PDA

View Full Version : AA864 Bassman KLINKT DUN



catchy
1 maart 2009, 18:52
Hey y'all,

Ik heb hier een probleempje met mijn bassman. Toen ik 'm ging testen klonk hij (en nog steeds) fantastisch. Prachtig clean op laag volume.
Maar éénmaal samen met de band klinkt hij ongelooflijk dun. Het lijkt wel of er bepaalde frequenties gewoon wegvallen in de mix. Misschien zijn het de speakers; de vorige eigenaar heeft er 2 nieuwe jensens C12N in gestoken. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met deze speakers weinig ervaring heb, ik heb altijd met 2x10 combo's gespeeld en die hadden toch iets meer 'uhmp' in mijn ogen, ook al waren ze lager in wattage (ik heb mijn 64 Vibrolux reverb verkocht en heb er nog steeds nachtmerries van).

Share your thoughts

Jantje Poen
1 maart 2009, 19:38
Hey y'all,

Ik heb hier een probleempje met mijn bassman. Toen ik 'm ging testen klonk hij (en nog steeds) fantastisch. Prachtig clean op laag volume.
Maar éénmaal samen met de band klinkt hij ongelooflijk dun. Het lijkt wel of er bepaalde frequenties gewoon wegvallen in de mix. Misschien zijn het de speakers; de vorige eigenaar heeft er 2 nieuwe jensens C12N in gestoken. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met deze speakers weinig ervaring heb, ik heb altijd met 2x10 combo's gespeeld en die hadden toch iets meer 'uhmp' in mijn ogen, ook al waren ze lager in wattage (ik heb mijn 64 Vibrolux reverb verkocht en heb er nog steeds nachtmerries van).

Share your thoughts

Ik ben zelf nu aan het orienteren naar Bassmans en kan je geen advies geen, want daar heb ik gewoonweg geen verstand van. Wel heb ik de ervaring dat ik met 10" speakers (onafhankelijk van mijn versterkers) beter uit de verf kom, en heb eigenlijk nog nooit warmte of zoiets gemist. Ik ga vrijwel zeker weer overstappen op 10" speakers.

Swan
1 maart 2009, 19:59
lijkt me heel sterk...Bassmans zijn juist moddervet :hippie:

the sure thing
1 maart 2009, 20:39
Hey y'all,

Ik heb hier een probleempje met mijn bassman. Toen ik 'm ging testen klonk hij (en nog steeds) fantastisch. Prachtig clean op laag volume.
Maar éénmaal samen met de band klinkt hij ongelooflijk dun. Het lijkt wel of er bepaalde frequenties gewoon wegvallen in de mix. Misschien zijn het de speakers; de vorige eigenaar heeft er 2 nieuwe jensens C12N in gestoken. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik met deze speakers weinig ervaring heb, ik heb altijd met 2x10 combo's gespeeld en die hadden toch iets meer 'uhmp' in mijn ogen, ook al waren ze lager in wattage (ik heb mijn 64 Vibrolux reverb verkocht en heb er nog steeds nachtmerries van).

Share your thoughts... ik vermoed dat er dan niets niet goed is aan de amp, zou niet moeten zijn. Waar woon je? Dan kunnen we je een ampdoctor adviseren.

jacky
1 maart 2009, 21:41
is inderdaad vreemd dat een bassman 50 met een 2 x 12 cab dun klinkt

Ik zou even kijken of je speakers niet uit fase staan

catchy
1 maart 2009, 22:46
Ik ben nu niet echt een technisch wonder, is er zoiets als een simpele manier om te testen of die speakers uit fase staan? Of maar gewoon dadelijk naar de tech brengen?

Chris Winsemius
1 maart 2009, 23:29
Even kijken hoe de draden vanaf de ingangs-aansluiting v/d box naar de speakers zelf lopen.

De + v/d ingang moet direct of via de andere speaker (ook de + aansluiting) naar de + aansluiting gaan.

- aansluiting: idem

Als de versterker met 'n ander cabinet wel vol klinkt dan is de kans op 'n uit fase probleem niet ondenkbaar...

Succes!

cluseau
2 maart 2009, 10:03
Ik ben nu niet echt een technisch wonder, is er zoiets als een simpele manier om te testen of die speakers uit fase staan? Of maar gewoon dadelijk naar de tech brengen?

Neem een 9V blokbatterij en tik de aansluiting van je speakerplug aan. Let daarbij op de beweging van de conus. Als het goed is maken de conussen dezelfde voorwaartse of achterwaartse beweging tijdens het aantikken van de batterij. Als de ene speaker naar voren gaat en de andere naar achter is de fase verkeerd aangesloten. Houd de batterij niet continu aangesloten anders zie je de beweging niet. Speakers houden niet zo van gelijkspanning.

