PDA

View Full Version : Sound of Slash and Metallica/Megadeth



Jappiedepappie
27 februari 2009, 09:17
Hey hallo allemaal!

Ik heb twee gitaren en wil deze graag upgraden door er nieuwe elementen in te knallen.
Ik heb een Epi Goth G-400, waar ik graag een Metallica/Megadeth sound uit wil krijgen en een Squier Vint Mod Tele Custom, waar ik graag wat Slash tonen uit wil halen.
Ik speel meestal met een koptelefoon op via een Behringer V-Amp2 en soms sluit ik de V-Amp aan op de Line input van mijn Marshall MG10KK.

Ik zit zelf te denken aan een Seymour Duncan setje JB-Hot-Rodded voor de G-400 en een setje SD Alnico II Pro's voor de Tele...

Hebben jullie nog goede ideeën?

Ik moet er eerlijk bij vertellen dat ik ook Clapton, Led Zep, Pink Floyd stuff wil spelen met deze twee gitaren...is dat mogelijk met deze pu's of kan ik beter iets anders bestellen?

Bram+
27 februari 2009, 10:13
Afgezien van het feit dat de gitaar (incl. elementen) niet het enige is dat je 'geluid' bepaalt, denk ik niet dat een Tele Custom met elementenwissel een 'instant Slash sound' gaat opleveren, zelfs niet als het typische Slash-elementen zijn. De Tele Custom mag misschien een poging zijn (geweest) om een meer Les Paul-achtige Fender (c.q. Squier) aan te bieden, maar afgezien van de electronica valt dat vies tegen: een geschroefde esdoorn hals in plaats van een gelijmde mahonie (met palissander toets), een Agathis body (bij deze tele) i.p.v. een mahonie/esdoorn body, etc. Een Slashtoon uit zo'n gitaar proberen te krijgen is gedoemd te mislukken.

Wat je beter kan proberen is Guns N' Roses e.d. te spelen met je eigen geluid. Ik zie de noodzaak niet zo van het 'exact klinken als die en die gitarist' en tenzij je dezelfde versterker, vingers, techniek en producer hebt als die bepaalde gitarist, gaat dat toch niet lukken.

Edit:
Welkom trouwens! Ik kom volgens mij nogal streng over, maar ik bedoel het natuurlijk goed ;)

olaftheholy
27 februari 2009, 10:24
Wat je beter kan proberen is Guns N' Roses e.d. te spelen met je eigen geluid. Ik zie de noodzaak niet zo van het 'exact klinken als die en die gitarist' en tenzij je dezelfde versterker, vingers, techniek en producer hebt als die bepaalde gitarist, gaat dat toch niet lukken.

Precies!!!

@jappie ; welkom op 't forum

Troy
27 februari 2009, 12:05
Heb weinig verstand van Slash-toestanden maar voor een oud Metallica-Megadeth-geluid moet je in de eerste plaats een goeie versterker met een flinke overdrive hebben en die 'scoopen'. Dat betekent dat je de hoge en lage tonen opendraait en dat je de middentonen zo goed als uitschakelt. Dat zou een Kill 'em All-geluid moeten opleveren. Ze doen dat de laatste jaren wel veel minder. Verder zou ik mijn geld niet steken in pickups maar eerder in goeie effectenpedalen zoals een Ibanez OD850 of een TS9 of zo...maar je doet natuurlijk wat je wil.

Pepe
27 februari 2009, 12:27
Afgezien van het feit dat de gitaar (incl. elementen) niet het enige is dat je 'geluid' bepaalt, denk ik niet dat een Tele Custom met elementenwissel een 'instant s\Slash sound' gaat opleveren, zelfs niet als het typische Slash-elementen zijn. De Tele Custom mag misschien een poging zijn (geweest) om een meer Les Paul-achtige Fender (c.q. Squier) aan te bieden, maar afgezien van de electronica valt dat vies tegen: een geschroefde esdoorn hals in plaats van een gelijmde mahonie (met palissander toets), een Agathis body (bij deze tele) i.p.v. een mahonie/esdoorn body, etc. Een Slashtoon uit zo'n gitaar proberen te krijgen is gedoemd te mislukken.

