PDA

View Full Version : fuzzzz



Rutger
17 maart 2003, 16:37
Hoi,

ik ben van plan binnen afzienbare tijd eens een fuzz aan te schaffen. En het mag wat kosten. Mij is verteld dat de Fulltone '69 bij uitstek geschikt is voor mijn Telecaster + Twin Reverb. De soundfile op de site klinkt ook erg goed.

Maar er zijn natuurlijk nog veel meer fuzzes. Zo heb je de Fuzzface en ik zag dat Carl Martin ook een Fuzz heeft met uitgebreide toonregeling.

Mijn vraag is: welke fuzzpedalen in de kwaliteitsklasse van de Fulltone zijn er in Nederland verkrijgbaar? En waar? Fuzzes zijn toch niet in elke winkel te krijgen en ik zou er graag wat naast elkaar willen zetten.

Ik zal de fuzz vooral voor blues en '70 rock gebruiken. Het gaat me met name om het solo geluid maar wil er ook begeleidingen mee kunnen spelen. Kunnen fuzz-gebruikers mij aanbevelingen doen welke ik zeker moet proberen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rutger op 2003-03-17 17:41 ]</font>

Negative K3 fan
17 maart 2003, 18:15
die fulltone 69 is redelijk bassig en dik. Je kunt ook dee zoom hyper fuzz proberen, hij is wel een beetje aan de goedkope kant, maar erg divers (5 knoppen) en veel mensen schijnen hem leuk te vinden.

jpb
17 maart 2003, 20:43
Behalve de '69 zou ik ook de Fulltone Soul-bender proberen. heeft wat meer gain en dat kan gunstig zijn met je cleane twin.
Verder zijn goede opties: London Fuzz (MJM); Dinosaur-Fuzz (Nine Volt Nirvana.
Bedenk ook welk type transistoren je wilt. Ik zou me goed orienteren (is ook leuk), er worden tegenwoordig veel goed fuzzes gemaakt. Maar allemaal net even anders.

Zoom lijkt me niks, zeker niet bij de goede spullen die je al hebt.

EdJ
17 maart 2003, 20:45
Dinosaur fuzz is een echte aanrader.Heb er net een zelf besteld.

Robbert
17 maart 2003, 21:25
Sash heeft net een Fuzz besteld bij J. Everman (http://www.jeverman.com/FDG2.html).

Meen dat hij net de voorloper van de Fuzz drive 2 heeft, maar dat zal hij zelf wel bevestigen..


Overigens, zeker even luisteren naar de samples!

Als Sash hem binnen heeft, en ik hem beluisterd heb, wil ik er misschien ook een bestellen. Eens ff kijken of er wat te regelen valt met de heer Everman.

Rutger
18 maart 2003, 09:30
He bedankt jongens! Ik ga ernaar op zoek. Enig idee of ze ook gewoon in de winkel te krijgen zijn, en waar?

jpb
18 maart 2003, 12:01
Erik v/d Haar http://www.haarguitars.nl is volgens mij de enige in Nederland die boutique pedalen heeft. In duitsland zijn er ook een paar (o.a. Musikproduktif). Anders kun je ze in de VS bestellen. Op http://www.musictoyz.com (klik op forum) kun je vragen naar e-mail adressen en/of websites van bouwers en voor verdere info. succes

jpb
18 maart 2003, 12:04
Op 'forums' klik je op 'guitar pedals'. Alle belangrijke pedalen-jongens lopen daar rond (Joe Gagan, Zachary Vex, Nick Greer etc)

Rutger
18 maart 2003, 13:50
dank je!

Helaas zijn niet van alle pedaaltjes goeie sites en soundfiles te vinden. Dan heb ik het over de London Fuzz en de Dinasour Fuzz.

De Fuzz Drive klinkt idd geweldig! De Fulltone Soulbender klinkt meer als een overdrive dan een fuzz, maar wel een hele goeie.

Overigens ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen zodra jullie je pedaaltjes binnenhebben. Dus ik zou graag van jullie een review willen horen en misschien een leuke soundfile!?

Rutger
18 maart 2003, 13:58
Jammer eigenlijk dat er weinig van deze pedalen in NL te krijgen zijn. Ze vinden zeker niet zo gretig aftrek.

Hoe is de Super Fuzz van Voodoo Lab eigenlijk? Ik weet dat de Sparkle Drive erg goed is. De soundfiles vind ik alleen niet zo overtuigend.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-03-18 14:17 ]</font>

Dirk_Hendrik
18 maart 2003, 15:41
Op 2003-03-18 13:58, schreef Rutger:
Jammer eigenlijk dat er weinig van deze pedalen in NL te krijgen zijn. Ze vinden zeker niet zo gretig aftrek.


Wat je net geplaatste Marktplaatsadvertentie dus nog onlogischer maakt.

