PDA

View Full Version : Amp advies ->metal



Diamond Head
17 maart 2003, 14:24
Ik speel nu meer dan 2 jaar gitaar (ibanez rg550) en doe dat met een fender princeton chorus amp uit 1988. Hoewel het een redelijke vertserker is zit er geen metal geluid in.

Wat voor een versterker zou ik het beste kunnen kopen om dat te bereiken? Of moet ik een effectenpedaal of pre-amp gebruiken? Ik ben redelijk onbekend op het gebied van amps dus alle hulp is welkom.
Het liefst zou ik iets zonder buizen hebben ivm de onderhoudskosten. Ik ben bereid iets van 400 euro uit te geven, waarbij 2e hands me een betere keus lijkt ivm prijs / kwaliteit.

Namen die bij mij opkomen zijn Marshall, Peavey, Mesa/boogie, Hughes en Ketner en Fender.

Wat vinden jullie? Ik probeer een beetje een overzicht te krijgen van de verschillende opties en de prijs / kwaliteit verhoudingen binnen de verschillende merken.

Baker
17 maart 2003, 14:41
voor metal is er maar 1 antwoord.
peavy 5150 + 4x12
Vooropgesteld dat je ALLEEN maar metal speelt en NOOIT clean.
geloof me, de 5150 rookt.

A3
17 maart 2003, 14:46
Op 2003-03-17 14:41, schreef mbakker75:
voor metal is er maar 1 antwoord.
peavy 5150 + 4x12
Vooropgesteld dat je ALLEEN maar metal speelt en NOOIT clean.
geloof me, de 5150 rookt.




Als je die voor 400 Euro vind, is heel het metalliefhebbende deel van dit forum verschrikkelijk jaloers op je.

Voor 400 Euro, er zullen veel mensen me tegenspreken maar een marshall valvestate 8080 of zo met een metalzone van boss? Of een randall combo?

Een hughes en kettner warp 7 combo is ook een mogelijkheid.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: A3 op 2003-03-17 14:48 ]</font>

Bins
17 maart 2003, 14:49
5150 + cab voor 400 euro gaat niet lukken denk ik...
Bij goedkoop en metal denk ik aan Randall.

Maar waarom probeer je niet eens een zoom tri-metal of een metal zone+ ge7 ofzo. Dan ben je voor 100 euro ongeveer klaar en kan je doorsparen (heh bah, ik haat dat woord :smile: ) voor een echt chille bak.
Er vanuitgaande dat die princeton chorus genoeg herrie maakt in een band situatie.

Je kan natuurlijk ook naar pre-amps kijken, of zelfs een v-amp of pod... Ik heb hier nog een Marshall pre-amp voor je liggen waar je ook wel redelijke metal uit kan toveren (spam :wink: )

Negative K3 fan
17 maart 2003, 14:53
Ik denk dat het misschien het overwegen waard is om wat door te sparen en een mooie half stack te kopen.

En als je nog een vakantie gaat werken ofzo dan is het het wel waard om een 5150 te kopen, ideaal voor metal, geile scheur etc.

Plaguebearer
17 maart 2003, 15:40
Ik speel zelf op een Rocktron Vooduvalve online + een mesa/boogie 50/50 + 2x London city 4x12 's. Ik speel death-metal en deze combi blaast gigantisch (in stereo)!

andy
17 maart 2003, 16:01
Op 2003-03-17 15:40, schreef Plaguebearer:
Ik speel zelf op een Rocktron Vooduvalve online + een mesa/boogie 50/50 + 2x London city 4x12 's. Ik speel death-metal en deze combi blaast gigantisch (in stereo)!



En daar heb je zeker 400 euro voor betaald..... Zijn we hier om te adviseren of te geilen op ons eigen spul??? In de rubriek diversen kun je daarover eea wel kwijt.

kokeleko
17 maart 2003, 16:05
Rrrrrustig Andy , maak je niet druk.

andy
17 maart 2003, 16:13
ok ben weer kalmmmm chillllll

gerrekat
17 maart 2003, 16:41
wil je cht een scheurbak vind ik de XXX van peavey nog beter dan de 5150, maar beide zijn super.

ik vind mijn ENGL powerball ook te gek, maar ja niet voor 400 EURO.