Frans.

catchy
2 maart 2009, 16:17
allright, ik ga dat morgen eens testen. Ik hou jullie op de hoogte!

lcvanderhelm
2 maart 2009, 20:11
Speelt de bassist toevallig over een 4 keer10 inch kast? Dan kan hij wel eens schuldig zijn aan jouw dunne geluid.Dat had ik in mijn laatste band.De bassist speelde eerst over 2keer 15 inch enwe hadden een goed bandgeluid.Toen vond de bassist dat het tijd werd voor 4keer 10 inch.Gevolg de marshall van de sologitarist klonk ineens heel dun,en dat met een 2 keer 100 watt buizen versterker en 2 kasten met 4 keer 12 inch er in. Mijn vox ac30 bleef wel goed hoorbaar.

catchy
3 maart 2009, 11:29
speakers lijken me goed aangesloten te zijn. Ik weet niet precies met welke speakerkast mijn bassist werkt, ik ga dat eens uitspitten.

catchy
3 maart 2009, 11:35
Ik heb ook bemerkt dat de nieuw geplaatste speakers geen C12N's zijn maar wel P12Q's, 8 Ohm. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

pimmetje
3 maart 2009, 11:36
Is dat "dunne geluid in de mix" trouwens vanuit de plek van het publiek, bij opnames of op jouw plek op 't podium... of overal? Kan misschien schelen... iedere amp spuugt 't geluid immers net ff iets anders uit.


C12N en P12Q scheelt nogal wat.
Je hoort wel vaker verhalen over nieuwere P12's dat ze nogal nasaal klinken... weinig laag en een beetje korrelig hoog.
Dat ZOU 't dus idd kunnen zijn...
Maar zoals Chris al zei: ff aan een andere cab hangen, om te kijken of hij dan wel vol klinkt.

Mr.Jay
3 maart 2009, 20:50
Ik heb ook bemerkt dat de nieuw geplaatste speakers geen C12N's zijn maar wel P12Q's, 8 Ohm. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

De C12N is een midvolle speaker. De P12Q heeft een middip en klinkt daarom veel dunner/kaler dan de C12N.
Ik vind zelf een alnico helemaal geen geslaagde speaker voor een gesloten 2x12kast. De C12N is dat wel.

cluseau
3 maart 2009, 22:17
Toen ik 'm ging testen klonk hij (en nog steeds) fantastisch.

Theory over de speakers bestrijd ik niet maar het lijkt me toch geen speaker verhaal, eens was hij toch tevreden? zie openingspost

pimmetje
4 maart 2009, 08:55
Maar situatie scheelt een boel.
Het is ook niet voor niets dat een (goede) muziekzaak je bij aanschaf van een versterker even bedenktijd/testtijd geeft. Bij mijn laatste nieuwkoop-amp was dat 14 dagen.

En dan kan 't - ondanks de tevreden test in de winkel - nog steeds aan alle onderdelen van de amp liggen dat je 'm toch minder vind klinken in band-situatie. Ook aan de speaker(s).

Daarom zou de meest logische eerste test ook die zijn die Chris al voorstelde: aan een andere cab hangen in band-situatie.
Dan heb je waarschijnlijk al een beter idee over of 't aan de amp alleen of aan de amp + specifieke 2x12 ligt.

catchy
4 maart 2009, 14:01
Voor alle duidelijkheid; ik heb de amp getest bij de verkoper in de woonkamer, babytje lag in de aanpalende kamer te slapen...dan kan je zo'n amp toch moeilijk fullpower gaan opendraaien.
Maar nog eens: op laag volume klinkt hij ok. Pas als ik 'm in een live-bandsituatie ten volle wil benutten komt hij niet uit de verf. Hij verzuipt zowat in de mix.

Mr.Jay
4 maart 2009, 14:11
Voor alle duidelijkheid; ik heb de amp getest bij de verkoper in de woonkamer, babytje lag in de aanpalende kamer te slapen...dan kan je zo'n amp toch moeilijk fullpower gaan opendraaien.
Maar nog eens: op laag volume klinkt hij ok. Pas als ik 'm in een live-bandsituatie ten volle wil benutten komt hij niet uit de verf. Hij verzuipt zowat in de mix.

is het een origineel 60's Bassman 2x12cab?
Is deze helemaal gedempt met steenwol? en zit het tussenschotje er nog in?

catchy
4 maart 2009, 14:15
cab is origineel, geen wol ofzo binnenin. Tussenschot is nog aanwezig.

Mr.Jay
4 maart 2009, 14:17
cab is origineel, geen wol ofzo binnenin. Tussenschot is nog aanwezig.

