PDA

View Full Version : Aanbeveling Western Gitaar?



Nemo
24 februari 2009, 19:33
Hallo, ik ben momenteel aan het sparen voor een fijne western gitaar, beetje in de prijsklasse van 200-400 euro, ik wil graag eentje met element, zodat ik het kan versterken. Het liefst heb ik er een met een beetje mooi warm geluid, ik wil het gebruiken om een beetje folk/singer songwriter muziek te maken. En ik wil zowel versterkt als onversterkt een mooi geluid hebben. Kunnen jullie misschien iets aanraden?
Alvast bedankt,

Nemo

Jantje Poen
24 februari 2009, 20:00
Hallo, ik ben momenteel aan het sparen voor een fijne western gitaar, beetje in de prijsklasse van 200-400 euro, ik wil graag eentje met element, zodat ik het kan versterken. Het liefst heb ik er een met een beetje mooi warm geluid, ik wil het gebruiken om een beetje folk/singer songwriter muziek te maken. Kunnen jullie misschien iets aanraden?
Alvast bedankt,

Nemo

Ik heb je een bericht gestuurd.

Onmeunig Hans
24 februari 2009, 22:23
Het allerbeste wat ik je kan aanraden is hier even goed te zoeken. Op eerdere vragen van dezelfde strekking zijn goeie antwoorden gegeven. Die kunnen jou vast ook helpen.
Er zijn veel merken die gitaren leveren binnen deze prijsklasse die prima kunnen voldoen. Ga vooral proberen in een goed gesorteerde winkel.

Hans

Nemo
28 februari 2009, 23:19
Nou, mijn uit te geven prijs is een beetje om hoog gegaan, en ik heb twee gitaren gespot. De Taylor Big Baby (ja ik weet dat die iets kleiner is, maar dat komt juist goed uit) en de Martin DXM. Wat denken jullie?

Muzieknono
1 maart 2009, 07:01
yamaha CPX 700
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Ruudj
2 maart 2009, 08:51
LAG ! :speed:

Onmeunig Hans
2 maart 2009, 15:17
LAG ! :speed:

Waarom is een Lag voor TS zo'n verstandige keuze? Ik denk dat hij meer heeft aan een toelichting dan aan het willekeurig noemen van merknamen.

Hans

Nemo
3 maart 2009, 19:31
Ik heb momenteel de Lag GLA 300 DCE op het oog. Is die goed?

Ruudj
4 maart 2009, 08:45
Die hele nieuwe serie van LAG (de zogeheten lente, zomer, herfst en winter serie) zijn uitstekende gitaren. Ik heb zelf de GLA 100DCE aangeschaft, en daar ben ik zeer tevreden over. En zoals met alles: smaken verschillen. Maar de LAG die jij op het oog hebt lijkt me een prima gitaar :ok:

Nemo
4 maart 2009, 17:49
Die hele nieuwe serie van LAG (de zogeheten lente, zomer, herfst en winter serie) zijn uitstekende gitaren. Ik heb zelf de GLA 100DCE aangeschaft, en daar ben ik zeer tevreden over. En zoals met alles: smaken verschillen. Maar de LAG die jij op het oog hebt lijkt me een prima gitaar :ok:Ja ik houd van een beetje folky achtig warm geluid

MurphyFan
5 maart 2009, 12:14
De Taylor Big Baby (ja ik weet dat die iets kleiner is, maar dat komt juist goed uit) en de Martin DXM. Wat denken jullie?

Over de Taylor Big Baby heb ik niets dan lof, iets kleiner (15/16de, maar dat merk je haast niet), iets lichter (enkel het bovenblad is massief, de rest is gelamineerd) maar mensen wat een sound! Lekker sprankelend, zo heb ik het graag. Weet wel dat je deze niet kan versterken, er is althans niets ingebouwd, maar dat kan je wel laten doen, wat ik ook deed trouwens. Hou dan wel rekening met een meerkost, in mijn geval met bband pickup en voorversterker (met onboard eq, tuner etc) een extra 240€ inclusief werkuren.

Nemo
6 maart 2009, 16:48
Ja dat is dus de reden dat ik liever gewoon een gitaar heb met een built in pick up. Maar ik denk dat ik toch echt voor de Lag 300 JCE/DCE ga. Ik ga binnenkort even in mijn lokale muziekwinkel kijken of hij lekker speelt, zag hem al staan op hun site. Ik vind Taylor toch meer een beetje, naar mijn idee, scherp geluid hebben. Ik heb liever een echte folk gitaar.

q-elvis-p
13 maart 2009, 22:07
Over het algemeen, vind ik in deze prijsklasse de LAG's er het beste uitkomen, zowel qua klank, afwerking en bespeelbaarheid.

Als je budget omhoog is gegaan, zou je wel even naar een tweedehands Taylor kunnen gaan kijken. De "goedkopere" Taylors vind ik mooier en beter dan de budget martins, alhoewel deze ook helemaal niet verkeerd zijn. Er wordt genoeg aangeboden rond de 500€.

Veel plezier en succes!

Romess
15 maart 2009, 01:41
Dan moet je eigenlijk een nylon gitaar hebben. Maar als je stale snaren hebt kun je er voor kiezen .15 te nemen en een gitaar met een cederen voorblad en een achterblad van dat hawaiïse hout. Dat zijn zachtere houten, hebben iets minder scherpe resonantie.

Bernd Veenema
15 maart 2009, 02:05
Als je in de gelegenheid bent zou ik de volgende gitaren proberen:

- Lag 100/200/300 DCE
- Seagull S6 Spruce
- Takamine EG320SC/EG340SC
- Yamaha CPX500/CPX700 en APX500

Ik vind het stuk voor stuk prima gitaren en allemaal in de prijsklasse tot ongeveer 400 euro.

LaurentB
15 maart 2009, 11:45
Dan moet je eigenlijk een nylon gitaar hebben. Maar als je stale snaren hebt kun je er voor kiezen .15 te nemen en een gitaar met een cederen voorblad en een achterblad van dat hawaiïse hout. Dat zijn zachtere houten, hebben iets minder scherpe resonantie.

Als iemand een western gitaar zoekt, zoekt hij geen nylonsnarige gitaar, dat is iets totaal anders.
En 015 stalen snaren? Daar kun je je auto mee opslepen volgens mij. Verder dan 013 gaat men meestal toch niet.

Maar dat van dat ceder bovenblad, daar heb je trouwens wel gelijk in.

Jack#79
16 maart 2009, 19:03
Probeer de cort earth 70 ook eens, prima gitaar!!!

Spores
16 maart 2009, 19:47
Voor een lekker zachte folk sound kan je ook kijken naar Silk & Steel snaren, kheb er nu zelf 011 047's opzitten van Galli.
Prima snaartjes, alhoewel ik wel een btje m'n grommende bas en wat body kwijt ben (bij gewone 20/80's van 012 053)
en kword er wel een btje lui van.

Je zou ook ens kunnen zoeken naar de Folk van Art & Lutherie, ook zeker een heel fijn gitaartje en is optioneel versterkt, maar kweet niet of ze hier in NL heel makkelijk te vinden zijn.