PDA

View Full Version : Hals krom



Henkie spenkie
25 februari 2009, 11:43
Nou de titel zegt het al..:makeup:

Ik ben in het bezit van een Ibanez GSR200 basgitaar (mijn enige bas) en aangezien ik last heb van fretbuzz heb ik de halspin wat aangedraaid, waarna hij wat zwaar begon te spelen. Even goed gekeken met mijn basleraar en erachter gekomen dat de hals lichtelijk krom is; rond de 5e fret buigt de hals iets verder naar achter, dit verklaart de fretbuzz.

De bas is nu dus nog wel speelbaar, maar speelt vrij zwaar (bijkomend dat het al geen top bas is kwa geluid en kwa spelen). Aangezien ik een arme student ben en geen geld heb voor een nieuwe bas vroeg ik mij af of iemand weet of ik hem beter speelbaar kan maken middels de afstelling. Mijn leraar had het er over om de halspen toch maar wat losser te draaien en de snaren bij de brug wat hoger te zetten, dit zou de fretbuzz dan wat moeten voorkomen. Weet iemand of dit zal werken? Iemand een andere suggestie? Of toch maar mijn lichaam doneren aan de wetenschap (weekje medicijnen op me laten testen en daar €1200 mee verdienen).

alvast bedankt:hippie:


p.s. geen idee of ik hem beter hier kan zetten of in zelfbouw, maar ik dacht dat, als het meer over afstellen van bassen gaat, dit beter was.

Rinze
25 februari 2009, 11:56
Koop een voelermaat (ongeveer 6 euro bij de ijzerhandel) en stel de bas af aan de hand van mijn handleiding (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf), kijk ook even bij de pagina over de topkam (http://www.rinzesgitaarweb.nl/topkam.html). Als ie dan niet goed speelt zou het, afhankelijk van hoe de hals eruit ziet, een optie zijn om er iets aan te doen door een vlakbeurt. Dan heeft de hals de afwijking nog wel maar de frets niet meer zeg maar.

Als je er zelf niet uit komt wil ik er eventueel ook wel een keertje naar kijken. Zo maar wat aan de halspen draaien is niet zo'n goed idee, het is toch wel handig als je weet wat je wilt bereiken en waarom je wat doet.

Henkie spenkie
25 februari 2009, 12:43
Hey Rinze, bedankt!

Ik ga zeker even uitvoerig je link doorlezen! Misschien werkt het.

Ik was sowieso niet van plan om maar wat aan de halspen te gaan draaien, vandaar ook eerst mijn vraag of die methode zou helpen. Het is een beetje jammer dat het zo'n goedkope bas is (op marktplaats soms maar €100), daardoor vind ik constructieve ingrepen eigenlijk de moeite niet meer..

Rinze
25 februari 2009, 13:06
Maar als ik het goed begrijp had ie het halsprobleem eerst niet?

Henkie spenkie
25 februari 2009, 13:25
Toen ik hem kocht was het me niet opgevallen, maar hij speelde altijd al zwaar. Ik had dit alleen nooit in de gaten, omdat het mijn eerste bas was, dus ik was niets anders gewent. Maar toen gingen mijn basleraar en ik eens wisselen van bas, hij even op mijn Ibanez, ik op zijn vette stoere Fender Jazz uit de jaren '80. Toen merkte ik voor het eerst hoe heerlijk een bas kon spelen en hij kwam er achter dat mijn bas kut afgesteld stond. Dus ik heb hem laten bij stellen en hij speelde heerlijk! Paar maanden heerlijk op gespeelt, toen ontstond er op een gegeven moment een klein beetje fretbuzz, en die werdt steeds erger en erger. Tot het moment dat het te erg werd en ik hem ging bijstellen. Maar naar alle waarschijnlijkheid was hij voor het bijstellen al krom.

Het is overigens maar een hele lichte kromming, dat moet ik er wel bij zeggen. Als je langs de hals kijkt moet je echt heeel goed kijken om hem te zien. Overigens lijkt de kromming aan de bovenkant erger dan aan de onderkant:dontgeti: Ik weet t, die hals is fucked, maargoed, moet er maar mee leven

sneeker
6 maart 2009, 20:30
weet je zeker dat de je halspin heb aangedraaid en niet losser heb gedraaid?
namelijk als je de halspin aandraait komen de snaren dichter op de toets, hier zal de de bas juist spoepeler moeten spelen! wel met het risico dat de snaren eerder aanlopen..

Groet,
sneeker

KvE
6 maart 2009, 20:33
Laat je bas gewoon even afstellen door iemand die dat kan. Kost hooguit een paar tientjes (20 tot 50 euro) en je bas is weer als nieuw!

DeGecko
7 maart 2009, 11:00
Als je naar de winkel gat waar je ze gekocht hebt (veronderstellende dat ze nieuw gekocht is...) doen ze dat wel effe tussendoor en meestal gratis. Is en leuke service die de meeste zaken aanbieden...