PDA

View Full Version : Veelzijdigheid Telecasters?



levi
28 februari 2009, 11:21
Hallo allemaal,

Mijn broer gaat een telecaster voor me maken.
Nou heb ik nog nooit op een telecaster gespeeld (shame on me.)
Maar ik vroeg me af of een telecaster veel zijdig is?
Ik weet dat deze gitaar goed is voor country-blues-slide gitaar maar kan je ook een beetje hardere muziek er op spelen? zeg maar een beetje Eric Johnson of nog harder John Petrucci?
Nu ik toch bezig ben met dit topic te starten Kunnen jullie mij een goede bridge tuners en al die andere hardware adviseren voor een telecaster?

Alvast bedankt.

Levi.

sinneD
28 februari 2009, 11:34
//offtopic, kan het niet laten ^^
Een telecaster heeft 3 kanten, voorkant, achterkant en de zijkant!
//offtopic

Chris Winsemius
28 februari 2009, 11:38
(sinne: OK, LOL!!!)

Veel geluiden worden vooral door de versterkers/etc. bepaald maar in het algemeen zie ik 'n Tele als behoorlijk veelzijdige gitaar. Ondanks "maar 2 elementen" vaak breder inzetbaar dan 'n Strat.

Bovenstaand is subjectief!

Probeer ze (vooral) eerst unplugged uit. Sommige kunnen dan al ielig zijn en andere Teles kunnen weer ballen en sprankel hebben.

Voorbeeldje "hardere/vettere sound" (wel "vintage"):
solo Stairway to heaven... Jimmy Page met Telecaster en oude Supro amp..

Luke-wannabe
28 februari 2009, 11:39
Petrucci moet met een neck HB wel lukken. Eric Johnson met een standaard Tele ook.
De Telecaster is een van de meest veelzijdige gitaren. Je kunt er in principe alles mee. Daarom is een Tele ook mijn #1 choice in mijn coverbandje.

Levitation
28 februari 2009, 11:45
Status Quo

Die mannen spelen al sinds jaar en dag op teles en die kunnen wel een eindje rocken als je het mij vraagt.

Eko
28 februari 2009, 11:45
Met een tele kun je van warme jazz tot bijtende punk en alles er tussen spelen.

sinneD
28 februari 2009, 11:51
Hell je kan zelfs metal met een tele spelen. Kijk naar die John5 van Manson! Bij Slipknot worden ze ook nog wel gebruikt.

Het punt is gewoon hoe kan jij met de gitaar om gaan. Als je goed gebruik maakt van de controls (uiteraard ook in combinatie met je versterker) kan je inderdaad van warme jazz tot metal.

kenx
28 februari 2009, 12:15
Ik gebruik voor elke rock-song (AC/DC, enz...) altijd m'n tele (weliswaar in afwachting van m'n LP:cheerup: me happy!:d) en ik gebruik de tele in combi met een marshall valvestate, en ik kan zowat elke sound perfect nabootsen hiermee. Nogmaals een bewijs dat een tele veelzijdig is. Al bied de eerlijkheid me te zeggen, dat ik nét iets meer kan met m'n strat. Maar een tele is een perfecte gitaar.

grtz,

kenny

levi
28 februari 2009, 12:38
Een strat heb ik al dus dat is geen probleem.

Hendriks
28 februari 2009, 12:50
Hey joe , Jimi Hendrix , jawel een ........tele!!

kenx
28 februari 2009, 12:57
Een strat heb ik al dus dat is geen probleem.

Ah oké, ja dan lijkt me een tele nog wel een goeie aanvulling voor jou hoor!
Zal je wel merken ;)


grtz,

kenny

Chris Winsemius
28 februari 2009, 12:57
Hey joe , Jimi Hendrix , jawel een ........tele!!

Tele van Noel Redding toch?

Van Hey Joe wist ik dat niet maar ik begreep iig. dat Purple Haze met 'n Tele was opgenomen.

Wat betreft metal: met standaard Tele-elementen wat lastig imho maar met 'n wat andere PU-configuratie natuurlijk zeker te doen.

Hendriks
28 februari 2009, 13:05
Tele van Noel Redding toch?

Van Hey Joe wist ik dat niet maar ik begreep iig. dat Purple Haze met 'n Tele was opgenomen.

