PDA

View Full Version : Irritante ringvinger



Hypz
26 februari 2009, 21:17
Hoi

Ik ben sinds enkele dagen serieus aan het oefenen met de metronoom, alleen wat me nu opvalt is dat wanneer ik een noot speel met mijn ringvinger dat deze dan vaak in de verkeerde houding schiet.

Ik hoop dat het te begrijpen valt wat ik bedoel

I.p.v. dat ik mijn vinger zoals onderstaande houd in een mooi rond boogje:

\
}
0

Gaat het topje van mijn ringvinger vaak niet in een mooi boogje maar meer zoals onderstaand, net als dat je je vinger zou houden als wanneer je 2 snaren teeglijk wil fretten.
\
|
\

Wanneer ik op bijv 70 bpm 4 noten per tik speel gaat het wel goed als ik erop let dat ik hem goed neerzet, maar wanneer ik wat sneller ga richting de 90 bpm dan schiet ie dus vaak weer in de verkeerde houding.

Ik denk dat het misschien gewoon een kwestie is van blijven oefenen zodat ik de spieren wat sterker krijg, is dit zo?

Ik speel trouwens ongeveer een jaartje gitaar nu, maar ben een poosje gestopt sinds een verhuizing (+/- half jaar de gitaar niet in de hand gehad), en ben het nu sinds een week weer verder aan het oppakken.

artnaz
26 februari 2009, 21:37
Begrijp ik het goed? Het laatste kootje van je linker-ringvinger "valt" in plaats van dat hij netjes (bijna) loodrecht op de toets staat?

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen, gewoon veel oefenen. En vooral niet denken "laat maar zitten, ik doe het wel even op de oude (foute) manier, dan kan ik tenminste wat beter spelen". Gewoon het goede oefenen tot het goed gaat.

kenx
26 februari 2009, 22:52
Idd, Artnaz, dat denk ik ook dat hij dat bedoelt. En idd, met veel oefenen ga je die spieren versterken, en Mag dit uiteraard geen probleem meer zijn.

Grtz,

kenny

Pais
28 februari 2009, 13:14
Mijn kootjes zwikken ook altijd door en extra oefening heeft bij mij nooit voor verbetering gezorgd. Ik kan er prima mee omgaan en krijg er geen last van, maar soms is het onhandig.

Luca P
1 maart 2009, 10:07
Eraf hakken die handel!
Of veel oefenen. En daarna nog meer oefenen. En plotseling na een jaar of 30 weet je niet beter.
Na 30 jaar doen mijn vingers ook niet precies wat ze eigenlijk moeten doen.
Maar dat is part geworden van mijn geluid...ahum.
:soinnocent:

Thmz
1 maart 2009, 15:53
Ik vindt het juist vreselijk ambetant dat mijn vingerkootje niet zo kan plooien. Bij mij blijft die altijd gewoon staan. En als je dan akkoorden wil spelen, tjah :P Maar ik kan er mee overweg.
Idd proberen het goed aan te leren.

Geoffrey
3 maart 2009, 21:28
Men neme een mes..

Hypz
4 maart 2009, 21:01
He hier ben ik weer een weekje later, afgelopen week gewoon gefocussed om die vinger goed neer te zetten, en langzaam begonnen. Het gaat nu al vanzelf goed eigenlijk =).