PDA

View Full Version : Boren...



Yoshida
27 februari 2009, 19:15
Ik heb het hart van mijn effect (de Muff Fuzz) klaar. Het enige wat me nu nog wacht is de assemblage. Mijn effect is een bouwpakket van Newtone.
Nu werd daar een alu behuizing meegeleverd die je zelf moet boren.
Los van het feit dat de benodigde staalboren gezamenlijk duurder zijn dan het hele effect mis ik gewoon ervaring. Het was dus niet vreemd dat de boor genadeloos wegliep, en het project dus niet te assembleren valt.

Daarom graag advies over de beste boormethode, en indien deze methode voor mij geen optie is graag tips over alternatieve (en eenvoudiger) behuizingen. Nu is een behuizing niet zo kostbaar maar mijn geduld is wel een keer op.

PS mijn pa heeft een schaarmechanisme (dat ik daar nu pas aan denk >___<) waarmee ik de boor recht kan laten zakken.

Jimwoud
27 februari 2009, 19:35
Ik maak eerst met een spijker en een hamer een putje, en daarna boor ik alles voor met een 3mm boor, en daarna met de juiste boor. 12 en 13mm gaten doe ik met een 10mm boor en dan een beetje kloten. werkt wel maar is niet ideaal.

Yoshida
27 februari 2009, 19:56
Ik maak eerst met een spijker en een hamer een putje, en daarna boor ik alles voor met een 3mm boor, en daarna met de juiste boor. 12 en 13mm gaten doe ik met een 10mm boor en dan een beetje kloten. werkt wel maar is niet ideaal.

Bedankt. De staalboren die ik nu heb zijn 7, 8, 9, 12 en 13mm. Dat voorboren klinkt als een goede tip.
Ik leen de schaarconstructie van mn pa en leg de behuizing tegen een draaibaar blokje om hem goed te manouvreren en op de plek te kunnen houden. Dit is ff een baalmoment, vooral omdat de verzendkosten voor een behuizing duurder zijn dan de behuizing zelf. Maargoed ik laat een luxere led houder meekomen om hier in ieder geval nog ķets wijzer van te worden. ;)

Regular_nelis
27 februari 2009, 20:11
Misschien kan dit beter naar Zelfbouw etc. maar goed.

Ik doe het op dezelfde manier als Jimwoud. Een goed gaatje gemaakt
met een spijker of priem (spijker is toch wat handiger ;)) helpt een hoop.
Misschien kan iemand bij het boren de behuizing voor je vasthouden, dat
boort wat makkelijker en diegene kan ook perfect zien of je aan het weg-
rennen bent met je boorkop (reuze irritant inderdaad).

oigun
27 februari 2009, 22:03
Een putje slaan op het punt waar je wil boren idd. Dat kan met een spijker of schroef. Officieel doe je dat met een centerpons.
http://tbn3.google.com/images?q=tbn:FbxXFUMcUmZS0M:http://www.ettyhillesumlyceum.nl/boerhaavelaan/leerlingen/vakken/Techniek/gereedschap/images/centerpons.jpg
Het is handig als je een boormachine hebt die langzaam kan beginnen met draaien.Zoals gezegd voorboren met een klein boortje helpt!!
suc6

Frits van Mourik
27 februari 2009, 23:27
Het helpt enorm, als je je boor(tje) smeert & koelt.
Bij aluminium werkt gewone huishoudspiritus echt geweldig!
Als je gaten groter moeten worden dan je grootste boordiameter,
kun je die goedkoop te lijf met een z.g. rattenstaart (ronde vijl).
Neem gerust een beetje grove ( halfzoet of bastaard);
dat schiet lekker op en een fijne (zoete) vijl wil met aluminium nog wel 'es "dichtsmeren".
En -zoals oigun terecht opmerkt- langzaam beginnen en vooral niet te snel willen boren!

MattellicA
28 februari 2009, 01:02
Ik heb al gemerkt dat centerponsen niet echt werkt bij mij op van die alu bakjes. Ik boor gewoon voor met de kolomboor met een boor van 3,5mm oid dat ik bij de hand heb. En dan gewoon met de goeie maat boren. Kolomboor staat ook nog eens op het 2de laagste toerental, wil ook wel helpen.

En klem je bakje maar in een bankschroef, want als ze toch hapt is ze weg :makeup:

FreeGee
28 februari 2009, 12:17
http://media.conrad.com/m/8000_8999/8400/8440/8446/844659_RB_00_FB.EPS.jpg

Dit soort getrapte boren werken erg fijn in alu en staal plaatmateriaal to ca. 3 mm dik. Happen niet, maken mooie ronde gaten.
Zijn tegenwoordig ook te koop bij Praxis e.d. Wel prijzig maar de investering waard. Ze zijn er met stappen van 1mm en 2mm en conisch (traploos).

Yoshida
28 februari 2009, 13:56
http://media.conrad.com/m/8000_8999/8400/8440/8446/844659_RB_00_FB.EPS.jpg

Dit soort getrapte boren werken erg fijn in alu en staal plaatmateriaal to ca. 3 mm dik. Happen niet, maken mooie ronde gaten.
Zijn tegenwoordig ook te koop bij Praxis e.d. Wel prijzig maar de investering waard. Ze zijn er met stappen van 1mm en 2mm en conisch (traploos).

Dat ding ziet er leip uit, kost'ie? Als het minder dan €20 is kan ik me wel voor mn kop meppen :crazyhappy:

thnx voor alle adviezen. Heb een nieuw bakkie besteld en het assembleren (solderen) gaat gewoon door.