PDA

View Full Version : Help?



ikweetgeennaamx3
24 februari 2009, 22:43
Hoi

Ik wil gitaar gaan spelen en ben opzoek naar een redelijke beginnersgitaar. Ik heb geen groot budget, maximaal 250 euro (alleen voor de gitaar, zonder toebehoren)
Ik heb een leuke gitaar gezien, maar ik vind er geen reviews over dus vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met deze gitaar, of er iets over weet...

http://leapgraphics.ibworks.nl/users/wshop/popup_image.php?pID=1150

Het is een Dimavery fr-530, S&C, Matt Black

Informatie over deze gitaar is meer dan welkom.

eldec
24 februari 2009, 22:56
De gitaar laat al wat vermoeden,

maar wat voor muziek wil je spelen?

Edit: ik zie net op google dat hij een Floyd Rose type tremolo heeft , volgens mijn niet echt aan te raden voor een beginner.

bert k
24 februari 2009, 23:45
Hallo, welkom op het forum. Je weet geen naam en je weet ook geen topictitel. 'Help' is niet echt duidelijk. Doe in het vervolg wat meer je best op een goeie titel, dat trekt meer lezers. Die suffe nickname zit je nu helaas aan vast.

Bert K, mod

Eko
24 februari 2009, 23:47
In principe kun je overal op beginnen wat maar 6 snaren heeft en gestemd kan worden. Of het slim is......... Zonder versterker heb je er nog niet veel aan. Dat is de reden dat je starterspakketten hebt. Ga eens naar een dichtstbijzijnde winkel en laat je informeren.
Denk eens aan sets van Squier en/of Epiphone. En ja, er zijn veel betere gitaren.
DE reden dat een Floyd Rose op een beginners gitaar niet aan te raden is , is het probleem met stemmen en snaren vervangen. Het is wel te doen , alleen beter als je iets meer ervaring hebt.

Chocola
25 februari 2009, 00:40
Gitaar:

Wat wil je?
- Stratocaster
-- Veelzijdig, vaak 3 single-coils, 22 frets en vrij all round met een tremolo (die bij hele goedkope varianten zeer slecht is)
- Telecaster
-- Veelzijdig, vaak 2 single-coils (1 lipstick vaak, maar ik heb ze ook gezien met P90's of 1 humbucker), 21 frets vaak, all round zonder tremolo (vaste brug) en ontstemt niet al te snel bij hele goedkope varianten. Telecasters spelen vaak zeer lekker (vind ik iig :P) en klinken echt goed, ze hebben een geluid dat ik verder niet kan beschrijven :P sommige mensen definiëren het als twinchy ofzo :P.
- SG
-- Vaak 2 humbuckers, vaste brug, ontstemt niet snel, echt een rock gitaar, spelen zeer lekker en met goede elementen klinken ze echt geil. edit: ohja, 22 frets vaak.
- Les Paul
-- Vaak 2 humbuckers weer, vaste brug, ontstemt niet snel, een warmere klank dan een SG, meer sustain ( let erop dat je een gelijmde hals neemt, ook het liefst bij een SG), kan velen kanten op, country, blues, rock, hard rock, metal (ligt vaak aan de elementen en de andere gitaren kunnen het ook, al speel ik persoonlijk liever rock op een SG of LP dan een TC of ST), sommige mensen klagen over rugklachten XD (ze zijn nogal zwaar volgens velen), Als ik op alleen geluid af ga kies ik iig altijd voor mijn Les Paul. edit: ohja 22 frets meestal.
Ik raad in het eerste en laatste geval een J&D aan. En dan gewoon een 4FF of een Y3 kopen, die zijn echt zeer goed voor het geld.
Koop alsjeblieft geen floyd rose. Het is vrij lastig in het begin en als je snaar breekt (wat je nog heel vaak gaat doen in het geval van de hoge E (of ben ik de enige die daar pallets vol van kon bestellen? :P) snaar in het begin) ben je lekker lang bezig met deze te vervangen :p. Bovendien heb je voor dat geld absoluut geen goede rose, laat staan dat hij goed gestemd blijft. Sowieso raad ik je geen tremolo aan als je net begint, het is leuk maar dan moet je toch een hebben die niet snel ontstemt. Ik heb ooit zo een beginnersset (in een ver verleden :P) genomen en vond het na 2 weken al doodzonde dat er geen vaste brug opzat, dat ding ontstemde om de 2 minuten. Nu heb ik ook een tremolo, een VS100, die doet het perfect :) en zit vaak op gitaren in jouw budget ;)

JBarn
25 februari 2009, 01:03
Wat Resonare zegt is inderdaad juist, maar zeker niet alle gitaren van <250 euro met tremolo zijn slecht.

