PDA

View Full Version : BOSS GT-PRO vs TC Electronics G-system



Kingfisher
1 maart 2009, 10:10
Aaargh de keuze:
De GT-PRO met Roland Midi footboard (heb ik nog van mijn GP16, Roland FC100 MkII) of nen G-system?

G-system:
- prijs
+ mogelijkheid om sommige effecten voor de pre-amp te zetten, andere aan het eind
- geen distortion (alhoewel, de scheur zal vnl uit de amp komen)
- Ingewikkeld
- footboard, dus gevoelig voor bier
+ footboard, dus netjes met kabels
+ andere pedalen krijgen hun voeding

GT-Pro
+ alle boss pedalen
+ computer interface
+ meer mogelijkheden

Dus geef eens drie redenen om het dubbel uit te geven aan een G-system?

dml
1 maart 2009, 10:49
Je FC100 is geen midi-floorboard maar RRC-1, de GT-pro heeft geen RRC-1 aansluiting dus die twee gaan niet samen. Je kan wel een RRC->Midi converter krijgen van Roland, maar je kan mijns inziens dan net zo goed een 2e hands FC200 op de kop tikken.

Voor de rest is het een kwestie van smaak. De delays en reverbs van de G-system klinken een stuk natuurlijker dan die van de GT-pro maar of je dat terughoort binnen bandgeweld, durf ik te betwisten. Beide apparaten hebben in ieder geval last van tone suck. Of jij dat storend vindt, is aan jou.

Dus aan jou de vraag, welke setup heb je nu en wat wil je beogen met of het G-system of een GT-pro.

Kingfisher
1 maart 2009, 13:20
Zie mijn voetnote?

Ik heb 4 jaar in het buitenland gewerkt, en ben nu mijn rig aan het veranderen/upgraden.
De fender strat+ blijft
De Marshall 8240 Valvestate wordt binnenkort vervangen door een Mesa Boogie Express (is toegekomen op 17/2 en ik zit hier nog vast in focking Astana tot 12 maart)

Nu nog de Roland GP16 vervangen door een nieuwe multi-effects processor en ik zit weer op track.

Ik speel wat vanalles, vnl vroeg eighties (Police, AC/DC, Smiths), maar het kan net zo goed QotSA of the Killers zijn. Geen goth metal, aub, alhoewel dat ook wel leuk is, zoals een quick hamburger (het is niet bepaald cuisine, het slecht voor je, maar wel lekker).

Ik speel niet in een groep, maar vnl thuis als "geoefend" amateur.

dml
1 maart 2009, 17:52
Aha, Mesa coming up. Nou, dan zou ik zeker de GT-Pro wegstrepen. Mesa FX-loops zijn over het algemeen erg kieskeurig voor het apparaat wat je eraan hangt. Ik heb ook een tijdje met een GT-Pro i.c.m. m'n Triple Recto gespeeld (4-kabel methode) maar er blijft echt weinig van je geluid over. Een Mesa vraagt er bijna om om met een aparte mixer te werken. Of een FX-processor die een kill-dry functie heeft, mits je amp beschikt over een parallelle FX-loop.

tnijland
1 maart 2009, 18:30
No offense, maar ik zou ook voor de TC Electronics gaan. Ik vind Roland/Boss nog steeds het beste qua gebruikersvriendelijkheid maar ze leggen het helaas wel af tegen de kwaliteit van de effecten. Aangezien jij de overdrive/distortion niet gebruikt, is een TC dus de beste keuze. Ook een Nova systeem zou interessant voor jou kunnen zijn...

groovieguitarguus
1 maart 2009, 20:42
Ondanks alle negatieve verhalen over ToneSuck, ben ik nog steeds erg (zeer) tevreden over mijn G-system. Ik gebruik de G-system in een 19" rack.
Dus de processor unit, los van het pedaal.
Super... alleen een UTP naar het voetpedaal. Hierdoor is het ook wat minder gevoelig voor... bier... alhoewel ik het niet zou proberen.
Ook de mogelijkheid om pedalen te schakelen is heel gaaf.
Ook het gebruiksgemak / programmeren is erg simpel.
Als je de G-system samen met een combo gebruikt, zou ik er denk voor kiezen om de unit in een los 19 inch rack te plaatsen. Dit evt. samen met pedalen.
Tevens kan je je Analoge amp ook schakelen met de G-system...

Succes met je overweging....

http://rooockstar.com/useruploads/Guus%20Blankman/3305/gearpics/view-mainphoto.jpg

Kingfisher
2 maart 2009, 13:32
Bummer, ik had voor één keer gehoopt dat de goedkopere optie (GTPro @ 600€) verstandiger zou zijn dan de duurdere (GT @1200€).

