PDA

View Full Version : wanneer een goede gitarist?



guitarmusicman
17 maart 2003, 17:34
Wanneer is iemand voor jullie een goede gitarist? Ik heb het dan niet over de grote profesionalls maar gewoon, wanneer vinden jullie dat je van iemand kan zeggen, ah, een goede gitarist.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2003-03-17 17:35 ]</font>

BLOK182
17 maart 2003, 17:39
Iemand die een beetje snel (maar ook langzaam als het moet, ligt aan de muziek) kan spelen, die een paar verschillende soorten muziek kan spelen, die weinig fouten maakt en een beetje mooi kan improviseren en strak kan begeleiden. Maar tis heel moeilijk om een "goeie gitarist" uit te drukken.

gitaarTijntje
17 maart 2003, 17:40
Naar mijn mening is iemand een goeie gitarist wanneer hij\zij alles kan spelen wat hij\zij wil spelen. (moet wel goed klinken natuurlijk)

guitarmusicman
17 maart 2003, 17:41
ja zeker dat dat moeilijk is...daarom vroeg ik me dus even af hoe jullie er over denken..


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2003-03-17 17:41 ]</font>

Shay
17 maart 2003, 18:01
Factoren die bepalend zijn of iemand een gitarist goed vind of niet.

- Techniek
- Gear (is echt waar)
- Mentaliteit
- Uitstraling (ook kleding)
- Genre
- Emotie tijdens spel
- Inzet (dit is meer onder muzikanten)


Voor mij zijn dit (sommige bewust andere weer onbewust) factoren die bepalen of ik iemand goed vind of niet.

Ik vind de meeste bekende gitaristen goed spelen .. maar er zijn enkelen die echt waanzinnig goed zijn !! Laatste zijn voornamelijk gitaristen die erg hoog scoren op techniek en emotie!!

LordRiffenstein
17 maart 2003, 18:08
Voor mij heeft een goede gitarist zijn niets te maken met techniek of genre maar met allerhande andere zaken bv. kunnen luisteren naar de rest van de band, je plaatst weten binnen een band zowel wat je speelt, hoe je speelt, hoe het moet klinken. Er zijn duizenden gitaristen die een super techniek hebben maar als je enkel speelt om die techniek te tonen ben je een nul. Verder is het belangrijk te weten hoe een goede klank uit je materiaal te halen en een klank die past bij wat je speelt. Tenslotte is het ook belangrijk om met gevoel te spelen, emotie te tonen, je publiek te bespelen.

Als iemand dit alles combineert met supertechniek, dan spreek ik over een super gitarist zoals ik laatst Carl Verheyen zag, dat is dus een super gitarist.

Als iemand vindt dat techniek het belangrijkste is, ja sorry maar dan zit je helemaal verkeerd bij mij.

Yoeri

Negative K3 fan
17 maart 2003, 18:10
-kennis van zaken
-techniek
-muzikaliteit
-meerdere stijlen kunnen spelen
-mentaliteit

en als je het weet te combineren met creativiteit en originaliteit dan ben je een goede gitaarspelende artiest.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2003-03-17 18:16 ]</font>

Anders Destium
17 maart 2003, 18:45
Je bent een goede gitarist als dat blijkt (bijv complimenten of ook onopvallend strak kunnen begeleiden). Als mensen wat spelen en je kan er voor zorgen dat je er precies "middenin" valt is dat een goede indicatie.

Met techniek alleen ben je geen goede gitarist, met alleen gevoel ook niet.

Als ik een gitarist snel, strak en ingewikkeld zie spelen terwijl het ook nog klinkt denk ik al snel: goede gitarist. Dit ligt bij poprock compleet anders. Niet dat zo'n gitarist niet goed kan zijn, maar ik herken het dan gewoon minder :smile:

TuuP
18 maart 2003, 11:34
Je bent goed als je kunt spelen, wat je wil spelen op jouw eigen manier.

