PDA

View Full Version : flatwound snaren



barno
26 februari 2009, 23:47
omdat ik wel es een bas bouw, en ook wel speel, maar eigenlijk een gitarist ben en dus niet thuis in bassworld: deze vraag:

Wie speelt er waarom op round of flatwounds? Een logische indeling lijkt me: rock, funk: round
blues jazz, flat
maar is dat ook zo in praktijk?

Ikzelf verkies flatwounds anytime, roundwounds heb ik al op mijn gitaren :)

Henkie spenkie
27 februari 2009, 09:05
Ik speel altijd op round, nog nooit flat geprobeerd eigenlijk. Ik speel eigenlijk alle genoemde stijlen regelmatig dus voor mij heeft het niet echt zin om te kiezen voor bepaalde snaren voor een bepaalde stijl.

Mr.Fingers
27 februari 2009, 13:31
flatwounds: iedereen uit de jaren '50 & '60, tegenwoordig de funk, R&B, soul & jazzbassisten. Roundwounds voor de "modernere" muziek. Ikzelf ben een flatwound-man!

Saf
27 februari 2009, 13:43
op mijn main musicmaster bass liggen labella flats. Man wat houd i kvan die snaren. heerlijk. Niets speelt lekkerder dan flatwounds.
Op mijn eatwood hi-flyer liggen la bella balck nylon tapewound snaren. Dat zijn snaren met een ronde metalen kern maar een dunne tapewound zwarte nylon buiten laag. Tapewound snaren geven wat betreft sound meer een round wound tone maar met een flatwound feel.
De overige gitaren daar ligt het maar net aan welke snaren ik op dat moment thuis had liggen. DR black beauty's round wounds op twee bassen. Maar die snaren koop ik nooit meer klinken nogal dozig vind ik.
De meeste andere hebben of fenderflats of fender rounds.

Ik speel ierse folk met mijn band daarin vind ik de flats heerlijk klinken en het speelgenot van flatwound. Het kan niet beter. Met een goed setje tapewounds als goede tweede.

barno
27 februari 2009, 16:15
flatwounds: iedereen uit de jaren '50 & '60, tegenwoordig de funk, R&B, soul & jazzbassisten. Roundwounds voor de "modernere" muziek. Ikzelf ben een flatwound-man!

ah, dat verklaart waarom ik flatwounds verkies.

Alberto
27 februari 2009, 16:31
Bij flatwound snaren heb je die piepende bijgeluiden minder bij het schuiven als ik me niet vergis? Klopt dat?
En waarom spelen ze dan fijner?

barno
27 februari 2009, 16:56
Bij flatwound snaren heb je die piepende bijgeluiden minder bij het schuiven als ik me niet vergis? Klopt dat?
En waarom spelen ze dan fijner?

ze glijden beter want zijn glad, maar mijn punt is vooral dat ze beter klinken, that is: meer basslike imo. Flatwounds geven meer wollige ronde toon, zitten minder vlug in het bereik van andere lage tonen en doen wat een bass moet doen: bottom geven.

denblommme
27 februari 2009, 17:14
Ik vind ze net niét beter glijden,
en zelf lastig voor een behoorlijke slide te doen...

Kaboemba
27 februari 2009, 20:15
Heb 1 bas met flat en 1 met round.
Was altijd round gewend maar kocht een bas waar flat op zit en ik ben om, speelt veel lekkerder en idd gewoon wat een bas moet hebben, bas en diep.

vincent136
27 februari 2009, 23:22
Ik heb om precies te zijn 1 dag flatwounds op mijn bas gehad. Wat een kloten klank!. Dof, dood, zacht. Alle punch en attack was uit mijn sound. Net een setje strak getrokken audiokabels. Nooit weer flatwounds voor mij.

Saf
28 februari 2009, 17:38
Dof zou je het kunnen noemen idd, weet niet of i khet zelf zo zou omschrijven maar ik houd er van ik vind de klank van flats echt heerlijk. in combinatie met elke bas die ik heb klinkt het goed. Speeltechnisch vind ik het al helemaal de shit.

Heb een paar 60's bassen waren echt ontzettend oude flats opliggen. snaren niet echt totaa ldood zijn. zelfs dat geeft met een leuke amp nog een gaaf geluid. Zo'n heerlijk gortdroge plop. Ik zou dat live niet kunnen gebruiken maar ik kan wel nummers bedenken waar dat geluid erg vet onder zou zijn.

Ik houd sowieso nu eenmaal van een "oud" geluid dat strakke, super clean, super heldere/treble basgeluid wat je tegenwoordig vaak hoort is niet aan mij besteed. Het moet een beetje wollig, warm en donker zijn.