PDA

View Full Version : Vraag over aan & uitzetten amp



EuroCinema
25 februari 2009, 16:19
Ik speel thuis vaak vier, vijf, zes keer op een avond even tien minuutjes gitaar. Ik zet dan steeds m'n buizenamp aan en weer uit. Is dat slecht voor de buizen? is het beter om hem tussendoor op standby (of zacht) te laten?

sjaak1990
25 februari 2009, 16:22
Ik speel thuis vaak vier, vijf, zes keer op een avond even tien minuutjes gitaar. Ik zet dan steeds m'n buizenamp aan en weer uit. Is dat slecht voor de buizen? is het beter om hem tussendoor op standby (of zacht) te laten?

Lijkt me dat er dan geen lange tijd tussen het spelen zit. Dan kan je hem beter standby zetten.

evdooren
25 februari 2009, 17:49
daarvan slijten je buizen wel snel ja. want bij het aan en afzetten slijten de buizen het meest.

sjaak1990
25 februari 2009, 21:15
Hetzelfde als met gewone lampen, daar knipper je ook niet de hele avond mee :D

EuroCinema
25 februari 2009, 22:49
:chicken: Da's wel logisch ja.

Rexx
28 februari 2009, 14:42
Haha, ja da's wel een mooie vergelijking. En klopt (grotendeels) ook nog.

Wiellem
3 maart 2009, 12:47
Is standby dan beter dan gewoon je gitaarvolume dichtdraaien?

sjaak1990
3 maart 2009, 12:56
Bij standby staat er minder stroom op je buizen. Dus als je een paar minuten stopt met spelen dan draai ik gewoon het volume van de gitaar of versterker terug, maar als het langer is, dan is standby beter.

Chris Winsemius
3 maart 2009, 13:14
Bij standby staat er minder stroom op je buizen. Dus als je een paar minuten stopt met spelen dan draai ik gewoon het volume van de gitaar of versterker terug, maar als het langer is, dan is standby beter.

Stroom LOOPT, spanning STAAT....

Bij de meeste versterkers wordt de hoogspanning uitgeschakeld wanneer de versterker op standby staat. Alleen de gloeispanning gaat dan naar de buizen toe.

Grooveyard21
3 maart 2009, 13:14
standby is niet altijd beter, dit hangt af van type amp.

Van bepaalde vox ac30 series is het bekend dat je de standby beter helemaal niet kunt gebruiken.

Steeds omde 10 minuten je amp helemaal uitzetten is uiteraard ook niet aan te raden.

j3r03n
3 maart 2009, 14:09
standby is niet altijd beter, dit hangt af van type amp.

Van bepaalde vox ac30 series is het bekend dat je de standby beter helemaal niet kunt gebruiken.

Definiëer 'bepaalde' eens...

Ik heb een ac30 (CC2x) en wil m niet slopen.

Grooveyard21
3 maart 2009, 16:23
het geld met name voor de korg reissue's, dus ook de cc serie.

check onderstaand topic maar eens.

http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=2&t=75667

note: veel oudere ac30's hebben ook geen standby switch.

DeiDRagonas
3 maart 2009, 19:55
note: veel oudere ac30's hebben ook geen standby switch.

Ik heb een Fender Blues Jr... Daar zit ook geen standby switch op. In de winkel vertelden ze me dat er in een amp van dat formaat (12 watt ofzo..) minder hoge spanning loopt en dat zoiets daarom niet nodig is. Het zal wel...

Ik laat mn amp ook rustig een hele middag of avond aanstaan terwijl ik slechts om het half uur een uurtje speel.

R.

sjaak1990
3 maart 2009, 20:51
Stroom LOOPT, spanning STAAT....

Bij de meeste versterkers wordt de hoogspanning uitgeschakeld wanneer de versterker op standby staat. Alleen de gloeispanning gaat dan naar de buizen toe.