Wat betreft metal: met standaard Tele-elementen wat lastig imho maar met 'n wat andere PU-configuratie natuurlijk zeker te doen.

Yes , geleende tele, heeft ij inderdaad meer mee opgenomen

Luke-wannabe
28 februari 2009, 13:22
Tele van Noel Redding toch?

Van Hey Joe wist ik dat niet maar ik begreep iig. dat Purple Haze met 'n Tele was opgenomen.

Wat betreft metal: met standaard Tele-elementen wat lastig imho maar met 'n wat andere PU-configuratie natuurlijk zeker te doen.
Ik ken genoeg gasten die keihard metal beuken met een Tele met gewone pickup config. Klinkt prima!

Jimwoud
28 februari 2009, 14:16
Voor metal met een Tele moet je zeker geen standaard elementen hebben, zou dan voor een minihumbucker element gaan.

Ik speel veel metal, en met m'n tele klinkt dat niet overtuigend. Niet strak genoeg.

Mitch
28 februari 2009, 15:18
Je broer gaat een Tele voor je bouwen maar je hebt geen ervaring met teles?
Huh?! Hij wil beginnen met de eenvoudigst te bouwen gitaar en jou leek het wel leuk of zo? Vage post...

levi
28 februari 2009, 15:23
Zo vaag is het niet hoor....
Me broer vind de televorm gewoon mooi hij bouwt hem en ik mag hem hebben.
Hij maakt een semi-hollow, een thinline achtige dus.

Luke-wannabe
28 februari 2009, 17:36
Voor metal met een Tele moet je zeker geen standaard elementen hebben, zou dan voor een minihumbucker element gaan.

Ik speel veel metal, en met m'n tele klinkt dat niet overtuigend. Niet strak genoeg.
Nou ja dat is smaak. Ik vind het fkking vet en rauw klinken.

Ukeloeder
28 februari 2009, 17:50
Hej, ik speel al jaren alleen Tele, heb er ook maar één. Speelde er in verschillende bandjes country, southern- en hardrock en (soort van)punk op. Metal vond ik 'r zelf niet helemaal lekker uitkomen, ben ik ook niet zo goed in...

joskedentweede
28 februari 2009, 18:03
Tele kan zeker metal aan, maar je moet het goed kunnen spelen en een beetje overweg kunnen met de knopjes van de gitaar en de versterker.
Ikzelf ben niet zo'n metalgitarist, maar mijn medegitarist in de band wel! En hij haalt soms erg strakke metalriffs uit mijn tele met standaard PU's. Ik vind toch dat het best goed klinkt voor metal.

groovieguitarguus
28 februari 2009, 20:26
Dit is volgens mij de meest veelzijdige tele:
Check even goed het filmpje. Met een potmeter 'Mengt' hij het geluid van het middenelement erbij...

http://www.youtube.com/watch?v=FaP97Z5bS_4

Orpheo
28 februari 2009, 20:29
ik heb een gruwelijke hekel aan telecasters. ze zijn zo verdomd veelzijdig! als je stille telepups hebt, dan kan je er echt ALLES mee. met een 3e stratpup oid in 't midden, heb je ook die quacky tussenstand. metal, rock, blues, jazz, funk... geen probleem. wat een klotedingen...

waren ze maar niet zo lelijk :(

Tupelo
28 februari 2009, 20:54
Tele lelijk..? :dontgeti:

Eigenlijk heb ik jaren tegen mezelf gelogen.
Weet dat toen ik net gitaar speelde ik al eens een telecaster probeerde en dat was het 1e moment dat ik mezelf niet als prutser maar als gitarist kon beschouwen. Thuis op mijn eigen gitaar (een Burny LP destijds) was alles ruk als vanouds.

Het heeft jaren en gitaren moeten duren (Fernandes APG-85 - best gaaf; Fender Strat Plus usa; Gibson The Paul, Yamaha AEX500) voor ik terug was bij mijn originele idee; alleen een telecaster voldoet precies aan mijn onmogelijk te verwoorden wensen.

