PDA

View Full Version : Visual Sound Shootout



M Kactus
26 februari 2009, 12:54
Zo, deze filmpjes kwam ik tegen tijdens het YouTuben, op zoek naar wat testen van een VS Route 808 en ik dacht dat jullie ze misschien ook wel wat zouden vinden.

Bij Visual Sound hebben ze een blinde A/B-test uitgevoerd om verschillende pedalen te vergelijken. Op zich is het wel interessant om de verschillen te horen, maar zijn de "winnaars" en "verliezers" niet zo bijster interessant. Als ik de enige ben die voor stemt, is het voor mij de winnaar, ook al zijn er 49 tegenstemmen.

Dit is de uitleg van het algemene opzet, (http://www.youtube.com/watch?v=RrufhPHi6m8&feature=channel_page) uiteengezet door ene Bob.

Maar wat ik persoonlijk veel interessanter en erg verrassend vond, zijn de twee Myth Busters.

Het eerste filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=MOBn75-WN30&feature=channel)gaat over het verschil tussen True Bypass en een redelijk neutrale buffer. Nu weet ik dat een buffer niet noodzakelijk slecht is, en dat met veel TB-pedaaltjes op een rij het bijna moét, maar het verschil is wel erg groot, bij gewoon enkele meters kabel.

Van het tweede filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=bpTv2jAree8&feature=channel) stond ik echter toch wel te kijken. Die had ik niet zien aankomen. Hij gaat over de verschillende opamps in een TS-circuit, en de kleine verschillen die dit met zich meebrengt. Ik kijk al uit naar de Tubescreamer meeting van binnenkort :)

marc_o
26 februari 2009, 13:13
Haha, heerlijk! Geen tot heeeel weinig verschil en alle "kenners" maar roepen over bepaalde chips en opamps en weetikhetallemaal...

Ibanez666
26 februari 2009, 13:23
Haha, heerlijk! Geen tot heeeel weinig verschil en alle "kenners" maar roepen over bepaalde chips en opamps en weetikhetallemaal...

Dat weet ik uit ervaring... wat een teleurstelling die pedaaltjes met chipvoetjes die ik gehad heb. Ze klonken allemaal evengoed met een rits aan verschillende chipjes

JeroenSchaaf
26 februari 2009, 13:30
leuk man! ik zit nu al die filmpjes te kijken! echt geinig!

marc_o
26 februari 2009, 13:42
Ja, doen ze leuk. Blijf toch zeggen dat de Visual Sound pedalen erg goed zijn hoor, zeker de overdrivekant van m'n Jeckyll and Hyde, maar dat komt zeer zeker ook door de bass-boost optie. Ik ga toch die Double Trouble maar eens testen.

JeroenSchaaf
26 februari 2009, 13:44
Ik heb een tijdje de Jeckl & Hyde gehad, en de H2o Maar vond ze wel wat lomp op me board! daarom heb ik weg gedaan. ( en omdat de switch op de oude J&H steeds kapot ging! )

Maar ze gebruiken volgens mij nu nieuwe switches! ben benieuwd wat je van die Double Trouble gaat vinden!

M Kactus
26 februari 2009, 13:45
Ja, doen ze leuk. Blijf toch zeggen dat de Visual Sound pedalen erg goed zijn hoor, zeker de overdrivekant van m'n Jeckyll and Hyde, maar dat komt zeer zeker ook door de bass-boost optie. Ik ga toch die Double Trouble maar eens testen.

Ja, daar moet ik je toch gelijk in geven. Ik ga hem toch ook maar eens aan de tand voelen. Vooral die Route 808 lijkt me wel wat, omdat ik toch geen nood heb aan een Hyde.

En de IC's: Ik heb er ook wel al eens verwisseld, maar ben altijd binnen dezelfde "familie" gebleven, zeg maar. Nu blijkt dat je niet eens binnen dezelfde toepassing moet blijven. Goed, niet álle dual opamps zullen werken, maar dit had ik toch ook niet bepaald verwacht.

Rick trodat
26 februari 2009, 13:45
Het wordt ook al duidelijk als je het pedaal van melekko delay beluisterd van proguitarshop. Hier is al een immens verschil tussen true bypass en buffer.

