PDA

View Full Version : het beste een band opnemen



jan_bervoets
24 februari 2009, 22:31
oi , hoe zou ik te beginnen van nul het beste een ganse band opnemen
bestaande uit - 2gitaren
- zanger
- drum
- bas

het beste niet echt maar meer de prijs kwaliteit overeenkomst


alvast bedankt !

Marshallover
24 februari 2009, 22:40
Zoom H2 wellicht.

bert k
24 februari 2009, 22:46
Hm, ik wil niet zeuren, maar de hele eerste pagina van dit subforum staat vol met dezelfde vraag.

jan_bervoets
24 februari 2009, 23:17
zo een zoom h2 vind ik eigelijk niet zo goed is er iets met genoeg inputs ? bv 2 xlr en 3 jacks ? of als je nu alles inplugt op je boxen kun je dan een ding hebben dat alles opneemt dat door je boxen gaat ?

MattellicA
24 februari 2009, 23:27
Tascam US-1641, 16 kanalen rechtstreeks naar de PC via USB. Voor dat geld vind je niets beter om op te nemen...

En dan nog wat mics, maar daar is heilige Han beter in .. :mmmm:

Han S
24 februari 2009, 23:38
Tja, hoe doe je zoiets? Als ik dat niet zou weten ging ik een dagje naar een studio.

JvD.
25 februari 2009, 00:45
Tja, hoe doe je zoiets? Als ik dat niet zou weten ging ik een dagje naar een studio.
haha, nee han. we willen jou studio niet. alleen je kennis!
[hij heeft wel een punt dude]

Thmz
25 februari 2009, 01:16
Maar kan je je budget echt specifieren bv: tot maximaal 500 euro ofzo.

Als je redelijk wat geld hebt en ook (zeer) goede kwaliteit wil:

tascam us 1641 nemen: http://www.thomann.de/be/tascam_us1641.htm

Voor vocal mic wordt de Shure SM58 meestal aangeraden: http://www.thomann.de/be/shure_sm58_set.htm
Gitaren opnemen met Mic voor versterker: http://www.thomann.de/be/shure_sm57lc_bundle.htm

Bass: weet ik niet (denk dat de http://www.thomann.de/be/shure_sm57lc_bundle.htm het beste geschikt is dan)
Drums: weet ik ook niet goed. Je kan gaan voor een Recordman opstelling (2 mics nodig) of voor alle delen van de drum een eigen mic.

Highway49
25 februari 2009, 08:04
Bas met een SM57? Zou ik denk ik niet doen. Voor niet al teveel geld koop je een DI-box en prik je 'm daar in, direct naar je interface.

Als je drum-mics zou gaan kopen schijnt het ook gaaf te zijn om de basgitaar zowel via DI als via de basdrum microfoon voor de amp te recorden. Dus 2 sporen voor de bas. Niet per se nodig maar als er toch zo'n mic ligt. (Heb het zelf nog niet geprobeerd dus mag bijvoorbeeld Han ff over oordelen)

Als je alles apart op gaat nemen zou ik voor 1 van de 2 mics gaan en daar zowel zang als gitaren mee opnemen, kan prima denk ik zo...ik heb begrepen dat het verschil tussen de 57 en 58 puur de behuizing is, dus zonde om ze allebei aan te schaffen, tenzij je alles tegelijk wilt opnemen.

Ik heb zelf ook de Tascam 1641 en bevalt mij prima. Ik kan alleen nog niks zeggen over de Fantoomvoeding, heb ik nog niet gebruikt...maar een goede oplossing voor niet al teveel geld.

Mocht je trouwens de drums 'maar' met 2 of 3 mics opnemen, heb je alleen niet zoveel ingangen nodig (er weer vanuitgaande dat alles apart van elkaar wordt opgenomen...) En kun je voor een goedkopere met minder ingangen gaan

Thmz
25 februari 2009, 08:47
ik heb begrepen dat het verschil tussen de 57 en 58 puur de behuizing is, dus zonde om ze allebei aan te schaffen, tenzij je alles tegelijk wilt opnemen.

