PDA

View Full Version : IC vraagje



René`
25 februari 2009, 22:26
Hallo,

Als ik een layout van een bestaand pedaal project in een printplaat krijg en de onderdelen koop (waaronder IC's).
Heb ik dan ook speciale houders voor deze IC's nodig? Ik heb namelijk wel eens IC's bevestigd op een printplaat, maar daar zaten een soort docking stations op waar ik de IC zo in kon klikken terwijl de rest van de componenten er aan vast gesoldeerd moest worden.

Alvast bedankt.

cluseau
25 februari 2009, 23:00
Hallo,

Als ik een layout van een bestaand pedaal project in een printplaat krijg en de onderdelen koop (waaronder IC's).
Heb ik dan ook speciale houders voor deze IC's nodig? Ik heb namelijk wel eens IC's bevestigd op een printplaat, maar daar zaten een soort docking stations op waar ik de IC zo in kon klikken terwijl de rest van de componenten er aan vast gesoldeerd moest worden.

Alvast bedankt.


Een IC voetje is geen moeten. Het is alleen makkelijk als je voor service doeleinden een voetje gebruikt. Menig beginnend soldeerder heeft zijn print verk.... omdat zij een IC eruit moeten halen. Bij gebruik van een voetje kun je het IC vervangen zonder een pook aan te raken.

Frans

Frits van Mourik
25 februari 2009, 23:01
Die dingetjes gaan door 't leven als "IC-voetjes" en zijn bij iedere elektronicaboer te koop.
De betere hebben "gedraaide (op een draaibank vervaardigde)" kontakten

JER00N
26 februari 2009, 01:40
Het is niet verplicht maar inderdaad erg handig als je een IC om wat voor reden dan ook (defect, ander type...) moet vervangen. bovendien voorkom je er mee dat je je IC's te heet stookt tijdens het solderen (want je soldeert ze eigenlijk gewoon niet). Ik doe het eigenlijk altijd wel, tenzij ik 100% zeker ben dat het werkt. Die voetjes kosten toch minder dan 10 cent.

René`
26 februari 2009, 16:35
Okee, hartstikke bedankt.
En maakt het (als de IC er in past) dan nog uit wat voor voetje je koopt?

cluseau
26 februari 2009, 16:53
Okee, hartstikke bedankt.
En maakt het (als de IC er in past) dan nog uit wat voor voetje je koopt?

Een met evenveel pennetjes als het IC zelf. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/donkey.gif



Maar ff zonder gekheid, Frits van Mourik zei het al "er is kwaliteitsverschil". Die met gedraaide pennen zijn wel wat duurder maar ook duurzamer. Tis trouwens dubbeltjes werk hoor. Verder maakt het niets uit.

Frans

René`
26 februari 2009, 16:59
OK bedankt, ik ben erg geholpen!

master99
26 februari 2009, 18:13
je kan best een voetje gebruiken met meer pinnetjes. 't Is alleen niet zo handig. ;)