PDA

View Full Version : Twijfel over aanschaf (LINE6 TONEPORT UX1)



vulvasonic
27 februari 2009, 03:49
Het model wordt niet meer gemaakt en is vervangen door een betere en duurdere versie. Gezien mijn budget is de Line6 Toneport UX1, die nog steeds tegen een sterk gereduceerd bedrag te verkrijgen is) de makkelijkste stap naar een bescheiden homestudio, waar ik al zo lang van heb gedroomd.

Mijn vraag: Bij dit apparaat zitten twee programma's. Eén ervan is bedoeld om de sounds te modelleren en de ander (Ableton Live Lite 4) is een opnamepakketje dat, volgens mij, nogal te wensen over laat en bovendien sterk verouderd is inmiddels. Is het mogelijk om i.p.v. Ableton Live Lite 4 een programma als Cubase te gebruiken (om er maar eentje te noemen)?
Anders heb ik er nog geen reet aan.....

Bij voorbaat dank! :cooler:

B_2_the_a
27 februari 2009, 03:54
De toneport is in combinatie met elk opname programma te gebruiken!
I still fucking love it, ondanks dat ik die van mij heb weggedaan door wat problemen (storingen)

bert k
27 februari 2009, 10:04
Gewoon Cubase gebruiken, dat werkt als een trein.

De Beer
27 februari 2009, 11:20
Jup ik gebruik een ux2 met Nuendo, en dat is in principe gewoon cubase.
Ik heb Ableton zelfs nooit geinstalleerd.

bert k
27 februari 2009, 12:04
Ik heb Ableton Live er een tijdje opgehad, om te proberen. Maar de lay-out is zo anders dan Cubase dat ik er niet aan kon wennen, dus ik heb de moed opgegeven. Voordeel van Ableton is dat de looks heel basic zijn, geen fancy grafische toestanden, het lijkt wel een DOS-programma. Das mooi, want dan heeft je computer meer tijd voor de muziek.:)

hole
27 februari 2009, 12:11
Vulvasonic:

Mag ik Reaper (www.reaper.fm) als DAW ook even onder je aandacht brengen. Kan veel van wat Cubase kan, voor véél minder ($50 voor een privé licentie (maar ook zonder betalen blijft hij 100% functioneren):

Ook minder aanslag op de resources van je computer. (bij mij loopt het in ieder geval soepeler) én kan zelfs van een USB stick lopen

vulvasonic
27 februari 2009, 17:33
Dank allen!

En @Hole; Reaper heb ik ook, maar op de een of andere manier ben ik zo gewend aan Cubase, dat ik (ondanks de overzichtelijke interface van Reaper) toch blijf klungelen. :soinnocent:

skabouter
28 februari 2009, 21:07
jo gast, ik snap de voordelen van dergelijke speeltjes, maar zou jij niet beter gebaat zijn bij een leuk micje en simpel mengpaneeltje (puur voor fantoom 48v), je hebt mooie amps en gitaren, zou je die niet liever echt opnemen? Dat kost je wsl net zoveel als zo`n digitaal stoeibakje............. IMO beter 1x goeie sound, dan 100 slechte simulaties!

vulvasonic
28 februari 2009, 22:55
jo gast, ik snap de voordelen van dergelijke speeltjes, maar zou jij niet beter gebaat zijn bij een leuk micje en simpel mengpaneeltje (puur voor fantoom 48v), je hebt mooie amps en gitaren, zou je die niet liever echt opnemen? Dat kost je wsl net zoveel als zo`n digitaal stoeibakje............. IMO beter 1x goeie sound, dan 100 slechte simulaties!

Je moet ergens beginnen, toch? ;)

Een mengpaneeltje en een leuk micje heb ik al. Op die manier heb ik ooit wat opnames gemaakt (mic voor mijn ouwe AC30) en dat gitaargeluid was vele malen beter dan alles wat ik ooit via de POD heb opgenomen (die ik toen nog had). Maar het heeft destijds letterlijk MAANDEN geduurd voor ik eindelijk de kans had om het ook daadwerkelijk op die manier te doen. Het zijn de omstandigheden (gezin, geluidsoverlast, vervelende buren etc. ) die me dwingen om mijn muziek op een andere wijze op te nemen.
En dat staat nog los van het feit dat al mijn versterkers pertinent in een grote vrachtwagen staan, evenals mijn effecten (waaronder een vastgeschroefde Koch Pedaltone, die ik anders ook GRAAG zou hebben kunnen gebruiken).

En och, ik moet ook nog zoveel leren voor ik zover ben dat het de moeite waard is om te investeren in betere alternatieven. :)

grayfink
28 februari 2009, 23:01
Ik heb een Line6 guitarport op mijn PC aangesloten en dat werkt simpel en klinkt gewoon prima. Om mijn gewone versterker aan te sluiten is niet veel moeite, maar ik doe dat thuis nooit meer. Lijkt mij dus wel een goede aankoop.

skabouter
1 maart 2009, 14:09
Je moet ergens beginnen, toch? ;)

Een mengpaneeltje en een leuk micje heb ik al. Op die manier heb ik ooit wat opnames gemaakt (mic voor mijn ouwe AC30) en dat gitaargeluid was vele malen beter dan alles wat ik ooit via de POD heb opgenomen (die ik toen nog had). Maar het heeft destijds letterlijk MAANDEN geduurd voor ik eindelijk de kans had om het ook daadwerkelijk op die manier te doen. Het zijn de omstandigheden (gezin, geluidsoverlast, vervelende buren etc. ) die me dwingen om mijn muziek op een andere wijze op te nemen.
En dat staat nog los van het feit dat al mijn versterkers pertinent in een grote vrachtwagen staan, evenals mijn effecten (waaronder een vastgeschroefde Koch Pedaltone, die ik anders ook GRAAG zou hebben kunnen gebruiken).