Wat je beter kan proberen is Guns N' Roses e.d. te spelen met je eigen geluid. Ik zie de noodzaak niet zo van het 'exact klinken als die en die gitarist' en tenzij je dezelfde versterker, vingers, techniek en producer hebt als die bepaalde gitarist, gaat dat toch niet lukken.

Edit:
Welkom trouwens! Ik kom volgens mij nogal streng over, maar ik bedoel het natuurlijk goed ;)

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

EuroCinema
27 februari 2009, 13:01
Hey hallo allemaal!

Ik heb twee gitaren en wil deze graag upgraden door er nieuwe elementen in te knallen.
Ik heb een Epi Goth G-400, waar ik graag een Metallica/Megadeth sound uit wil krijgen en een Squier Vint Mod Tele Custom, waar ik graag wat Slash tonen uit wil halen.
Ik speel meestal met een koptelefoon op via een Behringer V-Amp2 en soms sluit ik de V-Amp aan op de Line input van mijn Marshall MG10KK.

Ik zit zelf te denken aan een Seymour Duncan setje JB-Hot-Rodded voor de G-400 en een setje SD Alnico II Pro's voor de Tele...

Hebben jullie nog goede ideeën?

Ik moet er eerlijk bij vertellen dat ik ook Clapton, Led Zep, Pink Floyd stuff wil spelen met deze twee gitaren...is dat mogelijk met deze pu's of kan ik beter iets anders bestellen?

Op de standaard brugpickup van een tele kun je zo Clapton (yardbirds) en led zep (led zeppelin I, stairway to heaven) spelen. Natuurlijk zul je niet precies zo klinken, maar zeker wel in dezelfde familie. Je kan overwegen om een neckhumbucker op de tele te zetten om hem wat veelzijdiger te maken, ik vind dat altijd erg vet klinken. Een Les Paul gaat het zoals gezegd nooit worden, maar zo'n neckhumbucker in een tele heeft een mooi rond zingend karakter, zeker door een tubescreamer. Zou je prima wat Slash op kunnen spelen. Je bent dan wel het single coil neck geluid kwijt, wat binnen jouw gitaren het meest geschikt zou zijn voor gilmour dingen. Daarom kun je een schakelaartje bij die humbucker nemen om het naar een single coil te schakelen. Heb ik ook weleens gehad, klonk niet onaardig.

Orpheo
27 februari 2009, 13:06
Heb weinig verstand van Slash-toestanden maar voor een oud Metallica-Megadeth-geluid moet je in de eerste plaats een goeie versterker met een flinke overdrive hebben en die 'scoopen'. Dat betekent dat je de hoge en lage tonen opendraait en dat je de middentonen zo goed als uitschakelt. Dat zou een Kill 'em All-geluid moeten opleveren. Ze doen dat de laatste jaren wel veel minder. Verder zou ik mijn geld niet steken in pickups maar eerder in goeie effectenpedalen zoals een Ibanez OD850 of een TS9 of zo...maar je doet natuurlijk wat je wil.

moah, kill 'm all gescooped? juist ge mid-boost. marshall op 10 en ts9 ervoor. das gewoon mid+high overkill.

DaveItUp
27 februari 2009, 15:47
Kill em all is toch gemodde superlead + een rat?

Orpheo
27 februari 2009, 17:42
Kill em all is toch gemodde superlead + een rat?

potetoe potatoe. komt op hetzelfde neer.

Jappiedepappie
18 maart 2009, 11:08
Hey allen,

Bedankt voor alle info/advies, ik heb nogal snel het idee dat als ik de gitaar/pickups/etc heb van een bepaalde artiest, ik ook zo zal gaan klinken...

Nogal dom natuurlijk en aan de andere kant, wil je dat ook wel.

