PDA

View Full Version : Speelgemak V's?



Goridian
24 februari 2009, 16:29
Ik ben de laatste tijd wat aan het gassen op o.a. de faded Flying V's van Gibson. Ik heb daarom even wat rond gevraagd aan wat mensen die ik ken (en ook nog gitaar spelen) wat ze precies van V's vonden. Ik krijg dus heel vaak de te horen dat het 'moeilijk zitten' is met zo'n gitaar en dat ze eigenlijk live plankjes zijn.

Zelf denk ik gewoon dat je V's moet spelen in de klassieke houding (wanneer je niet live speelt). De vraag is dus, kan je comfortabel spelen met zo'n V in de klassieke houding? Ik wil uiteraard ook gewoon in m'n kamertje zittend kunnen oefenen met de V, zonder problemen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Arvoitus
24 februari 2009, 16:30
Ja, dat kan.

Ga gewoon even proberen in een muziekzaak, en vergeet vooral niet een band om te doen.

wietse
24 februari 2009, 16:31
met een v kan je prima zittend spelen, je steekt 1 punt tussen je benen en klaar.

De Beer
24 februari 2009, 18:17
V's zoals die van gibson zijn imho behoorlijk ergonomisch.
Staand heb je een een erg goeie positie zonder dat het eruit ziet dat het ding onder je oksels hangt. je het de kop zo op schouder hoogte en de onderste punt ergens richting je knie. Niet te scheef hangen anders wordt palmmuten wat krampachtig.

Zittend is het nog beter eigenlijk, maar het vergt even een omschakeling.
Net als bij een klassieke gitaar is het veel natuurlijker dan dat je als bij andere modellen je hals horizontaal hebt.

Speeddemon
24 februari 2009, 18:19
met een v kan je prima zittend spelen, je steekt 1 punt tussen je benen en klaar.

http://s53.photobucket.com/albums/g41/tommydrop17/?action=view&current=rhoads14.jpg :rockon:

Geoffrey
24 februari 2009, 18:38
Hier was toch al een topic over..?

Goridian
24 februari 2009, 19:08
Als die er was, heb ik hem niet kunnen vinden met de zoekfunctie.

Maar ik wil iedereen even goed bedanken voor de reacties, ik kan weer uit de voeten met m'n GAS :rockon:

Wouter J
24 februari 2009, 19:22
Ik heb twee Flying V's gehad, een Epiphone en een bij Mastumuko gemaakte Washburn.

Beide gitaren speelden gemakkelijk en hingen comfortabel, maar ik kon op een of andere manier toch niet wennen aan die V-vorm omdat ik al zo lang op Fender stijl gitaren speel en derhalve me helemaal en dat type instrument had aangepast.

De laatste tijd speel ik bijna uitsluitend op mijn zelfbouw explorer en heb me derhalve comfortabel op dat type gitaar gemaakt dus zou ik ook weer probleemloos op een V kunnen spelen.

wietse
24 februari 2009, 20:33
Hier was toch al een topic over..?

vele jaren geleden?

Braindead
24 februari 2009, 20:48
Pas maar op met die reacties hier van mensen die zeggen dat je er prima zittend mee kunt spelen. Er zijn minstens zoveel mensen (waaronder ikzelf) die vinden dat het voor geen meter zittend speelt. En ja ik weet dat je die punt tussen je benenen moet klemmen pipoos. Zelfs in de klassieke houding heb je niet die ronding aan de onderkant die de gitaar op zijn plaats moet houden. Tenzij je een spastisch persoon bent die voortdurend zijn benen tegen elkaar klemt of een slachtoffer van anaal sexueel misbruik zou ik de V niet blind kopen. Dus m.a.w. probeer het eerst zorgvuldig uit voordat je tot een aankoop vergaat. Voor mij is de vorm al reden genoeg om zo'n gitaar niet te willen hebben. (hebben wel maar dan om staand te spelen.)

Arvoitus
24 februari 2009, 21:25
http://s53.photobucket.com/albums/g41/tommydrop17/rhoads14.jpg

Het plaatje van Speeddemon.

pol
24 februari 2009, 22:12
wie speelt er nu ook zittend op een V

staand vind ik ze heel comfortabel, zittend neem ik mijn les paul wel

Igos du Iskana
24 februari 2009, 22:41
Ik vind ze persoonlijk ook afgrijselijk rottig spelen, zoals Braindead al zegt, om zittend te spelen moet je zo'n verkrampte houding aannemen dat je na 10 minuten spierpijn hebt. wat je op het plaatje ziet is de beste compromis, maar dan demp je toch al heel snel perongeluk de hoogste snaren met je bovenbeen.
't is niet voor niets dat ze telecasters al meer dan 60 jaar in de zelfde vorm maken...

vulvasonic
24 februari 2009, 22:52
SPUIT 11 HIER!!!

De enige manier om er achter te komen of een V lekker speelt, in welke positie dan ook, is door het zelf te gaan proberen.
Hangend vind ik het al geen verbetering t.o.v. de meeste andere bekende modellen, maar ZITTEND vind ik het ECHT VOLKOMEN KUT.
De 'klassieke' wijze van spelen, zoals hierboven ergens staat afgebeeld, mag dan wellicht geen probleem zijn voor hen die zo gewend zijn te spelen, maar als ik op de bank een eindje weg wil pielen, dan zit ik ook nooit zo.

