PDA

View Full Version : Mijn nieuwe vintage DEAN USA explorer



gerrekat
17 maart 2003, 14:32
Hmmmm, wat ik nu tegenkwam bij Dijkman in Amsterdam!

de eerste VINTAGE DEAN USA uit 1980 die ik ooit tegen ben gekomen in Nederland.
Nu is DEAN niet echt bekend hier, misschien alleen de goedkope Koreaantjes.
Maar begin jaren 80 verkochten ze in de USA op een gegeven moment meer gitaren dan GIBSON, omdat ze simpelweg van betere kwaliteit waren, en dat geld vandaag nog steeds.

Mijn GIBSON V hangt useless aan de muur (en is te koop) en mijn Explorer is allang verkocht, evenals mijn SG, en 6 USA DEANS bevolken mijn muur!

hier zijn pics:

http://www.deanguitars.com/psupload/pics/XX80Zfront.JPG

http://www.deanguitars.com/psupload/pics/XX80Zwall.JPG

http://www.deanguitars.com/psupload/pics/XX80Zback.JPG

helaas zat er een kleine lakbeschadiging aan de hals, niets ernstigs gelukkig, deze gitaren zijn enorm ZELDZAAM in NL ben er erg blij mee.

Er zat een originele BILL LAWRENCE L 500 in de brug, naar mijn mening de beste high output humbucker die ooit is gemaakt, zoooo vet strak en helder!
In de halspositie zat nog de originele DiMarzio superdistortion custom wound.

In mijn GIBSON V zit een EMG 81 maar de bill lawrence laat de emg alle hoeken van de kamer zien.

Hij moet nog wel effe afgesteld worden, want hij stond vreselijk slecht afgesteld!

blimb
17 maart 2003, 14:49
ja erg leuk .. maar 1 keer is toch wel genoeg????

Negative K3 fan
17 maart 2003, 14:49
ik vind die dean headstocks zonde van die mooie gitaren. Ik vraag ik me af of iemand ooit wel eens op eht idede is gekomen om explorers ondedrsteboven te spelen...

Verder een leuke gitaar, hij scheurt zeker wel leuk met die bill lawrence.

Harry
17 maart 2003, 14:57
Op 2003-03-17 14:49, schreef blimb:
ja erg leuk .. maar 1 keer is toch wel genoeg????


zo enthousiast is ie nu! (denk ik?)

gerrekat
17 maart 2003, 15:01
ja sorry de site laadt heel slecht hier op mijn werk daardoor heb ik hem pr ongeluk 3 keer gepost, zal proberen ze te verwijderen, anders moet ik wachten tot ik thuis ben daar doet gitaarnet het wel goed.

Oh en wat betreft de headstocks, die vind ik nu juist erg gaaf, maar moest er in het begtin ook aan wennen dat zal ik toegeven.

Nu vind ik de GIBSON headstocks niet meer mooi.

Er zitten ook nogt gradaties in de grotte van de headstock van 1977 her eerste productiejaar tot 1979 waren ze mega groot, in mijn mening te groot, maar collectos betalen zich er blauw voor.

Van 1979 tot 1981 generatie 2 headstocks (heeft deze explorer ook) die waren kleiner en vind ik de mooiste in vergeljking met de gitaar.

van 1982-1984 en 2002-nu generatie 3 headstocks, nog kleiner ook mooi, maar de mark II is mooier!

telecastermaster
17 maart 2003, 15:21
http://www.deanguitars.com/psupload/pics/XX80Zwall.JPG

Mmmmm....

Het zijn vast hele goeie gitaren en jij zult vast hele grote verschillen zien, maar het nut van 2 dezelfde gitaren ontgaat me, laat staan 6 dezelfde.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: telecastermaster op 2003-03-17 15:21 ]</font>

gerrekat
17 maart 2003, 15:33
Nou er zit wel degelijk verschil in, ik heb 3 Z's (explorers) en 3 ML's dat is weer een heel ander model kruising tussen een V en een explorer!

de blueburst Z heeft een seymour duncan invader in de brug (links)
de Timecapsule Z (rechts) is nieuw gejkocht en een 2002 model, door DEAN zelinsky zelf gesigneerd en nr. 32 in een limited handgebouwde serie van 50, en heeft een BILL LAWRENCE L 500 XL in de brug en klinkt dus weer anders.

De middelste is mijn nieuwste heeft een vinatge L 500 L in de brug en scheurt als een gek heeft een C profile neck en dat is bijzonder daar de meeste DEANS V profile necks hebben.

geen enkele DEAN klinkt hetzelfde ze worden in feite allemaal custom gebouwd, er kan gekozen worden uit verschillende opties, tuners ed.

Tegenwoordig maakt dean ook standaard produktie USA modellen, maar vroeger werden ze allemaal op bestelling gebouwd!

Wouter J
17 maart 2003, 15:41
Ik gaf je daar al een maand of zo geleden al de tip voor, Ik mailde je er over dat ze een vintage Dean Z hadden.

Je was wat sceptisch maar ik zie dat je toch bent gaan kijken. Ik heb dus toch gelijk gehad, in ieder geval graag gedaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter J op 2003-03-17 15:45 ]</font>

gerrekat
17 maart 2003, 16:27
Dat was het jij mailde me, ik vroeg me laatst af hoe ik ook alweer op het idee kwam dat ze er zouden kunnen hebben!

Da's waar ook, ik kon het nergens vinden in de zoekmachine ook op de homepage van Dijkman stond er niets over, jij was het, Thanx man, het si er idd een!

Ben er erg blij mee, heb nog een redelijk goede prijs kunnen bedingen ook!

7th heaven
17 maart 2003, 16:28
leuke verzamelng zit erin die vintage sunburst een B L pick up?

7th heaven
17 maart 2003, 16:28
Op 2003-03-17 16:28, schreef 7th heaven:
leuke verzamelng zit erin die vintage sunburst een B L pick up?

dom dom niet alleen de plaatjes kijken ook lezen!!

gerrekat
17 maart 2003, 16:29
In de rechtese (die bedoel je waarschijnlijk, transbraziliaburst) zit idd ook een originele Bill Lawrence L 500 XL.

Die dingen zijn echt geweldig, ben voornemens om ze in al mijn gitaren te gaan zetten.

telecastermaster
17 maart 2003, 16:49
Dus je hebt niet alleen 2x3 dezelfde gitaren, maar je gaat ook nog eens overal dezelfde elementen inzetten? Het ontgaat me toch echt.

Nou ja, zo heeft iedereen wat.

Patrick M.
17 maart 2003, 16:53
Erg fraaie gitaren, gefeliciteerd met je nieuwe aankoop. Ik heb mijn L500-XL 4 weken geleden besteld, dus met een paar weken heb ik er ook een.

gerrekat
17 maart 2003, 17:25
Thanx, je zal niet teleur gesteld zijn in de L 500 XL!

Nou het is zo dat als ik ga optrdene ik zoweizo 4 gitaren meeneem die (ongeveer)heltzelfde moeten klinken, 2 die in E gestemd staan en 2 die in D gestemd staan, zodat ik altijd een backup heb mocht er eensnaaar breken.
natuurlijk zal ik neit alle gitaren voorzien van dezelfde PU, alhoewel de BL L500 veruit favoriet is.

En ik zer al een flame series DEAN klinkt echt weer anders dan een standard.

Buiten dat vind ik het gewoon mooie gitaren om te hebben hangen, het zijn echte rockbeesten.

Niemand heeft ze hier leuk toch om te verzamelen, ik ken iemand die dezelfde tik heeft met USA BC RICH gitaren, die liggen ongeveer in dezelfde klasse.