PDA

View Full Version : Ervaringen met 5 Watt buizen (oefen) versterkers?



telecastermaster
24 februari 2009, 15:18
Guys,

Ik zie in toenemende mate van die kleine oefenversterkertjes met buizen op de markt komen (tegenwoordig al rond de 100 euro), zoals deze: http://www.thomann.de/nl/cat.html?gf=tube_guitar_combos&oa=pra

Hoe verhouden deze oefenversterkers zich tot andere oefenversterkes, bv. die modelling versterkertjes?
Ik vraag dit omdat ik thans een Roland Microcube heb en me afvraag of het zinvol is 'up te graden' naar een echte buizenversterker, of maakt het eigenlijk niet zoveel uit? Oh, en ik speel eigenlijk alleen clean (en noodgedwongen) op laag volume.

Thanks

VanMeekeren
24 februari 2009, 15:38
Die Harley Benton dingen zijn heel leuk om thuis mee te jammen, al mis is wel Reverb, maargoed..

Ik heb dan de head-versie en heb er zelf een 18mm berkenmultiplex 1xGreenback bij gemaakt, is gewoon heel leuk voor thuis.

Voor bandsituaties schiet 5W echt te kort. Daarvoor heb ik nu nog een DSL100, maar ik wil aan de Twin. :crazyhappy:

Van Meekeren

zeppo
24 februari 2009, 16:09
Nog los van het feit of 5 watt hard genoeg is: de meeste kleintjes komen met kl**tespeakertjes, en dat is m.i. een groter probleem. Positieve uitzondering hierop is volgens mij de Blackheart die met een fatsoenlijke 12" speaker komt

BamBuFan1
24 februari 2009, 16:33
Ik heb een gemodde Harley Benton GA5 combo, en da's een verdomd leuke versterker voor het geld. De speaker valt me 100% mee, na een paar uur 'losspelen'. Om cleaner te kunnen spelen (met het volume op elf uur begint de eerste vervorming op te treden met een Strat) zou je de 12AX7 kunnen vervangen door de tammere 12AT7, die langer clean blijft.

Orpheo
24 februari 2009, 19:56
Nog los van het feit of 5 watt hard genoeg is: de meeste kleintjes komen met kl**tespeakertjes, en dat is m.i. een groter probleem. Positieve uitzondering hierop is volgens mij de Blackheart die met een fatsoenlijke 12" speaker komt

of de fender super champ met 10''. vind ook niet slecht hoor. beter in ieder geval dan 8''. vandaag de vibro vs superchamp maar ik vind de super beter dan de vibro. betere speaker, meer opties. maar goed, wel 15w.

Chris Winsemius
24 februari 2009, 20:43
@telecastermaster:

Heb laatst bij 'n vriend op 'n MicroCube gespeeld en was behoorlijk onder de indruk v/h feit dat 'n moderne transistor-amp voor dat budget die geluiden kon maken en ook het speelgevoel was meer dan redelijk.

Imho: de meeste goedkope 5 Watt buizen-ampjes van deze tijd halen dat gewoon niet en met/voor 'n beetje overdrive uit de amp zelf gaat ie meestal nog veel te hard.

Voor laag-volume-(scheur-)werk thuis/prive gebruik ik nu 'n 50 of 100 Watt "Plexi" met mastervolume of 'n gemodde 50 Watt Fender met mastervolume. Zou ook 'n 12 Watt tweed achtige kunnen gebruiken maar die gaat gewoon te hard en 'n mastervolume vind ik in dat model versterker te veel afbreuk doen aan de sound & feel.

Ps Ik zoek 'n Cube 30X ;)

sjaak1990
24 februari 2009, 22:43
Nog los van het feit of 5 watt hard genoeg is: de meeste kleintjes komen met kl**tespeakertjes, en dat is m.i. een groter probleem.

+1 Die kleine speakertjes hebben altijd zon bepaalde sound die ik persoonlijk vreselijk vind. Dan zit er volgens mij vaak veel meer in de amp dan je werkelijk hoort.

