PDA

View Full Version : Bassman 50 of iets anders?



Jantje Poen
28 februari 2009, 00:26
Ik zoek een gemakkelijk te tillen head amp, met mooi fender clean en goed samengaat met een 808 pedaal. Omdat ik hem veel thuis wil gebruiken is 50 watt meer dan genoeg. Ik dacht aan een Bassman 50, puur omdat het mij praktisch lijkt. Ik mis helaas de kennis over het geluid van deze versterker. Kan ik deze versterker vergelijken met 1 of ander nieuwer model van Fender? Hoe lang blijft hij clean? Of gaat hij juist snel naar de drive? Is de toon dik of dun?

Zijn er alternatieven? Koch, Engl?? Het moet een kleine head zijn met max 50 watt, mooi clean, mooie romige gain.

Als speakerkast zat ik te denken aan een 2 x 10" cabinet met alnico speakers.

arjanb01
28 februari 2009, 09:28
Ik zoek een gemakkelijk te tillen head amp, met mooi fender clean en goed samengaat met een 808 pedaal. Omdat ik hem veel thuis wil gebruiken is 50 watt meer dan genoeg. Ik dacht aan een Bassman 50, puur omdat het mij praktisch lijkt. Ik mis helaas de kennis over het geluid van deze versterker. Kan ik deze versterker vergelijken met 1 of ander nieuwer model van Fender? Hoe lang blijft hij clean? Of gaat hij juist snel naar de drive? Is de toon dik of dun?

Zijn er alternatieven? Koch, Engl?? Het moet een kleine head zijn met max 50 watt, mooi clean, mooie romige gain.

Als speakerkast zat ik te denken aan een 2 x 10" cabinet met alnico speakers.

Misschien een koch Twintone head ? 50 watt en zeer handelbaar.

Jantje Poen
28 februari 2009, 10:22
Misschien een koch Twintone head ? 50 watt en zeer handelbaar.

Heb ik het goed gezien en bestaan er twee versies? Ik lees vaak Twintone II. Wat is het verschil dan? Heb je zelf ervaring met de Twintone?

Jantje Poen
28 februari 2009, 10:34
Ik heb even moeite gedaan en in dit Forum nu 1 en ander nagelezen over Koch. Jongejonge ik heb nog nooit gezien dat het zo in twee kampen is verdeeld, 1 vindt het gewelfige de ander vindt het vreselijk. Twintone II schijnt een verbetering te zijn t.o.v. de TT 1, ik kan nog niet achterhalen waarom.

Kwalitatief vinden velen het erg goed, dat is heel belangrijk, de meeste amps tegenwoordig rammelen en ratelen. Wel lees ik vaak "karakterloos", misschien is dat juist wel handig als meer kleuring wilt geven met gitaar of pedalen??

Met deze versterker is het dus echt uitproberen om er achter te komen of het wat kan zijn.

pimmetje
28 februari 2009, 10:35
Ik heb niet 't idee dat TS per se een vintage amp wil. Onderwerp gaat dus naar modern.
Vragen? => PM!.

arjanb01
28 februari 2009, 10:48
Heb ik het goed gezien en bestaan er twee versies? Ik lees vaak Twintone II. Wat is het verschil dan? Heb je zelf ervaring met de Twintone?

Met de TT 2 heb ik geen ervaring. Heb zelf een Koch Multitone 2.
Maar de TT 2 heeft een boost op elk kanaal, ik denk dat dat de grootste verandering is tov de TT 1. En ik geloof dat de TT 1 celestion vintage 30 speakers heeft en de TT2 jensens (wat strakker, voor anderen klinisch, maar ik vind het briljante speakers).

Kortom, testen dus.

Jantje Poen
28 februari 2009, 11:43
Met de TT 2 heb ik geen ervaring. Heb zelf een Koch Multitone 2.
Maar de TT 2 heeft een boost op elk kanaal, ik denk dat dat de grootste verandering is tov de TT 1. En ik geloof dat de TT 1 celestion vintage 30 speakers heeft en de TT2 jensens (wat strakker, voor anderen klinisch, maar ik vind het briljante speakers).

Kortom, testen dus.

Ik wil een losse top, als speakerkast dacht ik aan 2 x 10 met Weber Alnico.

Maar of ik Koch wil weet ik nog niet, eigenlijk wil ik wat meer weten over de Fender Bassman 50 en miscchien clonen hiervan, wel head amps graag.

Swan
28 februari 2009, 11:49
Fender Bassman50 klinkt super, erg dik en blijft lang clean, alleen heb je weinig controls: een volume, treble en bas :) en werkt heerlijk in combinatie met verschillende pedalen...

Jantje Poen
28 februari 2009, 12:39
Fender Bassman50 klinkt super, erg dik en blijft lang clean, alleen heb je weinig controls: een volume, treble en bas :) en werkt heerlijk in combinatie met verschillende pedalen...

Ik lees wel eens dat de Bassman 50 (jaren 70) een lachertje zijn in alle opzichten vergeleken met de oude bassman amps uit de jaren 50 en 60.

Is dit puur iets van, "ik heb iets wat jij niet hebt"???