Ik dacht dat dat juist de bedoeling was dat ze alles tergelijk opnamen.
Waarom zou je anders een Tascam US1641 kopen om veel tergelijk op te nemen :P



Mocht je trouwens de drums 'maar' met 2 of 3 mics opnemen, heb je alleen niet zoveel ingangen nodig (er weer vanuitgaande dat alles apart van elkaar wordt opgenomen...) En kun je voor een goedkopere met minder ingangen gaan

Als je alles apart opneemt zou ik dit doen:

*Audio interface voor opnemen: http://www.thomann.de/be/tascam_us122_l.htm
-- Met deze Audio interface kan je maximaal 2 bronnen tergelijk opnemen!

*2 mics. Misschien best iets van een Shure SM58 Bundel (<bundel betekent dat statief en kabel er bij zit)

Dan kan je alles om te beurten opnemen (bv eerst de Zang en de Bass, dan de 2 gitaren, dan de Drum) en zet alles om te beurten in een verschillend spoor
en dan moet je de opgenomen sporen synchroniseren (zorgen dat alles mooi gelijk loopt) met het bijgeleverd programma (Cubase LE4)
Dus zorgen dat de drums gelijk loopt met de zang en de gitaar en de bass dus.

Succes!

Highway49
25 februari 2009, 09:04
Ik dacht dat dat juist de bedoeling was dat ze alles tergelijk opnamen.
Waarom zou je anders een Tascam US1641 kopen om veel tergelijk op te nemen :P

Ligt eraan hoe goed je het wilt, als je drums op wilt nemen met 3 tom-mics, snare-mic, 2 overheads, basdrum-mic kun je 8 ingangen heel goed gebruiken. Je zou ook via een niet te duur mengpaneel 8 mics naar een interface kunnen gooien, alleen heb je dan niet meer de verschillende sporen.

Kan de topicstarter aangeven wat ie precies wil?

Thmz
25 februari 2009, 09:33
Maar ik denk voor de topicstarter dat hij beter de drums opneemt met een Recorderman opstelling (maar 2 mics gebruiken)
Om het goed op te nemen moet die opstelling PERFECT geplaatst worden.
Hier staat een beetje uitleg (google anders een keer erover)
http://www.joshwoodward.com/mod/news/slideshow.php?article_id=4386


Hij moet t nummer dan 3 keer spelen en alles is opgenomen.

Want als hij de drums met 8 mics gaat opnemen kosten die mics al 400 euro. (minimum voor goede :P)

En dan heeft hij nog eens een 8 kanaals interface nodig die 3 keer zo duur is als een 2 kanaals. (je krijgt natuurlijk wel 4x meer ingangen :P)

Als het echt prijs/kwaliteit moet zijn denk ik dat een simepele 2 kanaals audio interface + 2 mics het beste zal zijn.
Dus: audio interface: Tascam US122L (140 euro), en 2 mics maar ik ken niet zoveel van all-round mics.

Han S
25 februari 2009, 10:43
Ja leuk, en dan een link plaatsen met een foto van twee AKG C414's. Die kosten typisch ietsje meer, afhankelijk van het type maar reken op iets tussen de 750 en 1000 euro per stuk.

Als ik een standaard 5 delig drumstel opneem gebruik ik meestal elf microfoons.

Recorderman heeft ooit een methode gepost op recording.org en dat is een geheel eigen leven gaan leiden en de hele planeet overgegaan als een olievlek. De man is erg kundig en ook heel behulpzaam en aardig, maar het enige wat hij heeft bedoeld is het voorkomen van fasefouten tussen de beide OH microfoons en dat doet hij met een rolmaat, een touwtje of een paar drumsticks.

Als je naar de minimale microfoontechnieken wilt moet je eens kijken op de site van Fletcher www.mercenary.com (http://www.mercenary.com) , daar vind je methoden om met een paar microfoons drums op te nemen en ook andere mooie verhalen, van Walther Sear bijvoorbeeld.

Maar ook met maar één microfoon kun je een redelijk drumgeluid opnemen, als je een goede ruimte hebt en de micofoon op de juiste plek zet. En dat lukt ook met een goedkope microfoon.