Dat glaswol hoort er écht in!
Heb veel van die 60's boxen gehad inmiddels, en 1 x zat er een tussen die door een bassist gebruikt was en leeg gemaakt was. Dat cab klonk helemaal niet. VEEEEEEEEL teveel bas en ongedefinieerd. Pas toen ik er opnieuw netjes repen isolatie in had gedaan, was de totaalsound veel beter in balans. Die boxen zitten origineel propvol ermee.
Probeer het es uit, kost je hooguit een rol van dat isolatiemateriaal.
Je krijgt "geisoleerd" ook méér projectie naar voren. Misschien mis je dát wel. En dan nogmaals : alnico's hebben een fikse middip wat tegen je kan werken om fatsoenlijk door een bandmix heen te prikken. In die cabs klinken C12N stuk beter. Of nóg beter > celestion H30's (ook de favoriet van Setzer die toch bekend staat om deze boxen).

catchy
5 maart 2009, 09:34
Bedankt voor de uitleg Mr. Jay, dat brengt me al een concrete stap dichter bij een oplossing. Met de Celestion H30 bedoel je toch de 'G12H-30-8'? (jaja, ik heb wat research gedaan op de Thoman-site;-)
En wat glaswol betreft; gewoon de binnenwanden volledig bekleden?

Mr.Jay
5 maart 2009, 09:54
Bedankt voor de uitleg Mr. Jay, dat brengt me al een concrete stap dichter bij een oplossing. Met de Celestion H30 bedoel je toch de 'G12H-30-8'? (jaja, ik heb wat research gedaan op de Thoman-site;-)
En wat glaswol betreft; gewoon de binnenwanden volledig bekleden?

Heritage G12H30 is een uitstekende speaker. De cheapo anniversary is beduidend minder.
Binnenwanden niet alleen, de hele box hoort vol isolatie te zitten. Het zijn repen die eigenlijk over de speakers en tegen de wanden los worden gelegd.
Als je me even privé mailt heb ik nog wat pics voor je van een origineel cab, dan zie je het heel goed.
Nog even over jouw Q's: je hebt ze met kopen clean gehoord. In de band speel je harder, kans ik groot dat ze toen net op hun randje hebben gezeten van opbreken.
Als een alnico opbreekt wordt ie vaak wat dunner, ieler in het midlaag/laag.
Een ceramische speaker blijft krachtig klinken in dat gebied. Ook dat kan dus meespelen. Nogmaals ik heb de beste toon-ervaringen gehad met (ouwe in mijn geval) Celestions H's in die 60's cab gehad.

catchy
6 maart 2009, 00:48
Jay, thnx for all the pics & info.

fredv
7 maart 2009, 19:40
Ik heb ook bemerkt dat de nieuw geplaatste speakers geen C12N's zijn maar wel P12Q's, 8 Ohm. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Kijk ook eens wat er gebeurt als je ze flink hebt ingespeeld:

ik was pas bij een boutique-versterkerbouwer op het moment dat hij juist een amp af had en deze getest ging worden. Daarvoor een exact dezelfde (iets oudere maar ook nagenoeg nieuwe) amp uitgeprobeerd ter vergelijking: bleek dat die nieuwe amp+speakers veel dunner klonken, tewijl die speakers hetzelfde waren als die iets oudere. Wat bleek: die oudere had al enkele dagen flink op zijn donder gehad in een opnamestudio, en die nieuwe speakers kwamen zo uit de doos. De nieuwe amp klonk over de "oude" speakers nl wel te gek. Het ging hier om Celestion Alnico Blue's - toch niet de minste. Ik had daar hele hoge verwachtingen van, maar nieuw uit de doos moet je dus blijkbaar niet te snel teleurgesteld zijn. Heb zelf jaren over een AC30 met blue alnico's gespeeld: de nieuw-uit doos speakers leken daar in de verste verte niet op, de ingespeelde helemaal wel.

Wel even opletten of het verstandig is om die Jensens van jou op hun donder te geven: sommige types kunnen veel hebben, andere minder. Misschien kan Mr Jay je daar nog wat tips over geven: hij is volgens mij een van de beste Jensen-experts ie er rond lopen (vandaar die Jay? ;-).

Succes!

catchy
14 maart 2009, 11:29
effe een update: ik heb gisteren al eens geprobeerd om de back van het cabinet er uit te halen en dat was al een wereld van verschil: veel opener en meer gespreid qua sound. Nu ga ik er volgende week eens de oude speakers in proberen ( 1 Utah en 1 oxford).