Of zijn er echt noemenswaardige verschillen waar ik iets aan heb?

Mitch
28 februari 2009, 15:31
Gaat die Hook top nou definitief niet door? En je wilde toch van die combo af omdat dat te zwaar was? Waarom kijk je dan naar een 50W top? Die zijn ook niet bepaald licht.
Als je licht wil, met twee kanalen of meer: Studiotone lijkt e dan een stuk slimmer dan een Twintone, da's een stuk meer sjouwen.

Pepe
28 februari 2009, 15:41
Ik lees wel eens dat de Bassman 50 (jaren 70) een lachertje zijn in alle opzichten vergeleken met de oude bassman amps uit de jaren 50 en 60.

Is dit puur iets van, "ik heb iets wat jij niet hebt"???

Of zijn er echt noemenswaardige verschillen waar ik iets aan heb?

Ik ken de fifties bassmans niet, alleen de silverface. Het is stiekum mijn favoriete fender amp, hij mist die spiky highs maar daar krijg je een voller mid voor terug, silky en woody en beter geschikt voor een strat en pedalen als je wat meer bluesy en smooth lead georienteerd bent, een twin of vibro heeft meer shim, feller en crunched meer, ik pakte voor een tele eerder de vibro maar alles heeft zijn plek. Tis maar wat je wil horen uit een gitaar.
Een lachertje moet je dan ook zien in die context, hij doet niet zo goed wat een super doet maar andersom ook niet.

De Koch vindt ik niet slecht maar ook niet geweldig, een bassman doet 1 ding goed en dat soort amps prefeer ik toch eigenlijk altijd boven amps die meer dingen goed willen doen.

sinneD
28 februari 2009, 15:51
you got pm!

Mitch
28 februari 2009, 15:57
you got pm!

Dat krijgt -ie zelf ook wel in beeld hoor. Dit soort posts zijn echt totaal overbodig.

Jantje Poen
28 februari 2009, 19:06
Gaat die Hook top nou definitief niet door? En je wilde toch van die combo af omdat dat te zwaar was? Waarom kijk je dan naar een 50W top? Die zijn ook niet bepaald licht.
Als je licht wil, met twee kanalen of meer: Studiotone lijkt e dan een stuk slimmer dan een Twintone, da's een stuk meer sjouwen.

De Hook gaat denk ik niet door midden, dat wordt te duur als je het mooi wilt doen, bovendien weet ik nog niet wat ik met de Hook ga doen. Hij is wel te zwaar en te groot voor mij, kleiner met hetzelfde gewicht is ook weer anders en gemakkelijker. Een Bassman 50 top weegt toch niet 20 kg? En dan nog, hij is wel handzamer. Studiotone, Twintone en Basmann, ik moet het allemaal proberen denk ik.

Wel heb een aantal keren goede ervaringen gedaan met Fender, metname als er 10" speakers aan te pas kwamen. Van de 15 Fender versterkers die ik heb versleten sprongen er vier echt uit, op de 4e plaats de Super Reverb 65 Vintage reissue met 4 x 10" Alnico, op de 3e plaats Tweed Twin 57 met 2 x 12" Alnico, op de 2e plaats Tweed Pro Junior (USA) met 1 x 10" Alnico, en op de 1e plaats de Blonde Blues DeVille (USA) met 4 x 10" (Alnico of Ceramisch, ik weet het niet meer).

Ik denk daarom dan ook aan een half open cabinet met 2 x 10" Alnico, ik wil definitie en geen modder. Ik heb ooit gezien dat Marble ook een combo versterker maakt met 2 x 10", ik was al bang dat het weer een heel vreemd idee zou zijn. 4 x 10 wordt te groot en te zwaar, 1 x 10 is weer niet genoeg, qua spreiding en qua vermogen.

Nu vraag ik me af of het mogelijk is de klankleuren van de verschillende bassmans te benoemen, bijvoorbeeld Bassman BF is dun en schel, Bassman 59 hebben een donkere toon, Bassman SF zijn gewoontjes, ik hoop dat iemand een beetje de verschillen kan uitleggen.

Mijn vingers zijn een beetje geprogrammeerd op country, funk, soul, blues, jazz en jaren 70 (hard)rock. Pedalen zijn OCD, 808, fat boost, Analoge Delay, Analoge Chorus. Gitaren: 2 x 60's Stratocaster.

jacky
28 februari 2009, 19:43
De Hook gaat denk ik niet door midden, dat wordt te duur als je het mooi wilt doen,
Nu vraag ik me af of het mogelijk is de klankleuren van de verschillende bassmans te benoemen, bijvoorbeeld Bassman BF is dun en schel, Bassman 59 hebben een donkere toon, Bassman SF zijn gewoontjes, ik hoop dat iemand een beetje de verschillen kan uitleggen.

Mijn vingers zijn een beetje geprogrammeerd op country, funk, soul, blues, jazz en jaren 70 (hard)rock. Pedalen zijn OCD, 808, fat boost, Analoge Delay, Analoge Chorus. Gitaren: 2 x 60's Stratocaster.

