PDA

View Full Version : 2 problemen met Fender Strat



MichaelSS
26 februari 2009, 11:37
Dag mensen :ok:

Bij deze even een vraag over mijn Fender Strat uit 1994. Hij heeft al een tijdje, eigenlijk vanaf het begin, het probleem dat wanneer je de tremolo aanraakt en deze een beetje gebruikt, de gitaar daarna direct vals is. Ik heb de gitaar nu een jaar of 3/4 en hij komt uit de USA.

Is dit nou normaal bij Fender?? Ik heb hem ongeveer een jaartje geleden laten afstellen. De snaren staan ook vrij hoog. Ik denk dat er wel bijna een halve centimeter ruimte tussen de snaren en de hals zit.

Mijn 2e probleem is dat wanneer ik de Fender gebruik op redelijk hoog volume de versterker ongeloofelijk begint te piepen. Is dit een kwestie van brakke kabels? Ik heb niet de duurste kabels maar voordat ik duurdere kabels aanschaf zou ik wel eerst willen weten of dat de oorzaak is.

Bedankt alvast :)

Hendriks
26 februari 2009, 11:53
Een halve centimeter is veel , mijn lage E ligt ongeveer 1,5 mm boven de 12 'de fret. Kwestie van afstellen.
Voor het ontstemmen adviseer ik een topkam van Graftech (of Tusq) ,mijn strat ontstemt nauwelijks meer , ook beter stemmechanieken helpen daarbij.
Het piepen? Te dicht bij de speaker , te veel gain ? Lijkt mij niets met kabels van doen te hebben,

Dweezman
26 februari 2009, 11:57
beide zaken zijn absoluut niet normaal.

fransoos
26 februari 2009, 12:06
Je kunt ook even de veren van je tremelo laten nakijken.
Deze kunnen namelijk wat slap worden.
Bij mijn strat plus heb ik nieuwe veren laten zetten en de hipshot eruit laten halen.
(zit er alleen bij een plus in en waarschijnlijk niet bij jouw gitaar )
Ontstemmen was bij mij opgelost.

ijzerbroot1
26 februari 2009, 12:19
Als je je trem zwevend hebt staan, kan het idd zo zijn dat na tremeologebruik de boel wat valsig is. Het is nl geen floyd rose die na gezwengel weer op stemming staat. Een betere topkam kan inderdaad een flinke stap in de goede richting zijn. Verder is het misschien beter (maar dat is wat je zelf wilt) om de tremolo nagenoeg plat op de kast af te stellen zodat je eigenlijk alleen nog maar naar beneden kunt. Dat heb ik bij mijn Fender Strat ook gedaan en als na trem gebruik de boel weer vals is, is een klein rukje omhoog voldoende om de boel weer op stemming te krijgen.

Een actie van een halve cm is echt wel aan de hoge kant hoor. Ik zou eens naar een goede gitaarzaak stappen om hem eens goed af te laten stellen etc.

MichaelSS
26 februari 2009, 12:28
Ok, bedankt voor de reacties.

Mijn Gibson heeft inderdaad ook ongeveer 1.5mm ertussen.

De brug ligt al plat op de body, om het zo maar even te zeggen. Andere topkam lijkt mij inderdaad wel een keer verstandig.

De standaard Fender tuners moeten toch prima zijn?? Fender gaat toch geen flut-tuners op een dure gitaar zetten lijkt mij. Het is een Anniversary versie (40th) dus wellicht zitten hier al beteren op.

Laatste vraag; hebben jullie enig idee/ervaring wat het "refretten" van een strat kost?

Henri H
26 februari 2009, 13:28
Mijn '95 USA Strat ontstemd ook zo snel.
Ik heb hem pas geleden goed af laten stellen; de actie is wel OK volgens mij.
De moderne brug ligt plat op de body.
Degene die hem heeft afgesteld heeft wat grafiet poeder in de topkam gedaan in de hoop dat dat zou helpen maar beter is dus een complete grafieten topkam?
Mijn Music Man Axis heeft ook geen grafieten topkam en een Music Man Tremelo (dus geen Floyd Rose) maar ontstemd nauwelijks.
Zouden nieuwe veren kunnen helpen?
Er zouden minimaal 3 veren in moeten zitten toch?

edit: sorry, geen idee wat refretten kost.

