PDA

View Full Version : Te hoge frets



toon-
28 februari 2009, 12:08
Naar mijn mening zitten de frets op m'n gitaar een stukje te hoog. In de ene winkel zeggen ze dat dit inderdaad zo is en de andere zeggen ze dan weer dat het niet zo is. Maar mijn vraag is of je daar zelf iets aan kan doen of het door een technicus moet laten doen?

Alvast bedankt

Richie74
28 februari 2009, 12:57
Staan ze bij de kop en of richting de brug te hoog?

toon-
28 februari 2009, 13:32
Staan ze bij de kop en of richting de brug te hoog?

Bij kop en brug;

Richie74
28 februari 2009, 13:36
?? nou dat is wel vreemd dan eh?
Tokpam laten vervangen en brug hoger afstellen lijkt me makkelijker dan al je frets te laten vlakken.

Gr.

Jedeel
28 februari 2009, 16:33
?? nou dat is wel vreemd dan eh?
Tokpam laten vervangen en brug hoger afstellen lijkt me makkelijker dan al je frets te laten vlakken.

Gr.
Tenzij natuurlijk de frets echt té hoog zijn, dan hou je een soort van sitar-effect, toch?

Richie74
28 februari 2009, 16:41
O.k. maar dan moet het probleem van begin af aan aanwezig zijn, heb nog nooit gehoord van frets die spontaan beginnen te groeien :) :)

Er zijn trouwens mensen die voor dat effect de hals laten "scaloppen" :)

Maar zonder dollen, ja kan natuurlijk wel maar dat zou je bij aanschaf dan al gemerkt moeten hebben toch? maar zou er in dat geval zeker niet zelf aan beginnen iets te veel eraf en je hebt een volgend probleem wat nog groter is.

rocker_71
28 februari 2009, 17:05
Zijn het niet gewoon jumbo frets?

calfie
28 februari 2009, 17:08
Meten is weten.
Meet de hoogte van je fret(s), er is dan vast wel iemand op dit forum die weet welk type frets het zijn.

toon-
28 februari 2009, 18:42
Even voor de duidelijkheid: met de hoogte van de frets bedoelde ik de frethoogte (ik heb toch ergens vernomen dat dit de benaming is), dus hoever de ijzeren staafjes boven de toets uitsteken. Het feit dat het jumbofrets zijn, heeft hier toch niets mee te maken? Of zit ik zo verkeerd?
En ja, het is inderdaad vreemd dat ik het tijdens het testen niet merkte. Ik heb de gitaar al een tijdje, maar heb er pas sinds kort 'last' van, nadat ik een tijdje op een andere gitaar heb gespeeld. Zal ook wel een kwestie van weer wat wennen zijn, maar toch.

Wiellem
28 februari 2009, 18:48
Anders even een foto maken?

toon-
28 februari 2009, 18:50
Anders even een foto maken?

Zal ik morgen bij daglicht even doen :)

Richie74
28 februari 2009, 18:58
Om wat voor merk / type gitaar gaat het eigenlijk, misschien onthult dat al iets van het antwoord.

snaarplukker
1 maart 2009, 02:00
Als frets hoger staan betekend het dat ze niet goed in het gleufje zitten, dus ziet je een spleetje tussen frets en fretboord.
Dat je er ineens last van hebt omdat je een gitaar hebt bespeeld met een lagere frethoogte lijkt me ook een beetje onzin, want je hoeft de snaar niet in het hout van de fretboord te drukken. Let wel dat verschillende gitaren ook verschillende frets hebben qua hoogte, maar dat zijn slechts honderdsten van een milimeter.

toon-
1 maart 2009, 10:04
Om wat voor merk / type gitaar gaat het eigenlijk, misschien onthult dat al iets van het antwoord.

Het is een superstrat LTD kh-602

Als frets hoger staan betekend het dat ze niet goed in het gleufje zitten, dus ziet je een spleetje tussen frets en fretboord.
Dat je er ineens last van hebt omdat je een gitaar hebt bespeeld met een lagere frethoogte lijkt me ook een beetje onzin, want je hoeft de snaar niet in het hout van de fretboord te drukken. Let wel dat verschillende gitaren ook verschillende frets hebben qua hoogte, maar dat zijn slechts honderdsten van een milimeter.

Van een spleetje tussen frets en fretboard zie ik eigenlijk weinig tot niets, niets meer dan op een andere gitaar. En natuurlijk hoef ik de snaar niet in het hout van het fretboard te drukken, maar blij slides blijven m'n vingers wel eens achter een fret haken.

Zal zo meteen wat foto's proberen te maken.

toon-
1 maart 2009, 10:39
http://img214.imageshack.us/img214/7053/frets1.jpg

http://img91.imageshack.us/img91/4033/frets2.jpg

http://img214.imageshack.us/img214/2838/frets3f.jpg

bass blom
1 maart 2009, 10:45
moeilijk te zien vage foto's :D

maar als ze te hoog zijn, dat kan, had ik ook bij mijn SG P90 dan moet je ze laten vlakken.
als je daar niet mee bekend bent zou ik er niet zelf aan beginnen.

hoeft geen vreselijk dure klus te zijn.