Rutger
18 maart 2003, 15:51
Als ik ze niet in de winkel kan krijgen, dan misschien bij mensen die ze persoonlijk hebben geimporteerd. Hier en daar worden die pedaaltjes wel aangeboden maar je moet er maar net tegenaan lopen. Vandaar de advertentie. Ik heb het nl niet zo op spullen laten verschepen zonder dat ding eerst gezien en gehoord te hebben.

sash
18 maart 2003, 15:59
Zorg dat je in ieder geval een fuzz koopt met een uitgebreide toonregeling, want de meeste fuzzes klinken totaal NIET met geluid van Fender amps (zeker niet met Twins, want fuzz is gebouwd op oversturende versterkers).
Ik zou het dan ook meteen goed doen een Fulltone '69, Soul Bender of '70 kopen. Erg vette fuzzpedalen, gebaseerd op het origineel maar MET toonregeling. De '69 en Soul Bender hebben germanium transistors en klinken dus erg warm en vol en hebben iets minder sustain. De '70 heeft silicon transistors, is dan wel iets minder warm, maar heeft meer sustain.

Als je echt top of the line wilt raad ik je echt een Everman Fuzz Drive aan. De mijne komt hopelijk de eerste week van april binnen. Er is een paar weken geleden een nieuwe versie uitgekomen (de G2) en die is gebaseerd op de ltd. Fuzz Drive Deluxe. Ik was er erg vroeg bij toen ze uitkwamen, want ik heb het eerste G2 model te pakken met serienummer 1.

jpb
18 maart 2003, 16:27
>>>Helaas zijn niet van alle pedaaltjes goeie sites en soundfiles te vinden. Dan heb ik het over de London Fuzz en de Dinasour Fuzz.&lt;&lt;&lt;

dinosaur fuzz:
http://sounds.ampage.org/

>>>De Fuzz Drive klinkt idd geweldig! De Fulltone Soulbender klinkt meer als een overdrive dan een fuzz, maar wel een hele goeie.&lt;&lt;&lt;

Soulbender is zeker geen overdrive. Met de 'dirt' helemaal naar links heb je nog dat typische geluid. De soundfiles zijn met de toon-knop vol (=warm) dus ik denk dat je dat hoort. Draai je hem terug dan krijg je de bijtende fuzz met veel harmonics. Apart geluid; op oude platen van Jeff Beck speelt 'ie op een tone-bender (=~soulbender)

>>>Hoe is de Super Fuzz van Voodoo Lab eigenlijk? Ik weet dat de Sparkle Drive erg goed is. De soundfiles vind ik alleen niet zo overtuigend.&lt;&lt;&lt;

Ik vind de soundfiles v/d superfuzz ook niet geweldig. Ik hoor zelden iemand die hem echt mooi vindt. Is toch denk ik minder dan in dit topic genoemde pedalen. De Sparkle Drive (en de Tremolo) van VL zijn idd wel heel goed.

sash
18 maart 2003, 18:06
Op 2003-03-17 21:25, schreef Robbert:
Eens ff kijken of er wat te regelen valt met de heer Everman.


Dat zal best lukken denk ik. Justin is een hele toffe gozer, voor zover ik met hem gemaild heb, maar ik hoor ook niets anders dan goeie dingen over hem. Dat is het voordeel van boutique pedalen, je kan gewoon direct contact zoeken als je wat meer info wilt of als er iets mis zou zijn.

sash
18 maart 2003, 18:10
Op 2003-03-17 16:37, schreef Rutger:
Ik zal de fuzz vooral voor blues en '70 rock gebruiken. Het gaat me met name om het solo geluid maar wil er ook begeleidingen mee kunnen spelen. Kunnen fuzz-gebruikers mij aanbevelingen doen welke ik zeker moet proberen?


Ik lees dit net pas. In dat geval raad ik je zeker de Fulltone '69 aan. Erg smoothe, warme fuzz. Als je de volume knop terugdraait wordt ie zelfs helemaal clean of kan je een hele mooie lichte overdrive creeeren. Met de interne potmeter kan je de agressiviteit instellen (van een chainsaw geluid tot een heel warm geluid). Superding, best betaalbaar en verkrijgbaar in NL bij v/d Haar.

Robbert
18 maart 2003, 21:30
.. met serienummer 1.


Kijk, en zo wil ik dus ook een speciaal nummertje hebben. Nummer 1 heb je namelijk maar een keer, en dat maakt zo'n boutique pedaal helemaal.. boutique :grin:

sash
18 maart 2003, 22:15
Nummer 87 is er ook maar 1 keer dus daar zie ik geen verschil in :smile: Maar tis toch wel cool om de allereerste te hebben :smile:

Robbert
19 maart 2003, 01:41
Ja je hebt gelijk, ik had mijn zin iets beter moeten formuleren.

