PDA

View Full Version : Welk pedaal voor filter/tweed sound?!



DeBôdy
28 februari 2009, 11:43
Ik ben opzoek naar een pedaal voor een filter/tweed sound, oftewel het lage en het hoge uit m'n overdrive sound te halen. Ik heb op internet zitten zoeken, maar de filter pedalen (ook wel envelope pedalen genoemd) zijn allemaal een soort van 'auto-wah' en dat wil ik juist niet. Ik zit daarom te kijken naar een EQ pedaal waar ik de hoge en lage frequenties zelf terug kan zetten. Maar ik was benieuwd of jullie misschien weten welk pedaal ik naar opzoek ben. Hoor graag jullie reacties!

p.s. speel op een PRS SC250 met de nieuwste Kustom Double Cross (heb hem sinds gister in huis en ben de eerste in Europa die hem heeft).

Hier link naar de site van de Double cross:
http://www.doublecrossusa.com/main.asp

Luke-wannabe
28 februari 2009, 11:50
Waarom zou je het hoog en laag uit je od willen halen? Dan krijg je een naar, middig geluid..!

Eko
28 februari 2009, 11:52
Dat moet met bijna alle equalizers wel lukken. Boss heeft wel goede en die zijn redelijk vaak gebruikt te koop. Bij ons in de buurt zit Penterman Muziek in Geesteren ( Borculo) met meestal een serie gebruikte pedalen op voorraad. Hij heeft een site.

DeBôdy
28 februari 2009, 12:14
Ik wil het pedaal puur gebruiken als 'effect'.
Bij een aantal stukken in mijn muziek gebruik ik die filter/tweed sound, maar zoek er nu nog een pedaal voor om het live te kunnen doen.
Ik denk dat een EQ pedaal het beste geschikt zal zijn om dit effect te kunnen creëren. Weet een van jullie misschien wat goede EQ pedalen zijn, zonder dat m'n originele sound (overdrive sound) geheel anders gaat klinken?

EuroCinema
28 februari 2009, 12:22
Tweed sound ken ik alleen als benaming voor vintage buizenoverdrive. Vaak bedoelen mensen dan het geluid van een buizenamp met laag wattage die hard staat. Dat heeft vaak wel een midhump, maar lijkt zeker niet op de sound van een bandpass filter dat alleen de mids doorlaat. Voor zo'n sound zou je eens een doodgewone tubescreamer (ts-9) kunnen testen. Die bumpt de mids, neemt wat laag weg en ook wat tophoog.
Wil je wel echt zo'n synthesizer achtige bandpass filter sound, dan is de EHX microsynth misschien eerder wat je zoekt dan een EQ pedaal.
Je kunt voor weer een andere middy sound trouwens ook een wah kiezen die goed in een vaste positie blijft staan, daarmee kreeg Mick Ronson bij Bowie die nasale zingende leadsound en speelde Knopler Money for Nothing.

DeBôdy
28 februari 2009, 12:53
Ik denk dat de tubescreamer nog een teveel overdrive sound heeft ipv een tweed sound. En ben ook niet opzoek naar een filtersynth met een auto wah sound. Hieronder staat een link naar de myspace van m'n band en het stuk wat ik bedoel qua tweed sound is het coupletje van het eerste nummer op de myspace. Ik haal deze sound nu uit m'n Vetta II HD, maar live wil ik de Kustom Double Cross gaan gebruiken, maar heb daar dus een pedaal voor nodig om deze sound te kunnen krijgen...

Hier is de link naar de myspace:
www.myspace.com/seriousofficial

hoofd
28 februari 2009, 14:51
Ibanez LF7 wellicht? Daarbij kan je flink wat hoog en laag weghalen en eventueel wat krassige drive bijdraaien, goed pedaal om je geluid wat te vernaggelen.

