PDA

View Full Version : Tips voor monitoring?



Arvoitus
1 maart 2009, 23:57
Hallo,
In mijn lokale jongeren centrum help ik regelmatig mee met het opbouwen/opzetten van de P.A.

Nu was onze normale monitorman gisteren opeens afwezig en vroegen ze aan mij of ik de monitors wou doen.
Aangezien er 2 mensen aanwezig waren die verstand van de apparatuur hadden (ik en nog iemand) ging ik dus de monitors doen.

Ik weet wel hoe het moet/moest maar ik heb totaal geen praktijkervaring met ook maar iets wat erop lijkt.

Voorprogramma ging wel redelijk, eerste 4/5 nummers heb ik er constant bij gestaan. Ik ben daarna even bij de zaal mixtafel gestaan en toen vroegen ze uiteraard weer om meer gitaar op de monitor, maar dat heb ik (volgensmij) weer goed bijgedraaid.
Tweede band ging ook wel goed, paar dingen van de bassist veranderd en wat voor de tweede gitarist.

Maar toen midden in de set ... Nummer was afgelopen, en toen een ongelofelijk irritant harde piep, ik had geen idee wat ik moest doen. Wat monitors proberen terug te draaien maar dat had geen effect.
Andere geluidsman kwam toen bij mij kijken, heeft alles gemute om te kijken waar het probleem kwam, en nog wel meer dingen.
Toen zei de band dat het opeens vanuit de P.A. kwam, en de geluidsman rende weer richting de zaaltafel en na een aantal seconden was de piep weg.
Daarna bleek dat er iets of iemand een frequentie gigantisch open had gezet.

Maar toen was de monitormix totaal verneukt en de zanger seinde mij dat hij totaal niks meer had. Ik alles 3x gecontrolleerd maar uit angst voor feedback niet te veel gedaan.
Geluidsman weer gevraagd en toen bleek dat de pregain van de EQ ver dicht stond.

Nu is het bovenste natuurlijk niet de meest ideale situatie geweest voor een eerste keer.

Aangezien ik geen studie doe in die richting maar wel veel interesse ervoor heb, zouden jullie mij wat tips en tricks kunnen vertellen?

berolios
2 maart 2009, 09:54
Vooral in de kleinere gelegenheden is het de truc om zo zacht mogelijk te draaien en zo weinig verschillende bronnen door de monitors te sturen.

Kijk ook eens rpnd op DIT (http://www.licht-geluid.nl/forum) forum, daar ga je veel info vinden. Kijk vooral in het newbies deel.

Succes ermee!

Arvoitus
2 maart 2009, 12:34
De techniek zelf heb ik redelijk goed in mijn hoofd zitten. Alleen zijn sommige dingen mij onbekend.

Wij gebruiken een Spirit LX7 16ch als monitor tafel, we hebben 4 monitorgroepen aangesloten op de aux en voor elke monitorgroep een aparte EQ.

Hoe pak ik een soundcheck aan, welke volgorde etc, hoe moet ik omgaan met feedback/problemen?

Als ik een kanaal heb afgesteld, gooi ik hem dan meteen op alle gewenste monitoren, of ga ik elke muzikant apart af?

berolios
2 maart 2009, 13:01
[...]Hoe pak ik een soundcheck aan, welke volgorde etc, hoe moet ik omgaan met feedback/problemen?[...]
Het hangt een beetje van de situatie af. In principe draait het op monitors om zang. Zorg dat je voordat de band aanwezig is je monitors op zang hebt ge-EQ-d (zang moet er echt lekker stevig doorheen komen). Zet vervolgens voor iedereen de eigen zang al op rustig volume op de eigen monitors.

Nu komt het bandje binnen, alle mics staan al klaar. Meestal doen zangers heel effe 'TSAH' in hun mic... ZE HOREN ZICHZELF AL DOOR DE MONITOR !!! Waauuwww... nog nooit meegemaakt... nu kun je de rest van de avond eigenlijk al bijna niet meer stuk ;)... Vervolgens volg je de FOH met de soundcheck.