Wat ik bedoelde; mijn tubescreamer heeft nummertje 103448, kijk, als je dan toch boutique wilt kopen, moet het iedergeval daaronder blijven.. 103446 nummers om precies te zijn :wink:

jpb
19 maart 2003, 07:55
Op 2003-03-19 01:41, schreef Robbert:
...mijn tubescreamer heeft nummertje 103448, kijk,........


Hoe bevalt 'ie? Ben je tevreden met je aankoop?

Rutger
19 maart 2003, 09:13
Op 2003-03-18 18:10, schreef sash:
In dat geval raad ik je zeker de Fulltone '69 aan. Superding, best betaalbaar en verkrijgbaar in NL bij v/d Haar.


Tot die conclusie was ik eigenlijk ook gekomen. :smile: Voor zover ik de hierboven genoemde fuzzes kan beoordelen valt de '69 het best in mijn smaak. Ik heb Van der Haar gemaild en hij belde me een uurtje later al op. Ik kan een afspraak maken voor wanneer ik de '69 en andere fuzz pedalen wil komen proberen, dan maakt ie er even tijd voor.

Echt geweldig, en hij zit nog vlakbij ook!

Robbert
19 maart 2003, 12:07
Op 2003-03-19 07:55, schreef jpb:

Hoe bevalt 'ie? Ben je tevreden met je aankoop?


:smile: Zo tevreden dat ik een Fulldrive 2 heb gekocht... Met een laag serienummer trouwens :grin:


Wat betreft Erik vd Haar. Lijkt me een aardige gozer. Zo af en toe heeft hij dingen voor een (hele) leuke prijs staan (for sale). 2e Hands dan wel, want zijn nieuwe spul is enigzins .. duur.

jpb
19 maart 2003, 13:26
Op 2003-03-19 07:55, schreef jpb:


Op 2003-03-19 01:41, schreef Robbert:
...mijn tubescreamer heeft nummertje 103448, kijk,........


Hoe bevalt 'ie? Ben je tevreden met je aankoop?


Volgens mij is dat de TS die je van mij gekocht hebt (met FNS 808-mod). En nu een FD, toe maar: en het gaat economisch zo slecht in Nederland :wink:

Rutger
19 maart 2003, 15:51
hoppa,

k Heb een Fulltone '69 gekocht voor 175 euro! Een reactie op mijn advertentie op marktplaats.nl. Hij is een jaar oud en weinig gebruikt. Ik krijg hem in een paar dagen thuisgestuurd. :smile:

Robbert
19 maart 2003, 16:00
Zo..! Dat is snel!

Veel plezier ermee, en laat nog ff weten of hij een beetje bevalt.

sash
19 maart 2003, 17:46
Cool! Congrats! Zal je geen spijt van krijgen denk ik :smile:

jpb
22 maart 2003, 13:39
175,- is prima prijs voor dat pedaal in Nederland. Ik hoop wel dat 'ie genoeg gain heeft op je twin. Laat je weten hoe hij bevalt?

Rutger
25 maart 2003, 14:41
is goed

Als het goed is is ie vandaag aan de deur afgegeven. Ik kan niet wachten!!

Rutger
26 maart 2003, 09:34
wauw

Hij is echt top man! De '69 is gisteren idd in de bus gevallen en ik nam pas om een uur of 8 de tijd om eens te gaan eten. :smile:

Eerste reactie met Twin op huiskamervolume was: hmm, is dat alles? Tot ik mn amp lekker optrok: WAUW, wat een topgeluid. Maar ja, aangezien ik met dit volume de buren, de politie en de buurtvereniging op de stoep zou hebben kon ik hem niet lekker uittesten. Ik balen. :sad: Dus heb ik hem gisteravond gelijk meegenomen naar een jamsessie en daar mogen uittesten en inwijden.

Het mooie is: hij klinkt eigenlijk nooit slecht, alleen maar telkens weer anders. Normaal zit ik met die distortionpedaaltjes te prutsen met die knoppen tot ik een net-niet-bevredigend geluid heb, met de '69 heb je er in drie keer draaien iets moois uit getoverd. Van lekkere vette fuzz tot een rustige overdrive. En hij is super aanslag/volumeknop gevoelig, iets waar ik dankbaar gebruik van maak. Er zit idd niet zo gek veel gain in. Maar dat is geen probleem omdat ik dat gewend ben.

Nu nog goed inregelen op mn Twin, daar neem ik vrijdagavond even de tijd voor in de oefenruimte.

Er zit nog een potmeter in de behuizing he. Ik geloof dat je daarmee de 'felheid' van het pedaal kunt varieren. Doen jullie daar nog iets mee? Ik hou nooit zo van die extra knopjes, ben meer van het plug&amp;play type.