Mitch
28 februari 2009, 15:04
Ik denk dat je nogal afwijkende terminologie erop na houdt ;)
Filters hebben niets met Tweed te maken en wat je nu linkt zal waarschijnlijk helemaal niemand als 'tweed' labelen. Je hebt dus gewoon een EQ nodig, zo simpel is dat. Als het iets extremer mag zou je een ouwe ibanez Cyber drive kunnen overwegen; dit drivepedaal heeft in plaats van een normale tone knop een fixed wah aan boord (waar je dus wel de plaats van de wah kan regelen uiteraard). De LF7 is ook een tof ding, maar denk ik te extreem voor wat je wil.
Overigens is er ook nog een ontzettend lekker Tweed pedaaltje van een merk waar ik nu even niet opkom, die heeft een prima werkende tonestack met treble en bass en die kun je bijna als pure EQ gebruiken. Oosteuropees pedaal, bijna de hele lijn gebruikt ook een buisje en ze zijn ook als direct box te gebruiken. .....ik kom er vast wel op straks.
EDIT: AMT! Dat was 't. Ik heb er wel eens één bij De Gier getest, was heel behoorlijk.
Hier een enigszins representatief clipje: http://www.youtube.com/watch?v=8oBSyA0DWk4

Dirk_Hendrik
28 februari 2009, 15:20
Sansamp GT2 in tweed setting?

Mitch
28 februari 2009, 15:35
Gebruik ik nota bene zelf en die zou ik helemaal vergeten :chicken:
Maar goed, die heb ik nog nooit vóór een amp geprobeerd, alleen als direct box en over het gebruik vóór de pre amp lees ik nogal wisselende verhalen. Toch eens zelf een mening vormen van de week...

Pepe
28 februari 2009, 15:56
Ja, de tweedsound is voornamlijk geen bas, kleine kastje en speakertje hebben daar mee te maken.
Ik heb een lovepedal woodrow (http://video.google.com/videoplay?docid=6975751233942510285) (zie kuch sig kuch) en gemaakt om een classic tweed na te doen.. basicly een veel hoog, wat midden en geen bas ding.

EuroCinema
28 februari 2009, 22:54
Dat clipje klinkt erg lekker, maar ik hoor geen tweed amps of filters, gewoon een gitaar met veel gain en veel mids. EQ pedaaltje in omgekeerde V zetten en klaar is kees. Hoe kom je eigenlijk bij die benaming tweed/filter hiervoor, is het de naam van een bepaalde preset of zo?

DeBôdy
1 maart 2009, 01:41
Dat clipje klinkt erg lekker, maar ik hoor geen tweed amps of filters, gewoon een gitaar met veel gain en veel mids. EQ pedaaltje in omgekeerde V zetten en klaar is kees. Hoe kom je eigenlijk bij die benaming tweed/filter hiervoor, is het de naam van een bepaalde preset of zo?

Ik bedoel de sound in het couplet. Ik haal deze 'tweed achtige' sound uit m'n Vetta II HD uit een 1x12 speakertje, maar dit wil ik ook uit een pedaal kunnen halen, maar de vraag is welke. Ik moet zeggen dat ik dat ATM tweed sound pedaaltje wel ok vind. Maar was benieuwd of er nog andere alternatieve zijn zoals bijvoorbeeld een eq pedaal...

Mitch
1 maart 2009, 14:33
Uiteraard kun je de basissound van je eigen versterker aanpassen met een EQ. Een ander drivepedaal als de genoemde Lovepedal woordrow of de AMT tweed, die beide zowel gain geven als een duidelijke stempel drukken op de EQ zijn ook mogelijkheden. Wat het beste gaat werken voor je is moeilijk te voorspellen.

DeBôdy
2 maart 2009, 16:13
Ik zit toch nog te twijfelen wat ik zal moeten nemen: een AMT Tweed sound of een EQ pedaal...

Welk EQ pedaal raden jullie aan?!

DeBôdy
2 maart 2009, 18:03
Wat vinden jullie van de Boss GE7 ?!

jaspie
3 maart 2009, 00:03
http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/boss-fender59bassman_350_fffef1_75.jpg

heb hem nog nooit getest maar mss is het wel wat:P??

paulusdeBKB
3 maart 2009, 12:42
Wat vinden jullie van de Boss GE7 ?!

Prima ding. Niet te moeilijk over doen, gewoon kopen!

Joey Handsome
3 maart 2009, 12:54
Wel een ruisbak in mijn ervaring, die GE7.

paulusdeBKB
3 maart 2009, 12:59
Alle EQ's voegen ruis toe als je frequenties gaat boosten. Er zijn vast wel stillere eq's te vinden maar als je speelt heb je een beetje ruis niet meer in de gaten.