En dat, dat is true :lovelove:

jan jansen
28 februari 2009, 21:06
Status Quo

Die mannen spelen al sinds jaar en dag op teles en die kunnen wel een eindje rocken als je het mij vraagt.

toch nog iemand die ze kent:blast::blast:

jj

Orpheo
28 februari 2009, 21:47
Tele lelijk..? :dontgeti:

Eigenlijk heb ik jaren tegen mezelf gelogen.
Weet dat toen ik net gitaar speelde ik al eens een telecaster probeerde en dat was het 1e moment dat ik mezelf niet als prutser maar als gitarist kon beschouwen. Thuis op mijn eigen gitaar (een Burny LP destijds) was alles ruk als vanouds.

Het heeft jaren en gitaren moeten duren (Fernandes APG-85 - best gaaf; Fender Strat Plus usa; Gibson The Paul, Yamaha AEX500) voor ik terug was bij mijn originele idee; alleen een telecaster voldoet precies aan mijn onmogelijk te verwoorden wensen.

En dat, dat is true :lovelove:

die vorm... dat headstock. die brug en pickups, de slagplaat... de controlplate. echt, tis gewoon een bruutlelijk ding.

levi
28 februari 2009, 21:56
Nou me broer zal er vast wel wat moois van maken!
Vinden jullie die thinlines ook zo lelijk dan?
Ik vind die echt cool!

richwoodplayer
28 februari 2009, 22:03
tele's zijn gewoon gaaf:soul:
ik moet en zal er gewoon een hebben!

Tupelo
28 februari 2009, 22:22
die vorm... dat headstock. die brug en pickups, de slagplaat... de controlplate. echt, tis gewoon een bruutlelijk ding.
Ja dat vond ik toen ook; did I mention dat ik toen een Burny LP had.. en helemaal da hots voor een Gibson LP custom... vooral de 70's.... :D

Meneer I.
28 februari 2009, 22:24
die vorm... dat headstock. die brug en pickups, de slagplaat... de controlplate. echt, tis gewoon een bruutlelijk ding.

Dat heb ik nou eigenlijk met een strat, plastic uiterlijk, te veel afgeschuinde kanten aan de body...en toch zou ik er wel een stratje bij willen. Maar elke keer als ik weer bijna zover ben dat ik er een wil aanschaffen zie ik toch weer een tele die ik dan mooier vind. De tele is ruiger, robuuster om te zien en om te horen (Metalen knoppen en plate ipv plastic o.a.).

LP's vond en vind ik nog steeds erg mooi om te zien, maar het is alleen niet mijn ding qua bespeelbaarheid (mensuur) en sound (te donker).

vulvasonic
28 februari 2009, 22:25
Voor veel stijlen is de telecaster perfect, voor sommige stijlen zelfs onverslaanbaar, maar ofschoon een telecaster best leuk mee kan in de wereld van het zware metaal, moet je toch ook onder ogen durven zien dat er voor dergelijke genres gitaren op de markt zijn, die in de breedte misschien minder veelzijdig zijn, maar absoluut uitblinken in het zwaardere werk en daarmee de tele duidelijk overtreffen.

Het ligt er dus nogal aan wat je ermee wilt doen. En zelfs dan...., ik vind het altijd heerlijk als een gitarist, tegen alle regels van de gitaristenlogica in, zijn eigen sound neer weet te zetten en daarmee op een zeer geloofwaardige wijze ons allen versteld doen staan!

Voorbeeldje?
Neem het nummer 'Love like blood' van de band 'Killing Joke'. Ik geloof niet dat veel gitaristen, op basis van het gitaargeluid van Geordie Walker, zouden vermoeden dat hij die heavy sound weet te bewerkstelligen met een Gibson ES 295 over twee 100 watt Burman versterkers en twee 8x10 Burman kasten!!!


En over smaak (uiterlijk) valt niet te twisten. Persoonlijk vind ik de tele bloedmooi, zolang de slagplaat maar contrasteert met de kleur van de body. Maar wat boeit het?!?!?!

:D

levi
1 maart 2009, 01:10
Ben er al een beetje uit wat ik wil.
De bridge word waarschijnlijk een schaller hannes.
tuners ook schaller,neck pu een lollar Charlie Christian TelecasterTM Neck Pickup,middel (Ja je hoort het goed middle.)Een dimarzio paf 36th.
En de bridge om de tele twang er in te houden een Seymour Duncan stk t3b.
Misschien is dit wat moeilijk te realiseren in een tele?
Maar als het lukt zal het een top gitaar worden qua de sounds die ik heb gehoord van de sample's.