Sorry zeg zulke dingen wel vaker fout maar ik weet wel hoe het echt is...dus domme fout.
Ik doelde idd op het uitschakelen van de hoogspanning bij standby.

j3r03n
4 maart 2009, 09:37
het geld met name voor de korg reissue's, dus ook de cc serie.

check onderstaand topic maar eens.

http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=2&t=75667

note: veel oudere ac30's hebben ook geen standby switch.

Hmmm, vaag... Opletten dan... Ik was juist zo blij met mn standby switch, maar daarmee mol ik dus de (toch al slechte) rectifier buis...?:dontgeti:

Grooveyard21
4 maart 2009, 10:14
de regel die in het betreffende forum wordt gebruikt is dat als je de amp langer dan een half uur niet gebruikt dan gewoon uitzetten, is de pauze korter dan gewoon aan laten staan.

als praktisch voorbeeld wordt genoemd de gloeilamp, deze houd er bijna nooit mee op als ie gewoon brand maar wel bij aanzetten.

j3r03n
4 maart 2009, 23:50
het geld met name voor de korg reissue's, dus ook de cc serie.

check onderstaand topic maar eens.

http://vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=2&t=75667

note: veel oudere ac30's hebben ook geen standby switch.

Zeg Grooveyard, ik heb net dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112111) ff gelezen en heb een (misschien domme) vraag hierover. Ik vraag t maar ff hier, want ik wil dat andere forum niet bumpen, omdat mensen dat blijkbaar niet vinden kunnen:

Blijkbaar is de Standby-stand niet goed voor versterkers met een GZ34 gelijkrichter, maar kun je die dan niet vervangen met een andere gelijkrichter, die geen problemen oplevert?

Misschien zeg ik iets heel geks, maar ik heb hier geen verstand van...:soinnocent:

guitarnijboer
5 maart 2009, 01:10
Mijn advies zou zijn: gewoon aanlaten. Een versterker gaat echt niet stuk als ie een avondje aanstaat. Mijn oefenamp (fender buizen versterker) staat al vanaf 1996 iedere dag aan. soms een uurtje, soms 12 uur, soms een halve dag op standby of gewoon aan. Soms vergeet ik hem voor het slapen gaan uit te doen en brand hij ook 's nachts gewoon vrolijk door. Het ding werkt nog steeds als een tierelier! Een buizenversterker moet gewoon een hele avond aan kunnen staan. Als hij daarvan stuk zou gaan is dat maar goed ook denk ik.
Beter thuis dan on stage toch?

Grooveyard21
5 maart 2009, 09:25
Zeg Grooveyard, ik heb net dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112111) ff gelezen en heb een (misschien domme) vraag hierover. Ik vraag t maar ff hier, want ik wil dat andere forum niet bumpen, omdat mensen dat blijkbaar niet vinden kunnen:

Blijkbaar is de Standby-stand niet goed voor versterkers met een GZ34 gelijkrichter, maar kun je die dan niet vervangen met een andere gelijkrichter, die geen problemen oplevert?

Misschien zeg ik iets heel geks, maar ik heb hier geen verstand van...:soinnocent:

Volgens mij kan dan de enige optie zijn een weber copper cap, maar dan ga je over naar een solid state rectifier. Volgens mij kun je niet zomaar een andere type buis als gelijkrichter gebruiken.

cluseau
5 maart 2009, 12:36
Hmmm, vaag... Opletten dan... Ik was juist zo blij met mn standby switch, maar daarmee mol ik dus de (toch al slechte) rectifier buis...?:dontgeti:


1 rectifier buis is wel goedkoper en eenvoudiger te vervangen dan 2 of misschien wel 4 eindpitten. Tis maar waar je de voorkeur aan geeft. Een SS rectifier sloopt weer je elko's dus ook niet zo'n geweldige oplossing.