Henri H
2 maart 2009, 14:05
Waarom alleen maar de GT-Pro en de G-System?
Er zijn veel meer opties afhankelijk van je wensen.
Ik had eerst een GT-8 maar ben overgestapt naar een Rocktron Replifex.
Als je alleen maar effecten via de FX loop gebruikt (Delay, Reverb, Chorus, etc.) is een dergelijk apparaat veel handiger.

dml
2 maart 2009, 16:57
Precies, een Rocktron Xpression voldoet ook prima, kost nog goedkoper dan een GT-Pro en is 2e hands ook nog wel te krijgen.

Kingfisher
3 maart 2009, 06:21
Weet ik veel ?!? De laatste keer dat ik up-to-date was in effecten en dergelijk, toen was de Roland GP16 nog het ultieme effect, en was er net een nieuwe Japanse firma op de markt, "Zoom" genaamd.
Toen moest je echt nog zelf de markt uitpluizen. Nu heb je een forum vol wijze mensen :hippie:

Henri H
3 maart 2009, 08:16
Hehe, ik snap je helemaal.
Een paar jaar geleden had ik een beetje hetzelfde.
Ondertussen ben ik bijna een goeroe aan het worden, nou ja, ik weet er iets meer van. ;)
Als je echt op zoek bent naar een nieuw multieffect apparaat zonder distortions/preamps dan kun je kijken naar een Rocktron Xpression (zonder "E" dus), Een TC Electronics G Major of G Force (is zo'n beetje hetzelfde als de G System maar dan zonder footcontroller en bijna net zo duur) en een Lexicon MX200/300/400.
Misschien is een TC Electronics G Sharp ook wel wat voor jou.
Dat is een wat eenvoudiger dingetje met wat beperkingen maar kost echt niet veel.

2e Hands apparaten:
- Rocktron Intellifex/Replifex/Xpression
- TC Electronics G Major/G Force/G Sharp
- Lexicon MPX1/MPX G2

Er zijn vast nog wel meer opties maar dit zijn volgens mij de meest voor de hand liggende opties.

paulusdeBKB
3 maart 2009, 10:25
Er zijn inderdaad nog meer tweedehands opties:

- Alesis Quadraverb 2
- Verschillende Digitech modellen
- Boss SE 50, SE 70, VF-1, GX700
- Zoom 9030, 9050
- ART processors (zelf nooit geprobeerd)
- Ensoniq DP2, DP4
- Roland 19" serie
- Yamaha SPX serie
en ga zo maar door.

Ik zeg niet dat je alles moet proberen, dan blijf je bezig, maar wil wel aangeven dat er meer opties zijn dan je op dit forum doorgaans zult tegenkomen. En veel van deze processors zijn zeker gelijkwaardig aan de spullen die gitaristen hier wél vaak in hun rack geschroefd hebben.

groovieguitarguus
3 maart 2009, 19:59
...Hij doelt ook op gebruiksvriendelijkheid.

Ik... als Ex gebruiker van een MPXg2, vind b.v. de G-system een verademing.

Henri H
3 maart 2009, 21:26
Ja, 't schijnt dat vooral de MPX G2 nogal ingewikkeld is.
Ik heb zelf alleen de G Major, Replifex, GT-5/8* en de MX300 wel 's bediend/getest/in bezit(gehad).
Alledrie even intuïtief. Wel even de handleiding erbij in het begin, maar niet ingewikkeld.
Ik vermoed (weet het wel zeker eigenlijk) dat de G System, G Force en GT-8/Pro ingewikkelder zijn omdat deze meer aansluit mogelijkheden hebben.

En misschien dat die FC100 van je, prima kan fungeren om te bedienen.
Volgens mij is dat ook een midi-controller maar iemand anders zei van niet, RCC o.i.d.?.
Waarschijnlijk heb ik het mis.
Ik heb de voorloper van de GP16 nog wel gehad, de GP8.
Was leuk voor die tijd. :)

*edit: Ik had deze er eerst niet tussenstaan. Dus de GT-5 en GT-8 zijn op zich niet al te lastig te bedienen maar hebben meer mogelijkheden en daardoor zijn ze wel degelijk ingewikkelder.
Kwalitatief vind ik de effecten van sommige BOSS/Roland effecten wat minder dan b.v. de nieuwere Rocktrons, Lexicons, TC's, maar een GT-Pro of een GT-8 is wel leuk om mee te experimenteren en als je goed "tweaked" kun je vette sounds maken.

