PDA

View Full Version : Kramp......



Bastijn
17 maart 2003, 15:26
Om even door te gaan op het vorige vingers/plectrum topic, als ik snelle baslijnen speel krijg ik al heel snel kramp, na iets van 16 maten al. Ongeacht of ik het met me vingers speel (waar ik echt een voorstander van ben) of met een plectrum.
Ik krijg die kramp bovenin mn pols, hele rare plek. Dit zuigt enorm, vooral omdat ik in een punk band zit, en een metal band. Zijn hier oefeningen voor ofzo, hou ik me pols in een verkeerde hoek, of moet ik met 3 vingers gaan spelen.....?

basswasp
17 maart 2003, 15:41
Lijkt me een kwestie van niets forceren en veel oefenen... 3 vingers is een optie, hiermee hoef je minder snel met je vingers te zijn, maar moet je iets meer techniek hebben.

AntY
17 maart 2003, 15:42
ik krijg soms bij krachtige en snelle riffs pijn in beide diumen

Laus
17 maart 2003, 15:46
bij de frethand pijn in de pols? kun je proberen je gitaar schuiner of hoger te houden. Beide armen moeten zo onspannen mogelijk kunnen zijn. Als je kracht zet met gebogen polsen gaat dat pijn doen. Zelfde als RSI enzo.

Bastijn
17 maart 2003, 15:47
ja dat van die duimen dat heb ik ook, dat komt omdat je gewoon als een gek staat te drukken, wat echt nergens voor nodig is, maar tis een soort automatisme....

Bastijn
17 maart 2003, 15:47
dus bijvoorbeeld je bas lager hangen ofzo...?

Laus
17 maart 2003, 15:50
voor je linker hand hoger en voor je rechter lager (als je rechtshandige bas hebt). Of de hals meer omhoog of omlaag richten.

Mijn oefenbas hangt zowat op mn borstkas maar mn live-bas op mn bovenbenen. Maakt nogal een verschil in speelcomfort.

je bas lichter afstellen helpt misschien ook? hoef je minder te drukken enzo. Of je duim op de snaren steunen ipv op een element? Gewoon van alles proberen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laus op 2003-03-17 15:51 ]</font>

Venomer
17 maart 2003, 15:53
Op 2003-03-17 15:47, schreef Bastijn:
dus bijvoorbeeld je bas lager hangen ofzo...?


Nee, juist hoger. Dit ziet er natuurlijk minder cool uit, zeker voor een punk-band, maar je redt er wel je gezondheid mee. Als je de bas te laag hangt, moet je de pols van je fret-hand ver buigen. Dat levert op den duur problemen op.

Om kramp te voorkomen moet je eerst zorgen dat je je techniek goed in orde hebt, voordat je supersnel probeert te spelen. Het toverwoord voor snel spelen is: relax!

Phyrexian
17 maart 2003, 16:31
ik speel quasi altijd met plectrum en krijg soms kramp in de duim van m'n 'plectrum-hand'... dit komt omdat ik, zonder ik het weet, het plectrum veel te stevig vastpak. Het enige dat dan helpt is een relaxere greep op het plectrum... of een beetje rustiger spelen.