Misschien is dit een oplossing als je toch een standby switch wil blijven gebruiken. Ik weet niet of iemand er wel eens aan gedacht heeft om de standby switch op te nemen in het gloeidraad cirquit van de rectifier? Dit heeft het voordeel dat je amp verder orgineel blijft en je rectifier niet defect raakt door de stroompiek bij inschakelen. Het duurt dan wel enkele sec voor je amp bedrijfsklaar is maar de rest van de buizen blijven tenminste wel warm. Om de amp zo snel mogelijk weer bedrijfsklaar te hebben zet je de rectifier gloeidraad dus op een laag pitje. Je hebt dan geen volledige hoogspanning waardoor je eindbuizen veel minder stroom staan te trekken waardoor ze nauwelijks slijten. Als wordt teruggeschakeld naar bedrijfstoestand gaat de gloeidraad over op volle sterkte en laat je hoogspanning langzaam groeien tot normale waarde. Een dergelijk principe werd ook al toegepast in jukebox versterkers welke ook soms ongebruikt staan en toch snel bedrijfsklaar moeten zijn.

Frans.

Grooveyard21
5 maart 2009, 12:58
1 rectifier buis is wel goedkoper en eenvoudiger te vervangen dan 2 of misschien wel 4 eindpitten. Tis maar waar je de voorkeur aan geeft. Een SS rectifier sloopt weer je elko's dus ook niet zo'n geweldige oplossing.

Frans.

Maar bij pauzes tussen optredens is het wel lullig als je gelijkricht buis eruit vliegt door steeds de standby switch te gebruiken bij pauzes.

Terwijl je eindbuizen niet noemenswaardig meer slijten door ze gewoon "aan" te laten staan. Mits dit niet over een al te lange periode gebeurt natuurlijk.

j3r03n
6 maart 2009, 00:25
1 rectifier buis is wel goedkoper en eenvoudiger te vervangen dan 2 of misschien wel 4 eindpitten. Tis maar waar je de voorkeur aan geeft.

Bedoel je hiermee: Beter wel standby switchen met gevaar voor je gelijkrichter, dan meteen power erop met gevaar voor alle eindbuizen?

Bedankt voor je tip trouwens, maar ik durf niet te (laten) sleutelen aan mn amp.

JoVe
6 maart 2009, 02:30
.... Om de amp zo snel mogelijk weer bedrijfsklaar te hebben zet je de rectifier gloeidraad dus op een laag pitje. Je hebt dan geen volledige hoogspanning waardoor je eindbuizen veel minder stroom staan te trekken waardoor ze nauwelijks slijten. Als wordt teruggeschakeld naar bedrijfstoestand gaat de gloeidraad over op volle sterkte en laat je hoogspanning langzaam groeien tot normale waarde.

Hallo Frans

Bedoel je hiermee het compleet uitschakelen van de gelijkrichterbuis gloeidraad, of het verminderen van de gloeispanning in standby met bijvoorbeeld een weerstand?

Joost.

cluseau
6 maart 2009, 08:39
Bedoel je hiermee het compleet uitschakelen van de gelijkrichterbuis gloeidraad, of het verminderen van de gloeispanning in standby met bijvoorbeeld een weerstand?

Joost.


Hallo Joost, Ik denk dat jij hem vat. De gloeidraad van de gelijkrichtbuis in serie met een dikke weerstand schakelen. Om de warmteontwikkeling in de weerstand te beperken zou je ook nog een diode in serie op kunnen nemen. Iig zo dat hij weinig emissie heeft. Dit zul je moeten testen door gewoon de hoogspanning te meten. Een lauwe gloeidraad heeft heel weinig tijd nodig om bedrijfsklaar te zijn. In de niet standby situatie overbrug je de weerstand met je standby switch. Voordeel is dat alles heel kalm aan gaat en er geen grote vernielzuchtige stroompieken ontstaan. Deze toestand is natuurlijk alleen interessant als je perse een standby situatie mogelijk wil maken en je gelijkrichter/elko's wilt sparen.

@j3r03n
Het is natuurlijk goedkoper als je 1 rectifier moet vervangen. Als je de eindbuizen moet vervangen is dat kostbaarder want dan moet er ook gebiased worden.