Voor sommige betekent dit alle Satriani liedejes kunnen spelen met hun tanden en voor anderen houdt het in dat ze maar vijf akkoorden kunnen spelen. Vrijheid, blijheid.

Akira
18 maart 2003, 13:01
Ik kan niet zeggen wanneer iemand een goeie gitarist is, maar wel wanneer ik denk "wat een goeie gitarist".
En dat is eigenlijk als ie dingen kan spelen die ik niet kan spelen....:smile:

moretel
18 maart 2003, 13:51
Wanneer je je gitaar kan stemmen op gehoor.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: moretel op 2003-03-18 13:52 ]</font>

telecastermaster
18 maart 2003, 14:24
Op 2003-03-17 18:08, schreef LordRiffenstein:
Voor mij heeft een goede gitarist zijn niets te maken met techniek of genre maar met allerhande andere zaken bv. kunnen luisteren naar de rest van de band, je plaatst weten binnen een band zowel wat je speelt, hoe je speelt, hoe het moet klinken. Er zijn duizenden gitaristen die een super techniek hebben maar als je enkel speelt om die techniek te tonen ben je een nul. Verder is het belangrijk te weten hoe een goede klank uit je materiaal te halen en een klank die past bij wat je speelt. Tenslotte is het ook belangrijk om met gevoel te spelen, emotie te tonen, je publiek te bespelen.

Yoeri


Uitstekende post!!!!!

Uiteindelijk draait het allemaal om SMAAK!

Een goeie gitarist is een gitarist die smaakvol speelt.

Helaas kun je weer gaan zitten hakketakken wat nu smaakvol is. Nou ja dat houdt ons dan weer bezig :smile: :grin:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: telecastermaster op 2003-03-18 14:26 ]</font>

gerrekat
18 maart 2003, 14:55
Een goed gitarist hoeft niet eens goed te kunnen spelen!

Als het maar goed klinkt in de band contaxt, luister maar naar C-jay van de ramones die is ook goed.

Ik haat het dat mesne altijd komen opdraven met Steve Vai en Joe stariani en whatever voor supersnelle geschoolde gitaristen, ja ze kunnen spelen ja!

Ik vind Angus en Malcolm van AC/DC goed, simpelweg omdat ze klinken als een klok.

Ik vind Kerry King en Jeff Hanneman van Slayer goed omdat het klinkt als een klok.

Ik vind KK Downing en Glenn Tipton goed omdat het klinkt als een klok.

Ik vind Scott Gorham en John Sykes goed omdat het klinkt als een klok.

Ik vind Dimebag darrel goed, omdat hij een superoriginele stijl heeft.

Ik vind Scott ian goed omdat ie een zeer originele stijl heeft, en hij kan niet eens soleren!

Zo kan ik nog wel effe doorgaan!

Harry
18 maart 2003, 14:55
als een gitarist me aanspreekt is het een goede gitarist. Om discussies over smaak te voorkomen, kunnen we misschien afspreken dat jullie de vraag 'is die-en-die een goede gitarist' aan mij voorleggen, dan zal ik daar volkomen subjectief antwoord op geven.
Hoeven we daar ook geen ruzie meer om te maken.

moretel
18 maart 2003, 14:59
Onderschat de scholing niet van jouw lijstje, zonder dat kom je niet zover, Angus Young is trouwens ook niet de langzaamste hoor, kan ook pielen van jewelste.
Maar wat is nou leuker dan op zo'n groot podium je ding doen . (heb ik dat al eerder gehoord ? :smile:

gerrekat
18 maart 2003, 15:05
Ja Angus is een verdomd goede gitarist, maar hij speelt bij lange na niet zo snel als bijv. Joe Statriani.

Ik vind het dan leuk om te zien dat de ig van Joe Satriani ongeveer de oppervlakte van de titanic beslaat en Angus gewoon direct inplugt in zijn oude MARSHALL JTM!

