PDA

View Full Version : Goed fuzz pedaal gezocht



ackm
2 maart 2009, 11:29
Hallo,

Ik ben op zoek naar een fuzz pedaal , ik twijfel een beetje over in welke richting ik moet zoeken. Ik zat hier aan te denken:

Big Muff
Double Muff
Boss FZ-5

Misschien nog meer ideeen? Ik probeer hem wel eerst uit maar dan weet ik vast in welke hoek ik moet zoeken.
Ik ben een beetje op zoek naar het live sound van Noel Gallagher van oasis , rond de Be Here Now tour zoals hier:

http://www.youtube.com/watch?gl=NL&hl=nl&v=tMxTn7mknnw

Ik weet dat hij in deze tour een fuzz pedaal gebruikte , of hij dat hier deed vind ik moeilijk te horen maar dat is iig het gitaargeluid dat ik zoek.

BasHermus
2 maart 2009, 11:44
MI audio heeft twee fuzz-pedalen die erg lekker zijn (en extreem flexibel).

Ik had vroeger een Big Muff, maar vond deze te beperkt. Eigenlijk maar één geluid.

Tegenwoordig heb ik de GI Fuzz van MI audio en daar kan ik alles mee wat de Big Muff kan en meer.


Het belangrijkste verschil is dat je de pedalen van MI audio veel beter kunt afstellen op jouw versterker en gitaar.
Mijn Muff klonk hel erg lekker op mijn ene versterker en volkomen bagger op mijn andere.

Luister maar eens op Youtube naar de voorbeelden ervan. http://www.youtube.com/watch?v=mrPgp77lGFs
Vooral het stotterende geluid dat je met de bias-knop kan krijgen vond ik erg stoer.

rocker_71
2 maart 2009, 11:59
Ligt ook een beetje aan je budget. De Fulltone 69 en 70 zijn beregoed, maar kosten wel 200 euro.
De Big Muff is weer heel anders, maar heb je al voor 50-60 euro.

ackm
2 maart 2009, 12:59
Hey,

Ja mijn budget zal rond de 60 euro liggen en echt het liefst minder.
2e hands is voor mij ook een optie.

Maar is het geluid wat ik in het filmpje liet zien ook uit die pedalen te halen?

gerritje tralalalala
2 maart 2009, 20:41
Luister maar eens op Youtube naar de voorbeelden ervan. http://www.youtube.com/watch?v=mrPgp77lGFs
Vooral het stotterende geluid dat je met de bias-knop kan krijgen vond ik erg stoer.
Ik stel mijn vraag hier maar even, scheelt weer een draadje.

Weet iemand of je dit met je bias knop ook bij een arbiter fuzz face kan krijgen.
Ik ga er namelijk eentje zelf bouwen (NKT275) ik ben er alleen nog niet uit of ik een interne of externe bias pot wil hebben.

Bij voorbaat dank.

Mitch
2 maart 2009, 22:42
@gerritje: ja, sputteren kun je met een bias knop, ook bij een fuzzface.

@ackm: veel belangrijker dan budget (hoewel, 60E...): wat voor gitaar en versterker heb je? Een fuzz is in zoverre heel anders dan het gemiddelde drive of distortion pedaal dat de combinatie met de rest van de setup nog gevoeliger ligt. Een fuzzface over een cleane Fender: blèh. Een Big Muff op een oversturende Marshall: blèh. Een tonebender op een cleane Vox: blèh. Maar hussel die combinaties door elkaar en je kan op prima klinkende combinaties komen.

Daarnaast, een Boss pedaal dat zich fuzz noemt.... ik ben nog geen goeie tegengekomen. Ik weet niet hoe die nieuwe nu in elkaar zit, maar de 2 en 3 hebben weinig met fuzzes te maken. Sowieso zitten er tussen verschillende fuzztypes heel veel verschil.
Wat ik op het filmpje hoor klinkt als redelijk beheerste gain, niet teveel laag, misschien zelfs wat laag-af (als hij zijn neck-pickup gebruikt dan) en genoeg definitie om goed te klinken met akkoorden.
Een Big Muff valt dan sowieso af.