RANDALL is een optie, die zijn wat goedkoper, alhoewl de echte serieuze randalls ook behootrlijk duur zijn, ik doel dan op de Cyclone en warhead!

staartmans
17 maart 2003, 16:46
gek misschien maarruh... Marshall JCM 2000 DSL 50 of 100 watt top! Zitten 2 errug leuke knopjes op: deep en tone-switch. Beetje opleuken met de presence-knop en hoeveel metal wil je! Wel 4x12 eronder!

Greetz, Martino!

Phyrexian
17 maart 2003, 17:17
Voor 400 euro heb je als je héél véél geluk hebt een head gekocht, maar dan moet je wel nog eens een 400 euro neertellen voor een cabinet (liefst 4x12).

400 euro, daarmee kan je een serieuze tweedehands combo kopen (2x12)...

BLOK182
17 maart 2003, 17:24
Die DSL klinkt behoorlijk vet ja, heb er van de week een ex-leraar van mij op horen spelen met een soloist, dat was pretty metal :wink:

lagwagon_81
17 maart 2003, 17:32
Ik zou het eerst maar eens proberen met een Boss Metalzone (MT-2), dit maakt echt een groot verschil!! :wink:
Ik heb eigenlijk weinig versterkers gehoord waarvan de overdrive standaard echt goed is.

BLOK182
17 maart 2003, 17:33
Dan heb je er nog niezo gek veel gehoord lijkt me :wink:

lagwagon_81
17 maart 2003, 17:35
Op 2003-03-17 14:41, schreef mbakker75:
voor metal is er maar 1 antwoord.
peavy 5150 + 4x12
Vooropgesteld dat je ALLEEN maar metal speelt en NOOIT clean.
geloof me, de 5150 rookt.




Hij vraagt naar een versterker zonder buizen!! :wink:

lagwagon_81
17 maart 2003, 17:36
Op 2003-03-17 17:33, schreef BLOK182:
Dan heb je er nog niezo gek veel gehoord lijkt me :wink:


Die reactie had ik wel verwacht, maar bij goedkope amps heb ik nog weinig sterke overdrives gehoord, maar misschien heb ik alleen nog maar verkeerde versterkers gehoord :smile:

BLOK182
17 maart 2003, 18:04
Ah ok, bij goedkope amps is dit nog wel eens het geval, al vond ik (raar maar waar) zo'n peavey transistor combootje toch best lekker scheuren (voor thuisgebruik dan he).

Janneman
17 maart 2003, 20:09
Uit die Fender ga je ook met een metall zone ofzo geen strak metall geluid krijgen. Voor weinig geld zou ik zelf een Marshall valvestate kiezen, heeft vanzichzelf een lekker distortion geluid. Met wat meer geld kan je hier eens naar kijken. http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/8151.htm?zoek=5150

xystus
17 maart 2003, 21:49
Ik wilde gelijk 'KOCH POWERTONE!!' schreeuwen, maar die heb je niet voor 400 euro..

neem een simpele transistorbak en sluit er een vet pedaal (metalzone/GT-3) op aan. hebbie toch nog een vette sound.

Bins
17 maart 2003, 21:59
Op 2003-03-17 20:09, schreef Janneman:
Uit die Fender ga je ook met een metall zone ofzo geen strak metall geluid krijgen. Voor weinig geld zou ik zelf een Marshall valvestate kiezen, heeft vanzichzelf een lekker distortion geluid. Met wat meer geld kan je hier eens naar kijken. http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/8151.htm?zoek=5150


Waar baseer je dit op? Ik kreeg toen ik nog een mt-2 had een meer dan bevredigend metal geluid uit mijn fender, en de topic starter heeft het "kleine broertje" van mijn amp. Hij houdt van pedalen, zoals dat heet.

Janneman
17 maart 2003, 22:52
Gedeeltelijk smaak, gedeeltelijk feiten. Heb je wel eens met die Fender afgedempt/palm muted gespeeld? Voor het spelen van metall is het wel een vereiste dat dat strak klinkt. Bij mijn Fender klinkt dat niet zo. Mijn 5150 klinkt wel 100x strakker bij dit soort gebruik. (bij wijze van spreken)Ik denk als je het naast elkaar hoort dat je tot dezelfde conclusie komt, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker. :wink:

Bins
17 maart 2003, 23:16
Ja...
Als je het naast een 5150 zet... Maar daar gaat het hier niet over.