Zelf heb ik een Ibanez SA 120 (http://www.music-town.de/images/product_images/popup_images/ibanez_sa120ex_bk.jpg) Met tremolo (en 2 humbuckers) En ik heb absoluut geen problemen met dit gitaartje. Dit is mijn eerste gitaar en ik heb nog nooit een snaar gebroken en ze ontstemt bijna niet terwijl ik toch zeer vaak speel. (ik heb haar nu ong. 6 maanden)

Deze gitaar met 2 humbuckers is zeer goed voor rock en metal (en het klinkt met deze gitaar zeer overtuigend)

Er is ook een Ibanez SA 160 (http://farm3.static.flickr.com/2141/2235213769_250eb759cd.jpg) Met 2 singlecoils en een humbucker. Maar daar heb ik verder geen ervaringen mee.

Chocola
25 februari 2009, 01:49
Wat Resonare zegt is inderdaad juist, maar zeker niet alle gitaren van <250 euro met tremolo zijn slecht.

Zelf heb ik een Ibanez SA 120 (http://www.music-town.de/images/product_images/popup_images/ibanez_sa120ex_bk.jpg) Met tremolo (en 2 humbuckers) En ik heb absoluut geen problemen met dit gitaartje. Dit is mijn eerste gitaar en ik heb nog nooit een snaar gebroken en ze ontstemt bijna niet terwijl ik toch zeer vaak speel. (ik heb haar nu ong. 6 maanden)

Deze gitaar met 2 humbuckers is zeer goed voor rock en metal (en het klinkt met deze gitaar zeer overtuigend)

Er is ook een Ibanez SA 160 (http://farm3.static.flickr.com/2141/2235213769_250eb759cd.jpg) Met 2 singlecoils en een humbucker. Maar daar heb ik verder geen ervaringen mee.

Ik zei ook niet dat dat zo was, alleen dat dat vaak zo was. En ik kan je verzekeren dat veel van die dingen onder de 200 euro bagger is, denk aan al die gitaartjes van 60 euro tot 120 euro :p. Ik heb ook gitaren van 180 euro bespeeld en die deden het perfect zonder ontstemmen :).

Die Ibanez is inderdaad een leuk ding! Maar wat wil je nu spelen dan? Welke stijl? Beetje bluesy? Alles (alles is vrijwel altijd te spelen, alleen het ene element is gewoon simpelweg geschikter voor één bepaalde stijl terwijl een andere weer totaal andere eigenschappen heeft :P)? Rock? Metal? Hardrock? Country? Alternative? Whatever?? :seriousf:

JBarn
25 februari 2009, 01:57
Ik zei ook niet dat dat zo was, alleen dat dat vaak zo was.

OK, dan had ik je post verkeerd begrepen, no hard feelings!:hippie:
Ik heb zo'n vermoeden dat hij van het wat hardere werk zoals metal houdt, dus met een tele (en eventueel strat) gaat dat niet echt lukken.

Chocola
25 februari 2009, 02:06
haha inderdaad, dat idee had ik ook al maar wie weet is hij wel een echte jazz speler XD, je weet het nooit zeker :O.

Als je echt van metal houdt... heb ik trouwens nog een leuk idee :). Koop een tweedehands of nieuw SG of LP model en tweedehands PU's van EMG, deze zijn dan wel actief maar klinken voor metal echt super. Als ik zo vrij mag zijn je EMG's aan te raden (voor metal dan :P): EMG 81/85 doet het heel goed (ik blijf die combo echt tzeh pwn vinden, helemaal met 18 volt i.p.v. 9) maar de EMG 60 is ook subliem :). Zo ben je samen zo een 250-300 euro kwijt maar heb je een top metal gitaar. HZ PU's werken ook nog prima trouwens bedenk ik me net, alleen 85/81 is tzeh pwn :p. Een tweedehands SG van Epi of een kopiemerk is niet zo super duur, let alleen op de brug en tuners enzo, of die wel goed zijn :-), Interne wiring kun je allemaal zelf doen.

Er zijn ook genoeg passieve elementen die uber klinken voor metal, maar (als metalliefhebber :P) zeg ik je dat actieve gewoon veel vetter klinken :). Of snij ik nu sommige metalspelers in hun pols? :P

levi
25 februari 2009, 12:19
volgens mij hebne de meeste strats ook 21 fretten hoor.
Ik zou als ik jou was gana voor een ibanez starters paket.
Redelijk veel zijdig en volgens mij wil je iets in de trant van metal/rock of zo iets spelen ?? daar is ibanez wel geschikt voor.

toon-
25 februari 2009, 19:35
De genoemde tips zijn zeer handig, maar koop aub niet die gitaar uit de openingspost... Wat een gedrocht!

wietse
25 februari 2009, 19:40
De genoemde tips zijn zeer handig, maar koop aub niet die gitaar uit de openingspost... Wat een gedrocht!
smaken verschillen, heeft wel wat, maar hij is wel wat druk en zonder duidelijke fretmarkers, en dat is toch iets wat wel belangrijk is voor een beginner.