robert-gitarist
2 maart 2009, 23:05
Mitch, kun je misschien uitleggen wat dat sputteren inhoud?
Ik heb sinds een paar dagen een FuzzFace (JH-F1 Hendrix) liggen, maar van het begrip sputteren heb ik in de effecten wereld nog niet gehoord. Misschien dat ik er iets aan heb :)

Overigens, ik heb nog niet zo gek lang geleden die nieuwe Boss Fuzz geprobeerd, klinkt na mijn idee nog net zo ruk als de voorgaande versies :D Ik ben dan ook voor een FuzzFace gegaan. De Boss Fuzz mist vooral het laag erin en ik vind hem minder aanslag gevoelig dan bijv. een FuzzFace.

ackm
3 maart 2009, 08:30
@gerritje: ja, sputteren kun je met een bias knop, ook bij een fuzzface.

@ackm: veel belangrijker dan budget (hoewel, 60E...): wat voor gitaar en versterker heb je? Een fuzz is in zoverre heel anders dan het gemiddelde drive of distortion pedaal dat de combinatie met de rest van de setup nog gevoeliger ligt. Een fuzzface over een cleane Fender: blèh. Een Big Muff op een oversturende Marshall: blèh. Een tonebender op een cleane Vox: blèh. Maar hussel die combinaties door elkaar en je kan op prima klinkende combinaties komen.

Daarnaast, een Boss pedaal dat zich fuzz noemt.... ik ben nog geen goeie tegengekomen. Ik weet niet hoe die nieuwe nu in elkaar zit, maar de 2 en 3 hebben weinig met fuzzes te maken. Sowieso zitten er tussen verschillende fuzztypes heel veel verschil.
Wat ik op het filmpje hoor klinkt als redelijk beheerste gain, niet teveel laag, misschien zelfs wat laag-af (als hij zijn neck-pickup gebruikt dan) en genoeg definitie om goed te klinken met akkoorden.
Een Big Muff valt dan sowieso af.

Hey,

Hij is bedoeld voor bij mijn marshall jcm 900 4100, en mijn (main) gitaar is een epiphone sheraton.
Ik zet een gemodificeerde Boss SD-2 alleen in de effect loop , en de sheraton via de tuner naar de input.

Ik kan zo wel in de buurt van het geluid in het filmpje komen maar ik mis dat 'vieze' randje aan het geluid.
Ik heb wat gezocht via google en ik las ergens dat hij rond die tijd ene Tone Bender heeft gebruikt, die noemde jij ook al maar weet je daar misschien meer vanaf? Zou die dat geluid kunnen krijgen?

Bvd

Einzeln
3 maart 2009, 09:00
Mitch, kun je misschien uitleggen wat dat sputteren inhoud?
Ik heb sinds een paar dagen een FuzzFace (JH-F1 Hendrix) liggen, maar van het begrip sputteren heb ik in de effecten wereld nog niet gehoord. Misschien dat ik er iets aan heb :)

Overigens, ik heb nog niet zo gek lang geleden die nieuwe Boss Fuzz geprobeerd, klinkt na mijn idee nog net zo ruk als de voorgaande versies :D Ik ben dan ook voor een FuzzFace gegaan. De Boss Fuzz mist vooral het laag erin en ik vind hem minder aanslag gevoelig dan bijv. een FuzzFace.

Vanaf 6:00 minuten sputteren:
http://www.youtube.com/watch?v=mrPgp77lGFs&feature=related

BasHermus
3 maart 2009, 11:34
Ik zal een poging doen om uit te leggen wat dat sputteren veroorzaakt (correct me if I’m wrong).

Asl je voor het gemak je gitaarsignaal voorstelt als een sinus golf, zie je dat je een van iedere cyclus een deel boven de nullijn, en een deel onder de nullijn zit.
In principe genereer je met je gitaar wisselstroom.

Het geluid van een fuzz wordt gemaakt met een diode, en een diode is een éénrichtingsverkeer ding. Die laat alleen het positieve stuk van de sinusgolf door (of het negatieve stuk, afhankelijk hoe je hem aansluit).