@all De buizen slijten tenslotte door de biasstroom dus die moeten we voorkomen/beperken in standby. Die slijtage geld ook zeker voor de rectifier. Daar gaat immers de stroom van beide eindbuizen (en de rest) doorheen. Ik heb mij altijd verbaast over de wijze waarop de bekende contructeurs de standby construeren. Strikt genomen is de rectifier vol in bedrijf en onder spanning. Door daar een lege elko aan te hangen wordt de rectifier welke een paar honderd volt levert volledig kortgesloten, al is dat maar voor een fractie van een seconde. Je kan je voorstellen dat die inschakelpiek enorm is en zowat helemaal verwerkt moet worden door de gelijkrichter en trafo. Gelukkig heeft de trafo een flinke inductie waardoor het over het algemeen wel goed gaat, maar tis het idee.

mvg
Frans.

Grooveyard21
6 maart 2009, 09:24
@j3r03n
Het is natuurlijk goedkoper als je 1 rectifier moet vervangen. Als je de eindbuizen moet vervangen is dat kostbaarder want dan moet er ook gebiased worden.

@all De buizen slijten tenslotte door de biasstroom dus die moeten we voorkomen/beperken in standby. Die slijtage geld ook zeker voor de rectifier. Daar gaat immers de stroom van beide eindbuizen (en de rest) doorheen. Ik heb mij altijd verbaast over de wijze waarop de bekende contructeurs de standby construeren. Strikt genomen is de rectifier vol in bedrijf en onder spanning. Door daar een lege elko aan te hangen wordt de rectifier welke een paar honderd volt levert volledig kortgesloten, al is dat maar voor een fractie van een seconde. Je kan je voorstellen dat die inschakelpiek enorm is en zowat helemaal verwerkt moet worden door de gelijkrichter en trafo. Gelukkig heeft de trafo een flinke inductie waardoor het over het algemeen wel goed gaat, maar tis het idee.

mvg
Frans.

De Gz34 is een slow start (gelijkricht) buis en zal dus niet gelijk alles doorgeven aan de eindbuizen, maar eerst langzaam opwarmen, vandaar dat de eindbuizen in deze configuratie niet te lijden hebben onder het rechtstreeks activeren met de aan knop.

Kortom de huidige standby configuratie op een ac30 is verre van ideaal en vormt een potentieel gevaar voor de gelijkrichter.

j3r03n
6 maart 2009, 09:40
1 rectifier buis is wel goedkoper en eenvoudiger te vervangen dan 2 of misschien wel 4 eindpitten. Tis maar waar je de voorkeur aan geeft.


De Gz34 is een slow start (gelijkricht) buis en zal dus niet gelijk alles doorgeven aan de eindbuizen, maar eerst langzaam opwarmen, vandaar dat de eindbuizen in deze configuratie niet te lijden hebben onder het rechtstreeks activeren met de aan knop.

Hmmm, wat is waar?

Waarom maken ze niet gewoon een fatsoenlijke versterker? :soinnocent:

Dweezman
6 maart 2009, 09:46
Kortom de huidige standby configuratie op een ac30 is verre van ideaal en vormt een potentieel gevaar voor de gelijkrichter.

Dat wist ik niet. Volgende keer laat ik 'm aan.

Grooveyard21
6 maart 2009, 12:32
@j3r03n
Het is natuurlijk goedkoper als je 1 rectifier moet vervangen. Als je de eindbuizen moet vervangen is dat kostbaarder want dan moet er ook gebiased worden.



Bij een ac30 hoef je de eindbuizen niet te biasen. Wel een matched setje erin zetten natuurlijk.

cluseau
6 maart 2009, 12:42
De Gz34 is een slow start (gelijkricht) buis en zal dus niet gelijk alles doorgeven aan de eindbuizen, maar eerst langzaam opwarmen, vandaar dat de eindbuizen in deze configuratie niet te lijden hebben onder het rechtstreeks activeren met de aan knop.


Leuk gegeven maar waar haal je deze informatie vandaan en kun je dit ook onderbouwen? In standby zijn de gloeidraden al volledig actief dus valt er weinig te slowstarten.

