PDA

View Full Version : buis vervangen ivm minder volume



Raytheman
28 februari 2009, 23:55
Dit ergens gelezen inzake kleine EL84 / 12 AX7 -buizenversterkers:

regarding loudness, a couple of people have experimented with replacing the 12AX7 with a 12AY7 or even a 12AU7. It has minimal effect on the tone, but cuts the maximum volume way down.

Iemand ervaring mee? Alvast bedankt!

BamBuFan1
1 maart 2009, 00:18
Dit ergens gelezen inzake kleine EL84 / 12 AX7 -buizenversterkers:

regarding loudness, a couple of people have experimented with replacing the 12AX7 with a 12AY7 or even a 12AU7. It has minimal effect on the tone, but cuts the maximum volume way down.

Iemand ervaring mee? Alvast bedankt!

Heel in het kort, je kunt de 'gain factor' van de voorversterkerbuis kiezen. {url=http://en.wikipedia.org/wiki/12AX7=Hier[/url] staat de gain factor van iedere 12A*7 buis beschreven. Een 12AX7 heeft de hoogste gain factor, namelijk 100. Wil je een versterker die minder geluid produceert en minder snel overstuurt dan zoek je de 12A*7 versie met de laagste gain factor in de lijst. Ik vind zelf de 12AT7 een mooi compromis.

humbucker
1 maart 2009, 10:42
Als ik het goed begrijp gaat de versterker dan minder snel oversturen. Maar is er dan ook minder volume?

sjaak1990
1 maart 2009, 20:03
Tja met minder gain gaat een versterker zachter, maar ik zie het niet echt als een oplossing voor minder volume... Weet ook niet of je je versterker ook voor overdrive gebruikt zonder pedaal? Ik vind low gain buizen voor oversturing niet zo geweldig, tenzij het is om echt minder gain te krijgen.

zjanke
1 maart 2009, 20:59
Ik heb een 12AT7 in V1 van een TSL602 gehad ipv de originele 12AX7. Het bereik van je gainknop wordt wat bruikbaarder, maar verwacht niet dat je er een huiskamerversterker aan overhoudt