Rinze
1 maart 2009, 10:56
Wat is het probleem eigenlijk, vind je ze niet lekker spelen omdat ze hoger zijn dan je comfortabel vindt?

toon-
1 maart 2009, 11:05
Wat is het probleem eigenlijk, vind je ze niet lekker spelen omdat ze hoger zijn dan je comfortabel vindt?

Inderdaad.

Rinze
1 maart 2009, 11:43
Dan moet je inderdaad vlakken, vrees ik.

Braindead
1 maart 2009, 17:15
Gewoon laten vlakken. Heb ik ook eens laten doen bij een gitaar en de bespeelbaarheid maakte een enorme sprong vooruit.

toon-
1 maart 2009, 19:38
Voor de mensen die dat vlakken reeds laten doen hebben, hoeveel kostte dat ongeveer?

bass blom
1 maart 2009, 19:53
Voor de mensen die dat vlakken reeds laten doen hebben, hoeveel kostte dat ongeveer?

mijn zwager deed het op de mats voor mij.

ik denk dat je ongeveer tussen de 40 en 70 euro kwijt bent.

snaarplukker
1 maart 2009, 20:18
Als ik die foto's zie lijkt het er meer op dat je aktie te hoog is. Dat kan verklaren dat je het nu moeilijker vindt spelen dan voordat je een gitaar met lagere aktie bespeelde. En een slide doet je over de snaren en kan je vinger niet achter de frets blijven hangen.

toon-
1 maart 2009, 20:37
Als ik die foto's zie lijkt het er meer op dat je aktie te hoog is. Dat kan verklaren dat je het nu moeilijker vindt spelen dan voordat je een gitaar met lagere aktie bespeelde. En een slide doet je over de snaren en kan je vinger niet achter de frets blijven hangen.

Aktie is inderdaad aan de hoge kant. Heb, toen ik de gitaar liet afstellen in een winkel, uitdrukkelijk gevraagd om de aktie te verlagen, maar het is dus niet echt zoals het moet. Al ligt dat deels ook wel aan de hals die wat hol staat. Daar hou ik me wel eens mee bezig.

Maar bij een slide richting hoge frets op bv. de hoge e-snaar, blijven m'n vingers soms echt wel haken achter een fret hoor, of je 't nou gelooft of niet.

Gearjunkie
1 maart 2009, 22:45
Maar bij een slide richting hoge frets op bv. de hoge e-snaar, blijven m'n vingers soms echt wel haken achter een fret hoor, of je 't nou gelooft of niet.

Ik denk dat Snaarplukker op je techniek doelt.

Braindead
1 maart 2009, 23:30
Omdat het zo'n tijd geleden is (14 jaar ongeveer) weet ik dat niet meer precies. Ik dacht iets van 100 gulden toen, maar ik kan er rustig 25 gulden naast zitten. Eigenlijk denk ik dat het ook niet zoveel meer uitmaakt wat het toen koste. Je kunt het beste even een gitaarbouwer in de buurt bellen, die geven je wel een prijsopgave. Wat Bass zegt kan wel kloppen , ergens 40-70 euro denk ik ook aan.


Voor de mensen die dat vlakken reeds laten doen hebben, hoeveel kostte dat ongeveer?

René`
2 maart 2009, 10:55
De 2008 standard Strat heeft van die reuzendingen (jumbo's als ik me niet vergis), ik vind het echt niet spelen.
Misschien hoort het zo, misschien niet, maar als jij ze liever kleiner hebt zou ik dat gewoon laten gebeuren.

René

Wiellem
2 maart 2009, 11:03
Als ik het type nummer op Google intik zie ik af en toe wel staan dat er extra-jumbo frets opzitten iig op de Kirk signature.

toon-
2 maart 2009, 18:51
Ik denk dat Snaarplukker op je techniek doelt.
Ik kan je verzekeren dat mijn techniek niet slecht is... Niet om op te gaan scheppen, maar ik heb het nogal moeilijk met zulke opmerkingen.


Als ik het type nummer op Google intik zie ik af en toe wel staan dat er extra-jumbo frets opzitten iig op de Kirk signature.