Voor zover ik weet is een GZ34 een simpele rectifier zonder bijzondere voorzieningen en als het ding heet is is hij in bedrijf. Het inschakelen van de voeding, eindbuizen of wat dan ook heeft een schakelpiek tot gevolg welke de elko's, rectifier en trafo ed te verwerken krijgen. Door de temperatuur van de GZ34 gloeidraad te beinvloeden doe je dat dan een stuk geleidelijker / veiliger voor betrokken componenten.


Bij een ac30 hoef je de eindbuizen niet te biasen. Wel een matched setje erin zetten natuurlijk.

Een Kathode biased amp kun je natuurlijk zo buizen inprikken zonder ernaar te kijken maar dat kan net zo goed met een amp waar je wel de bias kunt instellen. Dat betekend echter nog niet dat hij goed staat. Als je een beetje serieus bent ga je dat checken na vervanging van je eindbuizen.

Frans

Grooveyard21
6 maart 2009, 12:46
Hier even een uitleg uit eerder genoemd forum, waarom je een standby beter niet kan gebruiken bij een ac30.


This is what Lyle Caldwell said about it on the forum: Vintageamps.com

http://www.vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=2&t=75667

Do not use the Standby switch on an AC30TB/TBX or CC. It is not needed, and can damage the rectifier tube due to inrush current and a voltage spike that over time will cause the tube to fail.

Do not use it. Ever. Just don't. It's dumb.

Lyle Caldwell :
The current inrush is one issue, and could be fixed just by adding series diodes to the rectifier from the PT secondaries.
But there is also a voltage spike (over 700v) which can damage the rectifier tube, the output transformer, the filter caps, and the standby switch itself, though the rectifier tube is the most likely one to fail.
This can also be addressed with a varistor across the switch.
But how many mods must one make to safeguard a non-needed switch?
I posted this in a less technically-inclined forum, but I think it explains the issue well:

Lyle Caldwell :
Better for the amp if you either just leave it on with the master down or turn it off until 5 minutes before you start playing. Standby offers no benefit but every time you engage the standby switch there is a large current inrush and voltage spike. This gradually damages the GZ34 and eventually the filter caps and output tubes. Nominal B+ on these amps is about 325vdc, and the filter caps are rated 400-500vdc. When you flip the standby switch, voltage spikes of over 700vdc with brief but heavy current surges are common. These put undue stress on the parts mentioned above, as well as eventually causing the switch itself to fail.

Lyle Caldwell :
Sometimes its a lot of fun when the spike/surge causes the rectifier tube to actually arc weld itself. You get a light show and a funky smell. The light show is over fast, but that smell lingers. And sometimes it takes out other parts of the power circuit! Yay!
And the reason people tell you TO use standby is so there is no instantaneous plate voltage on the tubes until the heater filaments in the tubes are warmed up. Thing is, no B+ (plate supply) flows in these amps until the filaments in the GZ34 have warmed up themselves, by which time every other tube in the amp also has its filaments heated.
So there is no valid reason to use standby, but lots of empirical, explainable, and predictable reasons not to.

Grooveyard21
6 maart 2009, 12:51
Leuk gegeven maar waar haal je deze informatie vandaan en kun je dit ook onderbouwen? In standby zijn de gloeidraden al volledig actief dus valt er weinig te slowstarten.


In standby mischien wel, maar het punt was juist om standby niet te gebruiken en vanuit een koude start de amp aan te zetten, de gz34 gaat dan pas gelijkrichten als ie opgewarmt is.

Mischien dat je eerder genoemd forum topic http://www.vintageamps.com/plexiboar...hp?f=2&t=75667 even kan doorlezen, daar wordt door technische mensen duidelijk uitgelegd het hoe en het waarom (lyle caldwel, rg keen www.geofex.com).

cluseau
6 maart 2009, 13:07
Hier even een uitleg uit eerder genoemd forum, waarom je een standby beter niet kan gebruiken bij een ac30.


