PDA

View Full Version : Harley Benton GA15 VS Ephiphone Valve Junior EPA-JR



batsiaan
28 februari 2009, 14:26
Nu mijn beiden versterkers niet meer werken, dacht ik gelijk maar iets leuks te zoeken ipv die rotdignen die ik al had.

Na overwegend een valveking te willen, bedacht ik me toch dat het wat overkill is voor op de slaapkamer.

Vervolgens las ik wat over de Harley Benton GA15 http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga15.htm.
Schijnt een heel leuk versterkertje te zijn voor het geld, alleen wat mindere dingen gelezen over de speaker, de 1 vind dat je hem moet vervangen, de ander is van mening dat je hem alleen hoeft in te spelen.

Nou kwam ik ook deze tegen op thomann: http://www.thomann.de/nl/epiphone_valve_junior_epajr_gitarrencombo.htm

Een soortgelijk amp in dezelfde prijsklasse.

Ik vroeg me af voor welke jullie zouden gaan, en waarom?
Ik ben nog redelijk beginner en speel vooral rock/metal maar wil eventueel ook wel een beetje blues gaan doen als ik wat beter speel.

Of mischien toch nog voor 100 euro meer gelijk een vibro champ: http://www.thomann.de/nl/fender_vibro_champ_xd.htm
Maar heb het idee dat deze amp voor mij niet perse meerwaarde heeft tegenover de andere 2, en hij is bijna 2x zo duur.


Wat is jullie mening over deze schattige amps?

Groetjes, Sebastiaan.

Jimwoud
28 februari 2009, 15:10
Als je al wat pedaaltjes heb zou ik voor de HB GA15 gaan. toch een wat grotere speaker, en een wat volwassener geluid.

Als je veel roch metal speeld kijk dan ook eens naar een Peavey Bandit(iets oudere serie, met rood blauwe front) of een Randall RG75 G2. Zijn geen buizen amps maar voor thuis perfect. En je kunt er ook mee het podium op eventueel.

pimmetje
28 februari 2009, 15:27
15watt buizen is voor op de slaapkamer ook overkill.
5watt kan nog redelijk knallen. Alleen met zo'n (niet super) 8" speakertje zal dat nog wel iets meevallen.
Alleen klinkt zo'n 8" dus idd ook klein.

Wicked Willy
28 februari 2009, 15:28
Ik zou voor een topje gaan niet voor een combo.....mits je natuurlijk een apart cabinetje hebt.

2 weken geleden Johan nog gezien in het theater. De gitarist speelde daar over een Epiphone topje.......klonk zalig!

batsiaan
1 maart 2009, 12:16
Nou tmoet toch een combo worden.
Zat ook nog te kijken naar een peavey windsor, 300 euro nieuw tegenwoordig.

En mijn leraar wilt heel graag dat ik een marshall MG 30 DFX koop.

Twijfel twijfel...

ACSlater
1 maart 2009, 13:50
Nou tmoet toch een combo worden.
Zat ook nog te kijken naar een peavey windsor, 300 euro nieuw tegenwoordig.

En mijn leraar wilt heel graag dat ik een marshall MG 30 DFX koop.

Twijfel twijfel...

Heeft hij aandelen Marshall dan? Kan me niet voorstellen dat je zoiets voorstelt terwijl de persoon zelf aan het kijken is naar een buizenamp. 15 watt buizen is geen overkill voor thuis. Ik speel zelf wel eens op mijn 100 watt of 50 watt buizen versterkers en er zit een volumeknop op waardoor je wat zachter kan spelen. Dat ze wat minder klinken als het volume niet openstaat is ook maar relatief; het klinkt nog steeds beter dan een transistorversterker.

Levitation
1 maart 2009, 14:05
En mijn leraar wilt heel graag dat ik een marshall MG 30 DFX koop.

Is dit een grap?

Dat is zowat de slechtste keuze die je kan maken. Zeker als je je zinnen hebt gezet op een buizenamp.

De MG reeks deed me zelfs al walgen toen ik nog geen verstand had van goede tone.

batsiaan
1 maart 2009, 15:31
Ok ok, die dus niet..
Verder nog een mening over de anderen genoemden?
Ik denk dat het dan toch de vibro champ word, kan volgens mij niet mis gaan.
Eigenlijk iets boven mijn budget maargoed, denk dat ik van deze amp wel heel lang plezier zal hebben.