Orpheo
26 februari 2009, 13:28
Ok, bedankt voor de reacties.

Mijn Gibson heeft inderdaad ook ongeveer 1.5mm ertussen.

De brug ligt al plat op de body, om het zo maar even te zeggen. Andere topkam lijkt mij inderdaad wel een keer verstandig.

De standaard Fender tuners moeten toch prima zijn?? Fender gaat toch geen flut-tuners op een dure gitaar zetten lijkt mij. Het is een Anniversary versie (40th) dus wellicht zitten hier al beteren op.

Laatste vraag; hebben jullie enig idee/ervaring wat het "refretten" van een strat kost?
wel eens die crappy kluson tuners gezien op de 5000 euro dure gibson les paul 1959 reissue...?

Hendriks
26 februari 2009, 13:32
Op iedere gitaar moet ook gewoon een goede nut , mijn advies :direct bij aankoop een bone nut of een tusq, wat scheelt dat een ergenis.

Muzieknono
26 februari 2009, 13:40
Herfretten bij mijn gitaarzaak kost 150 euro.
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Stratman70
27 februari 2009, 14:24
Als je je trem zwevend hebt staan, kan het idd zo zijn dat na tremeologebruik de boel wat valsig is.
Een strat-tremolo kun je toch echt beter zwevend afstellen dan plat op de body, i.v.m. ontstemmen.

Henri H
27 februari 2009, 15:26
Op iedere gitaar moet ook gewoon een goede nut , mijn advies :direct bij aankoop een bone nut of een tusq, wat scheelt dat een ergenis.Wat zijn dat? Een nut en een tusq? :noob:

humbucker
27 februari 2009, 15:44
een nut is een (top)kam.. Tusq is volgens mij een merk :)

Henri H
27 februari 2009, 15:50
Een strat-tremolo kun je toch echt beter zwevend afstellen dan plat op de body, i.v.m. ontstemmen.Dit betwijfel ik dan weer.
Maar als je uitlegt waarom dat beter is dan zou ik het kunnen geloven. ;)


een nut is een (top)kam.. Tusq is volgens mij een merk :)Ah, ok. Bedankt.

olaftheholy
27 februari 2009, 15:53
tusq = tusk = slagtand ???

rocker_71
27 februari 2009, 15:58
tusq = tusk = slagtand ???

ja zoiets. ;)

Is van de firma Graphtech, zie de website:
http://www.graphtech.com/products.html?CategoryID=1

( Ik heb deze ook op mijn Highway 1)

The Mess
27 februari 2009, 16:21
Dat gepiep kan komen door microfonische elementen. Dat had ik ook op mijn Squier Stratje (wel iets goedkoper ;).)
Als dat de oorzaak is zou je waxpotten of nieuwe elementen kunnen overwegen. Bij mij was het humbuckertje erin: klaar :cheerup:

Di Stefano
27 februari 2009, 16:23
Ik zet LSR roller nuts in mijn strats. Het is wel al een extremere ingreep aangezien je nooit meer terug kan naar een gewone nut.

JP074
27 februari 2009, 19:37
Dag,

ik had met mijn USA HSH Stratocaster ook ernstige ontstemmingsproblemen, zelfs met Graphtech topkam,maar na het vervangen van de stemmechanieken ( ipv de Sperzel lockings de originele Fender-Schallers erin) is het probleem vrijwel verdwenen.

Ik ben het wel eens met de stelling dat de brug niet volledig plat op de body moet rusten, want mocht er wat ontstemd raken, dan is zoals gezegd een korte omhoogbeweging van de tremolo voldoende om die ontstemming weer op te heffen.

het probleem is dus wel op te lossen.

Gr.

MichaelSS
27 februari 2009, 20:23
Nou, dan ga ik vanavond eerst de brug eens iets omhoog zetten. Wellicht werkt dat al meteen! Ben benieuwd.

jerome
27 februari 2009, 20:42
Ik heb zelf de fijne eigenschap om iedere Strat zonder locking trem binnen no time onstemt te krijgen.
Op zich ook knap natuurlijk...
Ik hou er van om extreem te benden en daar kan kunnen blijkbaar maar weinig planken tegen.
Ik was dat onstemmen zo zat dat ik op een gegegeven moment ben overgestapt naar locking trems en sindsdien wil ik nooit meer anders
Tis even een uitgave maar je bent gelijk van al het onstemgezeik af...