Het verhaal is duidelijk en onderschijft ook de klachten van de mensen in dit topic. Maar hier wordt ook gesproken over een zeer hoge spanningspiek waarschijnlijk veroorzaakt door de tegen inductie van de trafo tijdens schakelen. Dit is eenvoudig te onderdrukken maar is een ander verhaal. In mijn oplossing komt een dergelijke piek trouwens niet voor. De oplossing welke ik aandraag is een redelijk alternatief voor de normale standby uitvoering om toch je amp voor langere tijd op standby te zetten. Het doel, de slijtage te beperken door de hoogspanning zo goed als te laten verdwijnen en toch deze vrij geleidelijk weer op te laten komen wanneer nodig berijk je door de standby schakelaar te vervangen door de regelbare weerstand van de rectifier. Hier schakel je natuurlijk ook in of uit maar de traagheid van de gloeidraad vlakt het schakelgedrag af. Doel berijkt, een tragere inschakeling dan normaal en toch snel genoeg om vrijwel direct te kunnen spelen. Voor de rectifier zijn diverse gradatie's van restgeleiding door de gebruiker te bepalen. Daarbij moet een afweging worden gemaakt tussen mate van slijtage en snelheid waarmee de amp weer beschikbaar moet zijn.

edit post gekruist /edit
<knip>Heb ik alleen nog geen antwoord op mijn vraag waar je de informatie "softstart GZ34" vandaan haalt?</knip>

Frans.

Grooveyard21
6 maart 2009, 13:31
Exacte informatie over de GZ34 heb ik niet, maar in het topic van betreffende forum waar ik hieronder uit citeer wordt het 1 en ander uitgelegd.

Dat er betere oplossingen voor standby zijn voor een ac30 wordt ook in het betreffende topic genoemd, alleen voert dat wmb op dit moment te ver omdat het betekent dat je amp gemodificeerd dient te worden.

Mijn advies is daarintegen een simpele oplossing; gewoon de standby knop in zn geheel niet gebruiken.



The current inrush is one issue, and could be fixed just by adding series diodes to the rectifier from the PT secondaries.

But there is also a voltage spike (over 700v) which can damage the rectifier tube, the output transformer, the filter caps, and the standby switch itself, though the rectifier tube is the most likely one to fail.

This can also be addressed with a varistor across the switch.

But how many mods must one make to safeguard a non-needed switch?

I posted this in a less technically-inclined forum, but I think it explains the issue well:

Better for the amp if you either just leave it on with the master down or turn it off until 5 minutes before you start playing. Standby offers no benefit but every time you engage the standby switch there is a large current inrush and voltage spike. This gradually damages the GZ34 and eventually the filter caps and output tubes. Nominal B+ on these amps is about 325vdc, and the filter caps are rated 400-500vdc. When you flip the standby switch, voltage spikes of over 700vdc with brief but heavy current surges are common. These put undue stress on the parts mentioned above, as well as eventually causing the switch itself to fail.

Sometimes its a lot of fun when the spike/surge causes the rectifier tube to actually arc weld itself. You get a light show and a funky smell. The light show is over fast, but that smell lingers. And sometimes it takes out other parts of the power circuit! Yay!

And the reason people tell you TO use standby is so there is no instantaneous plate voltage on the tubes until the heater filaments in the tubes are warmed up. Thing is, no B+ (plate supply) flows in these amps until the filaments in the GZ34 have warmed up themselves, by which time every other tube in the amp also has its filaments heated.

So there is no valid reason to use standby, but lots of empirical, explainable, and predictable reasons not to.

Note, for the sake of this argument, I am only discussing amps that use a GZ34 rectifier tube or the Weber replacement. So JTM45, AC30, Bassman, etc. Amps with other tube rectifier types or solid state rectifiers are not part of this discussion.

Though really, unless you're talking about an extremely high voltage amp like an SVT (700+vdc B+) cathode stripping is really not a danger, so there still is no compelling reason to use Standby on a Twin or Marshall either.

Lots of techs "know" things based on what they have been told. That really is not knowledge. That is just a good memory.

Let me put this in less technical terms.

It's rare for you to be sitting in a room reading a book and the light in the lamp just goes off.

