PDA

View Full Version : Laboga Alligator



vidar
27 februari 2009, 20:05
Ik stapte vandaag toevallig binnen bij de plaatselijke gitaarboer net op het moment dat er een grote doos werd afgeleverd met daarin een Laboga Alligator 5201S 50W combo (4 x EL84, 1x12 V30, halfopen) (niet voor mij trouwens) en omdat ik toch mn gitaar bij mn had hebben we hem gelijk even aangestoken. Wat een geweldig combo! Hij had al een Mr. Hector en een 30 watt Alligator top staan maar dit combo zet die twee volledig in de kou.
Allereerst het clean, prachtig helder en warm, het soort helderheid waarvan ik soms zou willen dat m'n Stiletto er iets meer van bezat en dit kanaal gaf, wanneer ongeveer halfopen gezet, een lekker randje met m'n les paul. Zowel clean als met randje een heerlijk kanaal voor blues en jazzwerk. Bright switch maakte het geheel voor mijn smaak iets te helder. Mooie reverb ook, die echter niet heel extreem kan. Ook zalig met een strat, mooie ronde bassen en opnieuw dat mooie heldere zonder schel te worden. Verder kan dit kanaal prima met pedaaltjes (TC electronic Booster+distortion, Digitech Bad monkey en danelectro transparent overdrive voor de versterker en een TC Nova Delay (geweldige delay!!!) in de loop) overweg.

Vervolgens het gain kanaal. Ik heb normaal een voorkeur voor versterkers met een wat groter vermogen en een gesloten kast voor dit soort werk omdat die in mijn ervaring op hetzelfde volume wat krachtiger klinken. In deze versterker zit echter een heerlijk overdrive kanaal. Goed gebalanceerd, helder zonder hoger op de nek schel te worden, ook met veel gain niet de neiging om rommelig te worden en de voetschakelbare 2e gain control maakt dit een compact semi-3 kanaals combootje. Het leadkanaal klonk ook uitstekend met dezelfde EQ settings als het cleankanaal en als je toch graag gescheiden EQ hebt is er altijd nog de 5201T. Door de halfopen constructie heeft dit combo natuurlijk niet de 'oompf' van een gesloten 212 of 412, maar het was zeker wel aanwezig. Het voornaamste was echter dat dit kleine bakkie ontzettend gemakkelijk speelt. Zowel op clean als op lead lijkt het wel of hij het gitaarspelen makkelijker maakt zonder dat daar bakken gain voor nodig zijn.

Ik vind het altijd moeilijk om een geluid goed te beschrijven, maar het komt er op neer dat ik erg onder de indruk was van dit kleine versterkertje. Ik denk dat deze versterker, zeker met een gesloten 1x12 cabinetje eronder, een uitstekende podiumversterker kan zijn en zeer de moeite waard voor diegenen die opzoek zijn naar compact en goed.

Nadelen?
- Het prijskaartje ligt vrij hoog: +/- 1500 euro. Ongeveer 250 euro duurder dus dan de Koch Twintone II (waarmee hij qua features en afmetingen goed vergelijkbaar is) en de Marshall JVM215C waarmee Laboga zich in de prijsklasse van de kleine Mesa en Orange combo's (De Express 5:50 en Rockerverb 50 zijn maar ietsje duurder) plaatst terwijl de alligator geen dubbele master heeft zoals de koch en de marshall. Toch raad ik degenen met een dergelijk budget zeer sterk aan om eens naar deze versterker te gaan kijken.
- Door een gesloten 412 (ook laboga en eveneens met v30's) en een marshall 212 met G12t75's klonk de versterker beduidend minder open en helder, waarbij de kanttekening dient te worden gemaakt dat ik dit beide geen geweldige kasten vind. Of dit een nadeel is moet je voor jezelf bepalen maar ik denk dat deze versterker het best klinkt met een extra gesloten 112 waarbij je de interne speaker wel blijft gebruiken.
- Voor de surfdudes: de reverb gaat niet heel extreem, maar wel ruim voldoende voor normaal gebruik.
- Zoals gezegd een enkele master, hetgeen opgelost kan worden door een booster in de verder uitstekende fxloop.
- brightswitch op cleankanaal iets teveel van het goede
- EQ mod switch vind ik maar in een stand mooi. De andere stand lijkt een beetje een deken over het geluid te leggen.

Over het algemeen was ik echter zwaar onder de indruk van dit kleine versterkertje en ik raad eenieder die zich daartoe geroepen voelt van harte aan er eens een te gaan testen. Ik ben iig nog een beetje in de ontkenningsfase van dat ik er eigenlijk dolgraag zo eentje wil hebben...

Groeten,
Vidar

Eko
27 februari 2009, 20:17
Mooie beschrijving! Zo te horen ben je er inderdaad van onder de indruk. Zelf mag ik graag een amp horen met een zeer goed basisgeluid in het clean. Een randje komt er wel aan op volume of door heel zachtjes een pedaal te gebruiken.
De enige amp met een MV die ik echt heel goed vind is een MAZ jr. van Dr. Z, maar die is nogal aan de prijs zullen we maar zeggen.
Enig idee waar de amps vandaan komen?

vidar
27 februari 2009, 20:25
Ze worden gemaakt in polen. Overigens kan hij ook gewoon echt clean, maar dan moet je het kanaal volume met humbuckers wel redelijk laag houden.

koentjo
28 februari 2009, 13:56
hey, leuke review.

ik heb zelf een tijdje geleden de top versie geprobeert, over een 4x12 kast, volgens mij v30's, en ik kan me goed vinden in de conclusie dat ie dan niet zo open en helder is.

vidar
28 februari 2009, 20:14
Ja, dat was idd een heel verschil, wel een vervelende eigenschap omdat veel mensen toch graag een top hebben. Ik vermoed dat een (half)open kast beter zou klinken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mn mesa op een (half)open kast zou klinken, dat heb ik eigenlijk nooit geprobeerd... toch eens naar uit kijken

iWishmaster
2 maart 2009, 08:59
Heb pas even de head gehoord (iemand anders in de winkel speelde erover) toevallig. Erg leuk ding en goed om te horen dat de combo nog beter is! Maar heeft iets weinig gain naar mijn smaak denk ik (komt geen metal uit, zoals de Mr. Hector bijvoorbeeld). Er kwam een heerlijke rock-crunch uit dat ding trouwens!

koentjo
2 maart 2009, 09:36
Heb pas even de head gehoord (iemand anders in de winkel speelde erover) toevallig. Erg leuk ding en goed om te horen dat de combo nog beter is! Maar heeft iets weinig gain naar mijn smaak denk ik (komt geen metal uit, zoals de Mr. Hector bijvoorbeeld). Er kwam een heerlijke rock-crunch uit dat ding trouwens!

correct me if im wrong, maar volgens mij komt dat door de EL84 eindbuizen. (in de alligator)

btw, welke versie hebben jullie van dit bakkie gehoord/gespeeld, want er zit mogelijk ook nog wel verschil tussen de 30 en 50 watt versies. (wit = 30, zwart = 50)
ik heb alleen de 30 watt versie geprobeerd