PDA

View Full Version : head bouwen



larsje
27 februari 2009, 18:46
Hey mensen,

Ik heb een certiatone 38W EF86 besteld. Nu wil ik zelf de 'omlijsting' er omheen gaan bouwen. Nik (van ceriatone) heeft me de maten doorgegeven. Nu heb ik wat zitten zoeken in gitaarnet, maar kan de juiste post niet vinden.

- Welke materialen (houtsoort, schroeven, etc.) kan ik het beste gebruiken
- Hoe breng ik de tolex aan (heeft iemand een tip van een goede post)

Het gaat om een head van een marshall plexi 50. Nik gebruikt deze ombouw voor dit type. Maten:
- 66 cm breed
- 25,4 cm hoog
- 21 cm diep

Zou top zijn als iemand me kan helpen

grt. lars

larsje
28 februari 2009, 10:39
iemand die kan helpen of slapen jullie nog?

fredjuh
28 februari 2009, 11:25
wij slapen ja, was leuk gister

nico verduin
28 februari 2009, 11:48
Franc Vernet effe mailen. Bouwt ze bijna aan de lopende band.:)

j.augustus
28 februari 2009, 17:04
Berkenplex kopen 15 mm fingerjoints freezen en lijmen. Niet bij Gamma halen , maar bij de westerhouthandel in Rotterdam.

sjaak1990
28 februari 2009, 21:28
Berkenplex bij de houthandel idd, kan het ook wel met deuvels in mekaar maken lijkt me.

nico verduin
28 februari 2009, 21:44
Berkenplex bij de houthandel idd, kan het ook wel met deuvels in mekaar maken lijkt me.
yep........

larsje
1 maart 2009, 12:21
Dank allemaal voor de reacties. Nog een paar vragen:
- heeft iemand nog een tip over voorbeeld zelfbouwproject voor een head waar ik de kunst een beetje kan afkijken.
- een tip over het bevestigen van tolex voor dat project.

- Materialen ga ik gedeeltelijk halen bij de houthandel (welke lijm is het beste?).
- hoekjes en andere materialen bij nico.

nico verduin
1 maart 2009, 13:48
Voor constructie: Purlijm of constructielijm

Voor Tolex: Bison TIX. beide kanten (tolex kant en hout kant) insmeren (liefst met een fijne lijmkam)... laten drogen.. een aanbrengen. Na 24 uur is het strak vast. Geen Bison Kit gebruiken.
Als je goed lijmt, zijn nieten (wat ik wel eens zie aan de randen) totaal overbodig.

Franc
1 maart 2009, 19:50
Ik zet zelf wel nietjes aan de binnenkant van het achterpaneel.
Door de hitte van de buizen wil de tolex wel eens omkrullen, dus een paar nietjes houden dat tegen.

Verder gebruik ik 12mm hout (staat iets slanker dan 15mm) en de hoogte 23cm, niet 25,4cm (is niet in verhouding).

Als ik een tekening had dan kreeg je die, maar ik werk mbv de maten en verder uit het hoofd.

Zo zet ik het achterpaneel (uitgaande van 12mm hout) op balkjes die 15mm diep liggen. Zo valt het paneel (inclusief tolex) net mooi binnen de rand.
Het frontpaneel doe ik op 21mm diepte, zo valt het mooi een stukje weg inclusief de piping.
Uiteraard levert dit in zijn totaliteit ook precies de juiste ruimte voor de diepte van het chassis (niet onbelangrijk als je alles mooi wilt laten aansluiten).

Uitgaande van 66cm breed, 23cm hoog en 21cm diep, maak ik front en back 63cm breed bij 20cm hoog. Dat geeft je genoeg extra ruimte voor tolex en piping en kun je het front er ook nog fatsoenlijk inwurmen ( geloof me, iedere mm. telt als je alles netjes beplakt hebt en je moet een front inclusief piping op zijn plek zetten :) ).

De piping niet je dus ook rondom aan het front vast en dit zet je als geheel in de behuizing.

Hopelijk kun je hier iets mee.

Franc
1 maart 2009, 19:52
O en voor wat betreft het hout, tsja, je kunt naar een houthandel gaan, maar vergeet niet dat het bekleed wordt en niet bijdraagt aan de sound oid.
Dus in principe zou het goedkoopste hout voldoen. Denk eerder aan gewicht en verwerkbaarheid...

fredjuh
1 maart 2009, 22:15
en de hoogte 23cm, niet 25,4cm (is niet in verhouding).
Ja je moet rekening houden met de gulden snede he:cheerup:

larsje
2 maart 2009, 12:18
helemaal goed! dank voor alle antwoorden.

Ik zal van het hele proces dus het in elkaar zetten van de versterker en het bouwen van de head een verslag plus foto's maken.

grtz lars

PieterFX
2 maart 2009, 13:32
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104507

tadaaaaaa!