Voor de soundcheck vraag je even naar de specifieke wensen van iedereen. Tijdens de soundcheck vraag je in principe per kanaal wie het op monitors wil. Bijv "wie wil er bas"... vervolgens draai je het erin totdat het goed is.

LET OP !! Als iemand zegt: ik wil alles... dan krijgt deze van mij helemaal niks, behalve de eigen zang. Zo'n uitspraak is namelijk een indicatie dat de betreffende muzikant geen flauw idee heeft wat werkt en niet werkt. Zeker op kleine podia heb je vrijwel niks anders nodig dan zang/ eigen instrument op monitors !!

Alleen de drummer krijgt een soort van totaaltje, omdat hij anders de rest wellicht niet kan volgen.

Ga uit van de eigen zang/ instrument + dingen die ze zonder monitor niet horen, terwijl dat wel nodig is (bijv gitarist helemaal links wil wat toetsen, die helemaal rechts staan).

Loop ook tijdens de soundcheck gewoon het podium op en luister hoe het klinkt bij de muzikant. Je kunt wel je PFL wedge afluisteren, maar dan hoor je niet het omgevingsgeluid waar de muzikant in staat.

Zet versterkers als een soort side-fill op het podium, zo horen de muzikanten goed wat er gebeurd, zonder dat de FOH daar last van heeft. tevens hoef je deze gitaren over het algemeen automatisch ook minder over monitors te gooien, wat ook weer winst oplevert !!

Succes ermee!

berolios
2 maart 2009, 13:10
Ik lees trouwens nu net je 'select to read' stukje.

Weglopen van je tafel als je monitormixer bent: NIET DOEN !!! heel erg amateuristisch en voor mij een indicatie dat iemand zijn job niet serieus genoeg neemt. Moet je pissen? Even iemand vragen om op te letten !! Niemand ter vervanging... jammer dan, langer dan 1 minuut weg bij je tafel is wat mij betreft NOT DONE !! Als ik met iemand moet samenwerken die gewoon wegloopt van zijn tafel tijdens de show is het de laatste keer geweest dat ie met me werkte. Duidelijk :D?

Wat feedback betreft moet je NOOOIT zomaar alles dicht gaan gooien !!
Zeker niet qua INPUTS. Je hebt ook controle over je OUTPUTS namelijk en die zijn een stuk makkelijker te controleren. Mocht er echt ontzettend harde feedback optreden. Zet dan eerst het groepje van de feedback even wat zachter (of evt kort helemaal uit). Als de feedback niet weggaat, ligt het probleem niet daar. Heb je alle groepjes gehad en de feedback is er nog steeds? Dan ligt het probleem niet bij jou.

Vind je wel een groepje waar problemen zitten, dan kun je OF op de EQ van dat groepje de betreffende frequentie er wat uithalen, OF op het kanaal dat problemen geeft de probleem frequentie eruit vissen. OF een combinatie van beide ;).

Monitor-mixen is een kwestie van ervaring opdoen en jezelf niet de verkeerde dingen aanleren. Een paar keer flink op je bek gaan hoort helaas bij het leer-proces ;). Wat ook extreem belangrijk is, is ALTIJD rustig te blijven. 'goed' monitor-geluid is vaak vooral afhankelijk van de 'state of mind' van de muzikanten (vandaar ook de eerdere tip om voor aankomst van de band al je zang voor elkaar te hebben). Als je overkomt alsof je alles onder controle hebt, dan is het geluid goed. Als je als een kip zonder kop rondrent, dan ben je een prutser, onafhankelijk van de sound op het podium. Zo werkt dat nu eenmaal... veel 'psychologie'... maar voordat je je daarin mag gaan verdiepen moet je eerst nog wat meer ervaring opdoen :)...

Nou, met al dit geouwehoer moet je toch wel wat kunnen, of niet?