Kwestie van testen in de winkel (en vergeet niet je luie stoel, of bank mee te nemen...) :D

Goridian
24 februari 2009, 23:15
Heb ze al geprobeerd te spelen in de gitaarwinkel uiteraard. Maarja, 20/30 minuten spelen daar is natuurlijk niet gelijk aan bv. een uurtje thuis oefenen. Ik vond het zelf geen probleem om zittend mee te spelen, maar ik dacht even wat meningen/advies in te winnen.

Chocola
24 februari 2009, 23:23
wat je ook kunt doen... is een cheapass nieuw of tweedehands flying V van een paar tientjes kopen, gewoon voor het idee e.d. :-). Of je leent hem van iemand die je kent met zo een ding :D

DaveItUp
25 februari 2009, 09:21
Zittend spelen is niet rock n roll joh, gewoon staan ;)

gerrekat
25 februari 2009, 12:58
V spelen perfect zittende je moet er gewoon mee leren omgaan. Ik vind het zefs vrij comfortabel spelen.

ibanez260
25 februari 2009, 14:56
Hier was toch al een topic over..?

waarom moeten jullie tog altijd zoo zagen over die verdomde zoekfunctie?
Is het zo moeilijk om gwn enkele zinnetjes te typen?

en btw, die zoekfunctie trouwens ook voor geen meter

Orpheo
25 februari 2009, 15:12
waarom moeten jullie tog altijd zoo zagen over die verdomde zoekfunctie?
Is het zo moeilijk om gwn enkele zinnetjes te typen?

en btw, die zoekfunctie trouwens ook voor geen meter

de zoekfunctie doet 't goed, geen probleem. en waarom we erop zagen: noobs, beginnelingen en nieuwelingen gooien constant topics open waar al 100 keer een topic over is geweest. forumvervuiling.

sjaak1990
25 februari 2009, 15:13
waarom moeten jullie tog altijd zoo zagen over die verdomde zoekfunctie?
Is het zo moeilijk om gwn enkele zinnetjes te typen?

en btw, die zoekfunctie trouwens ook voor geen meter

Als iedereen zomaar topics opent die er de week voor ook waren wordt het een rotzooi. Een probleem dat iemand nu heeft kan iemand jij bijvoorbeeld over een jaar hebben, dan kan het helemaal herhaald worden of je kan het oude topic lezen.

ijzerbroot1
25 februari 2009, 17:30
de zoekfunctie doet 't goed, geen probleem. en waarom we erop zagen: noobs, beginnelingen en nieuwelingen gooien constant topics open waar al 100 keer een topic over is geweest. forumvervuiling.


Je kan niet zonder noobs.......want noobs zijn die verfoeide beginners die zinloos ronddolen in de krochten van de vergetelheid terwijl de ware gitaargoden zich een slag in de rondte masturberen op hun gitaargrootsheid..........maar al er geen nieuwe beginners bijkomen sterft het ras der gitaristen uit en in the end ook dit forum........beetje lief doen tegen de beginnertjes!

ibanez260
25 februari 2009, 17:48
de zoekfunctie doet 't goed, geen probleem. en waarom we erop zagen: noobs, beginnelingen en nieuwelingen gooien constant topics open waar al 100 keer een topic over is geweest. forumvervuiling.

je weet tog dat je jezelf aan het zwart maken bent e??
jij bent ook een beginnertje geweest niewaar?

laat ik er maar van uitgaan dat diegene die het meest uit zijn nek lult de grootste beginner is...

HaroldA
25 februari 2009, 19:49
je weet tog dat je jezelf aan het zwart maken bent e??
jij bent ook een beginnertje geweest niewaar?

laat ik er maar van uitgaan dat diegene die het meest uit zijn nek lult de grootste beginner is...

Leer jij nou maar eerst de Nederlandse taal goed te schrijven voordat je Orp aan gaat vallen. :stop: je weet tog e, niewaar? :seriousf:


En nu on topic:
De een vind ze fijn, de ander absoluut niet. Het enige juiste advies wat je van ons kunt krijgen is: probeer het zelf!

Orpheo
25 februari 2009, 20:41
je weet tog dat je jezelf aan het zwart maken bent e??
jij bent ook een beginnertje geweest niewaar?

laat ik er maar van uitgaan dat diegene die het meest uit zijn nek lult de grootste beginner is...

als beginner heb ik nooit topics geopend als 'welke squire moet ik kopen??!!"

Madcow
25 februari 2009, 20:52
Maakt dat jouw dan 'beter'? gitaar spelen doe je met vallen en opstaan

Orpheo
25 februari 2009, 20:53
Maakt dat jouw dan 'beter'? gitaar spelen doe je met vallen en opstaan

zeg ik toch niet? ik zeg alleen dat ik nooit die noobvragen heb gesteld.

Nellyrocks
25 februari 2009, 21:24
Je legt ze zo makkelijk op je schoot die V's.

ijzerbroot1
25 februari 2009, 21:48
zeg ik toch niet? ik zeg alleen dat ik nooit die noobvragen heb gesteld.

Laat ook maar. Noob........het gebruik van die denigrerende term alleen al.

almarvk
26 februari 2009, 07:27
Dit gaat nergens meer over. Ga gitaar spelen ofzo.