Nogmaals hook top behuizing is gewoon te koop en neem aan ook gewoon iets te regelen met leverancier. Ook een 1 x 12 is aan de collectie toegevoegd dus wat let je.

Over die bassman klankleuren, een tweed bassman kan briljant klinken en vooral de 10 inchjes dragen daar ook aan bij (en veel meer ,maar dat gaat echt te ver om even uit te leggen) echter is die niet in top (standaard) te koop
Andere bassman heb ik wat ervaring mee en vind voor al de topjes met precence regeling behoorlijk Ok maar lastig te vinden en ook wel duur maar goed dat zal niet echt het issue zijn als je naar de ultimate tone zoekt.
Je kan in je zoektocht ook de bandmaster blackface en de tremolux meepakken als je iets in die hoek zoekt, de tremo is wat zachter en smoother (gelijkricht buis) en de bandmaster iets cleaner en iets minder soepel alhoewel ook een prima ampie.

Pepe
28 februari 2009, 19:49
Bassman SF zijn gewoontjes.

Zo zie je maar weer, it's all in the mind.
Mijn Bassman klinkt als mijn oude boogie studio, alleen bigger en bolder. Maar dat zal je smaak ook wel niet zijn I guess.

2x 10 inch is geen raar idee, Fender heeft dat al decennia in haar programma. Iets in me zegt dat je niet zo bekend bent met Fender amps?

the sure thing
28 februari 2009, 20:16
Romig romig clean? Een Fender Bassman of een Fender Bandmaster, Bandmaster reverb. GEEN KOCH!!! Ik heb een Bandmaster reverb, en laatst iemand over de vloer gehad met een Koch Studiotone head. Die WAS een fan van zijn Studio Tone, maar na het A/B vergelijk met mijn Fender topje, wad hij niet zo'n grote fan meer....

Fenders topjes zonder mastervolume (dus ongeveer 1972 of ouder) horen dik en romig te klinken. En blijven tot op hoge volumes clean.

Jantje Poen
28 februari 2009, 22:21
Zo zie je maar weer, it's all in the mind.
Mijn Bassman klinkt als mijn oude boogie studio, alleen bigger en bolder. Maar dat zal je smaak ook wel niet zijn I guess.

2x 10 inch is geen raar idee, Fender heeft dat al decennia in haar programma. Iets in me zegt dat je niet zo bekend bent met Fender amps?


Ik ben bekend met vele nieuwere modellen van Fender, kennis van de echte klassiekers mis ik, daarom ook dit topic over de bassman.

Kim Wilson
28 februari 2009, 22:42
Ik denk dat je voor minder geld een Bandmaster kunt vinden. En dan heb je tremolo en reverb. Ze zijn alleen wel hoger dan de Bassman tops.

jacky
1 maart 2009, 11:05
Ik denk dat je voor minder geld een Bandmaster kunt vinden. En dan heb je tremolo en reverb. Ze zijn alleen wel hoger dan de Bassman tops.

en zwaarder dan een hook combo

jacky
1 maart 2009, 11:07
Romig romig clean? Een Fender Bassman of een Fender Bandmaster, Bandmaster reverb. GEEN KOCH!!! Ik heb een Bandmaster reverb, en laatst iemand over de vloer gehad met een Koch Studiotone head. Die WAS een fan van zijn Studio Tone, maar na het A/B vergelijk met mijn Fender topje, wad hij niet zo'n grote fan meer....

Fenders topjes zonder mastervolume (dus ongeveer 1972 of ouder) horen dik en romig te klinken. En blijven tot op hoge volumes clean.

bandmaster bassman en tremolux clean tot op hoge volumes ???????? (zestigerjaren amps een 100w bassman is natuurlijk lang clean) volgens mij juist makkelijk een randje

Jantje Poen
1 maart 2009, 11:53
Hoe zwaar is een bassman head?

olaftheholy
1 maart 2009, 12:14
Hoe zwaar is een bassman head?


Hoi j.p.

Heb het even opgezocht voor je...;)
Ben zelf op zoek naar een bm 50 (was mijn eerste buizen amp)
105 lbs is mét cab trouwens.
In mijn herinneringen was de top niet zo heel zwaar,niet zoals een
fullsize marshall top ofzo.


http://www.vintageguitars.org.uk/graphics/fender72p54.jpg

Jantje Poen
1 maart 2009, 12:46
Da's dus een kilootje of 48!!! Maar ik lees shipping weight, dus dat is dan voor de hele set, inclusief verp. materiaal. Ik gok zelf voor de top iets tussen de 12 en 15 kg, met een handzaam formaat, is dat zeker voor mij te doen.

Wel mooi zo'n oude folder!

olaftheholy
1 maart 2009, 13:05
Da's dus een kilootje of 48!!! Maar ik lees shipping weight, dus dat is dan voor de hele set, inclusief verp. materiaal. Ik gok zelf voor de top iets tussen de 12 en 15 kg, met een handzaam formaat, is dat zeker voor mij te doen.

Wel mooi zo'n oude folder!

ja.. ik gok op een kilootje of 12 (herrinering)
Ik zag op ebay een paar hele mooie..ook een blackface/creme tolex