Den Zeten
9 maart 2009, 11:16
Hallo,

Ik speel met :

Gitaren :
- Fender Lefty USA (met SeymourDuncan SLD humbucker + 2 x actief EMG)
- Fender Lefty Mexico (met Dimarzio Fast Track 2 humbucker)
- Epiphone Lefty Les Paul Custom (wegens een te dure Gibson Lefty!!Grrrr)

Versterker :
- 19" Voorversterker Mesa/Boogie QUAD
- 19" Eindversterker Mesa/Boogie 50/50 Stereo
- 19" Roland GP-16
- 9.5" Boss TU-50 Pro Rack Tuner
- 9.5" Nady Wireless
- Floorboard Mesa / Roland / wah-wah
- 2 x Marshall 1912 kastjes ( links en rechts voor de mooie Chorus/Delay
effecten)
Nu had ik een klein vraagje voor de GP-16 kenners onder ons.

Hoe kan ik mijn input signaal wat sterker zetten (de helft opendraaien) zonder dat mijn output signaal (vooral clean) gaat oversturen?

Btw: Ik werk met de GP-16 via mijn effectsloop lekker stereo.

(iemand nog leuke patches???)

Zeten, Brugge Belgie

Kingfisher
9 maart 2009, 12:54
De Mesa Boogie Quad heeft een seriële effects loop als ik me niet vergis. Dus het signal path is guitaar>Quad voorversterker>GP16>eindversterker.

1. de GP16 heeft een knopje om het inputsignaal te regelen (eerste knop van links, als ik me niet vergis), maar dat wist je waarschijnlijk al.
2. Je kan van elke patch het outputsignaal instellen, misschien valt het zo te regelen.
3. Op de Quad beïnvloeden zowel de Lead Master als de Master het volume van het signaal dat naar de effects loop gaat.
En anders: Volg het boekje? (Mesa Quad manual)

Another popular way to interface effects with the Quad is to use one (or both) of the main out jacks as an effects send. By using this set-up, you gain a little more flexibility with the effects input level because the "Output" Control(s) located on the lower right corner of the front panel become "effects send" level controls as well as output volume masters.
For best results, set your lowest stage volume at about 3 1/2 on the Output controls and your first effect so it has about 30% headroom left. Then set your highest stage volume about 5-5 1/2. This should increase the volume 20% as well as raising the input level of your effects about the same amount. Different effects may require slightly different setting but this should be close. If more adjustment is necessary, adjust the last effects output control of the power amp input attenuator.
You may notice a normal increase in tone and overall quality in sound using this way of interfacing effects. If so, great! If not, it makes life simple to just have one knob to turn on stage to increase or decrease your volume.

Kingfisher
10 maart 2009, 17:28
Hmmm, zoals de sig zegt, ik heb nog ergens een Marshall 8240 Valvestate staan. Als ik nu voor een Wet/dry setup ga? Guitaar-mixer/splitter en dan dry naar de mesa en wet naar de Marshall? De Marshall heeft zelfs stereo.

Kan het volgende:
Gitaar->Mesa->effect loops send naar de GP16 en van daar naar de effect loop return van de Marshall. Komt er dan nog geluid uit mijn Mesa eigenlijk?

vincentvdakker
14 april 2010, 00:51
Ik ga voor een combinatie van beide.
Ik heb een aantal verschillende BOSS producten in het verleden gehad (ME-50/GT8 etc.) wat losse pedalen maar heb nu sinds kort mijn ideale combinatie gevonden.

Ik begin met een Maxon Tubescreamer
Voor de (analoge) OD's gebruik ik de ' goude oude' GX700 van boss
Dit gaat naar de Marshall buizenamp
Vandaaruit via de send naar de GMajor
die weer via de return terug de amp in gaat.

Zo heb ik de analoge pedalen van boss (in een handig multi fx rack)
en de goede modulatie van de Gmajor, die het geluid buizengeluid heel goed behoudt en niet veranderd.

Liquid_Metal
14 april 2010, 09:14
G-Major en niet G-system right?
In principe maak je nu een heel logisch rack, alleen waar veel guys losse pedalen gebruiken haal jij alles uit 1 unit. Hopen dat de kwaliteit je aanstaat :).

vincentvdakker
14 april 2010, 16:19
Ja klopt... G system is me iets te duur....hehe
Maar ik zag dat het ook over andere producten ging dan alleen G-system.
Ik moet zeggen dat het idd wel een goed geluid oplevert.