But it's common to switch on a lamp and have the bulb die at that point.

In the first scenario, the light has a steady voltage and steady current through it. Unless physically vibrated, that filament inside that bulb will keep on going a long long time.

But that same bulb when subjected to the voltage spike and current increase due to the electricity quickly being switched on will fail. The filament that could withstand hours and hours and hours with a steady voltage and current will fail instantaneously when the voltage and current briefly exceed its threshold of failure.

Now, that same bulb on a dimmer would not fail at power up if the dimmer was all the way down when the switch was turned on, and then you slowly brought the voltage up with the dimmer.

This last scenario is what happens when you let the filaments of the GZ34 control the voltage sent to the rest of the amp, rather than using the Standby switch.

Standby = instant on.

GZ34 = slow dimmer increase.

Hope this helps.

Grooveyard21
6 maart 2009, 13:53
Hmmm, wat is waar?

Waarom maken ze niet gewoon een fatsoenlijke versterker? :soinnocent:

Over een fatsoenlijke versterker gesproken :mmmm:

de handwired heritage (http://www.voxamps.com/us/heritagecollection/ac30h2/) uitvoering van de ac30 heeft geen standby switch. of zou dat om bezuinigingsredenen zijn ;)

zie link (http://www.voxamps.com/us/heritagecollection/ac30h2/)

j3r03n
6 maart 2009, 14:11
Over een fatsoenlijke versterker gesproken :mmmm:

de handwired heritage (http://www.voxamps.com/us/heritagecollection/ac30h2/) uitvoering van de ac30 heeft geen standby switch. of zou dat om bezuinigingsredenen zijn ;)

zie link (http://www.voxamps.com/us/heritagecollection/ac30h2/)

Tja, ik moet het met zn Chinese massaproductietweelingbroer doen, en die sloopt zichzelf... Dan maar méér betalen voor mínder switches ;)

Grooveyard21
6 maart 2009, 14:18
Tja, ik moet het met zn Chinese massaproductietweelingbroer doen, en die sloopt zichzelf... Dan maar méér betalen voor mínder switches ;)

of gewoon denken dat de standby switch niet bestaat, heb je dr ook geen last meer van.

Braindead
6 maart 2009, 14:56
Een vraagje: Wat is dat nu precies "een gelijkrichterbuis"? Een tijd geleden heb ik mijn amp weggebracht naar de ampdokter en die heeft toen o.a. naast de preampbuizen ook de gelijkrichterbuis vervangen. Waar merk je aan dat ie versleten is en wat doet ie verder precies? Heeft die gelijkrichterbuis ook invloed op je geluid? Hij klinkt namelijk wel heel anders sindsdien (in positieve zin)

Chris Winsemius
6 maart 2009, 15:04
Een vraagje: Wat is dat nu precies "een gelijkrichterbuis"? Een tijd geleden heb ik mijn amp weggebracht naar de ampdokter en die heeft toen o.a. naast de preampbuizen ook de gelijkrichterbuis vervangen. Waar merk je aan dat ie versleten is en wat doet ie verder precies? Heeft die gelijkrichterbuis ook invloed op je geluid? Hij klinkt namelijk wel heel anders sindsdien (in positieve zin)

'n Gelijkrichtbuis doet ip. hetzelfde als "diodes"; v/e wisselspanning een gelijkspanning maken zodat de versterker "gevoed" kan worden.

'n Gelijkrichtbuis zorgt meestal voor wat "sag"/compressie op hogere volumes. Bij het vervaqngen van preampbuizen door andere merken/types hoor je zeker 'n verschil, bij gelijkrichtbuizen kan de spannings-afgifte onderling wat verschillen en tussen verschillende merken (en nieuw vs. new old stock, NOS) zijn verschillen qua "feel" merkbaar.

NB!!! Als je versterker is ontworpen voor NOS 5Y3s gebruik dan ip. geen nieuwe Sovtek 5Y3s want die geven 'n veel hogere spanning af, moet de amp tegen kunnen...