Als je moet kiezen tussen een Valvestate, of een Fender + pedaal (als je al een fender hebt) lijkt het mij niet slim om voor die Valvestate te kiezen. Voor een 2ehands MT2 ben je nooit meer dan 50 eur kwijt, en dan zou je zelfs nog een dano-eq voor weinâg kunnen kopen. Dan heb je dus voor onder de 100 eur en een mooi clean kanaal en een redelijke metal sound, waar je even mee vooruit kan. Hou je 300 euro over voor je "versterker spaarpot".

Een valvestate klinkt echt niet 100x strakker als deze combi bij dit soort gebruik (bij wijze van spreken). Ik denk als je het naast elkaar hoort dat je tot dezelfde conclusie komt, maar dat weet je natuurlijk nooit zeker. :wink:

Diamond Head
18 maart 2003, 00:18
Iedereen alvast bedankt voor de vele (!) replies.

Als ik alles zo lees denk ik dat het het slimst is om naar zo'n Boss metal pedaal te kijken (2e hands?) en dan over een jaar ofzo met een groter budget iets te kopen?

Ik heb zelf over een Peavey Bandit 112 van een vriend van me gespeeld trouwens, het metal geluid klonk erg lekker, maar clean was het niets.

Het cleane geluid van mijn Fender vind ik prima, en voorlopig vind ik de 50 watt die er uit komt ook zat. Als ik dat ding op 10 zou zetten zou ik echt wel 2 kamers verderop willen zijn...

andy
18 maart 2003, 00:25
een metal pedaal lijkt me inderdaad een optie, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Die metal zone pompt zelfs de meest kinderachtige transistor bak op. En ik weet het , want ik heb een kut oefenamp, maar ik glimlach weer als ik die scheurbak er voor zet. Wel ff zorgvuldig zijn met de eq.

Diamond Head
18 maart 2003, 00:47
Voorzichtig?

Plaguebearer
18 maart 2003, 09:03
En daar heb je zeker 400 euro voor betaald..... Zijn we hier om te adviseren of te geilen op ons eigen spul??? In de rubriek diversen kun je daarover eea wel kwijt.


Andy, jaloerse pisvinger! :smile: Nee, ik heb daar geen 400 euro voor betaald. Had even over zijn budget heen gelezen. Zo geil is mijn spul niet want a) Rocktrons pijpen slecht b) Mesa's hebben te kleine gaten.

Maar laat ik mijn advies dan anders uitdrukken: Spaar nog even door en koop gelijk iets goeds waar je echt een aantal jaren mee kan doorkomen.

andy
18 maart 2003, 11:24
zeg dat dan meteen, haha.

Ronald
18 maart 2003, 12:30
kheb niet het hele topic gelezen

maar ik heb zelf een peavy bandit 112 en daar kan je echt een overdreven zware distortion uit krijgen met heel veel bas erin , dus als je echt ouderwetse ruwe metal maakt dan is da een goeie versterker.

en kweet nie meer hoe duur ie was maar ik denk wel zo'n 400 euro

Janneman
18 maart 2003, 22:02
Ik zou zelf ook gaan voor zo een bandit of valvestate ipv een fender. Ik vind dat je een gedefinieerdere toon (:?) krijgt dan met bijv. een metallzone. Heb zelf heel lang op een peavey classic chorus 212 (transistor) gespeeld, waarmee ik altijd een kwa prijs vergelijkbare Fender (buizen) wegblies. Een valvestate komt er wel meer in de buurt, dus zou ik zelf kiezen, maar altijd even uitproberen. :smile:

Baker
18 maart 2003, 22:14
Ik heb nog wel een goeie 2e hands valvestate te koop. 3 kanaals 2x12" speaker.

Diamond Head
18 maart 2003, 22:37
hmmm

Dus wat is nu beter?