Om er voor te zorgen dat de hele sinus doorgelaten wordt door de diode tel je er een gelijkspanning (de bias) bij op.
Naarmaal gesproken stel je de bias zo hoog in dat de hele sinus fijn wordt doorgelaten, maar als je hem expres te laag instelt, begint de diode eerst de dalen van je sinus af te kappen.
Als je vervolgens de de bias nog lager instelt (bijvoorbeeld iets onder de nul-lijn) dan gaat de de diode zelfs je sinus afkappen als het signaal te zwak wordt.

Deze instelling veroorzaakt dat sputteren…..

Fenndangoband
3 maart 2009, 13:32
Persoonlijk vind ik de D*A*M Meathead een zeer lekkere fuzz... ben er al zeer lang naar op zoek... is helaas zeer moeilijk te verkrijgen.

Grooveyard21
3 maart 2009, 13:37
zvex fuzz factory :ok:

gerritje tralalalala
3 maart 2009, 14:09
Ik zal een poging doen om uit te leggen wat dat sputteren veroorzaakt (correct me if I’m wrong).

Asl je voor het gemak je gitaarsignaal voorstelt als een sinus golf, zie je dat je een van iedere cyclus een deel boven de nullijn, en een deel onder de nullijn zit.
In principe genereer je met je gitaar wisselstroom.

Het geluid van een fuzz wordt gemaakt met een diode, en een diode is een éénrichtingsverkeer ding. Die laat alleen het positieve stuk van de sinusgolf door (of het negatieve stuk, afhankelijk hoe je hem aansluit).

Om er voor te zorgen dat de hele sinus doorgelaten wordt door de diode tel je er een gelijkspanning (de bias) bij op.
Naarmaal gesproken stel je de bias zo hoog in dat de hele sinus fijn wordt doorgelaten, maar als je hem expres te laag instelt, begint de diode eerst de dalen van je sinus af te kappen.
Als je vervolgens de de bias nog lager instelt (bijvoorbeeld iets onder de nul-lijn) dan gaat de de diode zelfs je sinus afkappen als het signaal te zwak wordt.

Deze instelling veroorzaakt dat sputteren…..
Dit klinkt als onzin to me,:soinnocent: bijvoorbeeld een fuzz face heeft geen dioden, en volgens mij is je bias, de spanning op je tweede transistor.

maar ook op dit verhaal valt waarschijnlijk nog wat te verbeteren maar dat hoor ik dan wel weer.:cooler:

Bernardduur
3 maart 2009, 15:23
Ik zou voor dit gitaargeluid geen fuzz gebruiken maar gewoon een OD pedaal of een goeie amp met een mid boost. Zal hij zelf ook doen denk ik.

BasHermus
3 maart 2009, 15:24
Je hebt gelijk...


Het moet transistor zijn ipv diode.

Maar verder geldt dan ongeveer hetzelfde.

Mitch
3 maart 2009, 17:56
Met een te lage spanning krijg je een stotterend geluid, beetje alsof je een iets te enthousiaste gate aan hebt staan zeg maar. Je kan dat ruig en onvoorspelbaar vinden, maar goed, da's allemaal off topic, daar was het de topic starter allemaal niet om te doen.
Als je écht dichtbij dit geluid wil koen zou ik wel degelijk richting fuzz kijken, zeker gezien het scherpe randje eraan. Da's typisch fuzz. De genoemde MI Audio fuzzes zijn bepaald geen slechte, zijn goed in te stellen maar ja, als je voor 60E een goeie fuzz wil dan verval je al gauw in de afdeling zelfbouw en dan heb je niet van die mooi instelbare fuzzes. Of je moet één van de amateurs hier lief aankijken, maar dan nog is het budget eigenlijk te laag.
De pedalen die je in je eerste post noemde liggen wel binnen je budget, maar ja, die klinken dus totaal niet zoals je het wilt.
Ik zou doorsparen als ik jou was...

Bolder
3 maart 2009, 19:43
Z VEX FUZZ FACTORY en de Big Muff Pi nateurlijk!

maarja voor lekker uren vintage zoemen is BM het beste maar echt het beste geluid vind ik Fuzz Factory. Maar die is duur.

Ik heb de Muff ;D

Mitch
3 maart 2009, 20:22
Leest iemand ook überhaupt de openingspost met de vraag wel? Een Big Muff én een Fuzz Factory zijn nu al een paar keer geroepen maar die komen in de verste verte niet in de buurt bij wat er gezocht wordt. Nog effe en ik ga zinloze kreten verwijderen uit dit topic hoor...

shredneck
3 maart 2009, 20:44
To the rescue!