Iemand tips over het onderwerp 'Hoe maak ik een closed cab open'? Is dat gewoon een kleiner plankje achteraan tegenschroeven (boven of onder of beide?) met daarin een jackplug?

pimmetje
14 maart 2009, 11:41
daar zijn verschillende ideen over.
Op zich is 't idd een plankje waar de jack-ingang op zit gemonteerd.

Maar HOE open is dan nog de vraag en dat zal allemaal afhangen van de kast, de speakers, de versterker en je smaak.
Zo is er bijvoorbeeld de school die zegt dat het gat aan de achterkant in totaal even groot moet zijn als je totale speaker-oppervlak. Anderen gaan wat eenvoudiger uit van een volledig open, half open, 3/4 open (of nog een ander deel).

Op zich kan je met een paar slim gekozen plankjes redelijk varieren totdat je denkt het goed te hebben...
Je kan natuurlijk ook naar originele kasten kijken die dicht liggen bij het type dat jij (voor ogen) hebt.

Chris Winsemius
14 maart 2009, 16:22
+11! voor fredv en Jay weet idd. veel van oude Jensens.

Imho (en uit ervaring) hebben amp/etc.-onderdelen gewoon tijd nodig om "zich te zetten"; buizen, trafo's, condensatoren zeker en speakers helemaal.

Klant van mij kocht nieuwe Celestions M20s hier en ik had 'm al gemeld dat ze even wat uren moeten "rocken" om tot hun recht te komen. Maar hij belde vrij snel op om te melden dat ie ze vrij scherp vond klinken. Bij navraag omtrent de hoeveelheid speel-uren bleek het slechts om amper 'n half uur te gaan. Heb 'm toen aangeraden om toch wat tijd te nemen of de speakers op 'n radio aan te sluiten. Na 2 dagen Led Zeppelin via 'n oude buizenradio was ie helemaal happy.

catchy
15 maart 2009, 08:23
nog even een vlug vraagje: stel, ik wil van mijn bassman-cab een 'open-back maken'...moet ik dan dat tussenschotje verwijderen of behouden?

fredv
15 maart 2009, 18:00
nog even een vlug vraagje: stel, ik wil van mijn bassman-cab een 'open-back maken'...moet ik dan dat tussenschotje verwijderen of behouden?

Als je hem precies zo wil hebben als andere open-back cabinetten (zoals een Twin Reverb), zou je het schotje er uit moeten halen. Als het een echt oud en origineel cabinet is, zou ik dat alleen NOOIT doen: zonde als je hem ooit weer dicht wil maken. Ik heb hier een 60's fender 2x12 cab waar een vorige eigenaar de achterkant van open heeft gemaakt, maar gelukkig het tussenschot in tact heeft gelaten. Ik heb er in ieder geval geen last van: mooi gespreid geluid. Ik hoop binnenkort ook een dicht 2x12 cabinet te pakken te krijgen: kan ik eens goed vergelijken wat de verschillen zijn. Ik kan me zo voorstellen dat het tussenschot zelfs het voordeel (is dat zo?) heeft dat interferentie in dat gebied wordt tegengegaan. Maar: ik ben geen techneut, dus misschien kan iemand anders er nog wat over zeggen?

Mr.Jay
15 maart 2009, 19:41
nog even een vlug vraagje: stel, ik wil van mijn bassman-cab een 'open-back maken'...moet ik dan dat tussenschotje verwijderen of behouden?

Kun je gewoon proberen wat jou het beste klinkt.
Die schotjes zitten gewoon met een paar schroeven tegen de voorbaffle aangeschroefd, geen probleem.
De nieuwe TAD cab's hebben achterop 3 planken geschroefd waardoor je div. mogelijkheden hebt voor closed/open.

fredv
16 maart 2009, 22:55
Kun je gewoon proberen wat jou het beste klinkt.
Die schotjes zitten gewoon met een paar schroeven tegen de voorbaffle aangeschroefd, geen probleem.
De nieuwe TAD cab's hebben achterop 3 planken geschroefd waardoor je div. mogelijkheden hebt voor closed/open.

Ach ja natuurlijk; dacht even dat ze ook nog gelijmd zaten. Als ze alleen geschroefd zitten kun je er mee experimenteren natuurlijk.

catchy
18 maart 2009, 18:45
Zo, effe een update:
Ik heb de achterplaat vervangen door een multiplex met daarin een opening, ik heb ook de originele speakers er terug ingestoken. Manmanman...een wereld van verschil. De sound is echt veel ronder, warmer en voller nu. Ik heb ook de indruk dat hij iets sneller overstuurt. Spijtig dat één van de speakers een ongezonde sizzz maakt...ik denk dat ik de Celestions ga bestellen.
We zijn op goede weg;-)