Liquid_Metal
25 februari 2009, 11:37
Binnenkort heb ik een blijvende computer in het repetitiehok en willen we alles daarin doorsluizen zodat we altijd op kunnen nemen, terwijl we gewoon aan het spelen zijn. Zang via 3 mics, keyboard, 2e gitaar en bas via line in, mijn gitaar hopelijk binnenkort via een Shure SM57, en dan nog iets voor de drums. Ik zat ook met het idee in m'n hoofd om een overhead te gebruiken en een dedicated bassdrummic (omdat die horizontaal uitstraalt). Als we voor elk onderdeel een mic willen gebruiken wordt dat nogal duur, omdat er ook een extra mengpaneel bij moet komen (nu hebben we een 4 x XLR + 4 x Line In), of zelfs een groter mengpaneel. 'kWeet niet hoe blij de bandleden zouden zijn met zo'n uitgave, want we willen ook al een nieuwe poweramp voor de PA. Deze heeft niet genoeg vermogen (limiter gaat steeds aan) of is gewoon kapot (mijn zoektocht naar n poweramp is nog bezig, maar ik heb de specs van de speakers nog steeds niet :$)

jan_bervoets
25 februari 2009, 13:17
wauw ja zo een tascam lijkt me wel iets maar nog een vraagje mijn broer die zegt hier iets over zo'n ouwe bandrecorder 8track zegt hij nu ik weet er niets van maar is dit ook niks ?

trouwens bedankt voor de reacties :o !

Highway49
25 februari 2009, 14:57
Maar ik denk voor de topicstarter dat hij beter de drums opneemt met een Recorderman opstelling (maar 2 mics gebruiken)
Om het goed op te nemen moet die opstelling PERFECT geplaatst worden.
Hier staat een beetje uitleg (google anders een keer erover)
http://www.joshwoodward.com/mod/news/slideshow.php?article_id=4386

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er niet ontzettend van onder de indruk ben, maar daarbij moet ik ook zeggen dat ik weinig ervaring heb, en het nu nog moeilijk vind om een drum buiten de volledige mix om te beoordelen. Daar komt mijn grote gebrek aan ervaring om de hoek kijken....excuses dus als ik me afgeef op iets dat heel goed zou zijn. Tuurlijk houd ik er rekening mee dat het maar met 2 mics is opgenomen.
Ook jammer dat ie niet ff over z'n toms rolt, grote kans dat dat niet klinkt (nu is bass/snare wel het belangrijkst, maar toch...)

Maargoed...Han merkte ook wat op over de ruimte. Jan (topicstarter) zal waarschijnlijk niet beschikken over een ruimte met een akoestiek geschikt voor het opnemen van drums met 2 mics. Plus dat de mics die gebruikt gaan worden vele malen minder zullen zijn..nu we toch op budget aan het letten zijn.

Thmz
25 februari 2009, 15:25
ik gaf het alleen als voorstel als hij echt té weinig budget om 8 mics voor de drums aan te schaffen. En dan moet je ineens een veel duurdere interface.

Ik ken het zelf ook niet hoor maaar het het op een ander forum gehoord.

bert k
25 februari 2009, 15:51
wauw ja zo een tascam lijkt me wel iets maar nog een vraagje mijn broer die zegt hier iets over zo'n ouwe bandrecorder 8track zegt hij nu ik weet er niets van maar is dit ook niks ?

trouwens bedankt voor de reacties :o !
8track is niks! Dat was een oud Amerikaans systeem, de voorloper van de casette. Heeft idd 8 sporen, maar die kan je alleen 1 voor 1 afdraaien. Multitrack opnemen kan niet, wegens de verkeerde opnamekop.

Highway49
25 februari 2009, 15:52
Nee okee, maar dan ben ik ook wel benieuwd naar het doel van het opnemen...

Eigen demo's kunnen produceren?
Klein beginnen om uit te kunnen breiden? Voor alsnog alleen experimenteren...
Repetities vastleggen, puur voor de band zelf?

In dat laatste geval is jouw optie veeeel meer dan voldoende inderdaad, dan zou ik zelfs kiezen voor 1 of 2 mics in de ruimte en alles daarmee opnemen. Demo's maken kan volgens de eerder besproken manier ook nog wel, maar kun je jezelf dan niet beter af gaan vragen of je dat geld dan niet beter kan stoppen in het bezoeken van een niet al te dure studio...

Die vraag moet Jan even zelf beantwoorden.