Tip 1:
Moeilijker te krijgen maar...
Ikzelf heb een Fulltone 69 fuzz en ben daar heel erg tevreden over. Ik heb hem tweedehands voor 130 euro. Deze fuzz is eigenlijk een fuzzface met twee mods te weten een contour knop (soort eq, vooral voor extra mid) en een bias knop. Daarmee kun je de fuzzvervorming instellen van lowgain tot sputterende fuzz.

Tip 2:
De dunlop fuzzface reissue. Neem de Hendrix versie, de nieuwe blauwe. Die is erg goed. "Heb hem zelluf ook" :-)

Ik heb een shitload tips voor je zoasl de Analogman Sunface of de Sweetsound Monterey Fuzz echter...cash cash cash.

O ja, ook cool is de Angry Fuzz van Visual sound!

JvD.
3 maart 2009, 20:47
misschien eens kijken naar de Danelectro coolcat fuzz. ik vind hem leuk. is goed gemaakt en kost +-30euro.

shredneck
3 maart 2009, 20:48
Leest iemand ook überhaupt de openingspost met de vraag wel? Een Big Muff én een Fuzz Factory zijn nu al een paar keer geroepen maar die komen in de verste verte niet in de buurt bij wat er gezocht wordt. Nog effe en ik ga zinloze kreten verwijderen uit dit topic hoor...


Alle pedalen in mijn post doen dat geluid uit de clip, uiteraard wel HARD spelen en liefst een goede buizenbak gebruiken die dus ook op het randje van crunchen moet.
Een Fuzz op laag volume ga je niet mooi vinden.

Mitch
3 maart 2009, 21:02
Ik had het dan ook over de posts vóór mij, niet na mij. Zo helderziend ben ik nou ook weer niet ;)

ackm
3 maart 2009, 21:20
Hey,

Ik heb wat rond gegoogled en vond een site waar op stond dat Noel Gallagher een Colorsound Tone Bender pedaal gebruikte rond de periode van het filmpje.

Alleen snap ik het hele Tone Bender niet helemaal , ik wou ervoor zoeken op Youtube en zag Sofa Tone Bender maar geen Colorsound Tone Benders?
En op bvb Thomann.de en andere muzieksites verkopen ze geen Colorsound Tone Benders.

Kunnen jullie me hier meer over vertellen? (Ik zag ook dat iemand de Tone Bender al had genoemd)
En weet iemand waar deze pedalen tekoop zijn?

Bvd

Mitch
3 maart 2009, 21:35
Sola, niet Sofa ;) Coloursound is een oud merk van vroegâh, die maakte de Tonebender. Net effe wat gemener dan een fuzzface. Er is een paar jaar terug weer nieuw leven geblazen in Coloursound maar hoe goed ze zijn etc: geen idee. Er zij talloze klonen op de markt en ook zelfbouw is niet zo heel erg lastig.
Staar je vooral niet blind op het merk overigens, Op de volumes waarme ze zelf live spelen is de interactie met een fuzz gewoon anders dan op het geluidsniveau van ons gewone stervelingen. Wat modernere fuzzes met een iets breder instelbereik kunnen dan in de praktijk wel eens beter werken.

shredneck
3 maart 2009, 22:07
Ik had het dan ook over de posts vóór mij, niet na mij. Zo helderziend ben ik nou ook weer niet ;)

Hehehe, nee?


Ontopic:

Oasis speelt echt hard overigens, ik vermoed dat het vooral die buizenbak is die je hoort, de fuzz hoor ik er wel doorheen maar is minder van belang denk ik.
Kun je die lick spelen? Ik heb dat nummer wel eens gecovered maar dan met een GT3 van Boss en een Hyper metal hahaha! Yeah baby!

Bernardduur
4 maart 2009, 00:20
Ik vind het niet echt een fuzz geluid............. gewoon een buizenbak die over de zeik gaat met een mid boost. Ik weet dat ie op zn vorige borden geen fuzz box had staan naar een TS9 door zn Vox, Marshall of Orange amp. Daarvoor had hij graag een klein Marshall combo-tje mee waar dit geluid gemakkelijk uit te halen was.