Braindead
6 maart 2009, 17:13
Bedankt voor de reactie. ik begrijp nog niet helemaal wat ie doet maar waarschijnlijk is het verschil in geluid dus meer te wijten aan het vervangen van de preamp buizen dus...


'n Gelijkrichtbuis doet ip. hetzelfde als "diodes"; v/e wisselspanning een gelijkspanning maken zodat de versterker "gevoed" kan worden.

'n Gelijkrichtbuis zorgt meestal voor wat "sag"/compressie op hogere volumes. Bij het vervaqngen van preampbuizen door andere merken/types hoor je zeker 'n verschil, bij gelijkrichtbuizen kan de spannings-afgifte onderling wat verschillen en tussen verschillende merken (en nieuw vs. new old stock, NOS) zijn verschillen qua "feel" merkbaar.

NB!!! Als je versterker is ontworpen voor NOS 5Y3s gebruik dan ip. geen nieuwe Sovtek 5Y3s want die geven 'n veel hogere spanning af, moet de amp tegen kunnen...

JoVe
6 maart 2009, 17:31
@Grooveyard, in het topic dat jij aanhaalt gaat het voornamelijk om het gebruikt van de standby bij inschakelen van de versterker. Dat de standby overbodig is bij het opstarten van een versterker met een (GZ34) gelijkrichterbuis, is mij inmiddels (ook uit eigen ervaring) wel duidelijk.

Ik ben echter nog wel erg geintereseerd in een goede schakeling om de standby daadwerkelijk als standby te gebruiken. In het betreffende topic heeft R.G. Keen het over een schakeling met Mosfets, maar als het makkelijker kan, dan graag.

Wanneer je de gloeispanning van de gelijkrichter met een weerstand op een lager pitje zou zetten, is er dan ook sprake van een 'soft'-off'? Verder vroeg ik me af hoe het zit met de lagere spanning voor de gelijkrichter in standby. Ik dacht dat een lage gloeispanning juist slecht was voor buizen. Of geldt dat alleen in bedrijfsstand?

Op de website van de Valvewizard (http://www.freewebs.com/valvewizard1/standby.html), wordt de optie genoemd om een schakelbare weerstand op te nemen in de hoogspanning, om zo een vriendelijkere standby te creeeren. Misschien is dit ook nog een goede optie. Ik zou het echter wel prettig vinden wanneer de versterker in standby stand compleet stil is.

Joost.

cluseau
6 maart 2009, 18:44
Wanneer je de gloeispanning van de gelijkrichter met een weerstand op een lager pitje zou zetten, is er dan ook sprake van een 'soft'-off'?
Inderdaad een soft-off. Als de gloeidraad afkoelt gaat de voeding inzakken en sterft het geluid weg.
De serieweerstand in de gloeidraadleiding was juist mijn betoog, is betrekkelijk eenvoudig uit te voeren voor iedereen die een beetje kan solderen. Ga je met mosfets werken wordt het weer zo on-vintage. In principe is alles mogelijk, het is maar net wat je wilt en waar je toe bereid bent.



Op de website van de Valvewizard wordt de optie genoemd om een schakelbare weerstand op te nemen in de hoogspanning, om zo een vriendelijkere standby te creeeren.
Weet niet of dit nou zo'n goede optie is, je gaat zo namelijk nogal wat vermogen verstoken en bij het terug inschakelen heb je alsnog te maken met een inschakelpiek.

Frans

Grooveyard21
6 maart 2009, 19:21
@Grooveyard, in het topic dat jij aanhaalt gaat het voornamelijk om het gebruikt van de standby bij inschakelen van de versterker. Dat de standby overbodig is bij het opstarten van een versterker met een (GZ34) gelijkrichterbuis, is mij inmiddels (ook uit eigen ervaring) wel duidelijk.


In het door mij aangehaalde topic gaat het niet alleen om de standby bij het aanzetten, maar wordt aangeraden standby helemaal niet te gebruiken, dit wordt meerdere malen genoemd.

Dit betreft dan wel de standby zoals die standaard bij de korg versies aanwezig is.