Han S
25 februari 2009, 16:14
8track is niks! Dat was een oud Amerikaans systeem, de voorloper van de casette. Heeft idd 8 sporen, maar die kan je alleen 1 voor 1 afdraaien. Multitrack opnemen kan niet, wegens de verkeerde opnamekop.

Ik denk dat hij een acht sporen multitrack bedoelt als de Tascam 38 of 80-8, of de Fostex R8.

Dat kan goed klinken mits het goed in orde is en goed afgeregeld.

jan_bervoets
27 februari 2009, 00:14
wel het doel is gewoon voor wat demo's te maken en opsturen naar wedstrijden of om wat reclame te kunnen maken op myspace

en bij deze bedank ik jullie allemaal voor jullie reacties en ik ben tot de conclusie gekomen dat opnemen duur is en alles wat ik kon veroorloven net is weggegaan naar een '65 twin reverb.

misschien is het dan toch beter om met de band samen te leggen en naar een goedkope studio te gaan.

Highway49
27 februari 2009, 12:31
Gefeliciteerd met je aankoop! Ook heel mooi, zal de opnames ten goede komen ;)

Als je een simpele studio kunt vinden, kun je 2 nummertjes opnemen voor misschien 200 piek, zelf je even verdiepen in afmixen (dit kost verder in principe niks...software...you know...) dan heb je al genoeg voor een demo. Een studiootje moet toch wel érg slecht zijn als de kwaliteit slechter uitpakt dan zelf opnemen met gear van ca. 700 euro...denk ik

guhlenn
28 februari 2009, 08:43
Een studio is een andere wereld dan het zelf doen. Als je wc lekt, ga je niet leren hoe loodgieter te worden... Noodzaakl is geen goede beweegreden. Neem je repetitie opnames op met een video camera, wees eerlijk over je performance, oefen de zwakke punten en bvoek dan een dag een studio, veel goedkoper en VEEL VEEL VEEL sneller en beter.

Liquid_Metal
1 maart 2009, 11:18
Ik denk niet dat mensen ontmoedigd moeten worden in het zelf opnemen. Ten eerste is het leuk om er mee bezig te zijn (vind ik), ten tweede kun je via opnames dingen terugluisteren waar je helemaal geen erg in had terwijl je speelde. Je kunt jezelf dus kritisch beluisteren. Ten derde krijg je inzicht in het studiowerk en ik denk dat dat vooral voordelen oplevert als je ooit naar een echte studio gaat. Net zoals het communicatieprobleem tussen muzikanten en audiotechneuten (zie het live-forum) zal er ook een probleem bestaan tussen muzikanten en studiotechnici. Als muzikanten meer weten over opnemen. Zoals wat voor mic wil ik gebruiken voor m'n gitaar en waar moet 'ie geplaatst worden. Of alleen al het kennen van het verschil dat de positie van een mic maakt. Ik denk dat studiotechneuten het best fijn vinden als muzikanten wat weten (en niet wijsneuzerig zijn uiteraard ;)).
Ik vind opnemen bovenal ook gewoon leuk, dus da's ook een grote reden dat ik me er mee bezig houdt.

Han S
1 maart 2009, 11:39
Toen ik in een band spelde nam ik elke repetitie op, gewoon met twee MD421's en een cassettedeck en dat kan verassend goed klinken. In ieder geval kun je feilloos terughoren wat er goed en fout ging en dat is heel erg leerzaam. Hetzelfde doe je tegenswoordigs met een doosje ter grootte van een pakje cigaretten met ingebouwde microfoontjes.

Opnemen in de studio is van een heel andere orde, dan wil je het onderste uit de kan en het maximale wat binnen je mogelijkheden ligt. En je zult altijd achteraf denken dat het nog beter zou kunnen, maar dat heb je over 20 jaar ook nog.

Vrijdag opgenomen met een bandje waarvan de gitarist op dit forum komt, kneiterharde drummer, bas op orkaansterkte en de gitarist met Koch top op twee 4*12 kasten. De zanger midden in de ruimte met twee wedge monitoren en en Beyer M88 en waarom ik dat noem zal ik je uitleggen.