De Colorsounds gebruikt ie al een tijdje niet meer........

ackm
4 maart 2009, 08:29
Hey,

Ik denk dat ik maar even doorspaar en dan eens ga kijken naar een tone bender.
Als ik op ebay zoek dan zie ik van allerlei fuzz tone benders als ik het goed begrijp is dat allemaal zelfbouw?
Zijn die pedalen nergens nieuw tekoop?


Ik weet dat Noel Gallagher een ts-9 voor zijn amps zet , en ook tikkeltjes delay in zijn solo's gebruikt , volgens mij in dat filmpje ook een heel klein beetje of hoor ik dat verkeerd?

Bvd

Einzeln
4 maart 2009, 09:11
Als je de teksten bij het filmpje leest krijg je ook nog behoorlijk wat info. Ze hebben het hier over een 2006 tour. Geen fuzz.

ackm
4 maart 2009, 09:43
Als je de teksten bij het filmpje leest krijg je ook nog behoorlijk wat info. Ze hebben het hier over een 2006 tour. Geen fuzz.

http://www.dolphinmusic.co.uk/news/news-story/news_id/2472

Hierin staat echter wel dat hij in deze periode een fuzz gebruikte en volgens mij hoor ik dat ook. (Ook al staat het niet tussen de comments)

Ik heb de comments gezien en er staat wel een Delay tussen (DD-5 van Boss) maar het kan wel op zijn pedalboard staan maar ik vroeg me af of hij het gebruikte in dat filmpje ;)

BasHermus
4 maart 2009, 10:10
OK, dan weer even on topic.

Zoals je inmiddels wel begrepen hebt is de Big Muff (en daarvan afgeleidde pedalen) niet geschikt voor het geluid in het Oasis filmpje.

Je wilt een fuzz die ook wat subtielere dingen kan.
Als je van tweaken houdt (zoals ik) raad ik nog steeds de MI audio pedalen aan (zijn wel net boven de 100 euro).

Maar als je iets eenvoudigers (en goedkoper) zoekt is de Danelectro CoolCat Fuzz misschien iets voor je (en die is rond de 30 euro).
Kijk maar een sop youtube of het je wat lijkt. Hij lijkt in ieder geval geschikt voor het toevoegen van een fuzz-randje aan een scheurende amp.

Daarna natturlijk gewoon live uitproberen (bij voorkeur met je eigen gitaar en versterker) want dat is voor fuzzpedalen echt de enige manier om er achter te komen of iets voor jou goed gaat werken.

Fuhgawz
4 maart 2009, 11:48
Ik vind het niet echt een fuzz geluid............. gewoon een buizenbak die over de zeik gaat met een mid boost. Ik weet dat ie op zn vorige borden geen fuzz box had staan naar een TS9 door zn Vox, Marshall of Orange amp. Daarvoor had hij graag een klein Marshall combo-tje mee waar dit geluid gemakkelijk uit te halen was.

De Colorsounds gebruikt ie al een tijdje niet meer........

Hier ben ik het volledig mee eens! Noel's geluid is al een heeele lange tijd voornamelijk een Marshall of Orange die over zijn nek gaat. Voor de laatste tour is het zelfs een Fender Blues Jr geweest, omdat die lekker ver open kan. Al dan niet aangevuld met een tube screamer voor solo's. Een overdrive zal je dichter in de buurt van dit geluid brengen. Misschien kun je een tweedehands MI Audio Blues Pro op de kop tikken binnen of net over je budget, die heeft zowel overdrive als een fuzz effect.
Mocht je toch eigenwijs zijn en een Colorsound Tone Bender willen, dan kun je die gewoon nog krijgen Macari's: http://www.macaris.co.uk/product_full.asp?productID=176&typeID=27&catID=5 Dit is het bedrijf dat ook in de 70s de Color/Solasound Tone Benders maakte. Deze is wel boven je budget, maar goedkoper kun je ze denk ik moeilijk/niet krijgen.

ackm
4 maart 2009, 13:47
Het klopt idd dat Noels geluid voornamelijk door zijn overstuurde marshall en orange heen gaat (laatste tijd met blues jnr met 3 hiwatt cabs) maar het geluid in dit filmpje heb ik niet veel vaker gehoord en klinkt anders dan wat hij eerst had. Hierin gebruikt hij dus nog iets extra's , en ik vermoedde dat het een fuzz was.