1. Mijn Fender Princeton Chorus met een Boss MT-2 metal pedaal
2. Een Peavey Bandit 112 of valvestate
(3. is er verschil tussen de oudere en nieuwere 112 bandits?)

Ik vond het cleane geluid van die peavey zelf nl niet zo geweldig.

niels5150
19 maart 2003, 09:30
ik zou voor de marshall valvestate gaan, dat is zeker de sound die je zoekt. Als je hem opendraaid gaat de eindtrap best mooi meewerken, en krijg je een superzware sound!

guhlenn
19 maart 2003, 11:04
Op 2003-03-19 09:30, schreef niels5150:
ik zou voor de marshall valvestate gaan, dat is zeker de sound die je zoekt. Als je hem opendraaid gaat de eindtrap best mooi meewerken, en krijg je een superzware sound!


Eindtrap meewerken??? solidstate crap-out zul je bedoelen... alles over vijf is rotzooi met een valvestate...

A3
19 maart 2003, 12:41
ja das waar boven de 5 gaat het geluid zwaar achteruit terwijl het volume nog amper toeneemt. Ik vind de distortion van een valvestate echt niet goed (en ik heb er zelf één dus ik weet waar ik over spreek), ik zou er echt een metalzone of dergelijk bijkopen, klinkt echt veel vetter.

Diamond Head
19 maart 2003, 15:18
OK, een valvestate is het dus niet helemaal, zeker niet nu ik al een redelijke amp heb. De mogelijkheden dus:

1. Mijn Fender Princeton Chorus met een Boss MT-2 metal pedaal
2. Een Peavey Bandit 112

Waar ik bij opmerk dat ik de Peavey geprobeerd heb: het scheurgeluid beviel me heel erg, clean was het alleen niks, of is daar wat aan te doen? Bovendien is er nog het verschil tussen de oude en nieuwere peavey's, hoe zit dat?

Als ik dit samenvat kan ik waarschijnlijk het beste zo'n pedaal kopen: dat zal ik 2e hands wel kunnen krijgen voor zo'n 50 euro, een peavey zal waarschijnlijk 200 euro kosten. Waar kan je zo'n pedaal alleen uitproberen... dan moet ik mijn hele versterker verslepen.

Wat vinden jullie, is dit de juiste conclusie zo'n beetje?

andy
19 maart 2003, 15:51
nou ja versterker verslepen??? Ik denk dat je de MT 2 op een vergelijkbare transistor bak in de winkel kunt uitproberen. Dan krijg je wel een aardig idee.

Bins
19 maart 2003, 16:46
Staar je niet blind op de MT-2, je zou bijvoorbeeld ook een Zoom Tri-Metal kunnen proberen ofzo.

Diamond Head
19 maart 2003, 17:52
ok, wat pedaaltjes in de winkel proberen dus, en dan kijken of ik ze via marktplaats 2e hands kan krijgen :grin:
Nog andere pedalen die goed zijn?

gerrekat
19 maart 2003, 18:35
Serieus jongens, ik vind die pedaaltjes allemaal zo kut klinken, zeker de MT-2, ik heb er nog een voor 50 EURO mag je hem hebben!

heb ook nog een Marshall jackhammer pedaal die mag weg voor 55.

uurrgghhhh, maar ik kan je van harte adviseren om door te speren voor een vette top!

Janneman
19 maart 2003, 23:29
Ik zou echt even gaan uitproberen wat je het beste vindt. Misschien idd even wat met je versterker slepen enzo. Ik vind een valvestate scheur dus echt wel lekker en zeker beter dan zo een pedaaltje. Maar het is echt smaakgebonden, dus gewoon even uitproberen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Janneman op 2003-03-19 23:30 ]</font>

jules
7 april 2003, 15:16
ik gebruik als efecten pedaal een digitech rp7 valve geef mij om het even welke versterker en ik weet zeker dat ik er een vette scheur uit krijg (ook uit die fender princeton chorus want die heeft mijn vader ook)

Speeddemon
17 juni 2003, 19:39
Diamond Head, ik doe mijn Peavey Bandit 112 weg.