Ja, inderdaad extra-jumbo frets. Heb het net even opgezocht en op m'n andere gitaren zitten gewone jumbo's. Maar ik dacht dat jumbo gewoon betekende dat de frets wat breder zijn, ik wist niet dat het iets met de frethoogte te maken had.
Iedereen bedankt voor de info in ieder geval.

j3r03n
2 maart 2009, 22:18
ik heb het nogal moeilijk met zulke opmerkingen

Allereerst mij innige deelneming. Sterkte met het verwerken van deze opmerkingen

Ter zake: Als ik je foto's zie zou ik eerst eens terug gaan naar degene die je gitaar heeft afgesteld, of -misschien een beter idee- naar een (andere) deskundige gaan, want ik denk dat de plotselinge moeilijke bespeelbaarheid eerder te wijten is aan de actie van bijna een centimeter, dan aan de hoogte van de frets.

snaarplukker
3 maart 2009, 09:51
Nee, ik twijfel niet aan zijn techniek en doelt daar ook niet op. Maar die hoge actie is zeer waarschijnlijk de oorzaak van met zijn vingers achter de frets te haken. Hogere actie is harder drukken op de snaren en dan voelt je de frets wel bij slides.

jgerrits
24 november 2017, 21:55
Toevallig heb ik zojuist zo'n gitaar onderhanden gehad. De betreffende gitarist vond de frets ook te hoog. Toen ik er op speelde moest ik hem gelijk geven. De frethoogte was 1,5 mm. Bij mijn gitaar die heel lekker speelt (zelf afgesteld) is de frethoogte 0,8 mm. Met deze precisieklus ben ik totaal 8 uur bezig geweest. Ik vind het wel leuk werk en vraag er € 50,- voor. Uiteraard wordt gitaar meteen door mij afgesteld.

Tabula Rasa
24 november 2017, 22:25
Denk dat je actie bedoeld ipv fret hoogte.

gepost met Tapatrut.

Plant
24 november 2017, 22:38
... en weer een ruim 8 jaar stil topic bovenaan :ok:

barno
24 november 2017, 22:43
8 uur om frets te vlakken? .... Trouwens er bestaat niet zoiets als te hoge frets. is een kwestie van smaak. Lage frets hebben bovendien het nadeel dat ze maar één keer of zelfs niet meer gevlakt kunnen worden na slijtage.

Plant
24 november 2017, 23:58
8 uur om frets te vlakken?

€6,25 per uur is dan wel weer een koopje :ok:

Tabula Rasa
25 november 2017, 07:28
En zo komt er weer een berg onzin op het internet.



gepost met Tapatrut.

mrweird
25 november 2017, 09:15
Naar mijn mening moet je met die gitaar gewoon ff naar een kundige gitaarbouwer/afsteller. 1tje die meer ervaring heeft dan 't gemiddelde winkel personeel. Als je verteld in welke omgeving je woont zijn hier vast wel forum members die kunnen adviseren wie d'r in de buurt zit.

Brum
25 november 2017, 09:40
Acht jaar later, dat zal vast wel gelukt zijn denk ik?

jgerrits had er kennelijk ook acht voor nodig om tot z'n post te komen. In 2009 aangemeld, topic uit 2009, ik vind het knap. Welkom in de wondere wereld van het internet dan maar!:crazyhappy:

Tabula Rasa
25 november 2017, 09:49
Acht jaar later, dat zal vast wel gelukt zijn denk ik?

jgerrits had er kennelijk ook acht voor nodig om tot z'n post te komen. In 2009 aangemeld, topic uit 2009, ik vind het knap. Welkom in de wondere wereld van het internet dan maar!:crazyhappy:En de post beginnen met: "toevallig heb ik zojuist een gitaar onderhanden"

Nee! Niets toevallig! Je hebt aan een gitaar zitten sleutelen. Dit topic erbij gevonden met het zoeken (niet door gehad dat het 8, ACHT jaar oud was) en het gekozen om te spammen. 50 euro is niet veel, maar ik heb het vermoeden dat je actie en hoogte van frets door elkaar haalt. Zal een lekkere communicatie zijn met klanten.

gepost met Tapatrut.

Mocht ik wat bot zijn: sorry

mrweird
25 november 2017, 10:11
Acht jaar later, dat zal vast wel gelukt zijn denk ik?

jgerrits had er kennelijk ook acht voor nodig om tot z'n post te komen. In 2009 aangemeld, topic uit 2009, ik vind het knap. Welkom in de wondere wereld van het internet dan maar!:crazyhappy:

Crap. Had ik niet gezien.. Dacht dat 't nieuw topic was. :( Ja 8 jaar spelen lijkt me idd wel voldoende om de frets wat lager te krijgen..

D3nnis
25 november 2017, 10:59
Die 8 uur werk begrijp ik wel als je 1,5mm hoge frets terug probeert te vijlen naar 0.8mm.

Brum
25 november 2017, 11:02
Ja inderdaad.:D Refretten was handiger geweest.

D3nnis
25 november 2017, 11:09
Ik heb een les paul met frets van 0,7-0,8mm hoog....ik zou ze liever 1,5mm hebben. Hadden beter kunnen ruilen :D

Maar serieus, als de actie 0,8mm is....dat is wel heeeel laag, dan moet je een behoorlijk lichte touch hebben?