Dat is gewoon stijl als je met zulke minimale middelen goed kan zijn!

Ik leer daarvan en ondanks dat ik heel andere muziek speel hou ik mijn setup zo simpel mogelijk!

Ibanez
18 maart 2003, 15:27
Op 2003-03-18 15:05, schreef gerrekat:
Ja Angus is een verdomd goede gitarist, maar hij speelt bij lange na niet zo snel als bijv. Joe Statriani.

Ik vind het dan leuk om te zien dat de ig van Joe Satriani ongeveer de oppervlakte van de titanic beslaat en Angus gewoon direct inplugt in zijn oude MARSHALL JTM!

Dat is gewoon stijl als je met zulke minimale middelen goed kan zijn!

Ik leer daarvan en ondanks dat ik heel andere muziek speel hou ik mijn setup zo simpel mogelijk!
Joe satriani heeft toevallig totaal niet veel pedalen, en als je instrumentale nummers speelt die gewoon op de gitaar gericht zijn is het natuurlijk ook een beetje saai om de hele tijd met hetzelfde geluid te spelen.

Neals
18 maart 2003, 18:32
Die van incubus en radiohead hebben anders best wel een pedalenstijl

gerrekat
19 maart 2003, 13:34
Op 2003-03-18 15:27, schreef Ibanez:


Op 2003-03-18 15:05, schreef gerrekat:
Ja Angus is een verdomd goede gitarist, maar hij speelt bij lange na niet zo snel als bijv. Joe Statriani.

Ik vind het dan leuk om te zien dat de ig van Joe Satriani ongeveer de oppervlakte van de titanic beslaat en Angus gewoon direct inplugt in zijn oude MARSHALL JTM!

Dat is gewoon stijl als je met zulke minimale middelen goed kan zijn!

Ik leer daarvan en ondanks dat ik heel andere muziek speel hou ik mijn setup zo simpel mogelijk!
Joe satriani heeft toevallig totaal niet veel pedalen, en als je instrumentale nummers speelt die gewoon op de gitaar gericht zijn is het natuurlijk ook een beetje saai om de hele tijd met hetzelfde geluid te spelen.


Nou ik heb zijn rack wel eens gezien dat was niet mis HAHAHAHA bijn een voetbalveld, nou ja da's natuurljik overdreven.

ja je hebt wel een beetje gelijk, maar ik kik gewoon totaal niet op dat soort "gitaarhelden".

muziek is voor mij gen techniek en perfectionisme, maar gevoel en overtuiging!

musicmaniac
19 maart 2003, 14:27
Veel gitaristen vind ik goed, slechts weinigen weten mij te "raken"....Dat is voor mij het punt waar het om draait. Heeft niks met techniek, maar alles met eigen geluid te maken. Het zijn ook altijd gitaristen die je na een paar seconden al herkent.b.v.:
-Neil Young
-Jimi Hendrix
-Nils Lofgren
-Roy Buchanun
-Peter Green
-Steve Vai
-Rory Gallaghar
Je ziet, wel meest ouwe hap, maar dat heeft met mn leeftijd te maken... :smile:

TheCurtainJesse
19 maart 2003, 18:00
als je kan spelen als david gilmour.. vind ik je hEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL goed.. en als je maar 5 accoorden kan spelen, maar je doet het wel goed.. dan vind ik je ook goed!

Static-M
19 maart 2003, 18:06
Misschien is het beter om niet te spreken over een goede gitarist, maar een grote gitarist. Want het is idd zo dat uitstraling en dergelijke zeer belangrijk zijn. Als je alleen in staat bent om achter de coulissen op een krukje te spelen dan ben je misschien wel een goede gitarist, maar geen grote gitarist!

Neals
20 maart 2003, 00:28
dan kom ik met mijn bijna 2m wel flink in aanmerking voor de titel GROTE gitarist.