Ik heb de Sheffield speaker vervangen met een veel betere Celestion G12T-75, footswitch en manual erbij, voor 320 euro is ie van jou.
(nieuwprijs versterker was 950 gulden, en 300 piek voor die speaker + inbouw, toch bij elkaar een dikke 560 euro, 5 jaar oud, i.z.g.st)

(Ik merk trouwens NIKS van een slecht clean geluid, gebruik hem in een funk/soul/disco band, dus da's een en al clean!)
Heb ook een megabrute sound gehad met een MT-2 ervoor, maar heb de MT-2 verkocht omdat ik ook al een veel betere H&k Tubefactor heb (kost wel dik 200 euro).

Mijn Bandit is trouwens de wat oudere, met het puntige logo, maar weer niet die hele ouwe met die groene strepen.

Josdevos
17 juni 2003, 20:23
Jongens, deze gast heeft gewoon een Flextone 2 nodig. Nieuw te vinden voor 500, tweedehands 400-450 incl kleine controller.

Speeddemon
17 juni 2003, 22:45
Jongens, deze gast heeft gewoon een Flextone 2 nodig. Nieuw te vinden voor 500, tweedehands 400-450 incl kleine controller.
Sorry, maar dat is wel heel slecht advies!

Een Flextone (II of HD) klinkt leuk als je in je eentje speelt. Dan heb je zoiets van "goh, best vet zo'n modelling amp"

Dan begint je band te spelen... verward kijk je om je heen... "Shit waar is m'n geluid? Versterker NOG harder zetten dan? Shit, die versterker heeft geen druk..."

Trust me, ik oefen regelmatig in 013, daar hebben ze er 3 staan, verdeeld over 2 oefenruimtes... er staan voor de rest JCM900's (ook niet al te best, maar goed, ze reageren goed op je pedalen), Fender Twin Amps en paar van die H&K Vortexen...

ELKE gitarist van de Rockacademie zegt "Het lijkt wel of je geluid IN de versterker blijft... totaal geen druk... ja die H&K ZenAmps (ook een modelling amp) zijn stukken beter, maar geef me toch maar een gewone (SS of buizen) amp"

Ik lieg niet. (En die ZenAmps zijn €1349.... ook niet echt een optie)

Josdevos
17 juni 2003, 23:01
Sja, bij de 60w is dat zeker zo, bij de anderen niet.
Het gaat hier btw over 400 euro max en geen buizen amp.

Probeer ook eens wat mid over te laten in je klank in plaats van alles weg te scoopen...

Speeddemon
17 juni 2003, 23:41
Au contraire, mon ami. Je Suis Monsieur MID!!! :-D
Nee serieus Jos, dat stadium van 'cut mids klinkt gaaf-he? waarom werkt 't live niet? " ben ik al ettelijke jaren voorbij.

En ik bied hem een GOEIE degelijke amp aan voor veel minder dan 400-450, geen buizen, maar wel een waarvan ie het scheur-kanaal vet vindt en waarschijnlijk het clean ook wel, nu die Celestion erin ligt.

Besides, 60 a 80 watt moet voor een GOEIE transistor bak MEER dan genoeg zijn om in een oefenruimte boven de band uit te komen. Heb m'n volume zelfs on stage nooit hoger dan '3'.

jammer dat Line6 het qua EQ-ing en druk nog niet voor mekaar heeft. Bij de Vetta wel, maar die is dan ook 2048 euro.

the_trooper
24 juni 2003, 14:12
Als ik in jouw schoenen stond kocht ik de peavey Bandit van Speeddemon! Een maat van me heft ook zo'n bandit voor op de slaapkamer en heeft ook de originele speaker vervangen door een celestion en ik moet zeggen dat ding klinkt echt super voor een transistor versterker. Ook het clean vond ik echt heel goed, zelfs fenderachtig.

Zelf heb ik ook een valvestate (VS30R) en ik moet zeggen dat die peavey echt een betere keus is, zowel clean als scheur.

Een boss (of wat voor merk dan ook) pedaaltje zou ik niet doen. Jegeluid wordt dan al snel een brei.

Mocht je echter voorzien dat je binnen niet al te lange tijd in een band gaat spelen kun je misschien toch beter een wat zwaardere combo kopen. 60 watt (voor een transistor iig.) lijkt me dan wel het minimaal benodigde.

gerrekat
24 juni 2003, 19:36
Een oude Marshall valvestate V100 top, de eerste serie die klinekne waanzinnig!

