PDA

View Full Version : Treble Bleed Mod Les Paul



kassie
1 maart 2009, 18:45
Ik heb even wat mod's gedaan op mijn Les Paul die ik graag met jullie wil delen omdat ik er zeer tevreden mee ben.

Ik kwam op een site wat tegen over treble bleed mods, het zou je geluid mooi opschonen zonder dat het modderig werd als je de volumepot dichtdraaid.

Ik heb een 1 nf condensator van pool 1 naar 2 gezet op beide volumepots(500K), het geluid werd inderdaad zeer helder bij het dichtdraaien van de volumepot, maar net iets te scherp. Een weerstandje in parallel of in serie verhelpt dit. Na enkele uren geexperimenteerd te hebben kwam ik uit op een weerstand van 180k die voor mij de truc doet. Deze zet ik echter wel in serie met de condensator (niet in parallel) omdat zo de taper van de pot gelijk blijft.

Ik heb ook met 2nf condensators gespeeld. Deze had een minder effect op de treble. En voor de lol ook eens een 47nf erin gezet. Deze fungeerde meer als een bas boost als je de volumepot dichtdraaid.

Op een andere site kwam ik een modificatie voor de waarde van de pot tegen. Ik gebruik 500K pots en ben er best tevreden mee, maar door een weerstandje van 1m tussen pool 1 en pool 3 te zetten zou je een 250K pot kunnen maken. Ik besloot om een weestand van 680K te gebruiken omdat ik dan ongeveer uit zou komen op een waarde van 300K van de potmeter, of althans iets meer dan 300K. Ik gebruik Seymour Duncan Alnico2 Pro's. Het effect was enigzins merkbaar. De sound werd minder treble achtig en iets vloeiender. Het lijkt er ook op dat de mids iets duidelijker aanwezig waren. En ietsje minder output. Vooral bij open akkoorden met distortion lijkt het totale geluid iets gebalanceerder. Nadeel vind ik wel dat je ook met solo's een vloeiende sound hebt met iets minder treble, terwijl ik dat niet altijd wenselijk vind. Daarentegen hoef ik nu niet meer standaard met mijn tonecontrol op standje 7 te spelen. En heb ik een smoothere sound. Misschien dat ik nog eens een switch kan inbouwen zodat ik de waardes van de potmeters via een switch kan instellen. 250K voor ritme, en 500K of 1M voor solo's.

Voor mij is deze mod te gek. Omdat ik met m'n eq ook altijd de mids boost. En omdat ik de treble bij mijn Silver Jub nooit hoger dan standje 5 heb. Plus ik kan nu beter uit de voeten met mijn volume pot zonder dat de toon modderig wordt.

Voor een aantal forumleden misschien ook bij uitstek geschikt!

Pepe
1 maart 2009, 19:07
Ja, interessant, mijn LP klinkt net wat te donker, zeker als ik hem half dicht draai.
Maar begrijp ik het goed? Je zet een condensator tussen 1 en 2 plus een weerstandje in serie/parallel? Is het niet handiger om gelijk een goede waarde op de pots te gebruiken zodat een weerstand niet nodig is?

Mijn tele thinline heeft een TBleed standaard zo blijkt, dat maakt hem voor live een ideaal werkpaard.

Luke-wannabe
1 maart 2009, 19:11
Ik had volgens mij ook zoiets op mijn Tele, maar daardoor werd het geluid zo ontzettend schel en dun..

kassie
1 maart 2009, 19:56
Ja, interessant, mijn LP klinkt net wat te donker, zeker als ik hem half dicht draai.
Maar begrijp ik het goed? Je zet een condensator tussen 1 en 2 plus een weerstandje in serie/parallel? Is het niet handiger om gelijk een goede waarde op de pots te gebruiken zodat een weerstand niet nodig is?

Mijn tele thinline heeft een TBleed standaard zo blijkt, dat maakt hem voor live een ideaal werkpaard.

Ja ik heb er wat mee gespeeld inderdaad. Ik zou kunnen zeggen dat de 2nf een goede condensator is voor een soort gelijkmatige volume achteruitgang waarbij ook de treble mee gaat in de volume. Voor alleen een condensator zou ik dus voor de 2nf kiezen want.. bij alleen een 1 nf condensator vond ik hem veels te helder en trebleachtig worden. Maar wel uitstekend om met alleen de volumepot een soort strat achtig clean te krijgen op bijvoorbeeld een les paul. Bij een 1 nf condensator merkte ik dat de treble veel langer aanblijft. Als je de volume pot dichtdraaid dan zwakken de basnoten en de mids veel sneller af dan de treble. Hierdoor krijg je dus een soort van tele of strat geluid in je les paul. Dat vind ik te schel. Daarom komt er een weerstand bij.

Het verschil voor mij tussen een 1 nf in serie met een weerstand (180k bij mij, kan ook meer of minder naar gelang je smaak) en alleen een 2nf condensator is dat er toch wat meer definitie is als je de volumepot dichtdraaid. Volstrekt subjectief natuurlijk, ik heb het gewoon met m'n oren getest.

