PDA

View Full Version : Kijken naar de handen is altijd FOUT!



stan2009x
25 februari 2009, 00:11
Hallo Allen,

Ik weet dat het min of meer een reactie is op een ander onderwerp, maar ik dacht dat het sowieso leuk was dat enkelen het zouden lezen, daarom heb ik er een discussie van gemaakt. (hope you don't mind)

Ten eerste is de stelling niet helemaal waar, maar er zit zeker wat in.

Ik ben gymleraar en heb talloze methodes gelezen om de motoriek van mensen te verbeteren en het beste is zo snel mogelijk te spelen zonder te kijken bij gesloten skills, (vaardigheden waar de omgeving niet verandert.)

Wanneer je niet kijkt naar je vingers, picking- of fretting hand, krijg je geen visuele feedback en zul je het puur op gevoel moeten doen, wat je toetst aan de hand wat je hoort, niet wat je ziet. Zo krijg je sensitieve en auditieve feedback op een motorische impuls. Het komt hier op neer.

(x is bijvoorbeeld een noot die je wilt spelen, y is de verkeerde noot.)
X hoofdletter noem ik voor het gemak de beweging die bij x kleine letter hoort, Y hoordletter is beweging die je maakt om y kleine letter te maken)

Bij niet kijken naar de hand:
Je gaat de impuls X aan respons Y koppelen (dus vekeerde noot)
Ik deed X (motorisch en sensitief) ---------------->en ik hoor Y(auditief), dit klopt niet, je gaat volgende keer of weer de fout in, of je dwingt jezelf om de beweging goed uit te voeren en als je vervolgens hoort dat de beweging van je vinger fout is, krijg je meteen het signaal.

Bij wel kijken naar de hand:
Als je X deed (sensitief)--------> je ziet (visuele feedback)Y en je corrigeert tijdens de beweging koppel je ten onrechte X aan y, wat niet klopt. Dit levert een significant minder goed leerproces op, omdat je in mindere mate gedwongen wordt de juiste beweging uit te voeren.


Probeer hier op te letten, goed kijken "memorizen" en dan meteen zo snel mogelijk zonder te kijken.