PDA

View Full Version : Cabinet maken (Ohm).



Heebas
1 maart 2009, 14:16
Hallo, Ik ben van plan om zelf een (extra) cabinet voor mijn amp te maken. En ik weet het, de vraag is waarschijnlijk al 1000 keer voorbij gekomen, maar ik kan er geen goede oplossing tussen vinden voor mijn probleem. jullie misschien?

Ik heb een Marshall 6100 LM Anniversary buizenamp, met een 1960 Vintage 4X12 cabinet. Daar wil ik graag een 2X12 kast bij maken/kopen.. en daar komt weer het ohm verhaal om de hoek.

De Amp heeft 2 loudspeaker outputs, en de impedance is schakelbaar tussen 16 Ohm (4 Ohm) en 8 Ohm.
Mijn cabinet heeft een mono input van 4 Ohm en een stereo van 16 Ohm (8 links/8 rechts)

Nu is mijn cabinet mono (4 Ohm) aangesloten en de amp geschakeld op 16 Ohm (4 Ohm)

Welke weerstand moet mijn nieuwe cabinet dan hebben? nog een 4 Ohm cabinet betekent dat de versterker op 2 Ohm moet, en dat is te laag, en ik lees dat een 4 Ohm en een 8 Ohm combi absoluut niet aan te raden is voor buizenversterkers.

Ik ben opzich geen professor in deze technologie, dus als er iets niet klopt laat het even weten.

Groeten, Bas.

Heebas
2 maart 2009, 23:28
Niet allemaal tegelijk...

Is het een idee trouwens om mijn versterker in te pluggen als stereo (zit ie op 8 Ohm en een nieuwe cabinet ook 8 Ohm te maken? De amp kan dan op 4 gezet worden.

Ik weet dat ik er dan qua vermogen niets mee opschiet, maar het gaat er meer om dat ik dan wat monitor krijg..

Nogmaals groeten, Bas

fredjuh
2 maart 2009, 23:34
je kunt je speakers ook in serie zetten, dan wordt het 4 ohm + 4 ohm = 8 ohm

Heebas
3 maart 2009, 17:47
Bedankt, maar mijn cab heeft geen output, dus dat gaat niet lukken (toch?)

HaroldA
3 maart 2009, 18:20
Bedankt, maar mijn cab heeft geen output, dus dat gaat niet lukken (toch?)

Gewoon doorlussen. Ik heb in mijn 2 Marhsll 1936 2x12 cabjes gewoon 2 jacks gezet (in = uit).

Bij mij: Amp: 4 Ohm -> Cab 1: 8 Ohm -> Cab 2: 8 Ohm.

Idee voor jou: Amp: 8 Ohm -> Cab 1: 16 Ohm -> Cab 2: 16 Ohm.


Overigens kun je dit soort vragen het beste in het Impedantie FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965) stellen...

Heebas
3 maart 2009, 23:34
oh... is er een impedantie FAQ :soinnocent: niet gezien...

We gaan het eens proberen. Bedankt in ieder geval!