Beetje lastig omschrijven verder. Maar inderdaad alleen een condensator werkt ook alleen dan wordt het geluid ook dunner naar gelang je de volumepot dichtschroeft, dat kan perfect zijn, maar ik wilde graag een soort evenredige volumeachteruitgang zonder dat het geluid modderiger wordt. Ik merkte ook dat het halselement hier het meeste baat bij heeft. Het brugelement in mindere mate.

En de keuze om voor serie te gaan ipv parallel was dat ik de taper van de pot wilde behouden.
Bij parallel vond ik dat er een te grote beinvloeding van de taper was, pas bij standje 2 schoonde het geluid ineens een heel stuk op.

Pepe
1 maart 2009, 20:14
Is het mogelijk om een schemaatje te tekenen? Hoe dat serie/parallel zit?

Pepe
1 maart 2009, 20:15
Ik had volgens mij ook zoiets op mijn Tele, maar daardoor werd het geluid zo ontzettend schel en dun..

Een goeie TB behoud het geluid zoals je hebt met volume open op lager standen. Als het schel en dun wordt is het dus een kwestie van experimenteren zoals Kassie heeft gedaan.
Zeker voor een tele die gemaakt is om met een volumepot te berijden is dat een handige feature.

Orpheo
1 maart 2009, 21:13
potwaarde maakt in dit geval,voor de treble bleed mod, niet uit. het gaat om het effect van de condensator te veranderen. je maakt dus gewoon een laagwegkapfilter.


@pepe: serie en parallel... zit ongeveer zo dus in elkaar...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Parallelschakeling

bij serie zet je naast elkaar, dus output van de een is de input van de ander.

bij parallel soldeer je de 'ingangen' aan elkaar en de uitgangen aan elkaar. maakt veel uit, laat ik 't zo zeggen ;)

kassie
1 maart 2009, 21:40
http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm

een linkje

Pepe
1 maart 2009, 21:45
Gracias senor

kassie
1 maart 2009, 21:51
Is het mogelijk om een schemaatje te tekenen? Hoe dat serie/parallel zit?

nou valt niet veel aan te tekenen maar ik kan het wel uitleggen.

condensator en weerstand in serie: je verbind de condensator en weerstand gewoon aan elkaar via hun pootjes, wellicht even solderen, draaien kan ook. je houdt dan nog twee pootjes over. Een van de weerstand en een van de condensator. Het signaal gaat dan eerst door de condensator en dan door de weerstand (of vice versa natuurlijk)

condensator en weerstand in parallel: je verbind beide pootjes aan elkaar. Het signaal gaat dan tegelijkertijd door de weerstand en condensator.

JvD.
2 maart 2009, 00:30
maar wacht, dit is allemaal passief. kun je dan ook passief een soort "meer trebble" schakelingetje maken?
(in het algemeen, dus niet om bleed tegen te gaan)

Orpheo
2 maart 2009, 00:47
maar wacht, dit is allemaal passief. kun je dan ook passief een soort "meer trebble" schakelingetje maken?
(in het algemeen, dus niet om bleed tegen te gaan)

nee, dat kan alleen met pot dichtdraaien.

je kan wel wat anders doen. soldeer de versies die de t.s. heeft gevonden (alleen de condensator geloof ik, en condensator+weersstand). lus dat aan een push pull pot. kan je kizen. dus OF de een OF de ander. dus dan kan je kiezen of je meer hoog krijgt bij het terugdraaien, of juist je tone behoudt bij de ander. want normaal verlies je wat hoog bij het dichtdraaien vand e pot.


leuk he, electronica!

kassie
2 maart 2009, 00:59
Zou je niet een condensator ergens in het circuit kunnen plaatsen dmv een schakelaar. Net voor de output bijvoorbeeld? Die zou een bepaalde frequentie kunnen korten. Zodat je wat mids weghaalt, of wat top end.

JvD.
2 maart 2009, 01:08
Zou je niet een condensator ergens in het circuit kunnen plaatsen dmv een schakelaar. Net voor de output bijvoorbeeld? Die zou een bepaalde frequentie kunnen korten. Zodat je wat mids weghaalt, of wat top end.
dat zou heel vet zijn, dat je een soort van: crappy oude radio geluid switch hebt.
of met een temp switch druk knopje dat je je trebble kan laten knipperen (aan uit aan uit)

kassie
2 maart 2009, 01:16
dat zou heel vet zijn, dat je een soort van: crappy oude radio geluid switch hebt.
of met een temp switch druk knopje dat je je trebble kan laten knipperen (aan uit aan uit)

Die oude radio moet je meer frequenties voor modificeren. Kun je met een equalizer doen. die treble kan ook met een killswitch gebeuren. Killswitch naar grondaarde, koppelen met een weerstand richting circuit.

Optioneel is ook een trimpotje met de condensator en weerstand en deze bedienen met een schakelaar. Maar dat wordt flink prutsen. Kun je net zo goed actieve electronica erin zetten.