Lacrimosa
20 maart 2003, 13:00
Als ie net zo goed kan spelen als Petrucci :grin:!!
Nu krijg ik zeker weer van dat gezeik van : ja maar petrucci kan alleen maar moeilijk en zonder gevoel spelen!!!:S
Wat een bullshit is dat!!!

funkboy
20 maart 2003, 13:06
een goede gitarist is iemand als je goede timing hebt, goed gehoor en de goede noten kan vinden:)

Harry
20 maart 2003, 13:39
Op 2003-03-20 00:28, schreef Neals:
dan kom ik met mijn bijna 2m wel flink in aanmerking voor de titel GROTE gitarist.


da's mooi, dan ben ik ook een grote gistarist :smile:

Neals
20 maart 2003, 14:27
Maar die uitstraling naar het publiek heeft mensen zoals sambora, die kerel van blink, dat gastje van di-rect, die kale van within temptation en een heleboel anderen wel groot gemaakt.

maar om ze nou bijzonder goed te noemen

Metoshade
22 maart 2003, 19:32
Gitaristen horen een nummer te dienen, als je dat kunt, dan ben je al een heel eind. Het is ook erg belangrijk dat je rust in je spel kunt brengen, ookal speel je snel (kijk naar bv Bryan May) Gevoel uitdragen is ook enorm moeilijk, dat gaat veel verder dan techniek of timing of dynamiek. Het geheel van al die factoren is groter dan de optelsom van die individuele factoren. Mijn helden zijn George Harrison, Mark Knopfler, BB King, David Gilmoure. Ik vind dat die mensen begrepen hebben wat gitaarspelen is. The Edge vind ik ook erg goed, hij is enorm orgineel.

John P
22 maart 2003, 23:49
Als iemand mensen kan ontroeren met zijn spel; simpel of niet simpel.

F00L
24 maart 2003, 18:48
Op 2003-03-22 23:49, schreef John P:
Als iemand mensen kan ontroeren met zijn spel; simpel of niet simpel.
En dat vind ik eigenlijk nog wel het mooiste antwoord in deze discussie :smile:

Eigenlijk is het gewoon zo simpel.

Lange tijd heb ik nooit naar Satch en Vai geluisterd, omdat ik het idee had dat het hen alleen maar om perfectie ging. Enige tijd geleden ben ik begonnen naar hun muziek te luisteren en kwam tot de conclusie dat ze toch wel erg goed waren en dan heb ik het niet over technische perfectie maar over de emoties die hun muziek teweeg kan brengen.

Ik ben nu een grote fan van Vai, hij is een machine wat speeltechniek betreft, maar als muzikant echt een artiest. Ik heb nu een aantal video-opnamen gezien: zijn mimiek is ontzettend overdreven, maar dat mag hij: hij is in alle opzichten absurd :smile:

Luistertips: Tender Surrender (mooie overgangen van zacht naar hard en snel)
Wipeout (Rock 'n Roll baby!)
The Cryin' Machine (kun je al raden)

Raffel
25 maart 2003, 11:32
"Een goede gitarist hoeft niet goed te kunnen spelen"

WTF? Natuurlijk wel!

IMO:
- Je bent een goede gitarist als je alle technieken voor een groot deel beheerst.
- Je een uitstekend ritme-gevoel hebt, en dit ook kunt toepassen binnen je spel. (ritme is belangrijker dan ALLES)
- Je weet wanneer je welke techniek binnen een bepaald stuk toe moet passen. (met gevoel spelen, snel, dat soort stuff)
- Je geen kapsones hebt over hoe goed je wel niet bent
- Je kan improviseren binnen een nummer zonder fouten te maken, of te hoeven zoeken naar noten.
- Je weet wanneer je als gitarist op de achtergrond moet blijven en wanneer je in de spotlight moet staan.

Als je 1 van deze puntjes niet hebt, kan je nog wel goed zijn.
Als je er 3 a 4 mist kan je IMO, een aardig deuntje gitaar spelen, maar dan ben je geen goede gitarist.