Ik heb mijn gitaren allemaal verkocht en heb nu alleen nog maar een Gibson Les Paul BFG (in originele staat met BB3 en P90)...
Omdat ik nog niet zo'n geweldige gitarist ben en omdat we een baby hebben die veel slaapt, speel ik meestal over een V-Amp2 met koptelefoon of over een Marshall MG10KK. Voor het eigen geluid hoef ik dus vooral alleen maar te leren spelen..

Ik krijg volgende maand een bonus van mijn werk en heb dan iets van 800 euro te besteden (de maand erop komt er natuurlijk nog weer vakantiegeld bij dan zou ik iets van 2000 euro te besteden hebben).
Ik twijfel of ik een nieuwe gitaar moet/wil/zal kopen, het zou dan een strat worden (ik zal wel geen Clapton of David Gilmour worden, maar toch). Ik heb een andere discussie gestart om hierover een goed idee te krijgen:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=120885

Megadeth22
18 maart 2009, 14:10
Koop als je als Mustaine wil klinken een van zijn Signatures? :crazyhappy:

Igos du Iskana
18 maart 2009, 18:43
Ghehe heb begin dit jaar even op een Jackson V gespeeld met die Mustaine elementjes. Klinkt echt onmiddelijk als Megadeth, maar de V vind ik gewoon walgelijk oncomfortabel spelen, en uiteindelijk zit het toch echt in je vingers.
Ik denk dat je met zo'n gibson BFG een heel veelzijdige plank hebt, vooral die p-90 kan je een hele bak nieuwe geluiden opleveren. (heb er 1 in een SG zitten en dat is briljant)

espike
18 maart 2009, 19:55
Als je weinig geluid kan maken, en wel iets lekker klinkends wil hebben, kan ik je echt zo'n cheap line 6 guitarport a 75 euro aanraden.. aansluiten op de pc en koptelefoon op.. klinkt fantastisch. Heb hier zelf een fender twin en zo'n pc prik dingetje, en meestal als ik gewoon relaxed wat wil spelen pak ik de pc. Niet geschikt voor optredens, maar je kan wel ongeveer alles voor jezelf proberen, plus je hebt alle bijbehorende front panels voor de instellingen. Als je later groot en beroemd bent, dan weet je iig gelijk aardig wat wat doet ;)

Jappiedepappie
19 maart 2009, 08:35
Ik heb een Guitarport gehad, maar mijn pc staat tegenwoordig op zolder, ik draai op Vista en het duurde net een paar weken te lang voordat de drivers voor Vista beschikbaar waren :(

Nu speel ik dus op de BFG, via de V-Amp 2 met mijn koptelefoon op of mijn MG-10KK...

Maar als het allemaal in de vingers zit en tussen de oren..dan kan ik het best maar gewoon eerst mijn gitaarspel upgraden voordat ik mijn gitaarspul upgrade.

Ik zit nog wel te denken aan een ruil, de BFG voor een Strat USA....

iWishmaster
19 maart 2009, 08:58
Ik heb een Guitarport gehad, maar mijn pc staat tegenwoordig op zolder, ik draai op Vista en het duurde net een paar weken te lang voordat de drivers voor Vista beschikbaar waren :(

Nu speel ik dus op de BFG, via de V-Amp 2 met mijn koptelefoon op of mijn MG-10KK...

Maar als het allemaal in de vingers zit en tussen de oren..dan kan ik het best maar gewoon eerst mijn gitaarspel upgraden voordat ik mijn gitaarspul upgrade.

Ik zit nog wel te denken aan een ruil, de BFG voor een Strat USA....

De bands die je noemt gebruiken vooral humbuckers: een strat zal je niet dichter bij het geluid in de buurt brengen denk ik. Overigens zit een deel van je sound in je spel, maar de rest komt echt wel daadwerkelijk uit je gitaar en versterker! Vooral versterker is belangrijk. Als je alleen met koptelefoon speelt, zou ik een Line 6 pod (hoewel ik het zelf een rampzalig ding vind, kunnen er goede geluiden uit komen) of misschien een multi-effect zoals de boss gt-8 of zoom aanraden. Vooral die multi-effects kun je later ook nog gebruiken icm met een evt. nieuwe versterker in de toekomst en tot die tijd kun je met veel effecten en geluiden 'spelen'. Die dingen klinken prima met een koptelefoon mits goed afgesteld.