Orpheo
2 maart 2009, 01:24
actieve electronica zijn het allermakkelijkst. ben je eigenlijk onafhankelijk van allerlei dingen, en het is minder tonesucking dan het passieve gedoe. En je kan het laag impedant maken; kan je het door enorm lange kabels gooien, oid zonder signaalverlies.

kassie
2 maart 2009, 01:31
actieve electronica zijn het allermakkelijkst. ben je eigenlijk onafhankelijk van allerlei dingen, en het is minder tonesucking dan het passieve gedoe. En je kan het laag impedant maken; kan je het door enorm lange kabels gooien, oid zonder signaalverlies.

Heb jij nog weet van goede transparante actieve preamps voor in de gitaar? Lijkt me een leuk zelfbouwprojectje. Liefst op FET basis.

aaronstonebeat
2 maart 2009, 04:58
Ik heb een paar van deze gemaakt:
http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html. Ik heb er ook nog een trebleboost en een midboost ingebouwd (2 condensatoren en een schakelaartje; staat onderaan het artikel beschreven). Bevalt me heel erg goed; maar ik heb nagenoeg geen ervaring met ander actief gitaarspul.


Ik ben een tele aan het maken en daar komt dus ook een treble bleed in. Erg interessant om hier je bevindingen te lezen!
Ik vraag me al een tijdje iets af: een condensator draait de fase van een wisselspanning om; dus staat het hoogfrequente geluid dat ongestoord via de condensator naar de output kan, uit fase met de rest van het geluid dat via (een deel van) de weerstand van de potmeter naar buiten gaat. Toch? Zou dat hoorbaar zijn?
Als ik binnenkort de gitaar in elkaar zet, ga ik daar eens even mee experimenteren. Vervang de ene condensator door 2 exemplaren met de helft van de waarde in serie en het signaal staat weer in fase.

kassie
2 maart 2009, 22:00
Ik heb een paar van deze gemaakt:
http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html. Ik heb er ook nog een trebleboost en een midboost ingebouwd (2 condensatoren en een schakelaartje; staat onderaan het artikel beschreven). Bevalt me heel erg goed; maar ik heb nagenoeg geen ervaring met ander actief gitaarspul.


Ik ben een tele aan het maken en daar komt dus ook een treble bleed in. Erg interessant om hier je bevindingen te lezen!
Ik vraag me al een tijdje iets af: een condensator draait de fase van een wisselspanning om; dus staat het hoogfrequente geluid dat ongestoord via de condensator naar de output kan, uit fase met de rest van het geluid dat via (een deel van) de weerstand van de potmeter naar buiten gaat. Toch? Zou dat hoorbaar zijn?
Als ik binnenkort de gitaar in elkaar zet, ga ik daar eens even mee experimenteren. Vervang de ene condensator door 2 exemplaren met de helft van de waarde in serie en het signaal staat weer in fase.

Dankjewel voor de link, het schema ziet er niet zo moeilijk uit dus daar kan ik mooi mee aan het prutsen.

Over je vraag dat de hoge frequenties die eruit gefilterd worden uit fase staan.... dat weet ik niet, ik vind het wel logisch klinken maar ik ben maar een simpele knutselaar zonder al te veel theoretische kennis over electronica.

Over je tweede vraag. Het is hoorbaar in de zin van dat het geluid transparanter blijft als je de volume pot dichtdraaid. Het wordt niet modderig. Maar als je een rigide treble bleed gebruikt dan kan het heel onnatuurlijk klinken beeld ik mij in. De truc is dan ook om te spelen met de waardes van de condensator en de weerstand zodat je een geleidelijke volume achteruitgang plaatsvind maar dat de dynamiek niet te veel veranderd (op mijn combinatie van gitaar, pots, elementen en smaak zijn dat 1nf met 180k weerstand. Dus evenredig veel bas/mids/treble in de achteruitgang van volume (tenzij dat juist niet is wat je wil natuurlijk). Als je zo'n modificatie uitvoert dan vind ik het veel natuurlijker klinken. Voor mij is het potentiële 'uit fase' signaal dus geen probleem.

Maar je brengt me weer op een idee door twee condensatoren in serie te zetten. Kijken wat dat voor effect heeft.

Door het vele solderen heb ik ook een mooie cts pot naar de filistijnen geholpen, blij dat ik nog een reserve had. Zo wordt een ogenschijnlijk goedkope mod toch nog duur genoeg:(

Orpheo
2 maart 2009, 22:05
@kassie: hoe heb je de pot gesloopt dan?! ik heb een pot ENORM vaak gesoldeerd, en die is nog steeds heel...

kassie
2 maart 2009, 22:42
@kassie: hoe heb je de pot gesloopt dan?! ik heb een pot ENORM vaak gesoldeerd, en die is nog steeds heel...

er was soldeersel via het pootje naar beneden gelopen de pot in. Ik had eerder mijn soldeerpomp moeten gebruiken.