Raytheman
24 februari 2009, 23:09
Toevallig ben ik zelf ook aan het kijken naar zo'n klein buizenbakje, zelf denk ik dat ik voor de Orange AD5 ga;
merk type aantal watt prijs buizen speaker gewicht
Peavey nano valve 5 € 77,00 1x EL84 1x 12 AX7 8"
Harley Benton GA5 5 € 98,00 1x EL84 8" 11
Epiphone Valve Junior head 5 € 117,00 nvt alleen top
Epiphone Valve Junior head 5 € 118,00 12" cabinet
fender champion 600 5 € 145,00 1x 6V6 6" 10
Epiphone Valve junior EPA-JR 5 € 148,00 1x EL84 1x 12 AX7 8" 10,9
Gretsch G5222 5 € 179,00 6"
Ibanez Valbee 5 € 199,00 6L6GC 1x 12 AX7 6" 7,8
VOX AC4TV 4 € 239,00 1x EL84 1x 12 AX7 10" 9
fender vibro champ xd 5 € 245,00 1x 6V6 1x 12 AX7 8" 10,4
Blackheart little giant BH5-112 5 € 245,00 1x EL84 1x 12 AX7 12" 21 PreAmp
Orange AD5 5 € 273,23 1x EL84 1x ECC83 10"
Blackstar HT5 combo 5 € 345,00 12BH7-Dual-Triode Valve 10" 13

frankiiee
24 februari 2009, 23:11
ik heb een epiphone valve junior head + cabinet en daar vind ik toch een veel mooier geluid uitkomen dan vroeger uit m'n cube 15.
Ik weet niet wat precies maar het geluid heeft iets extra, ik denk dat ik daar als ik straks men multi effect terug heb uit de winkel wel leuke geluiden kan uithalen.

Levitation
24 februari 2009, 23:25
Lampenbakken klinken van nature uit wat voller, warmer en luider.

Als ik m'n Orange Rocker 30 watt van nu vergelijk met m'n Marshall Valvestate 100 watt combo vroeger, hoor ik toch duidelijk het verschil.

Ik denk dat er al heel wat zou moeten gebeuren vooraleer ik me terug een solid-state amp in huis haalde.

As a matter of fact denk ik er zelfs aan om een Epiphone Valve SENIOR head te kopen van zodra ze uit zijn, en als dat me te lang duurt is die Blackstar HT5 absoluut ook een kanshebber. (Al lijkt 5 watt tubes me toch net iets te weinig...)

stikel
24 februari 2009, 23:36
Lampenbakken klinken van nature uit wat voller, warmer en luider.

(Al lijkt 5 watt tubes me toch net iets te weinig...)


TS heeft het over een oefenversterker. Mijn zoon en ik ramden met Epi Valve junior met bijbehorende Cab en een Blackheart set (3/5 watts schakelbaar) de hele buurt uit de slaap. 5 watts kan eigenlijk nog te hard voor de slaapkamer. :sssh:

Greetz Jan en zoon

Overigens zijn beide genoemde set clean tot ongeveer 11 uur. Nog hard genoeg voor oefenen op de bedroom

Dosmanos
24 februari 2009, 23:40
Indien je echt op laag volume speelt - slaapkamerniveau - biedt de Roland microcube zeer veel waar voor zijn geld. Ik gebruik hem al jaren thuis waar ik niet hard kan spelen. Mijn Tubeking tweed deluxe kloon van 12 watt gaat veel en veel te hard; mijn andere versterkers (marshall 2061X en FAD double deluxe)zijn 20 respectievelijk 30 watt, dus die heb ik niet eens thuis.Wel is het zo dat de microcube maar in een beperkt aantal settings leuk klinkt. Ik gebruik de classic stack mode met de gain op 3 uur en het volume op 9 uur. De rest vind ik niks, maar dat is natuurlijk zeer persoonlijk. Ook is het zo dat bij een hoger volume de gebreken van het speakertje naar voren komen, maar op heel laag volume is het zeer puik. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening en kan het voor anderen volstrekt anders liggen...

Levitation
24 februari 2009, 23:59
TS heeft het over een oefenversterker. Mijn zoon en ik ramden met Epi Valve junior met bijbehorende Cab en een Blackheart set (3/5 watts schakelbaar) de hele buurt uit de slaap. 5 watts kan eigenlijk nog te hard voor de slaapkamer. :sssh:

Greetz Jan en zoon

Overigens zijn beide genoemde set clean tot ongeveer 11 uur. Nog hard genoeg voor oefenen op de bedroom

Helemaal akkoord. Maar zelfs voor op m'n slaapkamer lijkt 5 watt buizen me iets te ondermaats. Niet omwille van het volume maar puur omwille van de sound.

Naar wat ik op YouTube terugvind heb ik nog geen enkele 5 watter gevonden waar ik van kon zeggen dat die genoeg ballen had om zelfs te kunnen gebruiken op een slaapkamer.

Dit gaat voor velen heel idioot overkomen, ik weet het, maar zo'n low-watt ampje mist toch heel wat punch indien niet versterkt vind ik. De Epiphone VJ heb ik bv. al eens aan de tand gevoeld en hoewel hij zeer lekker klonk denk ik toch dat hij nog steeds iets te weinig headroom had om een slaapkamer te kunnen vullen met zoveel bas zoals m'n 30 watter dat kan doen op een aanvaardbaar volume voor thuis.

Natuurlijk zou ik het eerst eens moeten proberen vooraleer ik het echt zou kunnen weten, maar m'n gevoel zegt me dat 5 watt toch wel erg weinig is, zelfs thuis. (Ik baseer me nu ook vooral op de 3:1 ratio wat betreft de vergelijking SS-amps vs. tube-amps, wat dus betekent dat een 5 watter qua volume/headroom (?) te vergelijken is met een 15 watt transistor-amp, wat indertijd toch niet voldoende was op m'n slaapkamertje.)

sjaak1990
25 februari 2009, 00:23
Helemaal akkoord. Maar zelfs voor op m'n slaapkamer lijkt 5 watt buizen me iets te ondermaats. Niet omwille van het volume maar puur omwille van de sound.

Naar wat ik op YouTube terugvind heb ik nog geen enkele 5 watter gevonden waar ik van kon zeggen dat die genoeg ballen had om zelfs te kunnen gebruiken op een slaapkamer.

Dit gaat voor velen heel idioot overkomen, ik weet het, maar zo'n low-watt ampje mist toch heel wat punch indien niet versterkt vind ik. De Epiphone VJ heb ik bv. al eens aan de tand gevoeld en hoewel hij zeer lekker klonk denk ik toch dat hij nog steeds iets te weinig headroom had om een slaapkamer te kunnen vullen met zoveel bas zoals m'n 30 watter dat kan doen op een aanvaardbaar volume voor thuis.

Natuurlijk zou ik het eerst eens moeten proberen vooraleer ik het echt zou kunnen weten, maar m'n gevoel zegt me dat 5 watt toch wel erg weinig is, zelfs thuis. (Ik baseer me nu ook vooral op de 3:1 ratio wat betreft de vergelijking SS-amps vs. tube-amps, wat dus betekent dat een 5 watter qua volume/headroom (?) te vergelijken is met een 15 watt transistor-amp, wat indertijd toch niet voldoende was op m'n slaapkamertje.)

Kijk toch niet zoveel naar de specs... Ook niet teveel naar youtube. Youtube kan je wel enig idee krijgen van de klankkleur en dergelijke maar je hoort natuurlijk NOOIT de dynamiek van een amp, en daar gaat het juist om bij buizen...

Een laag wattage buizenamp klinkt gewoon anders dan hoog. Een 5 watter is al best snel niet helemaal clean meer, dit vind ik juist mooi maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Een kleine 5 watt openback combo geeft natuurlijk niet zoveel speakerdruk en bas... Maar als je een topje neemt+goede cab dan kan je slaapkamer ZEKER vullen.


Dit gaat voor velen heel idioot overkomen, ik weet het, maar zo'n low-watt ampje mist toch heel wat punch indien niet versterkt vind ik."
Dit zeg je terwijl je alleen een epiphone uitgeprobeerd hebt?!

Ik zou zeggen, trek geen conclusies voor het in het echt gehoord te hebben, gewoon testen. Het lijkt erop alsof een losse top het mooiste zou zijn voor jou, omdat dat toch een veel grotere speakerdruk geeft, neem dan een 2x12 cab die je bevalt. Als je echt brute metal wilt spelen met enorm veel strakheid en super veel definitie, dan is 5 watt wel weinig natuurlijk, want je wilt je eindtrap niet teveel oversturen daarbij. Ik heb sowieso geen laag wattage buizenamps gezien zijn die zonder pedalen een brute sound geven...

Misschien moet je eens naar een koch studiotone kijken of een brunetti maranello(vond ik zelf de beste kleine amp als brunetti fan). En eerst kijken wat je zelf wilt en niet teveel naar het aantal watts kijken maar puur naar de TONE.

Als je er extreem efficiente speakers bij neemt dan gaat het ook een stuk harder, neem bijvoorbeeld celestion century's 4db meer efficiente dan een greenback, dus gaat meer dan 2 keer zo hard!

Levitation
25 februari 2009, 10:41
Ik heb hier een Orange 2x12 open back cab met V30's in staan, en ik speelde ook al een tijdje met het idee om daar een Blackstar HT5 topje op te zetten. (Lijkt me tonegewijs wel een goede combinatie.) M'n Orange Rocker is een heel leuke amp, maar ik had toch ook graag nog iets met een totaal ander karakter gehad dat ik ook nog op repetities zou kunnen gebruiken.

Die Blackstar lijkt voor thuis wel nice te klinken, maar als ik dan samples check klinken die alleen nog maar ιcht goed wanneer ze met een micro worden uitversterkt, zelfs thuis.

Maar sjakie, ik heb denk ik wel laten merken dat ik er tot nu toe nog maar weinig ervaring mee heb he. Misschien dat ik vandaag of morgen eens naar de muziekwinkel in de buurt ga om te zien of daar ondertussen geen mini-tube versterkertjes staan...

sjaak1990
25 februari 2009, 10:59
Ik heb hier een Orange 2x12 open back cab met V30's in staan, en ik speelde ook al een tijdje met het idee om daar een Blackstar HT5 topje op te zetten. (Lijkt me tonegewijs wel een goede combinatie.) M'n Orange Rocker is een heel leuke amp, maar ik had toch ook graag nog iets met een totaal ander karakter gehad dat ik ook nog op repetities zou kunnen gebruiken.

Die Blackstar lijkt voor thuis wel nice te klinken, maar als ik dan samples check klinken die alleen nog maar ιcht goed wanneer ze met een micro worden uitversterkt, zelfs thuis.

Maar sjakie, ik heb denk ik wel laten merken dat ik er tot nu toe nog maar weinig ervaring mee heb he. Misschien dat ik vandaag of morgen eens naar de muziekwinkel in de buurt ga om te zien of daar ondertussen geen mini-tube versterkertjes staan...

DIe Orange cabinets staan gewoon heel goed bekend, dus zal ook super klinken in combinatie met een leuke top. Samples zeggen altijd erg weinig vind ik, dus staar je niet blind op dingetjes die je op internet hoort.

Misschien ga je er dus wel anders over denken als je wat getest hebt :) Denk dat het mooi kan werken met je orange cab.

telecastermaster
25 februari 2009, 15:21
Bedankt voor de reacties.

@ Chris W. en Dosmanos: Die Microcube is ook een hele goede en veelzijdige oefenamp. Ik betwijfel ook idd of een buizenampje wel zo'n verbetering is.

stikel
25 februari 2009, 15:44
Helemaal akkoord. Maar zelfs voor op m'n slaapkamer lijkt 5 watt buizen me iets te ondermaats. Niet omwille van het volume maar puur omwille van de sound.

Naar wat ik op YouTube terugvind heb ik nog geen enkele 5 watter gevonden waar ik van kon zeggen dat die genoeg ballen had om zelfs te kunnen gebruiken op een slaapkamer.
.

Natuurlijk zou ik het eerst eens moeten proberen vooraleer ik het echt zou kunnen weten, maar m'n gevoel zegt me dat 5 watt toch wel erg weinig is, zelfs thuis. (Ik baseer me nu ook vooral op de 3:1 ratio wat betreft de vergelijking SS-amps vs. tube-amps, wat dus betekent dat een 5 watter qua volume/headroom (?) te vergelijken is met een 15 watt transistor-amp, wat indertijd toch niet voldoende was op m'n slaapkamertje.)


Wat jij en velen met jou doen op dit forum is je keuze bepalen (en daarbij tevens een oordeel vellen) aan de hand van Youtube-filmpjes. Ik zoek ook op Youtube maar alleen om een indicatie op te doen over wat ik zou willen testen. Er is maar een juiste manier en dat is zelf testen/ondervinden en dan nog het liefst in de ruimte (bijna onmogelijk) waar je 'm thuis wenst te gebruiken. In de winkel klinken ze bijna altijd goed, voornamelijk vanwege GAS. Bovendien is een transistor van 15 watt niet te vergelijken met 5 watt buizen. Ik heb na een tweetal "pech" buizencombos van 50 watt (beiden 2 x 12 - Vox acc 30 en Hiwatt 50 Higain) nu een transistorhead van 250 watt voor een juist vergelijk en welke qua geluidsbeleving heel goed aan de buizenpower kan voldoen.

Greetz Jan en zoon