Als je naar de drums luistert in solo, dan hoor je een heel klein beetje van de bas, terwijl die dicht bij de drummer stond, aan de kant van de floortoms. Gitaar hoor je bijna helemaal niet op de drums.

Luister je naar de microfoon die voor de bascab stond dan hoor je een heel klein beetje drums en luister je naar de gitaar dan hoor je alleen gitaar. Zet je de M88 in solo tijdens het zingen dan heb je eigenlijk geen last van de overspraak want dat is echt minimaal, plus dat het gewoon goed klinkt. Als hij niet zingt dan wordt die overspraak iets luider want een dynamische mic werkt ook als een compressor (regel van Lenz), maar het klinkt zo goed dat je het gewoon als room mic zou kunnen gebruiken. En daarin onderscheiden bijna alle Beyer microfoons zich van de anderen, ze zijn extreem richtinggevoelig, maar de OAR is de mooiste die ik ken. (Off Axis Response)

Hoe je dat nou voor elkaar krijgt? Glenn zei het al even, het is een vak en als je geen verstand van auto's hebt ga je naar de garage. Niet dat je het niet zelf zou kunnen, maar ben je bereid om het vak van automonteur te leren zodat je zelf je onderhoud kunt doen? Of vind je het gewoon hardstikke leuk om aan auto's te sleutelen, want dat is een andere insteek.

Liquid_Metal
1 maart 2009, 12:27
Gisteren heb ik wat lopen rotzooien met opnames, maar wát een puinhoop was dat :(:'(
We hadden een mixer (Phonic MM1202A) en daarop via Line In 2 gitaarversterkers, 1 basversterker en een keyboard. Ook 3 microfoons, maar die laat ik even buiten beschouwing.
Alles zo ingesteld dat elk kanaal los niet te hard ging (de LED's bleven in het groen, af en toe geel zegmaar). Los opgenomen klonken de 3 versterkers niet verkeerd, maar als ze samenkwamen werd het één grote brei. Mét een mooi phasergeluid er overheen. Ik heb de mixer overigens via de Main Out (L/R) op een laptop aangesloten. Op de PC gaat dat altijd prima (de tape out is te zacht). Hier werd het dus een grote teringzooi. Met de microfoons aan (driemaal) werd het nog erger. Zang was goed te verstaan though.
Het leek wel of er een faseverschil tussen de versterkers was. Maar dat vind ik raar want ze werden niet via microfoon opgenomen maar via Line In. Het volume was behoorlijk, en de ruimte galmt nogal (al kan dat hier niets mee te maken hebben lijkt mij). Heeft iemand hier een antwoord op? :???:
Overigens, toen we het volume van de mixer zachter zetten (output level) ging het al wat beter. Het is dus een combinatie van te hard en...?

bert k
1 maart 2009, 12:44
Dat lijkt alsof er een signaal ergens twee keer binnenkomt. Staat er toevallig ergens een aux open die op een of andere manier naar de master gaat?

Liquid_Metal
1 maart 2009, 13:07
Dat lijkt alsof er een signaal ergens twee keer binnenkomt. Staat er toevallig ergens een aux open die op een of andere manier naar de master gaat?

De Aux gebruik ik als PA-signaal zodat we vocalen en toetsen live kunnen horen. powermixer staat via de Aux Out op het mengpaneel en de vocalen en toetsen staan dus aan via de Aux. De gitaren en bas dus niet. Nu ik er over nadenk, ik had volgens mij wel de 2nd Return (heet dat zo?) aanstaan. Dus zodat je zaken die je op de laptop afspeelt terug kan horen. Ik nam op via de Windows Recorder (SHAME) omdat ik mijn opnamesoftware nog niet geïnstalleerd had (onlangs geformatteerd). Zou het kunnen dat die recorder via "What U Hear" opneemt, en dus zelf een feedback loop maakt? Zou eigenlijk wel logisch zijn. STOOOOOOOOOOM. Vanavond maar ff langs de studio dus? :P

Thmz
1 maart 2009, 13:35
ten tweede kun je via opnames dingen terugluisteren waar je helemaal geen erg in had terwijl je speelde.

En dat is het vreselijke. lol.
Ik dacht dat ik een beetje kon zingen, ik neem het eens op, wat een rotzooi :P maar dan weet je wel waar je moet aan werken :D