Een ding wordt hier al duidelijk; een buffer doet het altijd, en mag dan wel wat meters kabel goedmaken, het blijft een ander effect hebben, dan wanneer je je kabel direct in je amp stopt. Het voegt altijd tophoog toe, vind ik.

interessander
26 februari 2009, 13:49
Wat schattig, dat brave publiek...

Ik kwam toevallig laatst deze tegen en een search op comparinator leverder niet op dus: http://www.oldtonezone.com/distortionoverdrive-pedal-shootout/the-od-pedal-comparinator/
Zeer uitgebreide OD vergelijking waar je zelf pedalen tegenover elkaar kunt zetten!

M Kactus
26 februari 2009, 13:51
Het wordt ook al duidelijk als je het pedaal van melekko delay beluisterd van proguitarshop. Hier is al een immens verschil tussen true bypass en buffer.

Een ding wordt hier al duidelijk; een buffer doet het altijd, en mag dan wel wat meters kabel goedmaken, het blijft een ander effect hebben, dan wanneer je je kabel direct in je amp stopt. Het voegt altijd tophoog toe, vind ik.

Dat is het eerste wat opvalt, maar het is natuurlijk maar net wat je wilt hebben. Voegt het tophoog toe, of geeft het het signaal helemaal weer zoals het uit je gitaar vertrekt (met enkel een buffer tussen je gitaar en je amp) ?

EuroCinema
26 februari 2009, 13:53
Ik vond het zonder de buffer eerlijk gezegd beter klinken, zonder dat gemene tophoog :o

marc_o
26 februari 2009, 14:00
Ja, daar moet ik je toch gelijk in geven. Ik ga hem toch ook maar eens aan de tand voelen. Vooral die Route 808 lijkt me wel wat, omdat ik toch geen nood heb aan een Hyde.

En de IC's: Ik heb er ook wel al eens verwisseld, maar ben altijd binnen dezelfde "familie" gebleven, zeg maar. Nu blijkt dat je niet eens binnen dezelfde toepassing moet blijven. Goed, niet álle dual opamps zullen werken, maar dit had ik toch ook niet bepaald verwacht.


Nou, wanneer je de Hyde-kant leert af te stellen, en dat is niet echt heel makkelijk moet ik bekennen, kom je toch zeer goede sounds tegen. Ze combineren ook lekker voor een vloeiende leadsound. let wel, alles op 10 geeft niet zomaar een goed resultaat, dat wordt gewoon too much van alles, dus ook ruis en piepen..

Joey Handsome
26 februari 2009, 14:11
Even een paar van die filmpjes bekeken. Die met de overdrives was grappig. Mensen kunnen makkelijk teveel uitgeven aan die zooi. Vond de Centaur wel het mooist klinken, maar welke gek betaalt dat nou. D'r is zat wat dicht in de buurt komt.
Bij de compressors was het ook mooi. Toch de mxr's die het hem deden voor mij en blijkbaar ook voor het publiek.
Het chorus filmpje was een beetje jammer, gewoon een ruk chorus sound.
Van de distortions was de Box of Rock best cool.

Fuhgawz
26 februari 2009, 14:43
Ik heb net even het octavia filmpje gekeken. Echt belachelijk hoe weinig verschil het 'lijkt' op deze filmpjes. Wat zijn wij gitaristen toch een zeikerds. :P Wel echt een vet experiment hiero! Instant down to earth.

Joey Handsome
26 februari 2009, 15:21
Ja bij die octavia zooi was het ook echt heel erg. Vond daar trouwens wel de Visual Sound het mooist klinken. Was hiet niet altijd met het publiek eens, maar vaak wel.

marc_o
26 februari 2009, 15:35
Blijft natuurlijk wel een shootout die georganiseerd is door Visual Sound.....en de afstellingen zie je ook niet goed. Ik weet wat die 808 van hun kan, en heb 'm ook al vergeleken met een TS 808 van Ibanez die ik heb....heel ander pedaal, zeker met de bass-boost....heel bruikbaar en zit niet op de andere pedalen.
Ik heb ook veel gewerkt met een Klon en die gaat er toch echt wel overheen hoor, het ligt er maar net aan hoe je 'm gebruikt. Zo reageert de Klon weer uitstekend op andere pedalen en lijkt ie meer een onderdeel van de versterker te worden. De verschillen zijn vaak erg klein inderdaad en ja, wij zijn gitaristen....dat is gewoon een ander woord voor ellendige zeiksnor...

Spitfire
26 februari 2009, 15:48
Nou, wanneer je de Hyde-kant leert af te stellen, en dat is niet echt heel makkelijk moet ik bekennen, kom je toch zeer goede sounds tegen.

Dat merk ik ook inderdaad. De Hyde kant is best wel veelzijdig, maar het is vrij lastig om een echt goede sound te vinden. Ik heb een paar keer gehad dat ik hem 'at random' instelde en dat er echt een heerlijk geluid vanaf kwam, maar net zo vaak dat het volkomen kut was.

zoon van Piet
26 februari 2009, 16:05
Wat schattig, dat brave publiek...

eh.. ja, zo wil ik het dus graag hebben op de TS meeting. ik laat ook stoelen neerzetten...

alleen reken ik op hooguit een man of tien. zoveel als er hier zitten...?

M Kactus
26 februari 2009, 21:31
eh.. ja, zo wil ik het dus graag hebben op de TS meeting. ik laat ook stoelen neerzetten...

Misschien zie ik er dan toch maar vanaf om langs te komen ;)

Het enige probleem wat ik met de test/vergelijking heb, is de selectie van het publiek. Een van de gitaristen, die zegt dat hij zijn RossComp heeft laten vallen voor een Comp66, speelt ook enkele demofilmpjes in van Visual Sound. Dat vind ik al een beetje shady. Het volk dat wordt aangetrokken staat wrs wel positief tegenover Visual Sound. Voor de rest lijken vooral die MythBusters wel een aardig juiste test.

Ik ben ondertussen even langsgeweest bij een vriend met een Jeckyl&Hyde, en was niet bepaald overwhelmed door de Hyde kant. Ik heb andere pedalen die dat werk beter aankunnen. Maar die Jeckyl heeft me wel erg verbaasd. Die gaat er nog van komen!

Joey Handsome
26 februari 2009, 21:45
Sorry, maar ik vond die comp66 echt ver weg de minste comp die er tussen zat. Klonk echt ruk. Vond dat ook een beetje vreemd van die vent.

rocker_71
27 februari 2009, 10:30
Zeker leerzame video's! Dat het geheel is georganiseerd door Visual Sound is natuurlijk wel een beetje verdacht, maar goed.

Over de Jekyll/Hyde. Ik heb sinds kort de oude zilveren versie (met de zwakke schakelaar, hopleijk houdt die het nog lang uit) en vind hem goed klinken. Vooral de Jekyll side is een lekkere tube screamer. De Hyde kant is echt een distortion, maar gaat wel een beetje richting een fuzz. Zo veel zelfs, dat ik voor optredens in kleine kroegjes ed. niet meer apart mijn fuzzpedaal gebruik, maar de Hyde kant gebruik. Scheelt weer wat plek op de grond en die is sdoms beperkt. :)

Rinze
27 februari 2009, 10:53
Leuke video's maar ik zit me wel een beetje af te vragen hoe je de boel dan "eerlijk afstelt". Met een pedaal dat je al goed kent heb je zo de sweetspots te pakken, met een nieuw pedaal moet je erg zoeken. Zoek je dan benaderingen van het geluid uit het eigen pedaal? Terwijl de sterke punten van de concurrent misschien ergens anders liggen?

Bij de distortiontest hoor ik bijvoorbeeld dat de meeste pedalen wat dun klinken. Ook de Boss, ik heb zelf zo'n ding jaren gebruikt (zonder mod) en weet dat de afstelling van de drie knopjes heel nauw steekt en de boel ook erg interaktief reageert. Kan me voorstellen dat met de toonregelaar iets meer dicht en de drive iets mee open je een stuk vetter geluid krijgt. Wat net wegneemt dat die Box of Rock wel errug lekker klinkt.

Ik krijg zelf uit mijn J&H trouwens geen fatsoenlijk tubescreamergeluid, vind het iets wolligs hebben, alsof er een dekentje over hangt. Bij een meeting gemerkt dat het exemplaar van Mr. Bluesbreaker dat voor mij ook heeft. Mijn Jacques Tubeblower klinkt voor mij veel beter en heeft een hoog- en laagregelaar.

rijco.nl
28 februari 2009, 14:19
wat een MUGGENZIFTER zeg, krijg er z'n Bill Gates gevoel van

Joey Handsome
1 maart 2009, 13:05
Huh, wat bedoel je nou precies?