolgens etsen op een print.
Echter, we willen de choke vervangen voor een voedingselco, om kosten te drukken. Is dat een slim idee?

Alvast bedankt voor de antwoorden :soul:

Ps: het betreft deze amp:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1987u.gif

nico verduin
2 maart 2009, 17:50
Gaat ie meer van brommen. En je vervangt de choke voor een weerstand volgens mij

Bernardduur
2 maart 2009, 18:01
Gaat ie meer van brommen. En je vervangt de choke voor een weerstand volgens mij

Yes! Ik vond t in mijn Bassman wel een lekker effect geven maar later toch een choke erin gezet voor het wat meer vintage geluid :).

Agent_Smith
2 maart 2009, 19:27
Gaat ie meer van brommen. En je vervangt de choke voor een weerstand volgens mij

Idd, mijn idee :)

fredjuh
2 maart 2009, 21:07
Ik wil ook zo'n school!:crazyhappy:

MattellicA
2 maart 2009, 22:50
Hallo,

Voor een schoolproject gaan we een gitaarversterker bouwen. We gaan van een Marshall Plexi stroomkringschema een printtekening maken, met diverse aanpassingen, dat gaan we vervolgens etsen op een print.
Echter, we willen de choke vervangen voor een voedingselco, om kosten te drukken. Is dat een slim idee?

Alvast bedankt voor de antwoorden :soul:

Ps: het betreft deze amp:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1987u.gif

Autch, autch... Doe het eens lekker point-to-point? :crazyhappy:

Chris Winsemius
2 maart 2009, 22:54
Dat 'n weerstand meer brom doorlaat dan 'n choke.... te verwaarlozen in de meest balans-eindversterkers...

'n Choke geeft (afhankelijk v/h merk/type) meestal meer "ballen"/punch in het laag en is ook van positieve invloed op de respons/etc.

Koenes
4 maart 2009, 09:24
Bedankt voor de antwoorden :soul:, we bouwen hem eerst zonder choke, kijken hoe alles het doet, dan monteren we wellicht later een choke.

Point-to-point is wel de mooie oldskool methode, maar omdat we waarschijnlijk meerdere versterkers gaan maken (voor vrienden, etc.), leek het ons een mooi idee om een mooie printplaat te maken. Ook sluit het mooier aan op ons schoolprogramma/competenties.

Wij moeten het ook nog even laten bezinken dat we buizenamp mogen maken :P
Maar onze klas bestaat maar uit 2 man, en toevallig zijn we beiden gek van gitaren en buizenversterkers.

nico verduin
4 maart 2009, 10:56
Zat gratis software te downloaden voor een printontwerp. Afdrukken op een overhead sheet. Fotografische print nemen en onder een UV bak (of hoogtezon) belichten (wel effe proberen voor de tijdsduur). Ontwikkelen in Gootsteen ontstopper (veeeeeeeeeeeeeeel goedkoper als ontwikkelaar) en etsen.

Koenes
4 maart 2009, 16:17
Dat gaat wel goed komen :p, momenteel zijn we bezig met de PCB tekening, dat doen we in Eagle, we hopen deze week nog aan de print te beginnen. Dan strijken we het op een koperplaatje, kgeloof dat we nog ergens chemische spullen op school hebben om te etsen. We houden jullie op de hoogte:lp:

Koenes
13 september 2009, 19:12
Ff een update: Versterker is zo goed als klaar, enkel nog de trafo's aansluiten, dan gaan we a.s. maandag maar eens wat spanning aanbieden.
Hier een foto, foto's is niet meer zo recent, we gaan 'm nog zwart spuiten. De blauwe lak was om testen (erg handig voor het aftekenen!)
Frontje komt van een oude Yamaha, de rest is costum made:rockon:

http://i171.photobucket.com/albums/u315/Bromfiets/DSCN0410.jpg

Kzal spoedig ook wat foto's van de printen etc. maken.

nico verduin
13 september 2009, 19:34
Ben wel benieuwd hoe die startmotor elco's zich gedragen.

Koenes
14 september 2009, 23:06
Die dingen gaan we uiteindelijk niet gebruiken wegens een foutje, in het schema stond 22, maar het moest .22 zijn, 100x kleiner dus :soinnocent:, rest van de voeding zit aan de binnenkant.
Vandaag hebben we de spanning erop gezet en wat metingen verricht, tot zover klopt alles, morgen dan maar een gitaar gaan aansluiten :soul:

don marco
14 september 2009, 23:14
Hebt ge mss nog wat kiekjes van hoe het nu is , buiten en binnenkant?