Bram+
1 maart 2009, 08:32
Een standaard Telecaster met standaard (single coil) elementen vind ik niet het meest ideale instrument voor de 'zware tot zeer zware' stijlen, dat werkt m.i. toch het beste met een humbucker in de brug anders mis ik toch een beetje de 'druk'. Een ander nadeel vind ik het standaard 'bakkie' als brug dat ik bij palm muting een beetje onconfortabel vind. Een esdoorn hals is natuurlijk verder prima en of het karakter van het bodyhout nog doorkomt bij 'high gain' standjes is de vraag, maar met een paar aanpassingen (brug, pickups) zou ik het er op kunnen. De vraag is of je dan nog wel van een telecaster kan spreken.

Kakihara
1 maart 2009, 09:39
Ben er al een beetje uit wat ik wil.
De bridge word waarschijnlijk een schaller hannes.
tuners ook schaller,neck pu een lollar Charlie Christian TelecasterTM Neck Pickup,middel (Ja je hoort het goed middle.)Een dimarzio paf 36th.
En de bridge om de tele twang er in te houden een Seymour Duncan stk t3b.
Misschien is dit wat moeilijk te realiseren in een tele?
Maar als het lukt zal het een top gitaar worden qua de sounds die ik heb gehoord van de sample's.

Ik vraag me af of je neck pickup niet wordt weggeblazen door de andere twee, idem met je middle pickup, die volgens mij wordt overstemd door de SD, tenzij je die twee enkel samen gebruikt als de laatste gesplit wordt.

EDIT : ik zou bij deze ook de opmerking willen geven, dat je je gitaar niet, naar mijn mening, veelzijdiger maakt door drie totaal verschillende pickups te kiezen. Veelzijdigheid zit hem volgens mij in meer dan enkel de pickups (denk dan vooral aan je speelstijl en eigen mogelijkheden, de volledige setup van het gerief dat je ter beschikking hebt, en (in mindere mate) de schakelmogelijkheden van je gitaar...).

Hendriks
1 maart 2009, 11:13
TS wil toch een thinline? Lijkt mij niet echt werken met voor die zware stijlen.

oscarito
1 maart 2009, 13:03
waren ze maar niet zo lelijk :(

Eerst vond ik ze ook lelijk maar als je zo'n uber geile telecaster hebt dan denk je er anders over.

Telecasters moet je gewoon hebben, les paul vind ik saaier worden dan telecaster iedereen heeft een les paul niet dat ik die lelijk vind maar het is gewoontjes aan het worden. Dat heb ik niet bij een telecaster.

Telecasters zijn zo'n veelzijdige gitaren, fijne gitaren om mee te beginnen maar ook om mee te eindige

levi
1 maart 2009, 13:53
TS wil toch een thinline? Lijkt mij niet echt werken met voor die zware stijlen.

Ik speel het meeste blues en rock jazz vind ik heel cool maar daar ben ik nog niet zo goed in. Af en toe spele ik metal achtige dingen maar niet heavy of zo van die melodieuse dingen. Progressive metal heet dat volgens mij.

levi
1 maart 2009, 13:56
Ik vraag me af of je neck pickup niet wordt weggeblazen door de andere twee, idem met je middle pickup, die volgens mij wordt overstemd door de SD, tenzij je die twee enkel samen gebruikt als de laatste gesplit wordt.

EDIT : ik zou bij deze ook de opmerking willen geven, dat je je gitaar niet, naar mijn mening, veelzijdiger maakt door drie totaal verschillende pickups te kiezen. Veelzijdigheid zit hem volgens mij in meer dan enkel de pickups (denk dan vooral aan je speelstijl en eigen mogelijkheden, de volledige setup van het gerief dat je ter beschikking hebt, en (in mindere mate) de schakelmogelijkheden van je gitaar...).

Wat ik wil is dat ik die humbucker kan splitten zodat ik die kan gebruiken in combinatie met de andere pu's maar als ik hem ongesplit laat dat ik alle pu's apart kan krijgen snap je??