PDA

View Full Version : erase guitarpart from mp3 or wav



capelleveen
25 februari 2009, 21:37
Collega muzikanten,

Is het mogelijk dmv een software programma een gitaarpart te verwijderen?
Nu hoor ik jullie denken neem een backingtrack of GP powertaps etc... Maar dat bedoel ik niet. Ik heb veel interesse in een speciale muziek style waarin geen of nauwelijk backingtracks zijn. Vandaar mijn vraag... ik hoor het graag wie mij kan helpen.

tidalwave_sideburns
26 februari 2009, 08:12
Tja.... je kan het principe van die vocal removal proberen Dus men neme stereokanalen van een nummer, voor een kant vermenigvuldig je de trillingen met -1 (invert),oftewel vertikaal spiegelen vanaf de 0, en dit samenvoegen met het andere kanaal. De frequencies die op beide kanalen even hard klinken (precies in het midden gepand staan) worden hierdoor met elkaar opgeheven.)
Dit gaat meestal wel goed bij vocals. Als die eenmaal weg zijn, kan je met andere afzonderlijke kanalen proberen wat andere dingen eruit te filteren.
Maar goed, er valt niet te garanderen dat dit (altijd) gaat lukken.
Ik had zelf een keer met wat opnames van the Doors zitten kloten, omdat die heel nadrukkelijk een instrument helemaal naar links, of helemaal naar rechts hebben gepand.

Succes ermee

Puerco
26 februari 2009, 09:19
Bij Vox hebben ze hier nu een speciaal apparaatje voor, de JamVox (http://www.voxamps.com/jamvox/). Een soort moddeling ampje met speciale functie om gitaarparts uit mp3'tjes te verwijderen zodat je mee kunt jammen, indien gewenst nog vertraagd ook. Je hebt er wel een computer bij nodig als ik het goed begrepen heb.


Deze (reclame) tekst komt van de Vox site zelf:


Your heroes. Your guitar. Plug in to your favorite band! Announcing JamVOX, an integrated monitor and software system that extracts the guitar from any MP3 and plugs you into the mix of their favorite bands.
JamVOX gives guitarists instant access to dozens of legendary amps and effects all in one easy to use “drag and drop” software interface. Revolutionary Guitar XTracktion (GXT) technology lets you remove the guitar part of your favorite song with the push of a button. Best of all, you can then take the lead yourself with instant rock star tone! Alternatively, you can extract or isolate the guitar part, slow down the tempo, and practice any style of music without changing the pitch.

Demoi-crazy
26 februari 2009, 09:56
De tascam GT-R1....

Héél leuk toestelletje (wel wat aan de dure kant +- 300 euro bij KEYMUSIC) Je kan er MP3-tjes op kwijt waar je dan de pitch kan veranderen en ook de gitaar of baslijn kan wegfilteren en lekker meejammen.

In het toestel zitten ook ingebouwde digitale versterkers en effecten zo kan je ook effecten op je gitaar steken. De gitaar plug je namelijk rechtstreeks op de R1. Er zit ook een digitale recorder op en die is van goeie kwaliteit voor opnames enzo....

Wil je enkel de MP3 functie zonder digitale recorder dan kost het al heel wat minder.....

Ik ben er ieder geval héél tevreden over!

Bluze
26 februari 2009, 12:18
Collega muzikanten,

Is het mogelijk dmv een software programma een gitaarpart te verwijderen?
Nu hoor ik jullie denken neem een backingtrack of GP powertaps etc... Maar dat bedoel ik niet. Ik heb veel interesse in een speciale muziek style waarin geen of nauwelijk backingtracks zijn. Vandaar mijn vraag... ik hoor het graag wie mij kan helpen.

Dit kan met de karaokefunctie van Roni Music's Amazing Slow Downer. Dit werkt wel het beste bij echte "gitaarmuziek", dus waar de gitaar centraal gepand is. Deze software is tegen betaling verkrijgbaar via http://www.ronimusic.com/ of gratis via de bekende weg.

hole
9 maart 2009, 13:14
Hey Jos,

voor blues zijn wél veel backintracks te vinden hoor ;)