PDA

View Full Version : Hoe heet dit 'truucje' nou ook alweer?



Highway49
26 februari 2009, 15:39
Hallo allemaal...ik hoorde pas een stukje uit het nummer 'Boom Like That' van Mark Knopfer, waar ik een vraagje over heb.

Ik las ooit ergens op dit forum dat ze regelmatig bij het afmixen hetzelfde gitaarspoor kopieren, en een fractie opschuiven...of dat hier gedaan is weet ik dus niet, of dat het simpwel gewoon een delay is, maar dan stereo.

Dan dus ook de vraag of jullie denken dat dit als effect is opgenomen, of later pas toegevoegd? Of uberhaupt geen effect maar gewoon het 2e spoor wat naar rechts geschoven.

Ik heb een audiofragment online gezet, je hoort eerst het stukje met de panning op 0, daarna hetzelfde stukje helemaal naar rechts uitgepanned.

http://www.highway49.nl/boomlikethat.mp3

Ik ben op de 1 of andere rare manier erg benieuwd, nu ik er toch wat meer mee bezig begin te zijn.

bert k
26 februari 2009, 15:52
Ik vind het meer klinken als reverb, in dat tweede gedeelte. Dus dry signaal helemaal links en reverb rechts. (Of omgekeerd.)

Highway49
26 februari 2009, 15:57
Hmm okee, maar er is ook iets in de tijd gedaan toch? Reverb is enkel galm, maar het moment van 'de snaar aanslaan' klinkt rechts ook later, en het lijkt me niet dat dat door reverb komt...of sla ik weer wartaal uit? :)

EDIT: Direct nog eens geluisterd, misschien heb je wel gelijk inderdaad...maar is die reverb dan zo heftig of lijkt dat maar? Alleen rechts klinkt ie volledig uit de maat gewoon...

Harald
26 februari 2009, 16:00
Klinkt idd als een reverb die via de aux naar een ander spoor gestuurd wordt. Je hebt dan op een spoor het droge signaal en op het andere een volledig natte (dus zonder het oorspronkelijke signaal) reverb. Als je dat effect zoals in het tweede stukje live zou willen doen, zou dat met een digitale reverb kunnen door effect op 100% te zetten, en te zorgen dat het originele signaal niet meekomt.

Harald
26 februari 2009, 16:03
Reverb is een weerkaatsing. Die komt dus altijd wat later. En hoeveel later kun je bij een digitale reverb instellen. (room size, al zul je dan eerder een hall of church moeten kiezen wil het echt gaan opvallen)

En als het digitaal is opgenomen kunnen ze dat stukje op het spoor dan ook evt. nog opschuiven natuurlijk... Als een uurtje of een dag studiotijd extra niet uitmaakt kun je daar leuk mee hobbyen.

Highway49
26 februari 2009, 16:12
Ok, bedankt allemaal, is duidelijk nu inderdaad...

Raar topic, maar ik was gewoon erg benieuwd, en handig om te weten als ik straks zelf kan experimenteren!

skanky
26 februari 2009, 18:44
Reverb is een weerkaatsing. Die komt dus altijd wat later. En hoeveel later kun je bij een digitale reverb instellen. (room size, al zul je dan eerder een hall of church moeten kiezen wil het echt gaan opvallen)


Detail: Het is niet de roomsize maar de predelay die je daarvoor gebruikt. predelay is gewoon een vertraging voordat de galm begint.

Harald
26 februari 2009, 19:27
Ooops, u is helemaal recht! Die heb je ook nog, maar in een echte ruimte is de afstand tot het weerkaatsende oppervlak wel bepalend voor de eerste reflecties. Wat doet de roomsize in een reverb dan?

bert k
26 februari 2009, 19:56
Het houdt wel verband. Maar je zou kunnen zeggen dat de roomsize de grootte van de ruimte is, en de predelay (ook wel first reflection genoemd) de afstand van de geluidsbron tot de muur. Als je bijvoorbeeld in een kerk in het midden staat krijg je een heel andere galm dan wanneer je vlak bij de muur staat, terwijl het dezelfde roomsize is.

Harald
26 februari 2009, 21:51
Ach zo, dus met een room kan het ook, zo'n duidelijke echo in de reverb, als je er maar ver genoeg buiten gaat staan zeg maar. Oftewel, je staat verder van de muur af, dan de kamer groot is.

skanky
26 februari 2009, 22:16
precies, de room size heeft ook te maken met de tijd tussen de early reflections en de galmstaart. De predelay heeft te maken met de tijd tussen het orginele signaal en de early reflections.

bert k
26 februari 2009, 22:49
En omdat het een digitale simulatie is, kan je dingen doen die in het echt niet kunnen, zoals een kleine ruimte met een idioot lange predelay.

Sowieso is predelay bijna altijd erg fijn, want het oorspronkelijke signaal blijft er een stuk duidelijker door.