Succes ermee!

Arvoitus
2 maart 2009, 14:11
Nou, met al dit geouwehoer moet je toch wel wat kunnen, of niet?

Succes ermee!
Nou en of!!! Dit gaat al zeker wat schelen! De zang van te voren over de monitors gooien en zelf controleren lijkt me een goede tip.

Zodra ik de zang op de monitors heb gezet is eigenlijk het grootste deel van de zooi al geregeld, en kan het evt nog wat harder of zachter gezet worden.

Het eerste bandje wat ik had ging nogal wat chaotisch. 2 zang, 2 gitaar, 2 toetsen, 1 bas en nog een drumcomputer. Toen ging iedereen om de groene/grijze keyboard vragen ... En daar ging ik ook de mist in.

Dus:
- Doormiddel van de Stage rider alvast de zang op de gewenste monitors zetten.
- Samen met FOH de gain afstellen.
- Per kanaal en per muzikant vragen wat ze op de monitors willen, zoals:
Wie wil er de kickdrum? Jij en jij, dus op aux 1 en 2. Staat ie zo goed? ...... Jij vind het niet genoeg, dus nog wat meer op aux 2 ... Dan, wie wil er gitaar etc.
- Daarna de complete band laten spelen als na controle.


Weglopen van je tafel als je monitormixer bent: NIET DOEN !!! heel erg amateuristisch en voor mij een indicatie dat iemand zijn job niet serieus genoeg neemt. Moet je pissen? Even iemand vragen om op te letten !! Niemand ter vervanging... jammer dan, langer dan 1 minuut weg bij je tafel is wat mij betreft NOT DONE !! Als ik met iemand moet samenwerken die gewoon wegloopt van zijn tafel tijdens de show is het de laatste keer geweest dat ie met me werkte. Duidelijk ?
Duidelijk ;) Ik heb het er van te voren over gehad met de geluidsman en die zei dat als je na 4/5 niks hebt moeten aanpassen dat het dan wel ok is.
Maar dat zal ik dus niet meer doen.

We hadden van te voren de monitors uitgefloten dus de kans op feedback bij de monitors was nihil (denk ik).

De communicatie tijdens de nummers ging wel goed, continue de band in de gaten gehouden en gekeken of er iemand oogcontact probeert te maken. Was toen ook goed gegaan.

berolios
2 maart 2009, 14:19
Nog wat kleine dingen:

Regel de zang in op 'standje oorlog', maar neem als basis-volume een stuk zachter dan dat... dan heb je nog wat ruimte om wat harder te gaan als dat nodig is.

Geef eerst iedereen het BROODNODIGE... laat ze dan maar eerst een spelen... missen ze nog iets? Dan kan het er altijd nog wel bij.

Succes

2shane
3 maart 2009, 17:27
zeer goede uitleg van berolios.
wat ik verder altijd makkelijk vind is per band / scéne op te schrijven hoe je de tafel hebt in gesteld, mocht er wat mis gaan en je tafel is een warboel kan je hem snel terug zetten.

natuurlijk snap ik dat je af en toe weg wilt achter die tafel en was er verder niemand met verstand om op te letten. maar bedenk wel dat als er niemand achter de tafel staat er ook niemand is om in te grijpen als het mis gaat.

als het goed is staat in het boek wat je van mij gekregen hebt ook een heel stuk over mengpanelen en monitoren, zou zeggen lees het eens door. "dat is dat boek wat ik bij jou gedownload heb" als je het niet meer hebt moet je maar even een mailtje sturen.

verder leer je veel door het te doen, ik krijg niet voor niets 8 uur praktijk in de week waar we steeds een PA moeten opbouwen , nullen , probleem oplossen , opnieuw nullen en dan weer naar het volgend probleem moet zoeken.

ik zal nog wel eens kijken of ik nog wat meer les materiaal heb over monitoren en probleem zoeken / oplossen.
vooral dit laatste is iets wat je nog vaak tegen zult komen.