Mss wel een (niet al te dure) suggestie voor andere.
Tweede hands kost je de GX-700 ongeveer 100 euro en de GMajor zo een 175. Dus voor minder dan 300 euro heb je, naar mijn mening, een goede modulatie en een goede overdrive.

Liquid_Metal
14 april 2010, 22:22
Of je de GX-700 goed kan noemen zal vast erg subjectief zijn, maar ik geloof niet dat ik tevreden zou zijn met de overdrives en preamps uit de GX700 :P.

flaintlead
15 april 2010, 17:19
Idd, als je een beetje eisen steld aan je geluid, zal je niet tevreden zijn met de GX700 als preamp/overdrives. De effecten schijnen wel ok te zijn van de GX700, maar waarschijnlijk een hoop tone-suck.

Als je voor weinig een goede preamp wil aanschaffen zou ik kijken naar een ADA mp-1. Voordelen van deze preamp zijn:
- Buizen
- Midi bestuurbaar (128 presets)
- 2e Hands ongeveer 200 euro

Voor effecten zou ik kiezen voor de rocktron Intellifex of replifex:
- Geen tone-suck
- Vanaf 175 euro (Intellifex)

Je rack is dan volledig midi bestuurbaar en je bent klaar voor 375 euro

vincentvdakker
15 april 2010, 17:58
Of je de GX-700 goed kan noemen zal vast erg subjectief zijn, maar ik geloof niet dat ik tevreden zou zijn met de overdrives en preamps uit de GX700 :P.

Prima, dat mag. Dat is ook het leuke van het spel. Iedereen heeft een andere mening en vindt iets anders mooi. Ik geef je trouwens absoluut gelijk qua preamps van de GX, maar de OD's zijn analoog en goed genoeg voor mij. Er zitten zo een 7 overdrives in, en voor 100 euro koop ik geen 7 pedaaltjes ;)
En mijn buizenamp doet de rest.

Ik vind het zelf mooi om een OD sound in lagen op te bouwen. Nu heb ik een combinatie van een Tubescreamer, een analoog OD 'pedaaltje' en de buizen van mijn versterker, daardoor krijgt het een volle sound. Maar zoals ik al zei...dat is wat ik mooi vind, en iedereen mag iets anders vinden.

Liquid_Metal
15 april 2010, 20:07
Prima, dat mag. Dat is ook het leuke van het spel. Iedereen heeft een andere mening en vindt iets anders mooi. Ik geef je trouwens absoluut gelijk qua preamps van de GX, maar de OD's zijn analoog en goed genoeg voor mij. Er zitten zo een 7 overdrives in, en voor 100 euro koop ik geen 7 pedaaltjes ;)
En mijn buizenamp doet de rest.

Ik vind het zelf mooi om een OD sound in lagen op te bouwen. Nu heb ik een combinatie van een Tubescreamer, een analoog OD 'pedaaltje' en de buizen van mijn versterker, daardoor krijgt het een volle sound. Maar zoals ik al zei...dat is wat ik mooi vind, en iedereen mag iets anders vinden.

Als zulk soort pedaaltjes je ding zijn is het misschien wel een goede koop ja. En voor zo'n prijs kun je het proberen. Ze schijnen alleen wel bijzonder lastig te slijten.

minoin
15 april 2010, 21:32
Prima, dat mag. Dat is ook het leuke van het spel. Iedereen heeft een andere mening en vindt iets anders mooi. Ik geef je trouwens absoluut gelijk qua preamps van de GX, maar de OD's zijn analoog en goed genoeg voor mij. Er zitten zo een 7 overdrives in, en voor 100 euro koop ik geen 7 pedaaltjes ;)
En mijn buizenamp doet de rest.

Ik vind het zelf mooi om een OD sound in lagen op te bouwen. Nu heb ik een combinatie van een Tubescreamer, een analoog OD 'pedaaltje' en de buizen van mijn versterker, daardoor krijgt het een volle sound. Maar zoals ik al zei...dat is wat ik mooi vind, en iedereen mag iets anders vinden.

Vind je dat echt? Ik heb de GX700 ook gehad en vond het een topding voor oefenen op mijn kamer en de effecten zijn absoluut goed voor het geld.
Maar die distortions... Zeer digitaal en dichtgesmeerd. Ik vond het clean met bijvoorbeeld een stereo delay met chorus beter klinken.

Uiteindelijk heb ik het apparaat verkocht, omdat hij niet in mijn effectloop kon (te hoge input/output waardoor alles overstuurde).

Het is een leuk apparaat en met genoeg tweaken best bruikbaar, maar geloof me, er IS veel beter.