Pepe
27 februari 2009, 21:06
Dag mensen :ok:

Bij deze even een vraag over mijn Fender Strat uit 1994. Hij heeft al een tijdje, eigenlijk vanaf het begin, het probleem dat wanneer je de tremolo aanraakt en deze een beetje gebruikt, de gitaar daarna direct vals is. Ik heb de gitaar nu een jaar of 3/4 en hij komt uit de USA.

Is dit nou normaal bij Fender?? Ik heb hem ongeveer een jaartje geleden laten afstellen. De snaren staan ook vrij hoog. Ik denk dat er wel bijna een halve centimeter ruimte tussen de snaren en de hals zit.

Mijn 2e probleem is dat wanneer ik de Fender gebruik op redelijk hoog volume de versterker ongeloofelijk begint te piepen. Is dit een kwestie van brakke kabels? Ik heb niet de duurste kabels maar voordat ik duurdere kabels aanschaf zou ik wel eerst willen weten of dat de oorzaak is.

Bedankt alvast :)

Het toverwoord is afstellen. Er zijn 7 punten op een strat die afgesteld moeten worden voor een optimaal speelcomfort en tone. Uit de fabriek wordt een basisafstelling gemaakt maar Ome Leo heeft het zo bedacht dat dat den consument het zelf kan mocht dat nodig zijn, hoeft de gitaar niet terug naar de fabriek.

Alle punten reageren op elkaar dus enig goed advies van afstand is onmogelijk. Ga eens wat lezen over het een en ander, beetje kennis over je instrument betaald zich gelijk terug.

pasqual
28 februari 2009, 00:47
ik wil wel ff een poging wagen om je van advies te voorzien zonder dat je andere materialen hoeft aan te schaffen. ik heb zelf momenteel ( kan met de dag veranderen:) ) 4 strats staan en geen van allen ontstemt, of nauwelijks en er zit ook een squier bij en een japans kopietje.

1: de topkam: ongeacht of ie van plastic is of graftech, maak de slots ruimer! de snaar ondervind simpelweg weerstand en blijft hangen na tremelo gebruik. koop schuurpapier van 400 grid of 600 en maak de slots wat ruimer aan de zijkanten en niet in de diepte. dit doe je door de snaar er ff uit te wippen en beetje bij beetje het schuurpapier dubbelgevouwen door de slots te halen net zo lang tot de snaar weer terug komt op de juiste positie. dus: beetje schuren-snaar terug in slot en tremelo proberen en stemming controleren etc.....niet overdrijven. de snaren die wel goed op stemming blijven niets aan doen. eventueel wat grafiet in de slots doen.

2: de manier van snaren opleggen: lees dit topic maar ff door, dit werkt dus echt en er wordt ook duidelijk uitgelegd hoe en waarom:http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

3: de tremelo: ook de 6 schroeven waarmee de trem is verankerd hebben invloed op de weerstand. het beste haal je ff de spanning van de snaren af en de veren los aan de achterkant. je draait alle schroeven een aantal slagen los zodat de trem los zit. de 2 buitenste schroeven draai je weer terug naar binnen net zover dat de brug net niet begint te kantelen.
de 4 binnenste schroeven draai je bijna net zover maar net iets hoger als de 2 buitenste zodat de trem straks alleen maar op de buitenste scharniert. maak je geen zorgen, de brug zal niet uitbreken....
je kan eventueel de schroeven invetten op de scharnierpunten met een minimale hoeveelheid vaseline. ik heb al mijn tremelo's zwevend afgesteld en heb niet of nauwelijks last van ontstemmen.

4: de stringtrees: ook hier weer het verhaaltje weerstand. de vintage stile mc donalds gevormde trees willen wel eens voor weerstand zorgen. je zou ze kunnen smeren. dit zal een beetje helpen. beter is om ze te vervangen voor graftech stringtrees of diego ( style ) rollertrees. deze zijn stukken beter als de "gewone". i.t.t. wat ik in het begin zei, zal je dit toch een paar centen kosten maar zijn die paar euro dubbel en dwars waard.