Chocola
1 maart 2009, 16:30
Nja, ik heb veel van die Fender ampjes gehoord en kan nou niet bepaald zeggen dat goedkopere amps minder goed klinken, soms klonken deze zelfs veel beter.

Die HB klinkt prima, alleen kan wel vrij hard voor de buren zegmaar :P. Fame heeft ook een vergelijkbare amp, die nog iets harder kan (en ik vind hem beter klinken) dit is de GTA-15 volgens mij.

Verder maakt Fame ook van die 5 watts dingen, vergelijkbaar met HB maar vergeet niet dat een 8" speakertje niet erg super klinkt zegmaar. Probeer toch op zijn minst 10 inch of zelfs 12 te nemen ;-).

Die Marshall raad ik je heel erg af, je leraar moet zijn snufferd houden :P.
Een ander merk dat leuke amps maakt is Vox, alleen zijn deze niet erg goedkoop helaasch :(. Wil je alleen oefenen en toch veelzijdig zijn? Dan is een Cube een goede optie voor je denk ik zo :).

Je kunt ook een los hoofdje nemen, van 5 watt class A, of 10 watt class A en dan een losse Celestion/Eminence kopen en deze in een cabinetje stouwen, kan bijna niet verkeerd gaan en het klinkt beter dan die fabrieksdingen van 8" :P.

Succes in ieder geval !

SloeGin
1 maart 2009, 18:32
Nja, ik heb veel van die Fender ampjes gehoord en kan nou niet bepaald zeggen dat goedkopere amps minder goed klinken, soms klonken deze zelfs veel beter.



+1

Ik heb zelf de Fender Vibro Champ XD en die klinkt veel voller dan die schelle 5 Watters à la Epiphone, HB, ... die dan nog dure mods nodig hebben. Bovendien is 5 Watt méér dan genoeg voor thuis, die gaan echt al luid hoor :)

Bij de Vibro champ heb je dus een hele reeks effecten erbij en een boel voicings dus je kan heel wat verschillende sounds eruit krijgen. Wel is de 8" speaker een minpunt maar koppel de amp aan een goede cab en het probleem is opgelost (wat ik zelf dus ook ga doen)!

batsiaan
1 maart 2009, 21:56
Goed idee, maar mischien toch voor de hb gaan, scheeld toch 100 euro en ik denk dat het voor mij wel afdoende is.

Ik heb nog een visual sound jeckyll & hide liggen, hiermee moet ik er wel lekkere scheurgeluiden uit het ampje krijgen toch?

Of is die fender toch beter geschikt voor lekkere harde metal.(niet dat ik dat alleen speel)

Sjah, zit dan toch te denken of ik met die fender dan niet gelijk voor die windsor moet gaan...

Ik zal nog ff die fame bekijken

Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik vind het kiezen echt lastig :P

MattellicA
1 maart 2009, 22:38
Of de Super Champ... Ik verschoot er echt van wat dat ding kan!

Noid
1 maart 2009, 22:38
'k heb zo'n ga15 gehad, op zich een aantrekkelijke versterker, zeker als je hem over een extern cabinet gebruikt. D'r was echter 1 maar: hij bromde (te hard) als je niet speelde, ongeacht of je ingeplugd was of niet. Dus die heb ik terug gestuurd, maar ook de 2e had zo'n brom (dus ook retour, toen was ik er wel klaar mee). Ik vraag me af of dat nu echt toeval was, of dat die dingen een ontwerpfout hebben. Mocht je er een bestellen en dat ding ook zo'n brom hebben, dan zou ik hem snel weer terug sturen.

batsiaan
3 maart 2009, 23:07
En de winnaar is!
Toch een transistor, peavey bandit 112 met scorpion speaker, kwam goedkoop 2dehands voorbij en kon hem niet laten staan.
is voorlopig prima voor mij.

zeppo
4 maart 2009, 00:07
En de winnaar is!
Toch een transistor, peavey bandit 112 met scorpion speaker, kwam goedkoop 2dehands voorbij en kon hem niet laten staan.
is voorlopig prima voor mij.
Da's dus al een ouwe ... Scorpion speakers hebben naar ik meen best een redelijke naam.