Mitch
4 maart 2009, 21:41
Je hoort absoluut veel volume, maar dat scherpe randje in het hoog... lijkt me heel sterk als dat kaal de amp is en een TS lijkt me al helemaal sterk.

Fuhgawz
5 maart 2009, 00:10
Maar als puur en alleen een Tone Bender klinkt het ook niet.

Einzeln
5 maart 2009, 08:06
Misschien is dit wel de hotcake die we horen. Of die SS

_M_P
5 maart 2009, 08:54
OK, dan weer even on topic.

Zoals je inmiddels wel begrepen hebt is de Big Muff (en daarvan afgeleidde pedalen) niet geschikt voor het geluid in het Oasis filmpje.

Je wilt een fuzz die ook wat subtielere dingen kan.
Als je van tweaken houdt (zoals ik) raad ik nog steeds de MI audio pedalen aan (zijn wel net boven de 100 euro).

Maar als je iets eenvoudigers (en goedkoper) zoekt is de Danelectro CoolCat Fuzz misschien iets voor je (en die is rond de 30 euro).
Kijk maar een sop youtube of het je wat lijkt. Hij lijkt in ieder geval geschikt voor het toevoegen van een fuzz-randje aan een scheurende amp.

Daarna natturlijk gewoon live uitproberen (bij voorkeur met je eigen gitaar en versterker) want dat is voor fuzzpedalen echt de enige manier om er achter te komen of iets voor jou goed gaat werken.


Is er ook in Nederland een plek/winkel waar ze deze pedalen (M.I. audio) verkopen?

JeroenSchaaf
5 maart 2009, 09:04
Westerhaven in Groningen verkoopt een paar, volgens mij de Crunchbox en de Polyanna

En heb er laatst een Bleus pro gekocht! Maar vind persoonlijk de OCD weer een tukje beter als die!

Ga lekker testen :D

BasHermus
5 maart 2009, 12:52
Voor Nederland is van der Haar de importeur van MI audio pedalen.

Zelf had ik hem in Engeland besteld bij Roselane Music(http://roselanemusic.com/epages/eshop111508.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/eshop111508/Categories/%22FX%20Pedals%22/%22MI%20Audio%22.)

Fuhgawz
5 maart 2009, 17:15
Westerhaven in Groningen verkoopt een paar, volgens mij de Crunchbox en de Polyanna

En heb er laatst een Bleus pro gekocht! Maar vind persoonlijk de OCD weer een tukje beter als die!

Ga lekker testen :D
De Blues Pro heeft wel als voordeel dat hij een stuk meer volume heeft. Dat is zeker handiger als je een oversturende preamp verder wilt boosten en voor mij de reden om toch die Blues Pro te gebruiken voor solo's.


Is er ook in Nederland een plek/winkel waar ze deze pedalen (M.I. audio) verkopen?
MI Audio pedalen zijn, voor zover ik weet, onder andere te koop bij Nederland Muziek en Feedback. In België ook bij LL's Music Center. Een simpele zoekopdracht op Google had je die informatie trouwens ook opgeleverd.

Yek1
6 maart 2009, 11:37
Het klopt idd dat Noels geluid voornamelijk door zijn overstuurde marshall en orange heen gaat (laatste tijd met blues jnr met 3 hiwatt cabs) maar het geluid in dit filmpje heb ik niet veel vaker gehoord en klinkt anders dan wat hij eerst had. Hierin gebruikt hij dus nog iets extra's , en ik vermoedde dat het een fuzz was.

Forget it. Dat is geen fuzz. Het "droge" buzzy geluid (met wat feedback etc) is het gevolg van de flinke oversturing in combinatie met een semi-akoest. gitaar.

P.S. Heb sinds kort een Danelectro Cool Cat Fuzz. Prima ding, goedkoop maar goed. Niet te schel. Sluit goed aan bij Queens of The Stone Age en dat soort dingen. Past goed in het grijze gebied tusen oversturing en fuzz.