PDA

View Full Version : Shadows/Indorock-effect



J Roest
25 februari 2009, 11:37
Hallo Rockers.
Ik ben leadgitarist in een Rock-'n'-Roll-bandje. Ik speel op een Fender Stratocaster USA Standard.
Ik ben er erg blij mee, geeft een mooi geluid. Ook dankzij mijn versterker: Fender Deluxe.
Toen ik de gitaar en versterker kocht zat er een voetpedaaltje bij. Maar deze is uiterst beperkt:
hij geeft alleen 4 opties voor een bepaald effect. Ik kan aardig verschillende sounds uit m'n versterker toveren (rockabilly, surf, rock, metal),
maar wat ontbreekt is een Shadows/Indorock-effect.
Ik ben dus op zoek naar een voetpedaal die deze effecten heeft (+ waarmee je volume kan veranderen). Het liefst een beetje een betaalbare prijs.
Kan iemand mij suggesties geven?
Alvast bedank:ok:

Gr.:strat:

Rick trodat
25 februari 2009, 11:49
Geef iets meer info. Kijk ff op youtube voor een voorbeeldfilmpje. Bij hank Marvin denk ik vooral aan geen effecten bijhalve dan een reverb.

beruk
25 februari 2009, 11:51
hoi,
Zoals je hier kan zien:http://www.malcolmcampbell.me.uk/shadstour/east-england/east-england02.jpg

speelt hank marvin veel met de jengelstengel voordurend in zijn hand, echo pedaal en klaar is Hank volgens mij

Rick trodat
25 februari 2009, 11:54
jengelstengel:seriousf:

misschien een slapback sound van een delay, op sommige nummers.

J Roest
25 februari 2009, 12:19
De ''Jengelstengel'' gebruik ik ook. Daarmee kom je inderdaad een beetje mee in de buurt. Hank Marvin gebruikt inderdaad niet veel effecten omdat zijn gitaar en versterker zo automatisch klinkt. Ik ben opzoek naar een pedaal om dat geluid te imiteren (zo goed mogelijk). Met m'n eigen versterker kan ik wel wat galm/echo geven maar niet wat ik zoek. Ik ga eens op zoek of een echopedaal geschikt is, bedankt beruk:ok:
@ Rick Trodat: Weet niet precies of ik je goed begrijp, maar dit is 'n voorbeeld van dat typische Shadows-geluid:
http://www.youtube.com/watch?v=RS38_gJh3hE
Wat bedoel je precies met ''een slapback sound van een delay''?

M Kactus
25 februari 2009, 13:19
Ik zou toch ook vooral kijken naar een tremolo en een slapback echo.
Een delay waarvan de echo nét na het droge geluid komt, noemt met een slapback echo. Kijk maar eens naar Brian Setzer en The Shadows als hét voorbeeld daarvan. Zoek hier maar eens rond, er zijn al veel topics over geweest.

habberdoedas
25 februari 2009, 14:17
Hoi, Ik heb van de week ff naar een Boss RE 20 zitten luisteren. (is de Boss pedal variant van de beroemde Roland Space Echo) Ik denk dat je met dat effect aardig bij Hank Marvin z'n sound kan komen. Maar vergeet een ding niet. De sound van Hank komt voor een groot deel uit zijn hart en vingers en niet uit een pedaal dus.......suc6 ermee.

the sure thing
25 februari 2009, 15:28
Met een echo (korte delay) en jouw setup zou het toch heel goed moeten kunnen. Voor de rest zit het in de "feel" tijdens het spelen.

Eko
25 februari 2009, 16:22
Ik heb een RE-20 gekocht ,al een tijdje geleden. Ik speel vaak oude rockabilly en rock `n roll. Het is even uitzoeken hoe je je geluid wilt hebben. Ook hangt veel af van je reverb in de amp. Een klein beetje echo met de reverb samen geeft al snel je gewenste effect.
DE RE-20 heeft inderdaad alle opties die de 201 ook had. Het enige wat je hier op meer aantreft is de toonregeling op de reverb. Dat wil zeggen de reverb in re RE-20. Het blijft echter een wat kale reverb.
Voor ouderwetse effecten zoals surfmuziek, rockabilly e.d. is dit ding ideaal. Houdt in je achterhoofd dat het ding een sample is van de originele. Ze hebben zelfs de verzadiging van de band en de ruis er in gepropt. Dat houdt in dat je geen cleane, digitale effecten moet verwachten zonder ruis en zonder vervorming.

fredv
25 februari 2009, 20:57
Ik gebruik een Ibanez DE7: ideale goedkope slapback echo en delay.
Ben daar bij uitgekomen toen ik de Palladins deze een keer zag en hoorde gebruiken. Heb inmiddels ook een losse Fender Reverb Unit: dat is echt andere koek (veel galm, maar geen slapback), maar ook heel veel duurder. Volgens mij zijn die DE7's voor 70 euro nieuw te krijgen.

the sure thing
25 februari 2009, 22:15
Ik gebruik een Ibanez DE7: ideale goedkope slapback echo en delay.
Ben daar bij uitgekomen toen ik de Palladins deze een keer zag en hoorde gebruiken. Heb inmiddels ook een losse Fender Reverb Unit: dat is echt andere koek (veel galm, maar geen slapback), maar ook heel veel duurder. Volgens mij zijn die DE7's voor 70 euro nieuw te krijgen.+1 voor de DE-7 !!! 2e hands goed te krijgen en de prijs/kwaliteitsverhouding is echt SUPER!

robert-gitarist
25 februari 2009, 22:25
Ik zou toch ook vooral kijken naar een tremolo en een slapback echo.
Een delay waarvan de echo nét na het droge geluid komt, noemt met een slapback echo. Kijk maar eens naar Brian Setzer en The Shadows als hét voorbeeld daarvan. Zoek hier maar eens rond, er zijn al veel topics over geweest.

Ik zou eerder gaan kijken dan naar een vibrato pedaal ;) Denk dat je die veel meer kunt inzetten in dit soort werk dan een tremelo pedaal :)
En inderdaad, een delay is een must have voor deze muziekstijl. banez DE-7 is een goede maar vergeet de Boss Delay's ook zeker niet om eens te testen.

EuroCinema
25 februari 2009, 22:44
Mijn pa speelt veel Shadows en hij krijgt met de Line6 DL4 delay echt een heel goeie Hank B. sound. Zit een mooie tape-echo imitatie in.

M Kactus
26 februari 2009, 07:33
Ik zou eerder gaan kijken dan naar een vibrato pedaal ;) Denk dat je die veel meer kunt inzetten in dit soort werk dan een tremelo pedaal :)
En inderdaad, een delay is een must have voor deze muziekstijl. banez DE-7 is een goede maar vergeet de Boss Delay's ook zeker niet om eens te testen.

Nou, daar ben ik het niet me eens. Een vibrato heeft hij al, namelijk die jengelstengel ;) Als je daarmee oefent, moet het zeker best lukken. Maar The Shadows gebruiken echt wel een zachte tremelo over veel van hun liedjes. Geen stutter, natuurlijk, maar een zachte tremelo. Luister maar Wonderful Life of zelfs Apache.

Marshallover
26 februari 2009, 10:07
Fender Hank Marvin Strat - Vox ac30 met Blue Alnico's - veel gejengel en het moet lukken om die goedkope sound te krijgen!

Rick trodat
26 februari 2009, 13:34
Fender Hank Marvin Strat - Vox ac30 met Blue Alnico's - veel gejengel en het moet lukken om die goedkope sound te krijgen!

Nee het klinkt niet als een marshall als je dat bedoeld:seriousf: