PDA

View Full Version : Piezo element-mankement



Jailbird
25 februari 2009, 19:55
Ik weet niet of dit hiet thuis hoort maar geloof van wel, zo niet; excuses daar voor.

Ik heb onlangs al een topic gestart over de restauratie van mijn akoustische epiphone, maar ik denk dat dit onderwerp een eigen topic nodig heeft.

Heb eergisteren een piezo elementje +preamp gekocht bij de muziekwinkel en heb deze vandaag aangesloten op mijn gitaar. Het elementje is een lange "strip" die onder de brug zit. In principe doet hij het: het geluid word versterkt. Maar dit is het vreemde:
Het geluid van de lage én de hoge E-snaar word sterker versterkt dan de andere snaren. Als ik nu speel klinkt dat dus nergens naar...

Wie weet hoe dit komt? en hoe ik dit verhelp?

Mijn brugzadel zit in een ijzeren staafje (houdertje) , weet niet hoe je dit noemt.

Hoe ik hem heb bevestigt:
http://img21.imageshack.us/img21/681/figure7.jpg

JacquesLeDick
25 februari 2009, 19:58
Piezo = contact element
Hey dat komt omdat de kam meer drukt op die plaats, je moet en/of de kam en hout waar de kam in ligt mooi gelijk shuren. Zodat de druk naar onder mooi verdeeld is.
Dat zou moetten helpen

Hedge
25 februari 2009, 23:03
Je hebt het over een ijzeren houdertje. Is dat om de brug in hoogte te kunnen verstellen (te herkennen aan twee stel schroeven op het uiteinde). Ik zit net na de foto in je andere topic te kijken, maar ik kan het helaas niet goed zien. Detail foto van de brug zou meer duidelijk maken.

Mocht dit zo zijn, gaat het niet werken vanwege de reden die JacquesLeDick noemt. Er is geen goed contact.

aaronstonebeat
25 februari 2009, 23:34
Ik heb laatst een Eko onderhanden gehad; de bedoeling was oa om er ook zo'n element in te zetten. Als ik dit zo lees, gaat het om vergelijkbare systemen. De Eko heeft een in hoogte verstelbaar metalen gootje waarin de kam ligt. Dat leek me op zich geen probleem; maar de bodem van het gootje bleek niet vlak maar bol te zijn en dus zou een piezo-element alleen maar in het midden (in de lange richting) contact maken, misschien zelfs wel weg kunnen kantelen.

Ik weet niet of het bij jou exact hetzelfde zit, maar ik zou er even naar kijken. Als de bodem vlak is, is het probleem oplosbaar, zoals hierboven al gesteld.

Jailbird
26 februari 2009, 10:17
Ja het gaat over zo'n ijzeren gootje waar de kan in zit.
Dus de bodem vanndit gootje is niet vlak? Dan moet hij hol? staan want
hij versterk alleen de buitenste saren (hoge e, lage e)
ik weet bijna zeker dat de kam vlak is
Is het misschien op te lossen door het elementje vast te lijmen aan de bodem van het staafje? zodat hij overal goed contact maakt?
Of tast je hiermee het element aan...
Hoe heb jij dit toen ogelost aaron?

Hedge
26 februari 2009, 10:41
Op gevoel zeg ik dat lijmen geen goede oplossing is. het blijft dan zo dat de druk op de uiteinden van de brug het hoogst blijft en je het probleem niet op lost.

Als ik het zo hoor, is de brug niet verstelbaar en ligt hij alleen in een stalen gootje. Ik zou zeggen onderkant van het staal en de sponning vlakken. Wel blijft dan jammer dat de piezo veel smaller is dan het ijzeren gootje.

aaronstonebeat
26 februari 2009, 11:20
@ Jailbird:
De bolling bij die Eko zat loodrecht op hoe ik denk dat jij het begrepen hebt. Ik heb het opgelost door een ander type element in te bouwen. Vlakken van die bodem was voor mij niet mogelijk. Opvullen heb ik overwogen; maar waarmee dan?

Lijmen zou ik ook niet doen. Al is het maar omdat het element dan niet meer met goed fatsoen verwijderd kan worden.

gengar
26 februari 2009, 13:34
laatst aan soortgelijke gitaar gewerkt, deze had dit probleem niet maar ik weet dus wel waar we het over hebben. Ik kan me bijna niet voorstellen dat de fout in het 'metalen gootje' zit en ik meen me zelfs te herinneren dat dit uitgefreest was en niet gegoten of zo en waarschijnlijk wel recht zal zijn. Als het niet recht is dan is dit denk ik moeilijk te corrigeren. ik zou de oplossing van het drukprobleem in de brug dan wel in de piezo strip zoeken.
Afgezien van het feit dat ik het best wel een leuk systeem vindt, deze versteloptie met 2 boutjes, denk ik dat het zadel na het inleggen van het piezo element niet meer diep genoeg in de brug ligt. Als dit correct is, ik kan het fout hebben want ik spreek alleen maar uit herinnering nu, dan zou ik ervoor kiezen om dit deel uit brug weg te laten en de brug aan te passen.

snaarplukker
26 februari 2009, 17:14
Het kammetje in 6 stukjes zagen lost het probleem ook op. Elke snaar dus zijn eigen kam.

Cees

Jailbird
26 februari 2009, 17:16
Bedankt voor alle reacties, het probleem is verholpen :d
Wat ik heb gedaan:
De bodem van het gootje voorzien van een laagje secondelijm, vervolgens heb ik op de plaats waar de hoge en lage e-snaar over heen gaan , het laagje daar er af gehaald. Zo zou de bodem meer vlak zijn. Dit was eigenlijk een probeersel want ik dacht dat dit nooit zou werken.
Uiteindelijk bleek het dus toch te werken.. Ik weet niet of het ook echt door de secondenlijm komt maar wat maakt het uit, hij doet het.
Alleen de lage e snaar wijkt nog steeds een beetje af van de rest (qua versterking) ik denk dat ik op die plek nog wat extra lijm moet doen zodat het contactoppervlak (iets) kleiner wordt.

Gengar ik denk dat jouw oplossing ook zou hebben gewerkt.

Nogmaals bedankt voor de reacties.


Rock on

JacquesLeDick
28 februari 2009, 16:27
Het kammetje in 6 stukjes zagen lost het probleem ook op. Elke snaar dus zijn eigen kam.

Cees

Dat zou ik niet doen ...