PDA

View Full Version : DIY Box of Rock



hugo
24 februari 2009, 23:31
Van het weekend de box of rock clone in elkaar gezet van MEK zie:

http://uk-electronic.de/onlineshop/product_info.php/cPath/105_192/products_id/1124?osCsid=cceb0d2a745b81f3414a82d00f952d3c

De behuizing is gewoon kaal dus foto´s hebben weinig zin, maar een kleine review is altijd wel handig.

Kit was makkelijk in elkaar te zetten, de gebruiksaanwijzing is alleen in het Duits maar als je het plaatje volgt spreekt het allemaal voor zich, ik heb wel de optie met voorgeboorde behuizing genomen, voor 6 euro ga ik niet zitten prutsen. Nu het belangrijkste hoe die klinkt, ik heb het pedaal getest over mijn rack, bestaande uit soldano x88R preamp clone, peavey 6l6 eindversterker en een fame vintage 30 (2x12") cabinet. Heb het niet op bandvolume getest en maar gewoon op normaal niveau, oh gitaar is een Westone prestige (Suhr Aldrich in de brug).

Het overdrive kanaal geeft aan een het cleane kanaal een bluesy tot ac/dc achtige distortion, met wat meer volume mss iets meer. Ik vind het een mooi gebalanceerd geluid, maar voor mij net te weinig gain om te gebruiken als crunch, voor een bluessolotje wel lekker, reageert redelijk op volumepot maar kreeg het niet helemaal schoon. Boost werkt als cleanboost het beste, dus om je volume op te krikken, de vervorming wordt er niet mooier op.

Op het tweede kanaal (crunch) geeft het overdrive net wat meer distortion wat voor solo's wel lekker is of als je vindt dat je buizenvervorming net te weinig is. Het verschil is niet zo groot als een metalzone oid maar dat is ook een compleet ander pedaal, maar een stuk subtieler (en beter), boost werkt ook weer prima.

Op het lead kanaal zit al meer dan voldoende gain en gebeurt er ook weinig.

Op zich leuk pedaal zeker voor een twee-kanaals versterker waar je net wat meer uit wil halen, voor mij is het nu niet nodig. Ook nog even een tonelab geprobeerd maar dat is niks (op zich ook logisch).

Mzl Hugo

Jimwoud
25 februari 2009, 14:27
Ik heb ook een BOR clone zonder SHO erin. En vind hem ook het beste als booster werken voor bv m'n Sovtek. Krijg er dan echt gave hardrock/ metal sounds uit. Werkt beter dan een tubescreamer voor mij.

Standalone vind ik hem met een telecaster erg lekker. alleen komt hij iets gain tekort inderdaad.

@ Hugo: Hoe is het met je JCM900-> Soldano project.

hugo
25 februari 2009, 15:31
Het JCM 900 => Soldano staat even op hold, ik heb alles binnen en de PCB zijn voorzien van alle componenten, moet alleen de hele wiring nog doen, en daar moet ik echt even een weekendje voor uit trekken. Ik doe dit soort niet zo vaak, dus voordat zo'n schema weer in je hoofd duurt weer even.

Ik ga het zeker afmaken, maar of ik er veel aan heb weet ik nog niet, ik vind het gesjouw met die buizenversterkers echt irritant worden, dus volgende project wordt iets lichter en compacter. Ik ben al een beetje aan het hobbien geweest met moddeling en transistor dingen, maar dat wordt het ook nog niet echt. Het liefst een 50 watt buizencombotje die zowel klein en licht is, maar dat is weer een ander topic, hoewel dan is zo'n box of rock clone wel een lekker pedaaltje.

Mzl