PDA

View Full Version : EQ als clean boost in effect-loop?



Heibel
2 maart 2009, 11:35
Ik heb al gezocht, maar ik kan niet echt een bevredigend antwoord vinden. Ik heb een ingebouwde boost in de drive-sectie van m'n amp die ik gebruik voor solo's. Zodra ik echter meer drive haal uit mijn pedalen dan uit de versterker en ik schakel naar de boost in het drivekanaal voor een solo, smeert de gain van m'n pedalen het drive kanaal helemaal dicht. Dit vind ik erg irritant, want individueel hebben de pedalen en de versterker beiden erg werkbare drive instellingen. Kan ik dit oplossen met een EQ-pedaaltje (bv. Behringer EQ 700) in de effect-loop om zo een algehele boost te creëren voor solo's? Geeft dat voldoende volume- boost, of is bijvoorbeeld de EHX Linear Power Booster hier beter voor geschikt?

Wie heeft er ervaring met bovenstaand probleem en eventuele oplossing?

Thanks...

guitarguru
2 maart 2009, 12:54
Ik heb al gezocht, maar ik kan niet echt een bevredigend antwoord vinden. Ik heb een ingebouwde boost in de drive-sectie van m'n amp die ik gebruik voor solo's. Zodra ik echter meer drive haal uit mijn pedalen dan uit de versterker en ik schakel naar de boost in het drivekanaal voor een solo, smeert de gain van m'n pedalen het drive kanaal helemaal dicht. Dit vind ik erg irritant, want individueel hebben de pedalen en de versterker beiden erg werkbare drive instellingen. Kan ik dit oplossen met een EQ-pedaaltje (bv. Behringer EQ 700) in de effect-loop om zo een algehele boost te creëren voor solo's? Geeft dat voldoende volume- boost, of is bijvoorbeeld de EHX Linear Power Booster hier beter voor geschikt?

Wie heeft er ervaring met bovenstaand probleem en eventuele oplossing?

Thanks...


Bekend probleem ja met drive pedalen voor de overstuurde preamp. Ik gebruik gewoon een Boss GE-7 EQ pedaal in de fx-loop voor een volumeboost op beide kanalen. Werkt goed. Plus je kunt de EQ aanpassen voor b.v. een lichte mid-boost tijdens solo's. De EHX ken ik niet. De Behringer lijkt mij nou niet bepaald een kwaliteitsprodukt, maar zou het ook moeten kunnen.

Heibel
2 maart 2009, 15:42
Thanks..Ik begrijp alleen niet zo van de meeste versterkerbouwers dat er wel een boost in de de drivesectie zit, maar géén master-boost...Kom je dus (bijna altijd) een eq of booster in je loop te zetten wil je je cleane kanaal (en pedalen) boosten...Maar goed, ik ga maar 'ns kijken voor een eq, of line-boost pedaaltje..

Mitch
2 maart 2009, 22:30
Ik heb al gezocht, maar ik kan niet echt een bevredigend antwoord vinden.
Dat snap ik niet. Er zijn talloze topics te vinden als je zoekt op solo, soloboost of boost en hoewel ik er zelf niks van moet hebben is de grote consensus nog steeds dat een clean booster of een EQ in de loop een prima manier is om te boosten. Hoe zoek jij dan dat je geen antwoord op je vraag vindt? Want ondanks het lange verhaal is het eigenlijk de vraag: klinkt het oké als ik een EQ in de loop zet om als boost te gebruiken.

Heibel
3 maart 2009, 09:12
Ik heb wel vaker moeite met zoeken op het forum. Korte woorden/ getallen of combinaties van woorden komen in de zoekmachine niet altijd bovendrijven. Ik zocht op Equaliser Boost, maar ik vond niets. Blijkt achteraf dat ik met Equalizer 'n stuk meer vind. :dontgeti: Het is jammer dat er niet meer tags worden gekoppeld aan discussies, dat maakt het makkelijker specifiek zoeken..Ik heb inmiddels gevonden wat ik zocht..en een eq zou prima werken..

Arjen

The Lo Lands
3 maart 2009, 14:46
Zelf heb ik ook de Boss GE-7 in mijn effectloop hangen van mijn versterker voor een kleurbare cleanboost. Wel heb ik mijn GE-7 gemodificeerd met de Monte Allums mod naar zeer grote tevredenheid. Verbeteringen zijn o.a. een transparanter geluid en minder 'ruis'. Kortom, als je besluit een GE-7 aan te schaffen overweeg een dergelijke modificatie, kosten zo'n 25 euro.

bastiaanvanbeek
4 maart 2009, 07:53
ik heb zelf ook de Boss GE-7 EQ gebruikt, en ik gebruikte hem om te boosten door het volume van de EQ ietsjes omhoog te zetten. ik heb m later toch weg gedaan omdat ik een boost zocht die in volume harder ging maar ook iets meer gain gaf. toen ben ik voor de Seymour Duncan Pickup Booster gegaan (MXR heeft ook een booster) en die beviel me goed. nu gebruik ik eigenlijk niets meer om te boosten.

Heibel
4 maart 2009, 08:31
...omdat ik een boost zocht die in volume harder ging maar ook iets meer gain gaf. toen ben ik voor de Seymour Duncan Pickup Booster gegaan (MXR heeft ook een booster) en die beviel me goed. nu gebruik ik eigenlijk niets meer om te boosten.

Had je die dan wel in de effect-loop, of vóór de pre-amp?

Heibel
11 maart 2009, 08:56
Mede naar aanleiding van dit draadje heb ik bij Thomann de Behringer PB100 booster besteld voor €17,95!!! Gisteren mijn bestelling ontvangen...


Een korte review:

Ik heb de booster eerst vóór de preamp gezet. Dat werkt prima, zolang de drive effecten vanuit de pedalen komen en niet uit de amp, anders heb je niet zozeer 'n volume boost, maar meer 'n gain boost. De pb100 is mbv de bass, treble en gain regelaar perfect in te stellen voor een hele behoorlijke boost. Instant SRV/ Hendrix sounds als je de gain iets verder open draait. Het geluid wordt dikker en sprankelt.

Aangezien ik ook drive geluiden uit m'n amp haal, heb ik uiteindelijk de pb100 in de effectloop gezet. Wauw!! Voor f*cking € 17,95!! Met de Gain op 12u is er een behoorlijke boost, met naar mijn gevoel 'n heel klein randje wat ik erg prettig vindt. De boost duwt de eindtrap iets verder door, waardoor het geluid breder wordt en er natuurlijke compressie ontstaat. De bass en treble hebben 'n behoorlijke invloed op het boostvolume, waardoor je juist die frequentie kan boosten die je prettig vindt. Enige nadeel is het ontbreken van een mid -eq, maar met 'n beetje balanceren komt er een mooi lead geluid tevoorschijn met een stevige volumetrap.

Kortom, wil je een goedkope cleane boost, dan is dit pedaaltje uiterst bruikbaar! Ondanks het plastic voelt e.e.a. degelijk aan en heb ik geen noemenswaardige last van tonesuck...

Cheers,