Veekl extreme metalbands als DEATH, OBITUARY etc. gebruiken deze begin jaren 90!

Ik heb er zelf ook een gehad echt een goed, laat ze maar lekker lullen die dingen scheurden als een gek!

Phyrexian
26 juni 2003, 17:48
Een oude Marshall valvestate V100 top, de eerste serie die klinekne waanzinnig!

Veekl extreme metalbands als DEATH, OBITUARY etc. gebruiken deze begin jaren 90!

Ik heb er zelf ook een gehad echt een goed, laat ze maar lekker lullen die dingen scheurden als een gek!

Vrienden van me gebruiken in hun technische death metal band een ouwe VS100 top. Echt vet hoor, de éne gitarist heeft er nog een tubescreamer voor wat het geluid nog sappiger maakt.

De andere speelt over een ENGL Savage SE... om het verschil maar te tonen.

gerrekat
27 juni 2003, 10:52
Ja er is niets mis met een valvestate voor metal, ik heb er ook veel plezier van gehad!

V!N
27 juni 2003, 13:37
Oh ..

Ik wou net alle (verwachtte) Engl-adviezen onder te tafel posten met het devies om voor de Framus Cobra te gaan.

FRAMUS

Ja !

Het is jammer dat Framus nog steeds wordt geassocieerd met het 'low-budget' van enige decennia geleden.

De huidige spullen laten zich echt wel meten met de bovenlaag van wat er op de markt is, niet alleen de gitaren maar ook de versterkers. Notabene handwired ! Niet eens een foutief benaamd 'point to point' turretboard. Genoeg knopjes voor control-freaks, midi besturing voor de studio giganten of lui met hun effecten in een rack .. Ik vind het al met al aan opties en techniek behoorlijk indrukwekkend.



Mijn andere advies zou een Voodoo Hex zijn.



Maar hij is op zoek naar een wat goedkoper dingetje dus .. beschouw bovenstaande als niet gepost :)

gerrekat
27 juni 2003, 17:56
Framus is leuk, heb een cobra en een ehhhhh......nou ja nog een geprobeerd, klonk best goed!

Maar kosten ook rond de 1600-1700, vond in die prijsklasse een ENGL beter klinken!

Voodoo HEX daar kom je hier in Europa niet makkelijk aan, dus lijkt me niet echt een optie, zijn ook verschrikkelijk lelijk! maar ze schjinen goped te klinken heb er echter nog nooit een eghoord!

Laus
29 juni 2003, 23:30
laat die jongen gewoon een sjeespedaal kopen en doorsparen voor een leuke halfstack. simpel.

V!N
30 juni 2003, 16:35
Framus is leuk, heb een cobra en een ehhhhh......nou ja nog een geprobeerd, klonk best goed!

Maar kosten ook rond de 1600-1700, vond in die prijsklasse een ENGL beter klinken!

Voodoo HEX daar kom je hier in Europa niet makkelijk aan, dus lijkt me niet echt een optie, zijn ook verschrikkelijk lelijk! maar ze schjinen goped te klinken heb er echter nog nooit een eghoord!

Die andere framus zal de eh .. he shit, nou bennik 'm ook kwijt .. :) (framus.de) ah, dat zal de DRAGON zijn geweest. Die heb ik zelf nog niet gehoord, maar de Cobra geldt nu als het vlaggenschip.

Als je met je Visa zwaait zijn Amerikaanse dingen niet meer zo ver weg :) Als je de HEX echt zou willen, is er wel een miauw aan te passen.
Ik heb Voodoo's alleen nog maar gehoord en nooit gezien, maar ze klinken mij al geod genoeg om me geen zorgen te maken over het uiterlijk. Zelfs als het roze pluche is !

Maar gerrekat, we zitten niet altijd op een lijn (Marshall Mode Four of wat dan ook van Engl), maar toch hebben we beide al het een en ander aan versterkers gehoord en je gefundeerde meningen daarover mag ik wel, ookal deel ik ze niet altijd. Wat vind je van Roccaforte ?