5: de tuners: het allerlaatste wat ik zou vervangen is de tuners. in het algemeen zijn deze echt wel goed en zeker die van fender of gotoh. ik heb op mijn squier mij van die vintage style tuners zitten die meestal als eerste worden vervangen omdat men denkt dat deze crappy zijn. niets is minder waar. ook deze gitaar onstemt niet of nauwelijks.

als er verder nog aanvullende tips zijn dan horen we het wel.
dus: ren nou niet meteen naar de muziekhandel maar probeer deze punten maar eens eerst. let wel op met het schuren van je topkam: doe het rustig aan en doe tussentijds veel controleren! en bedenk dat het gaat om de slots ruimer te maken en niet dieper, dit is namelijk weer een ander hoofdstuk.
SUCCES!

groeten Pasqual.

Henri H
28 februari 2009, 16:35
Nog even over de zwevende brug:
Ik heb in het verleden wel 's op een gitaar met zwevende brug gespeeld (kweenie meer wat voor gitaar dat was) maar ik had met palm mutes ook last met het naar beneden drukken van de brug dus ook dan heb je geen zuivere toon.
Waarschijnlijk is dat een kwestie van techniek en/of rekening houden met dit feit maar ik vond het niet fijn.

De adviezen van Pasqual, Pepe en anderen zijn wat mij betreft zeer welkom.

Pepe
28 februari 2009, 17:21
Ieder kok heeft zijn eigen recept dus suit yourself. Ik doe het zo.

1. Het begint met het afstellen van de neck, die moet recht zijn en wanneer er spanning op komt maakt hij een licht bow, paar mim. in het midden. Dat afstellen doe je afhankelijk van de dikte van de snaren, de spanning en bow die daaruit voortkomen.
2. De zadeltjes stel je in lengterichting af met een stemapparaat en in hoogte voor de action. Als de zadeltjes te hoog moeten stel je de neckangle af in de neckpocket. Als ze te laag moeten ben je screwed.
3. de zweving van de trem stel je af met een x aantal veren en finetuned dat met de schroeven van de claw. Mijn afstelling is de "Eric Johnson" manier; veel ruimte aan de baskant, weinig aan de treble zodat een akkoord harmonisch verlaagd of verhoogd.
4. De topkam mag niet te nauw zijn en niet te wijd en braamvrij. Als de slots te hoog zijn een beetje invijlen -daar heb ik speciale vijlen voor- en wanneer te laag dan met een druppeltje componenten lijm ophogen en op de juiste hoogte terugvijlen.
5. Als alles gedaan is en je nog last hebt van ratelen of fretbuzz dan alle frets levelen, crownen en sanden.
6. Pickups als laatste. Calibreren om het verschil van de uitzwaaiende snaren te compenseren.

In principe kan je dat allemaal zelf. Een afstelbeurt bij een winkel komt meestal niet verder dan wat gedraai aan de zadeltjes.

pasqual
28 februari 2009, 21:16
Nog even over de zwevende brug:
Ik heb in het verleden wel 's op een gitaar met zwevende brug gespeeld (kweenie meer wat voor gitaar dat was) maar ik had met palm mutes ook last met het naar beneden drukken van de brug dus ook dan heb je geen zuivere toon.
Waarschijnlijk is dat een kwestie van techniek en/of rekening houden met dit feit maar ik vond het niet fijn.

De adviezen van Pasqual, Pepe en anderen zijn wat mij betreft zeer welkom.

een zwevende brug is een kwestie van wennen en/of aanpassen. je hoeft uiteraard niet hard op je brug te duwen om te muten. ik weet niet beter omdat ik al heel lang met floyd rose gitaren heb gespeeld. als je je brug plat op de body hebt betekent dit ook dat je veren redelijk strak staan en daarom je brug erg zwaar aanvoelt als je wil diven, etc....
ik heb 'm liever zwevend. je hoeft 'm maar een beetje te laten kantelen om 'm zwevend te krijgen. ik heb ze maar een mm of 2 van de body afstaan.

gewoon proberen of het je bevalt en zo niet, weer terug stellen. trouwens, als je 010-046 gebruikt heb je aan 3 veren genoeg. ik wil je wel helpen met afstellen.

groeten Pasqual.