Ik wou dat ik 2 jaar geleden was begonnen met een gt-8 en een klein versterkertje in plaats van de Line 6 die nu op mn zolder staat te verstoffen ...

Jappiedepappie
30 maart 2009, 09:07
Ik ben eruit!!

Het budget is drastisch gewijzigd en om toch een heerlijke gitaar met Clapton-sound te krijgen is het volgende gebeurd:

Ik heb de Gibson Les Paul BFG verkocht via Marktplaats voor 620 euro

Ik heb bij EIG Muziek in Nijmegen een London City Spitfire gekocht in Candy Apple Red met Maple toets (voor 250 euro inclusief Straplocks & Strap)
Ik heb in America een slagplaat, 5 way switch, set Fender Vintage Noiseless pickups, set knoppen en de Clapton 25db Mid-boost kit besteld (voor nog geen 200 euro incl verzenkosten).

Nu alles aan elkaar solderen (als de spulletjes uit de USA binnen zijn) en ik heb een Gilmourish Red Strat met de Clapton-sound voor nog geen 450 euro!!!! (en dan heb ik nog ruim 170 euro over en geen extra geld uitgegeven)

Nellyrocks
30 maart 2009, 09:45
Mmmm.

Inderdaad drastisch.

Ik snap alleen niet dat je als andere mensen wilt klinken. Waarom in godsnaam. Ook met een BFG ga je niet klinken als Slash. Gaat je niet lukken, sorry.

Sound zit in je vingers en voor een gedeelte slechts in je spullen. Het helpt een hoop maar het is toch echt niet het belangrijkste. Ga eerst "spelen als" ipv "klinken als".

mesaman
30 maart 2009, 11:11
what?de bfg verkocht? maarja...als het niets is voor jou weg er mee!succes :punk:met je nieuwe setje!veel plezier

Pepe
30 maart 2009, 13:26
Nu alles aan elkaar solderen (als de spulletjes uit de USA binnen zijn) en ik heb een Gilmourish Red Strat met de Clapton-sound voor nog geen 450 euro!!!! (en dan heb ik nog ruim 170 euro over en geen extra geld uitgegeven)

Ha, succes ermee.
Een kleur en een midboost zal je noch de Gilmour, noch de Clapton sound geven maar je enthousiasme zal een hoop goed maken.

Je kan Pete Townshend aan het rijtje toevoegen, die speelde een aantal jaren over een rode clapton strat.

Toch mooi als je dat allemaal uit een London City kan halen :rockon:

Jappiedepappie
9 april 2009, 08:22
Gisteren mijn spulletjes binnengekregen uit America en ik kan niet wachten om het setje in elkaar en in de gitaar te zetten...

Zit nog wel met een uitdaging v.w.b. het plaatsen van het 25db boost-board, maar die komt denk ik op de plaats van de tremelo-tension-springs aan de achterzijde. Een stuk hout erin om de brug te blokkeren, kijken of ik twee veren kan laten zitten en er dan nog genoeg ruimte over is voor het 9volt blok.

Ben zeer benieuwd hoe het allemaal gaat klinken....

zheaven
9 april 2009, 16:46
Wel foto's posten hè :soinnocent:

ibanez260
9 april 2009, 20:34
metallica/megadeth: emg 81

en in principe zou ik zeggen
slash: saymour duncan

Jappiedepappie
10 april 2009, 08:16
Gisteravond alles in elkaar gesoldeerd, getest en gebaald...
Ik heb, als ik de volumepot dichtdraai, al vanaf standje 7 een vreemde brom en die neemt toe als ik de volumepot verder dichtdraai....
Zou het aan de pot liggen? Kan ik deze makkelijk doormeten? Of, kan het aan shielding liggen? Heb ik ergens sluiting?

Vanavond maar alles weer testen en kijken of ik de oorzaak kan vinden...

Ik zal dan meteen nog een paar foto's van "under the hood" maken. Als alles dan werkt post ik de foto's...