En och, ik moet ook nog zoveel leren voor ik zover ben dat het de moeite waard is om te investeren in betere alternatieven. :)

Ok, goed punt, het heeft idd veel meer praktisch nut, zo`n all-in-one studio! Veel plezier ervan dan :)

grayfink
19 maart 2009, 20:23
Zomaar uit nieuwsgierigheid; heb je die toneport nou nog gekocht? En werkt het een beetje?

vulvasonic
27 maart 2009, 02:45
Zomaar uit nieuwsgierigheid; heb je die toneport nou nog gekocht? En werkt het een beetje?

De postbode stond vandaag met het ding voor de deur. Tevergeefs, daar niemand thuis was. Morgen ben ik toevallig vrij, dus dan krijg ik 'm binnen. Ik kijk er nu al naar uit!
Maar ik zal waarschijnlijk toch nog eerst aan de slag moeten om mijn pc flink op te schonen. Er staat zoveel troep op dat ik vrees dat ik weinig aan dat ding heb, zo instabiel, overvol en traag als ie nu is. Ik hoop dat ik er zo snel mogelijk mee aan de slag kan.
Kan ik eindelijk mijn creativiteit, na zo'n lange tijd weer eens kwijt! :cheerup:

grayfink
28 maart 2009, 18:54
Ik heb een guitarport (ook line6) de geluiden zijn prima, ik heb daar gisteren guitar rig bij gekocht(*). Dat werkt ook prima samen, erg leuk speelgoed. Ik denk er over om zo'n UX2 aan te schaffen, kan ik mijn bandje op de laptop opnemen.
Vraagje voor de kenners: bij het repeteren gebruiken we alleen monitoren, ik kan dan toch de lineout van het mengpaneel aansluiten op de UX2 en zo een acceptabele mix maken? Dus b.v. geen drumsignaal op de monitormix (hard zat), maar wel richting de lineout?

chubbyfan
28 maart 2009, 20:04
Ik heb een guitarport (ook line6) de geluiden zijn prima, ik heb daar gisteren guitar rig bij gekocht(*). Dat werkt ook prima samen, erg leuk speelgoed. Ik denk er over om zo'n UX2 aan te schaffen, kan ik mijn bandje op de laptop opnemen.
Vraagje voor de kenners: bij het repeteren gebruiken we alleen monitoren, ik kan dan toch de lineout van het mengpaneel aansluiten op de UX2 en zo een acceptabele mix maken? Dus b.v. geen drumsignaal op de monitormix (hard zat), maar wel richting de lineout?

De line outs van je mengpaneel in de line in,s van je ux 2 en vervolgens het geheel in je sequencer laden ,Maar je bent dan beperkt tot 2 inputs,de ux 1 en 2 kunnen maar 2 signalen tegelijk verzenden,Het mixen (hi hat,s een beetje links,een beetje reverb op de snare)dient dan tussen je mengpaneel en de ux 2 te gebeuren omdat er maar 2 signalen tegelijk naar je pc gestuurt kunnen worden en in je opnamesoftware opgenomen kunnen worden (waar dus naderhand niks meer mee gedaan kan worden in de totaalmix,ja,alles opnieuw indrummen),ik zou even doorzoeken naar iets profesioneler spul met meer outputs

grayfink
28 maart 2009, 20:54
Op zich is dat uiteraard beter, maar de eerste functie is thuis klooien. Aangezien we bij repeteren alleen de monitors gebruiken, dacht ik met het mengpaneel een opnamemix te maken, dat kan toch gewoon?

chubbyfan
28 maart 2009, 21:20
Ja dat kan ,als je je mengpaneel op de ux aansluit,je kunt alleen naderhand niks meer veranderen omdat alles als 1 of 2 signalen binnenkomt,je zult de mix dan op je mengpaneel al perfect moeten hebben voordat je hem doorstuurd,de drums en de gitaren juist pannen, het goeie volume,de goeie effecten omdat dat later niet meer kan,je kunt dus niet zeggen van,ik gooi nog iets meer distortion op de gitaren ofzo omdat dit op de totale mix (dus ook op de zang en de drums)doorklinkt,Daarom is het lekkerder om over meer sporen te beschikken

Stefan. Ptzl
29 maart 2009, 03:34
all in sound en toepassingen en effecten en dat alles zeeer goedkoop maar dat is hoorbaar in de kwaliteit van de crunch en heavy guitars. Maar voor amateuristich gebruik wel zeker goed!

jackyboytje01
21 december 2010, 20:29
Ik heb een Line 6 GX en die werkt goed. Nu kon ik een toneport ux1 kopen en ik wilde deze installeren ipv GX. Echter er komt geen connectie. Wat ik ook doe ik krijg geen groen lampje. Ik wil graag Podfarm laten lopen op de UX maar dat lukt niet. Zodra ik de GX weer inplug en kies voor GX doet hij het. OOk de connectie met Monky gaat dan automatisch. Daar strand het volgens mij ook, bij de installatie van nieuwe software weet hij niet waar hij de software vandaan moet halen. Ik heb bij de tweedehands UX1 2 cd's. Mis ik soms nog een CD???
Wie kan mij helpen?

Gr,
Jack :gitarist: