PDA

View Full Version : Line 6 Pod Studio GX of gitaarversterker



mrshadow
24 februari 2009, 15:16
k heb hulp nodig....
Ik twijfel tussen

TEN EERSTE
Line 6 Pod Studio GX software dus( http://line6.com/products/computerbased/

( ik dacht dat dit een goedkope oplossing was.
Precies veel voor weinig geld ===> amps en effecten enz. Dit kan ook UX1 of 2 worden.. dit moet ik ook nog overdenken )
Deze jonge gitarist werkt met de UX2 http://www.youtube.com/era1004

EN TWEEDE

een combo

Randall KH15-E Kirk Hammett Combo, 15 watts
of
Marshall MG15DFX
( welke is is nu beter de Randall of de Marshall)

MET WAT IS EEN BEGINNELING HET BESTE
Eerst met Gitaar en combo beginnen
of
Gitaar met de POD studio
:punk:THX

almarvk
24 februari 2009, 15:24
Waarvoor wil je het gebruiken? Alleen thuis of ook samen jammen met anderen? Wat is je budget? Wat is je muzieksmaak? Wat voor gitaar speel je nu mee?

Baker
24 februari 2009, 15:25
Mijn advies is:
Begin met een gitaarversterker. Desnoods zo'n goedkope marshall.
Kwa spelen komt dat altijd nog dichter bij "the real thing" dan een POD.

Ik weet niet, misschien ben ik conservatief hoor, maar beginnen met een POD lijkt me niet goed.

Sarco
24 februari 2009, 15:30
Ik zou de Pod Studio kopen. Geweldig ding voor het geld!

Mijn ervaring met kleine combootjes is dat ze uiteindelijk toch nog te luid zijn voor thuis + ik haal veel betere geluiden uit de pod studio met koptelefoon dan dat uit van die practice amps (dit is persoonlijk natuurlijk). Een bijkomend voordeel is dat je er nog mee kan opnemen ook!

pimmetje
24 februari 2009, 15:34
Ik zou niet weten waarom beginnen met een POD niet goed zou zijn.
Eindigen met een POD... DAT lijkt mij dan juist weer ongezond :D.

Je zal met een POD waarschijnlijk wat meer gaan kutten met alle mogelijkheden en effecten. Maar op een normale amp zet ook iedere beginnende gitarist het eerste half jaar (minimaal :D) z'n gain en reverb veel te ver open...
OK, bij een POD ben je dus wel meer tijd kwijt aan 't gekut, maar of dat zo'n enorm probleem is, weet ik niet.

Dat de POD wat gemakkelijker opneemt op je PC zou zelfs een voordeel voor een beginner kunnen zijn. Je luistert dan eerder terug wat je speelt en dat is uiteraard leerzaam.

Ook kan het helpen qua plezier/motivatie als je bij het naspelen van nummers een beetje het geluid van de artiest na kan bootsen.

mrshadow
24 februari 2009, 16:25
met een POD komt het geluid dan via de Speaker vd PC?
Dat zou cool zijn met mijn logitech 5500Z digital.
Ik heb ergens gelezen dat je die POD ook met een coax zou kunnen aansluiten 5500Z heeft zo'n ingang, wat zou dat geven?

Ha van combo ( als ik beslis van zo één te nemen)
de Randall of Marshall ( of een ander merk ====>TIPS WELKOM)

Haja dit nog:
De gitaar wordt een Ibanez RG320 FM (goed/slecht????)
Het muziek van het ruigere type (metal en de rest van de familie :rockon:)

Ja, ik weet het het zijn veel vragen, maar zo kan een NOOB het leren hé

Toch allemaal alvast bedankt :cooler:

vpilot
26 februari 2009, 12:25
Hoi MrShadow,

Zelf ben ik ook nog beginnend gitarist, maar ik kan je de Pod van harte aanbevelen. Ik gebruik zelf de Toneport GX (de voorganger van de Pod Studio GX). Het is een heel betaalbare oplossing voor het oefenwerk. Je kan je koptelefoon erop aansluiten of je pc speakers, of zelfs een versterker.
Wat ik ook als voordeel ervaar: het apparaat geeft je ruim de mogelijkheid om je eigen geluid te zoeken, waarbij het niet uitmaakt welke muziekstijl je het liefste speelt. Voor elke stijl is er een veelvoud aan mogelijkheden.

ben vanhoof
26 februari 2009, 15:56
Idd als het is voor op je kamer is die pod studio een goeie oplossing. Ik heb een ux 2 en ben er zeer over te spreken, kwaliteit is redelijk zeker voor dat geld! Het kan je uiteindelijk ook wel helpen om de verschillende basisversterkers en hun geluiden te herkennen, wat erg handig kan zijn als je uiteindelijk voor een halfstack ofzo gaat zien voor als je in een band gaat spelen.
Voor demo opnames neem ik tegenwoordig ook alles op met mn ux2, hieronder een voorbeeldje: http://users.fulladsl.be/spb19129/Opnames/Mother%20Trucker.mp3
Drum is met ez drumkit from hell opgenomen. Gitaar, zang en bas met de ux2.

Over de ibanez rg320 fm: ik ben er ook mee begonnen, en het is zeker geen slechte gitaar. Je komt ze 2dehands wel tegen rond de 250. De mijne had wat last van fretbuzz na een bepaalde tijd. Uiteindelijk geruild voor een ibanez strat met opleg. Ik zou eerder voor een jackson dinky gaan, vind je ook 2dehands en speelt mijns inzien vlotter. Ook de floyd staat me meer aan.

Kingfisher
27 februari 2009, 09:41
Ik ben (her)begonnen met gitaar spelen door het ontdekken van modelling software, zoals Amplitube en Guitar Rig. Ik wou dat ik dat had toen ik begon te spelen.

Ik zou het zeker aanraden aan een beginner:
- je kan jezelf makkelijk opnemen en herbeluisteren
- je krijgt een idee van hoe elke versterker klinkt, en welke versterker het best bij jou past. Uiteraard komt de software niet overeen met the real stuff, maar het zet je op de juiste weg.
- je leert inderdaad ook om subtiel effecten te gebruiken.
- je speelt met hoofdtelefoons, dus niemand ligt wakker van je kattegejank :-)

Nadeel: er zit altijd een beetje delay op, ik weet niet of dat een goed ding is als je leert spelen.

Ik heb een TASCAM UL122, maar zo'n POD is ook goed. Let wel: die POD gaat werken als een externe geluidkaart, dus een 5+1 systeem kan je er niet op aansluiten. Mijn tascam heeft headphone out en cinch line out (een rode en witte stekker)

ben vanhoof
27 februari 2009, 11:55
Ik heb die tascam ook gehad, en de pod moet zeker niet onderdoen. Ik vond ze zeker evenwaardig. Het voordeel van de ux2 is dat hij de modeling software al aan boord heeft, met de tascam moet je deze nog kopen (of afhalen). Die cinch stereo output heeft de ux2 ook, je moet enkel nog zo'n koppelstuk gebruiken om van cinch naar jack te gaan.

mrshadow
27 februari 2009, 14:21
Ik heb gisteren mij Ibanez RG 320FM gehaald.
Dan naar de musicshop voor een versterker een FENDER SUPER CHAMP XD.
Toffe geluiden, maar omdat ik geen verstand heb van gitaren komt mijn geluid(METALLICA ruig dus) er nog niet goed over.
Nu leren spelen en ik hoop dat het dan wel goed komt.
Weet soms iemand een goed site voor zelfstudie?
Ik sta met een wisselend ploegenstelsel ( soms de vroege shift, dan de late en dan een paar vroege na elkaar ===> wel per week) dus kan ik moeilijk lessen gaan volgen.
Maar ik zou toch graag wat meer kunnen dan over die snaren te wrijven :???:

Baker
1 maart 2009, 14:54
Gefeliciteerd met je amp.
Dit is om te beginnen echt 100x beter dan een pod of weet ik het wat voor modeling ding dan ook.

Ik heb niks tegen modeling hoor, heb zelf ook een POD.
Maar ik blijf er bij dat je beter kunt beginnen met een normale amp.

Of het nou een amp is die gemaakt is om echt heel ruig te klinken dat weer ik niet. Maar je kunt met je gitaar en eventueel een pedaaltje vast een heel eind komen.

Ik zou toch wel proberen om wat gitaarlessen te nemen, anders wordt het wel een erg lange weg. Als een gitaarleraar geen optie is, probeer dan iemand te vinden die het al kan, en dat diegene je een beetje op weg helpt.

pol
2 maart 2009, 00:45
Ik vind de pod schitterend om stil te oefenen, zowel voor gitaar als bas.

die goedkope kleine versterkers klinken toch allemaal een pak slechter. een metallica geluid ga je ook al niet uit een super champ krijgen he.

mrshadow
20 maart 2009, 16:50
Na toch een aantal dagen met de amp en gitaar te prutsen blijf ik wel het gevoel hebben van een miskoop. ik krijg uit de Fender maar geen METALLICA geluid. Ik weet ook wel dat die een effectendoos gebruiken, maar de verkoper van de fender zei dat deze al 16 amps had met daarin een Marqhall/mesa boogie
( dat zou dan voice 13 en 14 zijn) duq waarom als beginner geld geven aan extra pedals en stuff... als deze er al wat effecten heeft.

Van de Site van FENDER:

15 Watt Tube “Class AB” Power Amp.
"Voice" Control with 16 Different Amp Voicings Delivering Various Clean and Overdriven Tones for any Style of Music: Blues, Rock, Country, Jazz, Metal, and More.
16 DSP Effects (Vibratone Slow; Vibratone Fast; Delay 130ms; Delay 300ms; Delay 450ms; Large Room Reverb; Concert Hall Reverb; Classic Fender Spring Reverb; Reverb+Delay; Fast Chorus; Deep Chorus; Chorus+Delay; Chorus+Reverb; Tremolo Low Speed; Tremolo Medium Speed; Tremolo High Speed).
External Speaker Output Allows use with External Speaker Cabinet Line Output.
Strap Handle.
Red Jewel Pilot Light.
IK denk dat ik beter een Line 6 pod studio GX gekocht had ipv € 325 aan de Fender.

mrshadow
18 april 2009, 13:04
Ik heb nu toch de Line6 ux1 besteld.
Nu wachten tot hij binnen is.
ja... dat wachten altijd.....:rockon:

mrshadow
22 juni 2009, 17:43
Nu heb ik toch al een tijdje de Line 6 UX1 en deze is aangesloten op de Fender.
Nu kunt je bij PODFARM 2 kanalen kiezen. Ik heb de 2 uitgangen van de UX1 aangesloten met een MONO adapter (2 naar 1) dus naar de Fender.
Ik denk dat ik beter op de UX1 monitors aansluit.....
Wat is jullie mening hierover.
En welke zijn prijs/kwaliteit een goede aankoop? Ik dacht zo vanaf 150/paar tot 200 a 250/paar eraan te geven.

espike
23 juni 2009, 21:41
Wat ik hir doe is de output van de line6 doorzetten naar de main speakers van de pc audio set(groene plugje) klinkt prima.
Doorlussen naar de gitaar versterker is niet t eerste wat in me op komt, heel ander soort speaker, dan krijg je er extra vervorming over heen.
Ervaring is wel, dat die toneport dingen hun beperkingen hebben: met een gitaar vanboven de 1000,- hoor je wel verschil, maar een lekker spelende epiphone, of squier doet het er echt lekker op.